7 lausetta, joita et koskaan saa sanoa lapselle
Älkää hyvät vanhemmat sanoko näitä omille lapsillenne:
1. Päästä irti, ei sinulla ole hätää.
2. Montako kertaa olen jo kieltänyt sinua tekemästä tuota?
3. Nyt riittää!
4. Miksi et kuuntele?
5. Jos et sammuta televisiota nyt, et saa jälkiruokaa.
6. Lopeta itkeminen, käyttäydyt kuin pikkuvauva!
7. Siksi koska minä sanon niin.
Kerrankin uutinen joka kolahti. Omat vanhempani sanoivat näitä minulle jatkuvasti. Lisäksi oli paljon muitakin keinoja. Esimerkiksi ikemisestä joutui nurkkaan seisomaan. Nurkkassa oli tarkotus hävetä käytöstään ja katua omia tekojaan eikä sieltä saanut tulla pois ennen kuin myönsi olleensa väärässä tai tehneensä väärin. Ne haavoittivat, enkä ole vieläkään väleissä omien vanhempieni kanssa.
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/201807162201076883_pt.shtml
Kommentit (7)
Osasta oon samaa mieltä, mut mitä pahaa on siinä, jos esim sanoo "nyt riittää"?
Olen kai suurimman osan noista lauseista kuullut joskus omilta vanhemmiltani. Ei ole jäänyt traumoja ja hyvissä väleissä ollaan vanhempien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs noista lauseista on niin vaarallinen?
Viimeinen on tyhmä.
Tyhmyys tarttuu lapseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeinen on tyhmä.
Tyhmyys tarttuu lapseen.
Jaa niin siksi koska minä sanon niin? Aika usein joutuu tollaselle nelivuotiaalle uhmaikäiselle sanomaan että nyt tehdään näin, koska minä sanon. Voi perustella kunhan sen tekee lyhyesti ettei lähde henki kummastakaan...
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat kaikki vaarallisia, sillä lapsen käytöksen kritisointi tai sanktiointi aiheuttaa lapselle traumat.
Suora lainayús tekstistä:
Samaan hengenvetoon psykoterapeutit myös listaavat ne sanat, joita ei missään tapauksessa kannattaisi sanoa kiukuttelevalle lapselle, sillä ne yleensä vain pahentavat tilannetta.
Olipas pahoja juttuja. Ap vois mennä työkkärin trollauskurssille.