Mikä on "miehen annos" jauhelihaa?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
400 grammaa. Proteiini pitää kylläisenä pitkään, ei tarvi syödä moneen tuntiin sen jälkeen.
Proteiinia saa kuule muustakin kuin jauhelihasta, jopa kasvikunnan tuotteista.
On sitä proteiinia kasvikunnan tuotteissakin, mutta ihmisen elimistö ei niitä voi kovinkaan paljon hyödyntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
400 grammaa. Proteiini pitää kylläisenä pitkään, ei tarvi syödä moneen tuntiin sen jälkeen.
Joo saahan sitä, mutta onnea yritykseen syödä vastaava määrä niillä kasvikunnan tuotteilla. Lihan ja maitotuotteiden proteiinien aminohappoprofiili (leusiini, isoleusiini, valiini) lihasproteiinisynteesin kannalta on sitä paitsi kasvikunnan tuotteisiin verrattuna paljon parempi, joten sitä proteiiniakaan lihasmassan säilyttämiseksi ja kasvattamiseksi ei tarvitse yhtä paljon.
Ja kysehän tässä langassa oli siitä, mikä kunkin mielestä on "miehen annos" jauhelihaa, ei siitä pitäisikö "miehen" alkaa vegaaniksi.
En kai tässä ketään vegaaniksi ole käännyttämässä, vaan että pointti oli se, että ei todellakaan tarvitse syödä 400 grammaa jauhelihaa kerralla tullakseen kylläiseksi. Useiden tuntien kylläisyydentunteen saavuttaa esimerkiksi kanalla, fetajuustolla tai vaikkapa sitten sillä nyhtökauralla ja parsakaalilla.
Eiköhän sopiva annos proteiinia aterialla ole oman nyrkin verran?
Pavut ja linssit ovat hyvä proteiinilisä myös oikein laitettuina.
Syön noin 200g lihaa kerralla siis silloin kun on liha-ateria, joita syön viikossa 3-4. Tuossa kyljessä menee sitten kasvista ja juuresta ym. Lisukkeet. Tuon enempää ei lihaa tarvitse, mutta muuten huolehdittava proteiinin saannista eli n. 1-2g per kehon rasvaton painokilo.
Mies, 85kg, treenaan salilla ja urheilen muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sopiva annos proteiinia aterialla ole oman nyrkin verran?
Siis nyrkillinen proteiinia? Oletko ihan viisas?
age is just a number kirjoitti:
Mun mies syö n. 80g-100g lihaa/kalaa/kanaa per ateria (jos ei siis syödä kasvisruokaa). Kuten minäkin. Liha on meidän ruuissa vain hyvin harvoin ns. pääosassa, punaista lihaa ei syödä juuri koskaan.
Mies? Ihme hippiäinen.
400 gr on ihan vakioannos. Ei se kallista ole, syököön. Nälkäsenä on kiukkuinen.
Vierailija kirjoitti:
age is just a number kirjoitti:
Mun mies syö n. 80g-100g lihaa/kalaa/kanaa per ateria (jos ei siis syödä kasvisruokaa). Kuten minäkin. Liha on meidän ruuissa vain hyvin harvoin ns. pääosassa, punaista lihaa ei syödä juuri koskaan.
Mies? Ihme hippiäinen.
Ihan on 185cm/78kg. Ei syödä ns. suomalaisen ruokakulttuurin mukaan. Makaronilaatikko, jauhelihakastike ym ei kuulu meidän arkiruokaan ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo liioittelua. Viimeksi tehtiin jauhelihasta 700 g kuusi hampurilaispihviä. Siis jokaiselle kaksi ja hyvin riitti. Syötiin vähän muutakin. Pidettiin poikien kanssa grilliruoka päivä. Olihan ne parempia kuin monen grillin burgerit.
Olipa teillä köykäiset pihvit. Taidatte painia höyhensarjassa?
Sekin on makuasia miten hampurilaisensa haluaa. Mä en ymmärrä niitä valtavia kerrospurilaisia joista haukatakseen pitäisi olla virtahevon leuat. Kuten sanoin syötiin muutakin lisäksi. Ei harrasteta painia ja ollaan suht normipainoisia. Oli kuuma päivä enkä halua edes ajatella kuinka paljon meni jäätelöitä.
Toivon oikeasti että kukaan ei vedä 400g jauhelihaa päivässä. Ei ole kovin pitkä elämä tiedossa tuolla menolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo saahan sitä, mutta onnea yritykseen syödä vastaava määrä niillä kasvikunnan tuotteilla. Lihan ja maitotuotteiden proteiinien aminohappoprofiili (leusiini, isoleusiini, valiini) lihasproteiinisynteesin kannalta on sitä paitsi kasvikunnan tuotteisiin verrattuna paljon parempi, joten sitä proteiiniakaan lihasmassan säilyttämiseksi ja kasvattamiseksi ei tarvitse yhtä paljon.
Ja kysehän tässä langassa oli siitä, mikä kunkin mielestä on "miehen annos" jauhelihaa, ei siitä pitäisikö "miehen" alkaa vegaaniksi.
En kai tässä ketään vegaaniksi ole käännyttämässä, vaan että pointti oli se, että ei todellakaan tarvitse syödä 400 grammaa jauhelihaa kerralla tullakseen kylläiseksi. Useiden tuntien kylläisyydentunteen saavuttaa esimerkiksi kanalla, fetajuustolla tai vaikkapa sitten sillä nyhtökauralla ja parsakaalilla.
Puhutaanko me edelleen miehistä vai susta? Kommenttisi perusteella olet nainen.
Mitä järkeä syödä 400g kerralla kun sen voi jakaa kahteen 200g ateriaan lisukkeineen. Mä voin syödä lihoja vaikka kilon kerralla etenkin jauhelihaa kun on sellasta höttölihaa. Mahaan antaa mulle täyttymisen tunteen ihan muut jutut kuten parsakaali ja muut kuiturikkaat kasvikset. Kokeilkaahan muut miehet syödä paljon kasviksia lihan kanssa. Viikossa huomaatte aika dramaattisen muutoksen energiatasoissa ja libidossa.
Itse syön tyypillisesti yhdellä aterialla 200g kananrintaa, 500g parsakaalia, vähän tomaatteja ja 450g paistettuja pottuja ja leipää voilla. Pari tällasta settiä päivässä muiden pienempien aterioiden ohella.
En tiiä. Varmaan se on sellanen sanontak, joka tarkottaa isoa kasaa ruokaa. Mun mieheni syö kevyesti, varsinkin nyt kun haluaa välttää punaista lihaa. Yritän tuputtaa sille ruokaa. No, ei kaikki oo niin isoruokaisia, kunhan pysyy normaalipainosena niin hyvä. :)
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä syödä 400g kerralla kun sen voi jakaa kahteen 200g ateriaan lisukkeineen. Mä voin syödä lihoja vaikka kilon kerralla etenkin jauhelihaa kun on sellasta höttölihaa. Mahaan antaa mulle täyttymisen tunteen ihan muut jutut kuten parsakaali ja muut kuiturikkaat kasvikset. Kokeilkaahan muut miehet syödä paljon kasviksia lihan kanssa. Viikossa huomaatte aika dramaattisen muutoksen energiatasoissa ja libidossa.
Itse syön tyypillisesti yhdellä aterialla 200g kananrintaa, 500g parsakaalia, vähän tomaatteja ja 450g paistettuja pottuja ja leipää voilla. Pari tällasta settiä päivässä muiden pienempien aterioiden ohella.
Laidunnat pitkin päivää :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies syö aina sen 400 gr, eli yhen paketin kerralla. Itse en syö lihaa niin mun puolesta vetäkööt :)
Mun mies syö myös kerta-annoksena vähintään sen 400gr. Siksi teen esim. jauhelihakastikkeen 2x 700gr pakkauksista niin riittää meille kahdeksi päiväksi kun syön itsekin lihaa.
Huh
Vierailija kirjoitti:
Toivon oikeasti että kukaan ei vedä 400g jauhelihaa päivässä. Ei ole kovin pitkä elämä tiedossa tuolla menolla.
Pystytkö mitenkään perustelemaan väitettäsi?
Ei kannata syödä yhdellä kertaa lihaa enempää kuin 100-200gr. Etenkin tumma liha, siis porsas tai nauta, eivät tee ihmisen terveydelle pidempikestoisesti hyvää. Johtuu siitä kaiketi, ettei ihmiselimistö ole saanut historiassa koskaan nykyisissä määrin ylenpalttisesti lihaa, vaan simpanssien ja muiden kädellisten tapaan ruokavalio on ollut sekaravintoa ja sisältänyt vain ajoittaisen täydennyksen lihalla.
Terveellisyyden lisäksi toinen tärkeä pointti on yksipuolisuus. Suuria määriä lihaa syövä voi syödä lihaa niin paljon että jättää ruokailustaan jotain muuta tärkeää vastaavasti pois.
Onneksi lihan ylenmääräinen puputus on nuoremmissa ikäluokissa kaiken aikaa vähenemässä. Onhan se vähän, mitenkä sanoisi, yksinkertaista. Joku sanoisi jopa että junttia.
Miehen kannattaa siirtyä kasvissyöjäksi, koska se on bonus monen nuoren naisten silmissä, sekä arvojen että terveyden vuoksi. Lisäksi se on hyvä keskustelunaloitus.