Mikä erona ulkomailla asumisessa verrattuna Suomeen?
Kerro muutamia kokemuksia - mitkä asiat oli paremmin?
Kommentit (28)
ei kai suomessa voi enää asua . ehkä käydä joskus viikonloppuvisiitillä tats all.
Vierailija kirjoitti:
ei kai suomessa voi enää asua . ehkä käydä joskus viikonloppuvisiitillä tats all.
Hyvin sanottu! Tats all!
Vastasin en osaa sanoa, koska vaikka olen asunut useaan otteeseen useassa eri maassa, en ole huomannut eron tiivistyvän mihinkään mainituista ilmiöistä. Onhan se joka paikassa erilaista, mutta juuri noissa kohdissa ne erot ei ole. Tai no, ilmastohan on joka paikassa erilainen, mutta kun olen asunut Englannissa ja Saksassa, niin kyllä sielläkin syksyt, talvet ja keväät satoi vettä ja räntää - ja kun asuin Australiassa, 35-45 astetta lämmintä neljä kuukautta yhteen menoon ei tuntunut paremmalta ilmastolta.
Siis mitä eroa ei ollut?
Sinkkumies
Suomessa on parempaa kesät.
Ei kai tässä muuta.
Sinkkumies
Kaikki ylläoleva vaikka äänestinkin avoimuuden puolesta. Keskustelun tasokkuudesta voi tosin olla montaa mieltä. Asun Lontoossa. Olen saanut enemmän ystäviä 3vuodessa kuin sitä edeltävän elämäni aikana Suomessa. Arkkitehtuuri on kaunista. Ulkonäköön panostetaan eri tavalla. Näen tyylikkäitä naisia joka päivä ulos mennessäni samoin miehiä puvut päällä. Helsingissä olessani en voi sanoa samaa. Tokikaan tätä ei tapahdu kaikissa britannian kaupungeissa mutta nyt vertailussa pääkaupungit. Ruoka, viini ja kosmetiikka paljon halvempaa kuin Suomessa. Huonoja puolia ovat katujen roskaisuus, tilanpuute sekä se, ettei virallisia asioita voi hoitaa netissä. Nämä ovat Suomessa paremmin.
Colette kirjoitti:
Kaikki ylläoleva vaikka äänestinkin avoimuuden puolesta. Keskustelun tasokkuudesta voi tosin olla montaa mieltä. Asun Lontoossa. Olen saanut enemmän ystäviä 3vuodessa kuin sitä edeltävän elämäni aikana Suomessa. Arkkitehtuuri on kaunista. Ulkonäköön panostetaan eri tavalla. Näen tyylikkäitä naisia joka päivä ulos mennessäni samoin miehiä puvut päällä. Helsingissä olessani en voi sanoa samaa. Tokikaan tätä ei tapahdu kaikissa britannian kaupungeissa mutta nyt vertailussa pääkaupungit. Ruoka, viini ja kosmetiikka paljon halvempaa kuin Suomessa. Huonoja puolia ovat katujen roskaisuus, tilanpuute sekä se, ettei virallisia asioita voi hoitaa netissä. Nämä ovat Suomessa paremmin.
En ole palstaillut aikoihin niin täytyy kysyä: vieläkö vedät lääkkeitä halvan viinin kanssa ja oksentelet duunissa?
Olen ollut nyt yli 20 vuotta poissa Suomesta, ja asunut kolmessa eri maassa. Jokainen näistä on henkiseltä ilmapiiriltään miljoona kertaa parempia kuin Suomi. En käy Suomessa juuri ollenkaan, koska minulla ei ole siellä enää ketään, ja koska en halua kokea sitä ankeaa ja sisäänlämpiävää vihamielistä ilmapiiriä.
Suomi on jäänyt ikävästi paikoilleen junnaamaan ja taantunut sen jälkeen kun sieltä lähdin. Toivottavasti nuori kasvava sukupolvi joka näkee maailmaa ovat avarakatseisempia. Muuten Suomi jä auttamatta omituiseksi syrjäkolkaksi jota moni ei edes tunne eikä tiedä.
Olen saanut kysymyksiä onko se Venäjän osa! Ja jotkut eivät osaa mitenkään asettaa kartalle koko maata.
Tämä on valitettava totuus, ja asia on niin että kun on itse siihen tottunut ja elää sitä, ei näe eikä tajua. Pitää mennä kauemmas ja katsoa toisesta perspektivistä. Siksi on hyvä että nuoret suuntaavat ulkomaille työhön ja opiskelemaan.
Colette kirjoitti:
Voi sinua raukkaa...mitä väliä sillä on, miltä kanssaihmiset näyttävät kadulla ellei ihan reikäisissä vaatteissa ja likainen ole? Eivät ne britit kovin kummoisen näköisiä keskimäärin ole. Miehillä puku ja kauluspaita kuuluvat siellä tosi monen duunin työasuun, ei siis ole mitään ihmeellistä eikä tarkoita varakkuutta.
Koska asuin Italiassa, niin kauneus ja historia. Ja ajatus siitä, ettei ole maailmanpersereiässä vaan keskellä muita.
Suomalaiset ihmiset ovat hylänneet klassisen kauneuden käsitteen. Siinä mielessä me muistutamme jenkkien wt-väkeä tai Englannin alaluokkaa.
Nykyään "kaikkea voi yhdistää", "kenellekään ei kuulu miten pukeudun", "sisustus saa olla oman näköinen" ja "mitä se kenellekään kuuluu jos käyn kaupassa trikoissa".
Tämä on junttien ja wt-väen ajatuksen juoksu. Emme elä kuplassa ja meillä on historia, joka määrittelee kauneuden.
Hintataso on aika kova Suomessa, toisaalta esim. ruokakaupat ovat valikoimiltaan erittäin tasokkaita. Itse pidän Suomen ilmastosta ja vuosi Ranskassa ja neljä vuotta Italiassa saivat arvostamaan viileää ilmastoa entistäkin enemmän.
En tunnista suomalaisia huonosta ilmapiiristä. En tiedä, mihin sillä viitataan? Ainakin omat ystäväni ja läheiseni ovat aivan ihania ja välittäviä ihmisiä. Mielestäni suurin osa suomalaisista on kohteliaita ja ystävällisiä, paitsi humalassa.
Asun Keski-Euroopassa ja pidän ilmastosta. Lääkäripalvelut ovat hyvät. Käyn yksityisellä, ja noin 40-50 euron käyntimaksusta korvataan 85%. Lisäksi on lyhyt matka muualle Eurooppaan. Ihmiset ovat ihan ystävällisiä ja tuntemattomien kanssa tulee juteltua vaikka kaupan kassajonossa tai lenkkipolulla.
Miten sössön itsensämyymishankkeelle kävi? Löytyikö asiakkaita? Ainakin hänen tekstinsä vaikuttavat taas selkeiltä.
Colette kirjoitti:
Mutta ethän sinä syö tai juo
kaikki