Mä en oikeasti KESTÄ enää tätä säätä, ihan kamalaa! :(
Asunnossa on 29 astetta lämmintä vielä klo 22 ja tänä aamuna kun kello herätti kuudelta, oli lämpötila tippunut "armolliseen" 24 asteeseen. Pimennysrullaverhot ovat kaikkien ikkunoiden edessä aamukuudesta iltakymmeneen, sälekaihtimia ei tähän vuokra-asuntoon saa laittaa vaikka itse maksaisi. Kaksi tuuletinta on, isompi jalallinen ja pieni pöytätuuletin, muttei niistäkään ole mitään hyötyä, kun lähinnä kierrättävät ilmaa. No, jos paikoillaan istuu niin ihan miellyttävä. Kunnon ilmastointilaitteen ostamista harkitsin, mutta Verkkokauppa, Gigantti, Power, Prisma, kaikki katsottu, eikä missään ole yhtä ainutta kappaletta jäljellä, vaikka epätoivoissani voisin ostaa jopa jonkun 600 euron laitteen.
Eilen yritin tulla töistä kotiin, mutta ahdistuin niin että oli pakko lähteä ostoskeskukseen kiertämään kahviloita (ei kehtaa tuntitolkulla olla samassa) sulkemisaikaan asti. Tänään tajusin tehdä saman jo suoraan töistä päästyäni. Viikonloppuna lähinnä autoilin ympäriinsä, todella ekologista ja edullista, not. Mutta kun se on ainoa paikka, jossa on ilmastointi ja alle 24 astetta.
Mulla särkee jatkuvasti päätä, olen koko ikäni ollut herkkä kuumuudelle. Iho on ihan koko ajan nihkeä, pidän polvitaipeissa pakastettua vesipulloa ja se auttaa sen ajan kuin se on ihan jäinen. Kylmägeeliä koitin epätoivoissani valella selkään, mutta ei se pitkäaikaisesti auttanut. Kaikki kikat lakanan pakastamisesta rappukäytävään tuulettamiseen on kokeiltu, enkä valitettavasti usko, että kukaan täälläkään keksisi mitään mitä en ole vielä kokeillut. Unohdin varmaan sanoa, että asunnon ikkunat ovat kaikki etelään joten tuulettaa voi vasta kun aurinko on kokonaan laskenut, silloin avaan kaikki ikkunat ja parvekkeen oven ammosen auki koko yöksi.
Tuntuu, että elämästä on kaikki ilo lähtenyt ja ahdistuneena vain toivon, että tämä olisi ohi :(. Mitään ei voi tehdä, mitään muuta kuin kylmiä ruokia en voi kotona valmistaa, lenkkeillä voi vasta lähellä auringonlaskua ja silloin pitäisi olla jo nukkumassa, huomenna ajattelin käydä kuntosalitreeniä kokeilemassa kun siellä sentään on kylmä. Yritän yleensä elää ekologisesti, mutta nyt on mennyt kaikkeen turhaan pyykinpesuun, autoiluun, pakastamiseen ja tuulettimen pyörittämiseen energiaa varmaan 15 vuoden edestä, sekin vituttaa.
Kiitos kun sain avautua <3 Ja kyllä se talvi sieltä onneksi taas tulee, sitten vedän sukset jalkaan ja nautin!
Kommentit (480)
Vihaan sitä, kun toiset sanovat, että ei pitäisi valittaa! Miksei? Liian kuuma, ja aion kyllä valittaa, koska pidän viileästä. Talvella ja syksyllä viihdyn aivan mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
Minä rakastan näitä kelejä, mutta ei sisällä saa olla niin kuuma yli +26, ei ihminen voi nukkua näin kuumassa, koska vettä pitää juoda koko yön yli ettei kuivu. Minulla on PILP, jolla talon ilma vaihtuu ja tarvittaessa ulkoilmaa voi lämmittää tai jäähdyttää. En ymmärrä tätä parkumista, tykkäätte kylmästä, mutta lämmityksen olette hankkineet asuntoihinne, mutta ette viilennystä??
Joo, opiskelijana vuokrayksiöön tässä hankitaankin yks kaks ilmastointi!
Vierailija kirjoitti:
Minä rakastan näitä kelejä, mutta ei sisällä saa olla niin kuuma yli +26, ei ihminen voi nukkua näin kuumassa, koska vettä pitää juoda koko yön yli ettei kuivu. Minulla on PILP, jolla talon ilma vaihtuu ja tarvittaessa ulkoilmaa voi lämmittää tai jäähdyttää. En ymmärrä tätä parkumista, tykkäätte kylmästä, mutta lämmityksen olette hankkineet asuntoihinne, mutta ette viilennystä??
Lämmitystä ei tarvitse erikseen hankkia kerrostalossa.
Vain suomijuntit eivät kestä näitä helteitä kun eivät koskaan matkusta. Itse matkustan monta kertaa vuodessa joten nämä suomen ”helteet” eivät eroa millään lailla lomakohteitteni ilmastoista. Mitenhän te juntit kestäisitte jos olisi yli 40 astetta niinkuin monessa maassa on tälläkin hetkellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alan kyllä tässä ymmärtää miksi kuumissa maissa ei oikein saada mitään aikaan.
Eiköhän sille ole ihan muut syyt. Kalifornia on yksi USA:n rikkaimmista osavaltioista eikä siellä nyt varsinaisesti viileä ole. Singapore yksi maailman vauraimmista kaupunkivaltioista. Australia, Israel vauraita ja kehittyneitä myös.
Lämpö tuntuu monelle olevan kätevä tekosyy olla tekemättä mitään hyödyllistä.
Ei Australia ja Israel ole vauraita tai kehittyneitä.
No Australia vissiin vetänyt hyvin hilloa kaivoksista, muttei sitä kehittyneeksi voi kutsua. Vertautuu vähän saudi-arabiaan.
Israelko ei olisi vauras & kehittynyt!
Mitä nappeja olet oikein vetänyt?
Ihanaa että on muitakin jotka eivät viihdy kuumassa. Nämä ilmat ovat aivan kamalia. Istun tälläkin hetkellä alasti kotona, vaatteet pakastimessa, verhot kiinni ja parvekkeen ovi auki (vaikka kerrostalon seinässä oleva ampiaispesä houkuttaa tänne ampiaisia, mielummin ne pistot kuin kuumuus). En poistu kodistani ellei ole pakko, on täälläkin tuskaisen kuuma mutta ulkona on vielä kuumempi. Kellekään tutulleni en voi tästä valittaa koska silloin olen kiittämätön paska joka valittaa kaikesta :D Ihan oikeassa maassa asun kun suurin osa vuodesta on viileää ja hämärää mutta nämä harvat viikot ovat tuskaa
Vierailija kirjoitti:
Vain suomijuntit eivät kestä näitä helteitä kun eivät koskaan matkusta. Itse matkustan monta kertaa vuodessa joten nämä suomen ”helteet” eivät eroa millään lailla lomakohteitteni ilmastoista. Mitenhän te juntit kestäisitte jos olisi yli 40 astetta niinkuin monessa maassa on tälläkin hetkellä?
Me juntit totutaan totuttautumalla. Mä muutin Australiaan 2015, lämpöä oli 48 astetta ja mä vihaan helteitä. Siihen kuitenkin tottui, kun se alkoi pikkuhiljaa ja sitä kesti tarpeeksi kauan. Lopulta 20 astetta oli kylmä ilma, jolloin heitettiin kevyt takki niskaan. Nyt Suomeen vuosi sitten palanneena tämä 30 astetta on aivan tuskaa.
Päätä särkee ja makaan kylmäksi kastellun pyyhkeen alla. En tosiaankaan nauti, ihan sama vaikka ulkona olisi sata astetta, mutta kun sisälläkin on yli +30, niin alkaa kyllä v*tuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa että on muitakin jotka eivät viihdy kuumassa. Nämä ilmat ovat aivan kamalia. Istun tälläkin hetkellä alasti kotona, vaatteet pakastimessa, verhot kiinni ja parvekkeen ovi auki (vaikka kerrostalon seinässä oleva ampiaispesä houkuttaa tänne ampiaisia, mielummin : ne pistot kuin kuumuus). En poistu kodistani ellei ole pakko, on täälläkin tuskaisen kuuma mutta ulkona on vielä kuumempi. Kellekään tutulleni en voi tästä valittaa koska silloin olen kiittämätön paska joka valittaa kaikesta :D Ihan oikeassa maassa asun kun suurin osa vuodesta on viileää ja hämärää mutta nämä harvat viikot ovat tuskaa
Vinkki: Ovet ja ikkunat auki vain jos ulkolämpötila on matalampi kuin sisälämpötila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa että on muitakin jotka eivät viihdy kuumassa. Nämä ilmat ovat aivan kamalia. Istun tälläkin hetkellä alasti kotona, vaatteet pakastimessa, verhot kiinni ja parvekkeen ovi auki (vaikka kerrostalon seinässä oleva ampiaispesä houkuttaa tänne ampiaisia, mielummin : ne pistot kuin kuumuus). En poistu kodistani ellei ole pakko, on täälläkin tuskaisen kuuma mutta ulkona on vielä kuumempi. Kellekään tutulleni en voi tästä valittaa koska silloin olen kiittämätön paska joka valittaa kaikesta :D Ihan oikeassa maassa asun kun suurin osa vuodesta on viileää ja hämärää mutta nämä harvat viikot ovat tuskaa
Vinkki: Ovet ja ikkunat auki vain jos ulkolämpötila on matalampi kuin sisälämpötila.
Aijaa! En oo tullut ikinä ajatelleeks, kiitosta!
Töissä + 33, astma, kotona + 29. En nauti helteistä, mutta en valita tai draamaile. Kai sitä on oppinut suhteuttamaan asioita.
Nämä helteet ei kauan kestä. Välttelen auringonpaisteessa oloa, ja pysähtelen tuulen vireeseen. Käyn kauppakeskuksen kahvilassa istuskelemassa. Käyn suihkussa ja uimassa. Pakastimessa jäähdytetty kaurapussi niskaan. Tärkeintä on kuitenkin riittävä juominen; kun estää nestehukan, pysyy virkeänä.
Eikö YKSIKÄÄN kehtaa tunnustaa että "monta kertaa on sitä ilmastointilaitteen hankkimista mietitty mutta sitten se vaan jäi ja nyt oma saamattomuus harmittaa".
Kertoo teistä muuten aika paljon..... :)
Ei ole kivaa, oksensin eilen kun oli vielä menkat ja hormonit ihan sekaisin. Ruoka kuvottaa mutta jos en syö tulee vielä huonompi olo. Laatattaa koko ajan. Ei pysty nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei auta...ei tipu sisälämpötila yhtään.
Itse tykkään lämmöstä mutta tää on jo liikaa. Mä en edes hikoile ja tuntuu että kiehun sisältäpäin.
Nytkin kaikki alakerran ovet auki eikä tunnu et ois ovet auki.
Aamulla vielä noin25-27astetta sisällä.
Netissä myydään myös käytettyjä ilmastointilaitteita. Koita etsiä sieltä, jos kaupan tuotteet ovat loppu.
Nimim. ostimme käytetyn ja unet sujuvat paremmin
Mulla meni monta päivää ennen kuin muistin jotta onhan mulla ilp ja voin vähän laskea talon lämpötilaa. Nyt on 23 astetta ja se tuntuu kylmältä kun sisään menee.
Oksettaa, päätä särkee, hikoilen kuin sika. Olisipa rahaa ilmastointiin.
Mä tykkään tästä säästä ja jaksoin lenkilläkin käydä. Kotona ei muuta viilennystä ole kuin että ikkunat auki koko päivän ja kolme tuuletinta. Mulla, pojalla ja koiralla omat ja hyvin sillä pärjätään. Ymmärrän kyllä että kaikki tästä säästä tykkää.
Ei Australia ja Israel ole vauraita tai kehittyneitä.
No Australia vissiin vetänyt hyvin hilloa kaivoksista, muttei sitä kehittyneeksi voi kutsua. Vertautuu vähän saudi-arabiaan.