Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis ihan kauheeta :0. Kävin tuttavien kesämökillä ja paikka oli ihan järkky :0

Vierailija
19.07.2018 |

30km lähimpään pikkukylään.
Loppumatkasta yli 10km hiekkatietä.
Ja lopuksi vielä kilsan mittainen kinttupolku jossa on keskellä kasvistoa.

Mökin rakennukset olivat ränsistyneitä ja harmaantuneita.

Pelkkä ulkohuussi.
Pihatäynnä rojua ja nurmena 15 cm heinikkoa.
Sekä rumia paljaita länttejä.

Saunassa samat lauteet 90 luvulta saakka.

Mökin rannassa oli mutapohja ja rantamatala ja jouduin kahlata 50 metriä ennen kui n pystyin uida.

Mökissä ei ollut sähköä eikä vettä. Vain aurinkopaneli.

Hirveä paikka :0.

Piha suuri, mutta pihassa vain päämökki ja sauna.
Muutama varastotila ja huussi.

Olen pöyristynyt miten joku viettää kesäänsä tuommoisessa paikassa :0

Kommentit (191)

Vierailija
41/191 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökkeily ei tarkoita, että eletään kuin  1800-luvulla ja läiskitään paarmoja ulkohuussissa, tarvotaan vyötäisille ulottuvassa heinikossa punkkienruokana  ja keitetään kahvitkin nuotiolla!

Meillä on mökillä sisävessa, mikro, kapselikahvinkeitin   ja pihaan tehty kunnon ajotie.  Muuten sellainen ilman hienouksia oleva perusmökki ulkosaunoineen. 

Ei välttämättä, mutta moni saa siitä alkeellisuudesta vastapainoa arjen automatisoituun elämään. On meilläkin mikro ja pressopannu mökillä, mutta silti ulkovessa, pihasauna ja suurinosa ruuasta tehdään ulkona. Mikro on lähinnä syksyä varten, kun ei enää pimeään aikaa illalla saunan jälkeen jaksa lähteä ulos tekemään ruokaa grillillä.

Vierailija
42/191 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin hyvää materiaalia erilaisiin kauhutarinoihin. Tiettömän taipaleen takana harmaja torppa vailla mukavuuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/191 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa oikealle mökille!

Mitä sitten odotit?

Oikealla mökillä voi olla myös samat mukavuudet kuin uudessa talossakin -vesivessaa ja ilmastointia myöten....

Mökkeily ei välttämättä ole mitään junttipuuhaa & paskan hajua.

Ehkä näin, mutta silloin oikeampi termi on kakkoskoti, kesäkoti tmv. Mökki on mökki, torppa, tölli. Voihan se olla, että tulevaisuudessa sana menettää vanhan merkityksensä, mutta toistaiseksi mielestäni vielä näin. 

Vierailija
44/191 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30km lähimpään pikkukylään.

Loppumatkasta yli 10km hiekkatietä.

Ja lopuksi vielä kilsan mittainen kinttupolku jossa on keskellä kasvistoa.

Mökin rakennukset olivat ränsistyneitä ja harmaantuneita.

Pelkkä ulkohuussi.

Pihatäynnä rojua ja nurmena 15 cm heinikkoa.

Sekä rumia paljaita länttejä.

Saunassa samat lauteet 90 luvulta saakka.

Mökin rannassa oli mutapohja ja rantamatala ja jouduin kahlata 50 metriä ennen kui n pystyin uida.

Mökissä ei ollut sähköä eikä vettä. Vain aurinkopaneli.

Hirveä paikka :0.

Piha suuri, mutta pihassa vain päämökki ja sauna.

Muutama varastotila ja huussi.

Olen pöyristynyt miten joku viettää kesäänsä tuommoisessa paikassa :0

Meilläkin on  tuollainen hökkeli sitä varten jos joku tuttu haluaa tunkea kylään. Ostettiin halvalla kun pitkäaikainen mökkinaapuri halusi eroon perintömökistä.

Se oikea kaikin mukavuuksi varustettu mökki missä me yleensä vietämme aikaa on siinä naapuritontilla metsikön takana. Eikä taatusti kerrota siitä kellekään.

Vierailija
45/191 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten odotit?

Oikealla mökillä voi olla myös samat mukavuudet kuin uudessa talossakin -vesivessaa ja ilmastointia myöten....

No eihän se miltään kesämökiltä sitten enää tunnu. Höh sun kanssas.

Jos epämukavuudesta ja huonosta hygieniasta nauttii niin siitä vaan. Itse jätän väliin.

Mökkeily kun voi olla nautittaaakin.

Miten sinusta pesuvadissa pesu on epähygieenisempää kuin suihku? Olen elänyt 20 vuotta elämästäni ilman suihkua, joten en nyt ymmärrä pointtiasi.

Väitätkö tosissasi että vahdissa seisovalla sontavedellä läträäminen on yhtä hygieenistä kuin juoksevalla vedellä tehty pesu? Ihme ettei leikkaussaleissa käytetä pesuvateja käsienpesuun kun on noin hyvä juttu.

Vierailija
46/191 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistus iski, kun luin aloituksen. Just tommosta oli mummolassani. Muistan, kun piti just sitä kinttupolkua kävellä metsän läpi kaikki tavarat käsissä lehmänpaskoja ohitellen. Oltiin aina vähintään viikko eli tavaraa oli kannettavana. Äitini vei vielä kaikki ruoat mukanaan, kun kauppaan oli tosiaan kymmenen kilsaa. Kauhuna on jäänyt mieleen varsinkin se rähjäinen ja paskainen ulkohuussi. Painajaista se lapselle oli.

Vierailija
47/191 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo oikein kesämökiltä kuulosta, mieluummin rappeutunut mummonmökki.

Kesämökki pitää olla kuivalla kankaalla tai kalliolla järven rannalla, autotie pihaan, ei naapureita ainakaan 100 metriin ja normaalit mukavuudet. Siis sähkö, vesi, suihku, wc, sauna, jne. Pesukoneet, pyykin- ja astian-, ovat siinä rajoilla. Ilman niitäkin mökillä pärjää, mutta kyllähän nuo arkea helpottavat. Vieraile ap tuollaisella mökillä ja kerro sitten mitä mieltä ole mökkeilystä.

Vierailija
48/191 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan viihtynyt mökillä. Tuo kuvaamasi tilanne herättää minussakin ihmetystä, miksi ihmiset haluaa tuollaista? Lisäksi vielä miljoonat hyttyset, paarmat, ampparit, lintukirput, ruuanvalmistuksen työläys ym. ym.

Siksi koska suomalaiset eivät voi nauttia jos asiat on liian helppoja. Vasta kun on oikein perkeleen vaikeaa, niin voi olla turvallisin mielin. Kärsimyksellä siis ikään kuin ansaitaan rentoutuminen. Täällähän ei voi nauttia mistään sellaisenaan, vaan kaikkeen kivaan on oltava erillinen oikeutus tai aiheuttaa pahennusta muissa metsäläisissä.

Älä kuitenkaan sääli heitä, koska tuollaisia he ovat ja sellaisena pysyvät. Nautitaan me muut kuitenkin elämästä ja nykytekniikasta, samalla kun he kyntävät kyistä peltoa perse ruvella "ansaitakseen" lomansa.

Vierailija
49/191 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtis ees käymään tommosessa paikassa. Onneksi monilla on jo ihan siistit ja hyvin varustellut mökit.

Vierailija
50/191 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ap:n kanssa aivan samaa mieltä. Olkoon provo tai ei niin totuus on se että Suomessa on mieletön määrä n. 70 luvulla rakennettuja mökkejä joita isännöi jo seuraava sukupolvi. Mökki ja muut rakennukset ovat saaneet vuosikymmeniä seistä ilman sen suurempaa remonttia eikä niitä ole tuotu 2000 luvulle. Niiden rahallinen arvo on enää tontista ja sijainnista sekä vesistöstä tai sen puutteesta kiinni. Osa on jo täysin arvottomia. En itse ottaisi edes ilmaiseksi mökkiä jossa ei ole sähköjä, juoksevaa vettä ja helppoa kulkuyhteyttä suoraan tontille. Enkä lähtisi myöskään vieraaksi edes yhdeksi viikonlopuksi. Jos haluaa ankeilla voi saman tehdä mielekkäämmin lähtemällä vaikka vaellusretkelle erämaahan.

Ei se nyt ihan noinkaan ole. Haaveilen omasta mökistä ja seuraan halvemman pään (hintaluokka max. 100.00e) mökkitarjontaa. Sähkö, vesi ja viemäröinti ovat mökkien ongelmakohdat. Halvimmat ovat ilman noita koska sähkölinjan veto jonnekin kilometrien päähän on kallista, samoin vesjohdon tai mieluummin kai porakaivon poraus ja seuraavaksi törmätäänkin pazkalain järjettömiin vaatimuksiin jotka asutuvat kohta voimaan koko karmeudessaan. Minulle nuo kaikki edellämainitut ovat must, ne ovat mökkeilyn perusedellytykset joiden päälle voi lisätä omat tarpeelliseksi katsomansa vaatimukset.

Vierailija
51/191 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjustahan käy hyvin selväksi, että tämä porukka ei osaa, jaksa, viitsi tehdä mitään. Sellainen perinteinen puuhastelu ja nikkarointi päivän mittaan on täysin vieras käsite. Se koetaan työksi ja raskaaksi tekemiseksi. Meillä mökillä kaikki touhuavat koko ajan jotain ja kukaan ei koe sitä työksi. Puiden pilkkomista, saunan lämmitystä, pihan hoitoa, tiskaamista, ruuan valmkstelua ja laittoa jne. Kotona saa kyllä vaan olla ja maata sohvalla lukemassa kirjaa tai katsomassa telkkaria. En minä arkipäivääni kotona kaipaisi puilla lämmitettävää vesipataa, mutta mökillä se on juuri sitä kivaa puuhastelua.

Ja joillekin on näköjään vieras käsite se, että toiset tykkäävät erilaisesta puuhastelusta kuin puiden pilkkomisesta ja veden lämmittämisestä. Miksi tuhlata aikaa ja energiaa sellaiseen, mikä ei kiinnosta? Enemmän minä nautin retkeilystä ja pihapeleistä kuin halkopinolla ähräämisestä.

Vierailija
52/191 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjustahan käy hyvin selväksi, että tämä porukka ei osaa, jaksa, viitsi tehdä mitään. Sellainen perinteinen puuhastelu ja nikkarointi päivän mittaan on täysin vieras käsite. Se koetaan työksi ja raskaaksi tekemiseksi. Meillä mökillä kaikki touhuavat koko ajan jotain ja kukaan ei koe sitä työksi. Puiden pilkkomista, saunan lämmitystä, pihan hoitoa, tiskaamista, ruuan valmkstelua ja laittoa jne. Kotona saa kyllä vaan olla ja maata sohvalla lukemassa kirjaa tai katsomassa telkkaria. En minä arkipäivääni kotona kaipaisi puilla lämmitettävää vesipataa, mutta mökillä se on juuri sitä kivaa puuhastelua.

Ja joillekin on näköjään vieras käsite se, että toiset tykkäävät erilaisesta puuhastelusta kuin puiden pilkkomisesta ja veden lämmittämisestä. Miksi tuhlata aikaa ja energiaa sellaiseen, mikä ei kiinnosta? Enemmän minä nautin retkeilystä ja pihapeleistä kuin halkopinolla ähräämisestä.

Vierailija
53/191 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi koska ei herra laiskoja elätä. Siksi siellä mökillä oleminen pitää ansaita raskaalla raatamisella, tietenkin valittamatta. Mitä siitäkin nyt tulisi jos vain oltaisiin ja nautittaisiin kesästä?? Laiskuruuttahan ja työnvieroksumistahan se olisi.

Vierailija
54/191 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten odotit?

Jos epämukavuudesta ja huonosta hygieniasta nauttii niin siitä vaan. Itse jätän väliin.

Miten sinusta pesuvadissa pesu on epähygieenisempää kuin suihku? Olen elänyt 20 vuotta elämästäni ilman suihkua, joten en nyt ymmärrä pointtiasi.

Väitätkö tosissasi että vahdissa seisovalla sontavedellä läträäminen on yhtä hygieenistä kuin juoksevalla vedellä tehty pesu? Ihme ettei leikkaussaleissa käytetä pesuvateja käsienpesuun kun on noin hyvä juttu.

No tota... se vesi ei ole seisonutta, vaan nostetaan lähdepohjaisesta kaivosta. Lämmin vesi on padassa keitettyä. Enemmän minä suihkussa läträän kuin vatipesussa. Eihän nyt ollut kyse leikkaussalista, vaan normaalista hygieenisestä pesusta. Typerä saivarrella.

Vierailija
55/191 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten odotit?

Se sinunkin suihkuvesi seisoo putkissa ennen kuin päästät sitä päällesi hanasta. Perinteisessä saunapesussa vesi voi olla paljon puhtaampaa esim. lähdevettä ja kuuma vesi jopa keitettyä (tosin kuin lämminvesivaraajissa seisovat vedet). Jukksevaa siitä saa, kun kaataa vesikauhalla päälle. Kyllä ihmiset vieraantuvat näköjään äkkiä todellisuudesta.

Vierailija
56/191 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan vastaavaa ähellystä se retkeily on itikoiden seassa, jos tälle linjalle lähdetään. Klapihommat ei sulje pois pihapelejä.

Vierailija
57/191 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi koska ei herra laiskoja elätä. Siksi siellä mökillä oleminen pitää ansaita raskaalla raatamisella, tietenkin valittamatta. Mitä siitäkin nyt tulisi jos vain oltaisiin ja nautittaisiin kesästä?? Laiskuruuttahan ja työnvieroksumistahan se olisi.

Tässä se kiteyty, ei se ole mitään raskasta raatamista. Osa ihmisistä ihan oikeasti nautii siitä eikä tykkää pelkästään auringossa makaamisesta.

Vierailija
58/191 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten odotit?

Se sinunkin suihkuvesi seisoo putkissa ennen kuin päästät sitä päällesi hanasta. Perinteisessä saunapesussa vesi voi olla paljon puhtaampaa esim. lähdevettä ja kuuma vesi jopa keitettyä (tosin kuin lämminvesivaraajissa seisovat vedet). Jukksevaa siitä saa, kun kaataa vesikauhalla päälle. Kyllä ihmiset vieraantuvat näköjään äkkiä todellisuudesta.

Tämä on muuten totta, kuuma vesi on mökillä todennäköisesti puhtaampaa kuin kotona.

Vierailija
59/191 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia jäi kiinnostamaan.

Jos sähköjä ei ole, mitä varten se aurinkopaneeli on? 

Vierailija
60/191 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan vastaavaa ähellystä se retkeily on itikoiden seassa, jos tälle linjalle lähdetään. Klapihommat ei sulje pois pihapelejä.

Tuossahan juuri puhuttiin puuhastelusta, kun muuten ei tehtäisi muuta kuin maattaisiin sohvalla.

Ei ole vastaavaa ähellystä, jos toista on pakko tehdä, satoi tai paistoi ja toista saa tehdä tasan niin kauan ja silloin kun huvittaa.