Autoilijoiden huomioitava pyöräilijät paremmin
Pyöräilen päivittäin Helsingin keskustassa ja vähintään viikottain joudun jonkunlaiseen vaaratilanteeseen sen takia, että autoilijat eivät huomioi pyöräilijöitä. Autotiellä pyörä on ajoneuvo, ja se tulee huomioida vastaavasta kuin muutkin ajoneuvot. Jos pyörä siis on ajotiellä, jossa ei ole pyöräkaistaa, auto ei saa ajaa pyörän viereen esim. liikennevaloihin, vaan pyörälle on jätettävä riittävästi tilaa ja auton ryhmityttävä pyörän taakse. Pyörä voi olla kääntymässä esimerkiksi vasemmalle, mikä on mahdotonta, jos auto on ajanut pyörän viereen. Usein erityisesti taksit ja bussit ajavat aivan kiinni pyörään siten, että joudun väistämään näitä melkein kanttikiveen asti.
Lisäksi jos jalankulkijoille, suojatien jatkeella oleville pyöräilijöillä ja autoille, jotka ovat kääntymässä suojatien yli, palaa samaan aikaan vihreä valo, on autojen väistettävä pyöräilijöitä vastaavasti kuin kävelijöitä. Ilmeisesti useat autoilijat kuvittelevat, että autoilla on jonkunlainen etuajo-oikeus tässä, sillä pyörille ei anneta liikennesääntöjen edellyttämällä tavalla etuajo-oikeutta.
En voi ymmärtää, että autojen usein vihamieliselläkin suhtautumisella pyöräilijöihin olisi mitään muuta syytä kuin oma ylimielisyys ja ymmärtämättömyys. Keskusta-alueilla vaarallinen ohittelu, lähes tieltä kiilaamiset yms. eivät voita autolle aikaa. Autoilen myös itse, joten voin todellakin sanoa, että pyöräilijöiden huomioiminen ei ole vaikeaa.
Kommentit (26)
Jos olet kääntymässä vasemmalle, ryhmity sen mukaisesti! Luuletko autoilijoiden olevan jotain ennustajia?
Hidastan kyllä ja huomioin jos on hyväpyllyinen nainen pyöräilemässä.
M
Vierailija kirjoitti:
Jos olet kääntymässä vasemmalle, ryhmity sen mukaisesti! Luuletko autoilijoiden olevan jotain ennustajia?
Ryhmittyminen on usein vaikeaa, koska autot ajavat suoraan viereen. Keskusta-alueella turvavälit ovat sen verran pieniä, että jos auto ajaa pyörän viereen jo aiemmin tiellä, ei liikennevaloihin yksinkertaisesti jää tilaa/aikaa pyörälle ryhmittyä. Siksi tässä peräänkuulutankin pyörälle tilan antamista.
Lähdetäänkö siitä, että pyöräilijät voisivat vaikka alkaa noudattaa liikennesääntöjä.
Tässä uusi tieto: Punaisen valon palaessa pysähdytään. Ihan oikeasti.
En tosin ole pääkaupunkiseudulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet kääntymässä vasemmalle, ryhmity sen mukaisesti! Luuletko autoilijoiden olevan jotain ennustajia?
Ryhmittyminen on usein vaikeaa, koska autot ajavat suoraan viereen. Keskusta-alueella turvavälit ovat sen verran pieniä, että jos auto ajaa pyörän viereen jo aiemmin tiellä, ei liikennevaloihin yksinkertaisesti jää tilaa/aikaa pyörälle ryhmittyä. Siksi tässä peräänkuulutankin pyörälle tilan antamista.
Näytäthän kädelläsi samalla myös merkkiä, että olet kääntymässä? Pitäähän autonkin ryhmittymisen lisäksi vilkuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet kääntymässä vasemmalle, ryhmity sen mukaisesti! Luuletko autoilijoiden olevan jotain ennustajia?
Ryhmittyminen on usein vaikeaa, koska autot ajavat suoraan viereen. Keskusta-alueella turvavälit ovat sen verran pieniä, että jos auto ajaa pyörän viereen jo aiemmin tiellä, ei liikennevaloihin yksinkertaisesti jää tilaa/aikaa pyörälle ryhmittyä. Siksi tässä peräänkuulutankin pyörälle tilan antamista.
Jos näytät suuntamerkkiä, annan tilaa. Muuten oletan, että jatkat suoraan, ja silloin kyllä ohitan ajamalla viereen.
Polkupyörällä ei saa ajaa suojatien yli, ellei kyseessä ole pyörätien jatke.
Muistathan ap myös, että keskustan kielletty ajosuunta -merkit koskevat MYÖS pyöräilijöitä? Harva se päivä vetää pyöräilijä toisensa jälkeen esim. Vuorimiehenkatua rantaan päin ja auton tullessa vastaan väistävät jalkakäytävälle...
Minusta lakia pitäisi korjata pikimmiten siten, että pyöräilijä väistää aina paitsi suojatiellä taluttaessaan. Moni vaaratilanne aiheutuu siitä, että pienen ja nopeasti etenevän pyöräilijän havaitseminen sieltä oikean takakulman tuntumasta on ihan aidosti hankalaa. Pahimmassa tapauksessa pyöräilijä on juuri takapalkin kohdalla kun käännät pään ja sokeassa pisteessä kun katsot peiliin. Jokainen autossa joskus istunut ja takaviistoon tähyillyt ymmärtää tämän, mutta pyöräilijöitä ei kiinnosta edes oma henki niin paljon kuin se että leskelle on osoitettu joku jota saa luvan kanssa jäädä haukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet kääntymässä vasemmalle, ryhmity sen mukaisesti! Luuletko autoilijoiden olevan jotain ennustajia?
Ryhmittyminen on usein vaikeaa, koska autot ajavat suoraan viereen. Keskusta-alueella turvavälit ovat sen verran pieniä, että jos auto ajaa pyörän viereen jo aiemmin tiellä, ei liikennevaloihin yksinkertaisesti jää tilaa/aikaa pyörälle ryhmittyä. Siksi tässä peräänkuulutankin pyörälle tilan antamista.
Jos näytät suuntamerkkiä, annan tilaa. Muuten oletan, että jatkat suoraan, ja silloin kyllä ohitan ajamalla viereen.
Ohittaminen on aivan eri asia, mutta jos pyörä ajaa toisen auton perässä ei takana oleva auto voi ajaa pyörän viereen. Tällöin et edes voi edessä olevan auton takia ohittaa.
Näytän myös aina käsimerkkiä, mutta se ei ole vaikuttanut suurimpaan osaan autoilijoita.
Vierailija kirjoitti:
Polkupyörällä ei saa ajaa suojatien yli, ellei kyseessä ole pyörätien jatke.
Ja minähän nimenomaan puhuin suojatien jatkeesta, jossa pyöräily on sallittu. Siitä olen toisen kommentoijan kanssa ihan samaa mieltä, että pyöräilijöiden tulee ymmärtää hidastaa jatkeelle, jotta autot pystyvät havaitsemaan pyöräilijän.
-ap
Kävelen lähes päivittäin Helsingin keskustassa ja aikalailla joka kerta meinaan jäädä pyörän alle. Etenkin jos on juuri ylittämässä tietä, pyöräilijät ajattelevat kävelijän jäävän siihen autotielle seisomaan ja odottamaan että he menevät ohi tai sitten muuten vaan vähenevät kävelytiellä hirveää vauhtia välittämään onko siellä muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polkupyörällä ei saa ajaa suojatien yli, ellei kyseessä ole pyörätien jatke.
Ja minähän nimenomaan puhuin suojatien jatkeesta, jossa pyöräily on sallittu. Siitä olen toisen kommentoijan kanssa ihan samaa mieltä, että pyöräilijöiden tulee ymmärtää hidastaa jatkeelle, jotta autot pystyvät havaitsemaan pyöräilijän.
-ap
Viiltäisivät hidastaa myös sen verran etteivät aja suojatietä ylittävien kävelijoiden päälle.
Vierailija kirjoitti:
Kävelen lähes päivittäin Helsingin keskustassa ja aikalailla joka kerta meinaan jäädä pyörän alle. Etenkin jos on juuri ylittämässä tietä, pyöräilijät ajattelevat kävelijän jäävän siihen autotielle seisomaan ja odottamaan että he menevät ohi tai sitten muuten vaan vähenevät kävelytiellä hirveää vauhtia välittämään onko siellä muita.
On toki ikävää, kun jotkut pyöräilijät eivät ymmärrä huomioida kävelijöitä, mutta tämä ei varsinaisesti liity aiheeseen tai tee autoilijoiden käytäksestä pyöräilijöitä kohtaan oikeutettua. Jokaiseen tienkäyttäjien ryhmään kuuluu ihmisiä, jotka eivät osaa käyttäytyä/rikkovat liikennesääntöjä, enkä siis missään nimessä väitä ettei pyöräilijöidenkin käytöksessä ole vikaa. Aloitukseni kuitenkin koski itseni kokemia viikottaisia vaaratilanteita liikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
Painukaa helvettiin autojen seasta leikkimästä "ajoneuvoa".
Onkos sulla pahojakin ongelmia, kun noin tarvii pahaa oloa purkaa.
Tollasilta vatipäiltä pitäisi ottaa ajokortti pois.
Minä, minä, minä ja vain minä mielessä ja oma napa.
Vierailija kirjoitti:
Kävelen lähes päivittäin Helsingin keskustassa ja aikalailla joka kerta meinaan jäädä pyörän alle. Etenkin jos on juuri ylittämässä tietä, pyöräilijät ajattelevat kävelijän jäävän siihen autotielle seisomaan ja odottamaan että he menevät ohi tai sitten muuten vaan vähenevät kävelytiellä hirveää vauhtia välittämään onko siellä muita.
Viikki on toinen paikka missä pyöräilijät on kunnon syöpä. Vaikka kunnolla on rajattu pyörä- ja kävelytie niin ei saatana kun ne vetää sieltä kovaa milloin mitäkin rataa. Seuraavaa joka ei osaa liikenne sääntöjä huitaisen kassilla. Muistakaa käyttää kypärää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävelen lähes päivittäin Helsingin keskustassa ja aikalailla joka kerta meinaan jäädä pyörän alle. Etenkin jos on juuri ylittämässä tietä, pyöräilijät ajattelevat kävelijän jäävän siihen autotielle seisomaan ja odottamaan että he menevät ohi tai sitten muuten vaan vähenevät kävelytiellä hirveää vauhtia välittämään onko siellä muita.
On toki ikävää, kun jotkut pyöräilijät eivät ymmärrä huomioida kävelijöitä, mutta tämä ei varsinaisesti liity aiheeseen tai tee autoilijoiden käytäksestä pyöräilijöitä kohtaan oikeutettua. Jokaiseen tienkäyttäjien ryhmään kuuluu ihmisiä, jotka eivät osaa käyttäytyä/rikkovat liikennesääntöjä, enkä siis missään nimessä väitä ettei pyöräilijöidenkin käytöksessä ole vikaa. Aloitukseni kuitenkin koski itseni kokemia viikottaisia vaaratilanteita liikenteessä.
Ai että pelkästään sinun kokemat vaaratilanteet kuuluvat keskusteluun. Ok. Jatka toki.
Vierailija kirjoitti:
Polkupyörällä ei saa ajaa suojatien yli, ellei kyseessä ole pyörätien jatke.
Tätä on turha jankata. Siellä missä pyöräilijä saa laillisesti ajaa, hän saa ajaa zeebra-raidoillakin. Ainoat missä ei saa ajaa noilla zeebraraidoilla, on jalkakäytävien välit, joissa ei muutenkaan saa pyöräillä kuin alle 12-vuotias.
Pyöräilijän etuajo-oikeus ei riipu zeebraraidoista. Se on ihan eri juttu. Mutta raidoilla saa ajaa, siellä missä pyöräilläkin. Väistää niillä pyöräilijä joutuu esim.aina kun autoilija ajaa suoraan ilman kolmioita tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävelen lähes päivittäin Helsingin keskustassa ja aikalailla joka kerta meinaan jäädä pyörän alle. Etenkin jos on juuri ylittämässä tietä, pyöräilijät ajattelevat kävelijän jäävän siihen autotielle seisomaan ja odottamaan että he menevät ohi tai sitten muuten vaan vähenevät kävelytiellä hirveää vauhtia välittämään onko siellä muita.
On toki ikävää, kun jotkut pyöräilijät eivät ymmärrä huomioida kävelijöitä, mutta tämä ei varsinaisesti liity aiheeseen tai tee autoilijoiden käytäksestä pyöräilijöitä kohtaan oikeutettua. Jokaiseen tienkäyttäjien ryhmään kuuluu ihmisiä, jotka eivät osaa käyttäytyä/rikkovat liikennesääntöjä, enkä siis missään nimessä väitä ettei pyöräilijöidenkin käytöksessä ole vikaa. Aloitukseni kuitenkin koski itseni kokemia viikottaisia vaaratilanteita liikenteessä.
Ai että pelkästään sinun kokemat vaaratilanteet kuuluvat keskusteluun. Ok. Jatka toki.
Aloitus koskee autoilijat-pyöräilijät-suhdetta, niin kyllä keskustelukin siis koskee. Jatkan. Kiitos.
On hieman turhaa yrittää siunata jonkun tienkäyttäjien ryhmän huonoa käytöstä kääntämällä keskustellu "mutku toikin". Meidän 5v tekee tätä, mutta aikuiset osaavat yleensä argumentoida paremmin.
-ap
Painukaa helvettiin autojen seasta leikkimästä "ajoneuvoa".