Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autoilijoiden huomioitava pyöräilijät paremmin

Vierailija
18.07.2018 |

Pyöräilen päivittäin Helsingin keskustassa ja vähintään viikottain joudun jonkunlaiseen vaaratilanteeseen sen takia, että autoilijat eivät huomioi pyöräilijöitä. Autotiellä pyörä on ajoneuvo, ja se tulee huomioida vastaavasta kuin muutkin ajoneuvot. Jos pyörä siis on ajotiellä, jossa ei ole pyöräkaistaa, auto ei saa ajaa pyörän viereen esim. liikennevaloihin, vaan pyörälle on jätettävä riittävästi tilaa ja auton ryhmityttävä pyörän taakse. Pyörä voi olla kääntymässä esimerkiksi vasemmalle, mikä on mahdotonta, jos auto on ajanut pyörän viereen. Usein erityisesti taksit ja bussit ajavat aivan kiinni pyörään siten, että joudun väistämään näitä melkein kanttikiveen asti.

Lisäksi jos jalankulkijoille, suojatien jatkeella oleville pyöräilijöillä ja autoille, jotka ovat kääntymässä suojatien yli, palaa samaan aikaan vihreä valo, on autojen väistettävä pyöräilijöitä vastaavasti kuin kävelijöitä. Ilmeisesti useat autoilijat kuvittelevat, että autoilla on jonkunlainen etuajo-oikeus tässä, sillä pyörille ei anneta liikennesääntöjen edellyttämällä tavalla etuajo-oikeutta.

En voi ymmärtää, että autojen usein vihamieliselläkin suhtautumisella pyöräilijöihin olisi mitään muuta syytä kuin oma ylimielisyys ja ymmärtämättömyys. Keskusta-alueilla vaarallinen ohittelu, lähes tieltä kiilaamiset yms. eivät voita autolle aikaa. Autoilen myös itse, joten voin todellakin sanoa, että pyöräilijöiden huomioiminen ei ole vaikeaa.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävelen lähes päivittäin Helsingin keskustassa ja aikalailla joka kerta meinaan jäädä pyörän alle. Etenkin jos on juuri ylittämässä tietä, pyöräilijät ajattelevat kävelijän jäävän siihen autotielle seisomaan ja odottamaan että he menevät ohi tai sitten muuten vaan vähenevät kävelytiellä hirveää vauhtia välittämään onko siellä muita.

Tämä on totta. Pyöräilijät unohtavat, että heillä on tuossa väistämisvelvollisuus niin kuin autoilijoillakin. Moni ei tiedä, että pyöräilijällä on jopa ennekoimisvelvollisuus väistää potentiaalisia bussista poistuvia tai sinne meneviä. Olen monelta pyöräilijältä kysynyt liikennesääntöjä. Moni ei niitä oikeasti osaa. Ja joku jää jankkaamaan jotain suojatietä, vaikka sillä ei ole merkitystä esim. Pyöräilijän väistämisvelvollisuuteen.

Vierailija
22/26 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kiitää trikoosukkulana ja olla liikenteen kuningas!

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet kääntymässä vasemmalle, ryhmity sen mukaisesti! Luuletko autoilijoiden olevan jotain ennustajia?

Sinun kannattaa kerrata tieliikennelaki.

Vierailija
24/26 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa autoilija on kuningas ja kaikki muut ovat roskaa. Sama tilanne pärrällä ajaessa. Muualla euroopassa prätkät ovat samalla viivalla autojen kanssa, mutta Suomessa autoilijat kiilavaat päälle ja tulevat tyynesti eteen kolmion takaa.

Vierailija
25/26 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän rohkeasti pyöräilijätkin ryntäävät tielle, vaikka heillä olisi väistämisvelvollisuus. Eli jos pyörätien jatke menee suoraan tien yli, on pyörälilijän väistettävä. Monta kertaa olen joutunut tällaisten takia jarruttamaan, kun ei viitsi päällekkään ajaa.

Mutta en kyllä itse pyöräillessä luota, että autoilijat näkevät ja/tai huomioivat AP:n kuvaamassa tilanteessa. Ja siksi hidastan reilusti risteyksiin tullessa. Oma terveys on kuintekin tärkeämpi, kuin se, että kuka oli oikeassa.

Vierailija
26/26 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajan pyörällä työmatkaa paikassa, missä ei ole pyörätietä ja jalkakäytäväkin on sika kapea, joten pyöräilijät ajavat ajoväylällä. En muuten kertaakaan ole kenenkään muun pyöräilijän nähnyt pysähtyvän stop- merkin kohdalla ko. reitillä, vaikka itse pysähdyn. Osa jopa koukkaa suojatien kautta ja menee kylmästi autojen edestä. Pitäisi muistaa, että ajoväylällä on samat säännöt molemmilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi