Arkielämästä on kadonnut fyysinen tekeminen
Pieniä asioita, jotka veltostuttavat
rappusten kävely> liukuportaat, hissi
oven avaaminen > automaattiovet
tietojen etsiminen paksuista kirjoista>
netti
kaupoista ostaminen> nettikauppa
ruokaostoksilla käyminen> kotiinkuljetus
leipominen käsin> sähkövatkain tai yleiskone
Kommentit (18)
Pihatyöt on koneistettu.
Ne vähät käsityökalut mitä on, on pitkävartisia. Ei tarvitse kyykistyä.
Vettä ei kanneta kastelukannuilla, vaan seistään letku kädessä. Ei, automaattinen sadetin toki!
Sitten mennään autolla kuntosalille hinkuttamaan laitteita ja juoksemaan matolle, että pysytään kunnossa.
Mulla tuttu, joka vie lapset hoitoon että pääsee kuntosalille pari kertaa viikossa. Menisi niiden lasten kanssa pelailemaan ja leikkimään ulos!
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuttu, joka vie lapset hoitoon että pääsee kuntosalille pari kertaa viikossa. Menisi niiden lasten kanssa pelailemaan ja leikkimään ulos!
Ehkäpä hällä tuo salilla käyminen on ainoaa omaa aikaa? Ja tiedätkö siis, ettei käy lasten kanssa ulkona?
En ihan hevillä keksi toista yhtä tarpeetonta keksintöä kuin kuntosali.
Enkä yhtä tylsää urheilumuotoa.
Olen kokeillut.
Kyllä. Ennen pitkää tarpeettomiksi jäävät raajat surkastuvatkin pois, ja ihmisestä jää jäljelle ämpärissä lilluva haalean läpikuultava limapussi (homo situla).
Vierailija kirjoitti:
En ihan hevillä keksi toista yhtä tarpeetonta keksintöä kuin kuntosali.
Enkä yhtä tylsää urheilumuotoa.
Olen kokeillut.
Kuntosali sopii sellaisille jotka ovat intohimoisia lihaskunnon (treenaavat jokaista lihasta) ja ulkonäön pidosta. Mutta toki siihenkin ajan kanssa kyllästyy.
Vierailija kirjoitti:
Pihatyöt on koneistettu.
Ne vähät käsityökalut mitä on, on pitkävartisia. Ei tarvitse kyykistyä.
Vettä ei kanneta kastelukannuilla, vaan seistään letku kädessä. Ei, automaattinen sadetin toki!
Tästä kommentista tuli mieleeni 99-vuotiaaksi elänyt isoäitini. Hän eli muistaakseni 87 vuoden ikään asti omakotitalossa hoitaen monenmoisia puutarhahommia ja hänelle teki monesti mieli sanoa että tuo työasentohan on aivan järkyttävän paha selälle. Mutta siinä mummi vaan porskutti tyytyväisenä eteenpäin.
Jollain tasolla hoksaan kyllä itsekin että oam elämäni kerrostalokaksiossa suorastaan turhauttaa. Minunhan pitäisi olla tekemässä puutarhahommia tai vaikka taloremonttia kun on näin hyvä sääkin...
Mulla on jatkuvasti pihatöitä ja remppaa.
Siivooja käy joka toinen viikko, lasten uimataito ulkoistetaan uimakouluun, lapset liikkuvat harrastuksissa, ei vanhempien kanssa, matot pesetetään pesulassa, samoin vaikeasti silitettävät juhlapöytäliinat, verhot teetetään, sisustuksen suunnittelee sisustussuunnittelija, puutarhan puutarhasuunnittelija, joka ehkä tekeekin sen, ikkunat pesetetään siivoojalla, auto pestään automaattipesulassa....
Ostetaan valmiiksi pilkotut vihannekset eikä niitäkään tarvi kuoria ja pilkkoa. Ja marjat ostetaan pakastealtaasta eikä poimita itse.
Skypetetään ja whatsappeillaan eikä käydä kylässä.
Ihmisille juttelu baarissa/harrastuksissa -> vauvapalsta.
Vierailija kirjoitti:
Eipä se lasten kanssa pelaileminen tai leikkiminen vastaa tai korvaa yhtään mitenkään kuntosalitreeniä.
Miksi ihminen tarvitsee kovaa kuntosalitreeniä, söisi vähemmän niin ei tarvitsis rehkiä.
Markkinatalous romahtaisi, jos ihmiset alkaisivat tekemään asioita tuolta kantilta.
Hissien huoltofirmat menis konkkaan, automaattiovia ei saisi enää kaupaksi, internet pistettäisi kiinni (menis facet, instat ja varmaan suurin osa ihmisten tv-kanavista) ja postissa jouduttaisi lopettamaan ruohonleikkuu!
Kyllä tämä nyt vaan niin on, että kaikki tämä hyvinvointi rakentuu ihmisten pahoinvoinnin varaan.
Ei mun elämässä vaan :) Siivoan työkseni 6 tuntia päivässä, työmatkat kuljen pyörällä kun autoa ei ole, kauppareissut myös. Asun hissittömän talon kolmannessa kerroksessa. En edes omista astianpesukonetta vaan tiskaan käsin! Kai tästä pienituloisuudesta on hyötyäkin, tulee ainakin pakosta liikuttua. Vanhoilla vanhemmillani käyn vielä hoitamassa omakotitalon pihaa kun itse eivät enää oikein jaksa. Ei tule mentyä kuntosalille...
Jaa, no ei ainakaan meillä.
Teen ruuat itse, kuorin ja pilkon kasvikset ja vihannekset, vaivaan taikinat ja paistan pullat.
Pihalla on töitä joka hetki, kaiva, kärrää, kanna, käännä, kastele, kuoki ja vaikka mitä. Joka ilta lihakset huutaa hoosiannaa. Ei tarvitse kuntosaleilla käydä. Koirat pitää huolen lopusta liikunnasta.
No töissä käyn autolla (30 km työmatka) ja siellä toimistohommia, mutta muuten ei tarvitse kyllä istua.
Lisää esimerkkejä.