Mä en oikeasti KESTÄ enää tätä säätä, ihan kamalaa! :(
Asunnossa on 29 astetta lämmintä vielä klo 22 ja tänä aamuna kun kello herätti kuudelta, oli lämpötila tippunut "armolliseen" 24 asteeseen. Pimennysrullaverhot ovat kaikkien ikkunoiden edessä aamukuudesta iltakymmeneen, sälekaihtimia ei tähän vuokra-asuntoon saa laittaa vaikka itse maksaisi. Kaksi tuuletinta on, isompi jalallinen ja pieni pöytätuuletin, muttei niistäkään ole mitään hyötyä, kun lähinnä kierrättävät ilmaa. No, jos paikoillaan istuu niin ihan miellyttävä. Kunnon ilmastointilaitteen ostamista harkitsin, mutta Verkkokauppa, Gigantti, Power, Prisma, kaikki katsottu, eikä missään ole yhtä ainutta kappaletta jäljellä, vaikka epätoivoissani voisin ostaa jopa jonkun 600 euron laitteen.
Eilen yritin tulla töistä kotiin, mutta ahdistuin niin että oli pakko lähteä ostoskeskukseen kiertämään kahviloita (ei kehtaa tuntitolkulla olla samassa) sulkemisaikaan asti. Tänään tajusin tehdä saman jo suoraan töistä päästyäni. Viikonloppuna lähinnä autoilin ympäriinsä, todella ekologista ja edullista, not. Mutta kun se on ainoa paikka, jossa on ilmastointi ja alle 24 astetta.
Mulla särkee jatkuvasti päätä, olen koko ikäni ollut herkkä kuumuudelle. Iho on ihan koko ajan nihkeä, pidän polvitaipeissa pakastettua vesipulloa ja se auttaa sen ajan kuin se on ihan jäinen. Kylmägeeliä koitin epätoivoissani valella selkään, mutta ei se pitkäaikaisesti auttanut. Kaikki kikat lakanan pakastamisesta rappukäytävään tuulettamiseen on kokeiltu, enkä valitettavasti usko, että kukaan täälläkään keksisi mitään mitä en ole vielä kokeillut. Unohdin varmaan sanoa, että asunnon ikkunat ovat kaikki etelään joten tuulettaa voi vasta kun aurinko on kokonaan laskenut, silloin avaan kaikki ikkunat ja parvekkeen oven ammosen auki koko yöksi.
Tuntuu, että elämästä on kaikki ilo lähtenyt ja ahdistuneena vain toivon, että tämä olisi ohi :(. Mitään ei voi tehdä, mitään muuta kuin kylmiä ruokia en voi kotona valmistaa, lenkkeillä voi vasta lähellä auringonlaskua ja silloin pitäisi olla jo nukkumassa, huomenna ajattelin käydä kuntosalitreeniä kokeilemassa kun siellä sentään on kylmä. Yritän yleensä elää ekologisesti, mutta nyt on mennyt kaikkeen turhaan pyykinpesuun, autoiluun, pakastamiseen ja tuulettimen pyörittämiseen energiaa varmaan 15 vuoden edestä, sekin vituttaa.
Kiitos kun sain avautua <3 Ja kyllä se talvi sieltä onneksi taas tulee, sitten vedän sukset jalkaan ja nautin!
Kommentit (480)
Alan kohta bodaamaan. Arvatkaa onko mammat kuuma?
Vierailija kirjoitti:
Nää säät laihduttaa hyvin. Ruokahalu ihan nollassa.
Samoin elämänilo.
Rakastan tätä säätä!! Kerrankin kunnon kesä!
Torissa myytävänä siirrettäviä ilmastointilaitteita.
Säästä valittaminen ei tietenkään auta, oli sää mikä tahansa.
Helteiden ihannoijat ovat kuitenkin ihan oma lukunsa: ei saa edes neutraalisti todeta, ettei tällaisesta säästä pidä. Se nimittäin loukkaa heitä. Jos erehdyt sanomaan, että toivot helteiden päättyvän, niin keskustelukumppani aivan oikeasti närkästyy ja pitää juttujasi pyhäinhäväistyksenä.
Mikä ihmeen palvontakohde nämä säät joillekin ovat? Noin lapsellista reaktiota ei voi muuten selittää. Hölmöimmässä tapauksessa seuraa vielä jotain "nauti nyt! nauti nyt kun on kerrankin lämmintä!" -hoentaa. Ikään kuin heidän vallassaan olisi päättää, mistä toinen pitää ja mistä ei.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää että tää lämpö turvottaa... tosi epämukava olo. Ei auta veden juominen ja liikkua ei jaksa.
Ei mua ainakaan turvota. Päin vastoin! Tää on tosi hyvä dieetti😂
Suomessa on ympäri vuoden ihan hirveet masentavat säät. Harmaata ja vettä tihkuttaa. On kylmä. _AINA_ sitä samaa pskaa eikä loppua näy. Ja tosi pimeetä vuoden ympäri!
Nyt NAUTIN tästä säästä täysin rinnoin! Tämä on todella harvinaista Suomessa. Vihdoin tässä maassa on kunnon kesä!
Vierailija kirjoitti:
Säästä valittaminen ei tietenkään auta, oli sää mikä tahansa.
Helteiden ihannoijat ovat kuitenkin ihan oma lukunsa: ei saa edes neutraalisti todeta, ettei tällaisesta säästä pidä. Se nimittäin loukkaa heitä. Jos erehdyt sanomaan, että toivot helteiden päättyvän, niin keskustelukumppani aivan oikeasti närkästyy ja pitää juttujasi pyhäinhäväistyksenä.
Mikä ihmeen palvontakohde nämä säät joillekin ovat? Noin lapsellista reaktiota ei voi muuten selittää. Hölmöimmässä tapauksessa seuraa vielä jotain "nauti nyt! nauti nyt kun on kerrankin lämmintä!" -hoentaa. Ikään kuin heidän vallassaan olisi päättää, mistä toinen pitää ja mistä ei.
Tällä palstalla ainakin moni helteistä valittaja kokee ettei kukaan muukaan saisi pitää helteistä. Että LOL vaan sulle!
Ihan hirveä olo. Fyysisesti ja henkisesti.
Ei se sää valittamalla muuksi muutu. Piste.
Hommaa ilmastointi!
Vierailija kirjoitti:
Ihan hirveä olo. Fyysisesti ja henkisesti.
Laihduta. Ja jatkossa suunnittele reissu kylmään jo hyvissä ajoin ennen kesää niin ei tarvi täällä olla ulisemassa.
Vierailija kirjoitti:
Mun on niin helppo olla kun olen puutalossa ja voin mennä pihalle.
Ei ole kuuma.
Kiva kun voit mennä pihalle, sillä pihallahan ei helteellä olekaan tosiaan kuuma.
Itse kyllä jokseenkin kestää tätä kuumuutta, mutta vauvan (9kk) kanssa tämä lämpötila on aikas tukalaa, .. Autoilemaan lähtisin sen kanssa jos viihtyisi takapenkillä yksin. Onneksi edes kylpy viilentää hetkeksi vauvan olotilaa.
Ihan normaali heinäkuu. Muistan lapsuudesta kun kesät oli aina tällaisia. Aina paistoi aurinko ja oli lämmintä tai kuumaa. Pari edelliskesää on ollut epänormaaleja eikä.sellaista kuulu olla. Vihdoin on taas normaali kesä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottappa ap matka Antarktikselle, siellä on tällä hetkellä - 20. Katsos ihan samanlailla meille lämpimän ystäville sanotaan, lähde sinne missä on sopiva ilmasto. Ihan turhaa kitinää, täs on ollut aikaa valmistautua näihin helteisiin. Ihan sama kun tulisin talvella itkeen, että voi voi kun on kylmä, kun on pelkkä t-paita päällä. Että voi kyynel sulle!! :D
Tämä on niin totta!
Ja tähän vielä lisäys, me lämpimän ilman ystävät kärsitään paskasta ilmastosta ihan ympäri vuoden. Jos nyt pari kolme viikkoa on ihana lämmin poikkeuksellinen kesäsää, niin sallittakoon sen nauttiminen myös meille. Te räntäloskapaskakelien ihannoijat saatte nauttia loput 50 viikkoa kyllä ihan yllinkyllin! Ja ilmainen vinkki, hanki ilmastointi :)
Mistä numerosta noita ilmaisia ilmastointeja voi tilata? Miksi muuten KUKAAN ihannoisi räntäloskapaskakeliä? Normaali kesäsää, puolipoutainen +20-22 astetta on ainakin minusta melkoisen kaukana mistään loskasta ja rännästä mutta toisaalta silloin ei oikein voi selitellä jatkuvaa janoaan kuumuudella. Janoa johon ei auta kuin alkoholi.
Perus suomalaiset taas valittaa 😂😂😂😂 aina on liian kylmä tai kuuma. Liian pimeää tai liian valoisaa. Liian sateista tai liian kuumaa. Koskaan ei ole hyvä, ei! 😂😂😂
Mulla asunto, joka alin ja talvisin helkutin kylmä. Ny helteillä oikein oiva, ihanan viileä :)
Tosin kylmällä kesällä saa olla kesälläkin villasukat täällä jalassa...
Kuinka monella näistä ulisijoista on ilmastointi? Mä arvasin ettei yhdelläkään?
Ilmastoinnilla saa esim. 18 asteen ilman kotiin. Eli ihan viileän ilman.
Täysin normaaleita lämpötiloja suuressa osassa maailmaa. Suomen tyypillinen kesä on poikkeuksellisen kylmä verrattuna useimpiin maailman valtioihin, joten täällä on totuttu kesälläkin sellaisiin lämpötiloihin, joita esimerkiksi Australiassa koetaan talvilämpötiloina.
Tällä av Mammalle ainakin maistuu burgerit ihan samaan malliin ✌