Mansikkakakkuvinkkejä? Miten tehdään maailman herkullisin mansikkatäyskäri?
Olisiko palstalaisilla vinkkejä hyvään mansikkakakkuun? Nyt on tuoreita kotimaisia mansikoita saatavilla ja hellesää jotenkin houkuttaa mansikkakakun tekoon. Olen siis suunnittelemassa täytekakkua, eli normaali sokerikakkupohja ja sinne täytteeksi ja päälle tuoretta mansikkaa. Mutta jotain muutakin siihen pitää olla, onko sitten ihan kermavaahto väliin ja päälle liian makea ja tylsä? Mitään krumeluureja ei mielestäni tarvita, mutta mansikka + kermavaahto kuulostaa liian "helpolta". Vinkkejä?
Kommentit (43)
Mansikkahillon sekaan hiukan raparperia, nostaa kakun aivan uudelle tasolle. Sopivan hapan raikastaa.
Vierailija kirjoitti:
Mansikkahillon sekaan hiukan raparperia, nostaa kakun aivan uudelle tasolle. Sopivan hapan raikastaa.
Hyi, mitään hilloja nyt kun on tuoreita mansikoita!
Tee suklaakakkupohjaan, herkullisempaa. Eli kaakaota sekaan.
Mansikkatäyskärin ohje.
2 muiskaria.
4 tl suiskaria.
1tl vaiskaria.
4dl jauskaria.
Seiskaroi aineet, liuskaroi mukaan raiskavoi.
Voiskoloi pelstiloi.
Paistaloi uunilois 200 astaloi/20minuskaloi.
Nautiskeloi.
Minä tekisin arkitarjoiluun ison kasan vohveleita ja niistä muotoilisin "kakun" kermavaahdon ja mansikoiden avulla.
Panosta enemmän pohjaan, sokerikakku vähän tylsä.
Murotaikina? Keksipohja? Tai kaakaopohja, kuten joku ehdotti (+ voisulaa).
Täytteeksi kermanvaahdon sekaan sekoitetaan soseutettuja mansikoita ja tämän päälle vielä vähän viipaloituja mansikoita. Maustetaaan sokerilla ja vaniljakreemijauheella. Kaksi näitä kerroksia ja kakun päälle vielä mansikkaa reilusti sekä kermapursotukset reunoille. Nam! Mansikkaa menee kyllä kolme rasiaa ja kermaa 7,5 dl, mutta kannattaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi, mitään hilloja nyt kun on tuoreita mansikoita!
Jos ajattelet ruoanlaitosta Hyi, sinusta ei voi tulla hyvää kokkia saati leipuria.
Kyllä se on niin että paras mansikkakakku syntyy nimenomaan tuoreista mansikoista, aidosta kermavaahdosta ja tavallisesta kakkupohjasta. Mansikoita ja kermaa saa olla runsaasti! Ei mitään rahkoja, kaakaoita tai hilloja.
Kakun päällys sivellään ohuella kerroksella mansikkahilloa, päälle ladotaan vieri viereen mansikoita ja sivellään hyytelösokerilla kiille pintaan. Reilusti kermavaahtoa.
Kiitos hyvistä vinkeistä!
PS. Mun lapsuudenkodissa käytettiin sanaa täyskäri jo vuonna.... no, mä olen kohta nelikymppinen ja muistan tuon sanan lapsuudestani, että anteeksi nyt muutamille joille tuli huono olo tuosta sanasta.
Kokeile mansikkatiramisua. Googlaamalla löydät ohjeita.
Mä oon joskus raikastanut mansikkakakun sitruunahillolla. Sopii tosi hyvin mansikan kanssa. Kerman joukkoon voi myös laittaa esim. mascarponea ja reilusti aitoa vaniljaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos hyvistä vinkeistä!
PS. Mun lapsuudenkodissa käytettiin sanaa täyskäri jo vuonna.... no, mä olen kohta nelikymppinen ja muistan tuon sanan lapsuudestani, että anteeksi nyt muutamille joille tuli huono olo tuosta sanasta.
Niin enkä tiedä miksi nyt jäin jankkaamaan tästä täyskäri-sanasta, kun ei sillä ole mitään merkitystä aiheen kannalta, mutta ehkä päädyin käyttämään ko. sanaa siksi että nostalgiafiilikset on nyt jostain syystä korkealla (=helle sekoittanut pään?). Lapsuuden lämpimät ja pitkät kesät, mansikkakakku, TÄYSKÄRI, nam! Hyvää kesää kaikille ja herkullisia täyskärihetkiä, pusipusi! ;)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on niin että paras mansikkakakku syntyy nimenomaan tuoreista mansikoista, aidosta kermavaahdosta ja tavallisesta kakkupohjasta. Mansikoita ja kermaa saa olla runsaasti! Ei mitään rahkoja, kaakaoita tai hilloja.
Klassikko on toki aina klassikko, mutta itse söisin masikat kermavaahdolla ilman kakkupohjaa. Ohis ;)
T. 8
Itsetehtyä mansikkarahkaa väliin?
Meillä tuntuu parhaiten maistuvan sellainen, missä yksi kerros on perinteinen kerma/mansikka ja toinen on valion sitruunarahkaa sekoitettuna kermaan. Helppokin.
Vähän rahkaa raikastamaan kermaa, muuta ei tarvi.