Ovatko tyttölapset yleensä kiltimpiä kuin poikalapset?
Mun sukulaisten lapset ovat samanikäisiä, on tyttöjä ja poikia, kaikkia n. 2-, n. 5- ja n. 7-v. Minusta tytöt ovat kaikissa i'issä helpompia ja kiltimpiä kuin pojat. Sukulaiset ovat kasvattaneet heidät samalla, tavalla, eli tyttöjä ei ole kasvatettu kiltimmiksi tai kovemmalla kurilla tms. Onko kokemukseni vain sattumaa eli luonteet sattuneet noin vai onko pojat yleensäkin vähän villimpiä ja tokinaisempia kuin tytöt?
Pienet sukulaistytöt esim. tottelevat paremmin, raivoavat ja riehuvat vähemmän.
Kommentit (27)
En minä yleisestä tiedä, ja omistanikaan en sanoisi kumpi on kiltti ja kumpi vähemmän kiltti. Poika on joustava, sopeutuva, nopeasti tyyntyvä, yltiöpositiivinen, ja toivoton muistamaan mitä juuri sanoin siitä kivien heittelystä. Tyttö taas on fiksu ja harkitseva, tarkkaavainen ja vastuuntuntoinen, muistaa säännöt ja ohjeet ja noudattaa niitä, sinnikäs hyvässä ja pahassa, sisimmässään paljon kapeamalla mukavuusalueella varustettu lapsi, joka patoaa arjen vaatiman joustavuuden herättämät tunteet kuorensa alle kunnes räjähtää niin että siinä kaivattaisiin manaajaa paikalle.
Ja kumpaakaan en vaihtaisi pois <3
No ei tuo nyt ainakaan mikään yleispätevä juttu ole. Tyttöjä tosin ehkä alitajuisesti kannustetaan enemmän pehmeyteen, empaattisuuteen, pidetään enemmän sylissä ja silitellään ja kammataan tukkaa, kehutaan kun leikkivät nätisti yms, uskon että saattaa johtua tästä. Meillä tyttö oli temperamentiltaan kaikkein villein ja kovapäisin. Juoksi pois kotipihalta vaipat jalassa kohti autotietä heti kun oppi kävelemään, hyppeli korkeilta kallioilta ja kaikin puolin vaikutti uhkarohkeudessaan itsetuhoiselta lapselta:D Kaikesta saatiin aikaa riitaa ja vääntöä. Oli esikoinen eli ehkä vähän hemmotellumpi lapsuus kuin kahdella veljellä kun sai kasvaa huomion keskipisteenä, mene ja tiedä. (6 ja 7v ikäeroa)
Vierailija kirjoitti:
En minä yleisestä tiedä, ja omistanikaan en sanoisi kumpi on kiltti ja kumpi vähemmän kiltti. Poika on joustava, sopeutuva, nopeasti tyyntyvä, yltiöpositiivinen, ja toivoton muistamaan mitä juuri sanoin siitä kivien heittelystä. Tyttö taas on fiksu ja harkitseva, tarkkaavainen ja vastuuntuntoinen, muistaa säännöt ja ohjeet ja noudattaa niitä, sinnikäs hyvässä ja pahassa, sisimmässään paljon kapeamalla mukavuusalueella varustettu lapsi, joka patoaa arjen vaatiman joustavuuden herättämät tunteet kuorensa alle kunnes räjähtää niin että siinä kaivattaisiin manaajaa paikalle.
Ja todellakin olen kasvattanut lapsia eri tavalla, koska he tarvitsevat välillä aika erilaista kohtaamista hyvin erilaisen temperamenttinsa vuoksi. Esikoisella on varmaan ollut kovempi vaatimustaso, ihan siitä yksinkertaisesta syystä että toisen kohdalla on paremmin tiennyt että jotkut jutut menee ohi ihan vain kasvaessa.
Tytöt on jonkin verran tottelevaisempia ja myötäilevämpiä kuin pojat. Näin kertoo psykologit.
Tämä sitten heijastuu läpi elämän kun miehet vaatii töissä palkankorotusta ja naiset tyytyy siihen mitä saavat. Syntyy myyttinen naisten euro!
Minäkin olin vieraskorea mutta kotona vänisin ja raivosin kyllä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja todellakin olen kasvattanut lapsia eri tavalla, koska he tarvitsevat välillä aika erilaista kohtaamista hyvin erilaisen temperamenttinsa vuoksi. Esikoisella on varmaan ollut kovempi vaatimustaso, ihan siitä yksinkertaisesta syystä että toisen kohdalla on paremmin tiennyt että jotkut jutut menee ohi ihan vain kasvaessa.
Meillä ainakin esikoisella on tyttäresi persoona, kuopuksella poikasi. Molemmat ovat samaa sukupuolta, mutta toki saaneet erilaisen kasvatuksen syntymäjärjestyksen nojalla.
Tietyssä iässä joo, mutta kostautuu tuhatkertaisesti murrosiässä.
Vierailija kirjoitti:
Tytöt on jonkin verran tottelevaisempia ja myötäilevämpiä kuin pojat. Näin kertoo psykologit.
Tämä sitten heijastuu läpi elämän kun miehet vaatii töissä palkankorotusta ja naiset tyytyy siihen mitä saavat. Syntyy myyttinen naisten euro!
Tutkitusti naiset pyytävät palkankorotuksia siinä missä miehetkin, mutta naisten palkankorotuksiin suostutaan harvemmin kuin miesten.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö!
Poikien murrosikä on paljon vaikeampi kuin tytöillä.
Tytöt on helpompia lapsena mutta teini-iässä vaikeampi kuin pojat.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olin vieraskorea mutta kotona vänisin ja raivosin kyllä
Kuulostat ihan veljeltäni.
Vierailija kirjoitti:
No ei tuo nyt ainakaan mikään yleispätevä juttu ole. Tyttöjä tosin ehkä alitajuisesti kannustetaan enemmän pehmeyteen, empaattisuuteen, pidetään enemmän sylissä ja silitellään ja kammataan tukkaa, kehutaan kun leikkivät nätisti yms, uskon että saattaa johtua tästä. Meillä tyttö oli temperamentiltaan kaikkein villein ja kovapäisin. Juoksi pois kotipihalta vaipat jalassa kohti autotietä heti kun oppi kävelemään, hyppeli korkeilta kallioilta ja kaikin puolin vaikutti uhkarohkeudessaan itsetuhoiselta lapselta:D Kaikesta saatiin aikaa riitaa ja vääntöä. Oli esikoinen eli ehkä vähän hemmotellumpi lapsuus kuin kahdella veljellä kun sai kasvaa huomion keskipisteenä, mene ja tiedä. (6 ja 7v ikäeroa)
Kuopukset ovat hemmoteltuja. Vähiten hemmoteltuja ovat tutkitusti esikoiset ja ainoat lapset.
Meillä on kaks tyttöä ja ihan erilaiset ovat jo persoonatyypeiltään. Toinen on mukautuvampi ollut vauvasta ja toinen riehakas haastaja.
Enpä tiedä. Meidän poika on kiltimpi kuin siskon tytöt.
Vierailija kirjoitti:
Mun sukulaiset kyllä kasvattavat tyttöjä ja poikia eri tavalla. Tyttöjä kielletään jatkuvasti ja poikia kehutaan, kun ovat niin kovia touhuamaan kaikenlaista.
Älä yleistä sukulaistesi tapoja muihin ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkitusti naiset pyytävät palkankorotuksia siinä missä miehetkin, mutta naisten palkankorotuksiin suostutaan harvemmin kuin miesten.
Kun pomo sanoo, ettei palkankorotusta nyt mitenkään voida tehdä tässä taloustilanteessa. Nainen palaa kiltisti takaisin työpisteensä ääreen, mutta mies löisi nyrkkiä pöytään ja uhkaisi lähteä sitten kilpailijalle töihin jos ei ala palkankorotus onnistumaan. Sellainen uhmakkuus neuvotteluissa on ihan selkeästi miesten vahvuus naisiin verrattuna.
Pojat on raisumpia ja villimpiä. Olin aivan loppu poikieni kanssa.
Nyt ne on teinejä ja ei ne jaksa liikkua ja lojuavat huoneissaan.
Selvisin eli lohdutus poikien äideille.
Ei ne tuhmia ole mutta kyllä ne yhden äidin uuvuttaa.
Ja sattui ja tapahtui niille koko ajan jotain.
Toivoin että pojat saa tyttöjä. En jaksa ravata enää yhdenkään pojan perässä.
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustat väitteesi? Oman kokemuksen, kolme tyttöä ja yksi poika ja laajan suvun ja muun lähipiirin perusteella sanon, että tytöt ovat olleet helpompia joka ikävaiheessa. Myös kaikki tytöt ovat pärjänneet opinnoissa paremmin kuin pojat.
Mun sukulaiset kyllä kasvattavat tyttöjä ja poikia eri tavalla. Tyttöjä kielletään jatkuvasti ja poikia kehutaan, kun ovat niin kovia touhuamaan kaikenlaista.