Mä en oikeasti KESTÄ enää tätä säätä, ihan kamalaa! :(
Asunnossa on 29 astetta lämmintä vielä klo 22 ja tänä aamuna kun kello herätti kuudelta, oli lämpötila tippunut "armolliseen" 24 asteeseen. Pimennysrullaverhot ovat kaikkien ikkunoiden edessä aamukuudesta iltakymmeneen, sälekaihtimia ei tähän vuokra-asuntoon saa laittaa vaikka itse maksaisi. Kaksi tuuletinta on, isompi jalallinen ja pieni pöytätuuletin, muttei niistäkään ole mitään hyötyä, kun lähinnä kierrättävät ilmaa. No, jos paikoillaan istuu niin ihan miellyttävä. Kunnon ilmastointilaitteen ostamista harkitsin, mutta Verkkokauppa, Gigantti, Power, Prisma, kaikki katsottu, eikä missään ole yhtä ainutta kappaletta jäljellä, vaikka epätoivoissani voisin ostaa jopa jonkun 600 euron laitteen.
Eilen yritin tulla töistä kotiin, mutta ahdistuin niin että oli pakko lähteä ostoskeskukseen kiertämään kahviloita (ei kehtaa tuntitolkulla olla samassa) sulkemisaikaan asti. Tänään tajusin tehdä saman jo suoraan töistä päästyäni. Viikonloppuna lähinnä autoilin ympäriinsä, todella ekologista ja edullista, not. Mutta kun se on ainoa paikka, jossa on ilmastointi ja alle 24 astetta.
Mulla särkee jatkuvasti päätä, olen koko ikäni ollut herkkä kuumuudelle. Iho on ihan koko ajan nihkeä, pidän polvitaipeissa pakastettua vesipulloa ja se auttaa sen ajan kuin se on ihan jäinen. Kylmägeeliä koitin epätoivoissani valella selkään, mutta ei se pitkäaikaisesti auttanut. Kaikki kikat lakanan pakastamisesta rappukäytävään tuulettamiseen on kokeiltu, enkä valitettavasti usko, että kukaan täälläkään keksisi mitään mitä en ole vielä kokeillut. Unohdin varmaan sanoa, että asunnon ikkunat ovat kaikki etelään joten tuulettaa voi vasta kun aurinko on kokonaan laskenut, silloin avaan kaikki ikkunat ja parvekkeen oven ammosen auki koko yöksi.
Tuntuu, että elämästä on kaikki ilo lähtenyt ja ahdistuneena vain toivon, että tämä olisi ohi :(. Mitään ei voi tehdä, mitään muuta kuin kylmiä ruokia en voi kotona valmistaa, lenkkeillä voi vasta lähellä auringonlaskua ja silloin pitäisi olla jo nukkumassa, huomenna ajattelin käydä kuntosalitreeniä kokeilemassa kun siellä sentään on kylmä. Yritän yleensä elää ekologisesti, mutta nyt on mennyt kaikkeen turhaan pyykinpesuun, autoiluun, pakastamiseen ja tuulettimen pyörittämiseen energiaa varmaan 15 vuoden edestä, sekin vituttaa.
Kiitos kun sain avautua <3 Ja kyllä se talvi sieltä onneksi taas tulee, sitten vedän sukset jalkaan ja nautin!
Kommentit (480)
Nyt tosiaan haluaisin viilempää.
Vierailija kirjoitti:
Olette vain huomionhakuisia eli lapsellisia ja tyhmiä. On tieteellisesti tutkittu ihmiselle olevan ideaalilämpötila 27 astetta. Miten luulette ihmisten pärjäävän lämpimämmillä leveysasteilla? Ihan samanlainen fysiikka heillä on kuin teillä ääliöillä .
No eihän ne oikein pärjääkään. Tänne kylmään ovat kovin tuppaamassa
Kuumuus itsessään on eri asia kuin nämä nykyinen HIKINEN ILMA, JOKA VAIN SEISOO. Kuumalla voi tuuli olla miellyttävän viileä, nyt se on kuin lämpöpuhaltimesta tulisi ja ilma seisoo paikallaan suurimman osan ajasta! Saisi tulla pian sateet, ja puhdistaa tän kamalan matalapaineen veks.
Kukaan tuskin valittaisi, jos olisi ns. perinteisellä tavalla lämmintä. Suomalainen ei muutenkaan ole tottunut tämmöisiin hellelukemiin, saati sitten kosteaan ilmaan.
"Tuntuu, että elämästä on kaikki ilo lähtenyt.."
Juu, onhan se traagista ja aivan kamalaa kun on hellettä muutaman viikon ajan. Otan osaa kauheaan tilanteeseesi.
Olen töissä raksalla ja tehdään töitä sisätiloissa missä ilma ei vaihdu ollenkaan. Olin tänään hyvin lähellä pyörtymistä, vaikka join vettä ja pidin taukoja säännöllisesti. Nautin pitkän hetken ilmastoidussa autossa ennen kun astuin sisään auringon korventamaan asuntooni ja koska olin aivan uupunut niin kuumuudesta huolimatta nukahdin sohvalle miltein samantien. Väsyttää vieläkin ja voisin vain nukkua, nukkua, nukkua.. Tää ilma ei todellakaan piristä, vaan päinvastoin, vie ihan kaikki mehut. Mikäs siinä, jos olisi vapailla, mutta valitettavasti täytyy porskuttaa töissä. Onneksi ens viikolla alkaa loma niin voikin nukkua koko loman..
Vierailija kirjoitti:
Olette vain huomionhakuisia eli lapsellisia ja tyhmiä. On tieteellisesti tutkittu ihmiselle olevan ideaalilämpötila 27 astetta. Miten luulette ihmisten pärjäävän lämpimämmillä leveysasteilla? Ihan samanlainen fysiikka heillä on kuin teillä ääliöillä .
Ei muuten ole samanlainen fysiikka. Evoluutio muuttaa ihmisen sopeutumaan olosuhteisiinsa. Siellä missä on enimmäkseen kuumaa ihmiset ovat sopeutuneet kuumuuteen ja päinvastoin.
Olen samaa mieltä, astmaatikolle raskasta, ei jaksa oikein mitään tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Niin on lämmin ilma, että Rauhalahdenkin vesi tuntui lämpimältä.
Näytti olevan 25 C Rauhalahden vesi
Työhuoneessa 32 astetta. Kiva siinä koittaa asiantuntijatöitä tehdä, kun tuntuu että ei edes järki leikkaa
Vierailija kirjoitti:
Alan kyllä tässä ymmärtää miksi kuumissa maissa ei oikein saada mitään aikaan.
Eiköhän sille ole ihan muut syyt. Kalifornia on yksi USA:n rikkaimmista osavaltioista eikä siellä nyt varsinaisesti viileä ole. Singapore yksi maailman vauraimmista kaupunkivaltioista. Australia, Israel vauraita ja kehittyneitä myös.
Lämpö tuntuu monelle olevan kätevä tekosyy olla tekemättä mitään hyödyllistä.
Kannattaa ottaa kielen alle hippu himalajan suolaa pari kertaa päivässä. Paljon vettä, myös kookosvesi on hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on lämmin ilma, että Rauhalahdenkin vesi tuntui lämpimältä.
Näytti olevan 25 C Rauhalahden vesi
Yleensä tuntuu niin kylmältä, mutta tänään oli poikkeus.
Tarkistin säätiedot eikä loppua näy tälle tuskalle. Perjantaina hetkeksi laskee +25 asteeseen, mutta sit taas tällasta. Loma pilalla.
Alueuutisissa italialainen poika (jalkapallonseuran kapteeni) sanoi, että rankkaa pelata täällä helteessä jalkapalloa. Italialainen?
Onnea on ilmalämpöpumppu, sisällä +20, autossa ilmastointi ja on vielä kesäloma... illalla kun kävi viel järvessä uimassa, niin hyvin sain nukuttua.
Anopilla on kuuma ja sairaudet vaikeuttavat oloa, pyydin meille, mutta ei jaksa tulla tänne.
Vierailija kirjoitti:
Tarkistin säätiedot eikä loppua näy tälle tuskalle. Perjantaina hetkeksi laskee +25 asteeseen, mutta sit taas tällasta. Loma pilalla.
Kaunis ilma = valittajalla loma pilalla.
Welcome to Finland!
Minä rakastan näitä kelejä, mutta ei sisällä saa olla niin kuuma yli +26, ei ihminen voi nukkua näin kuumassa, koska vettä pitää juoda koko yön yli ettei kuivu. Minulla on PILP, jolla talon ilma vaihtuu ja tarvittaessa ulkoilmaa voi lämmittää tai jäähdyttää. En ymmärrä tätä parkumista, tykkäätte kylmästä, mutta lämmityksen olette hankkineet asuntoihinne, mutta ette viilennystä??
Vierailija kirjoitti:
Pääsääntöisesti helteitä hehkuttaa ne, joilla on käytössä kotona ilmastointi, tai auto jossa ilmastointi tai jotka ovat päivät töissä ilmastoidussa työpaikassa. Tai ne, joilla on pitkä kesäloma että voi levätä milloin huvittaa tai pystyy. Meillä asunnon sisälämpö ei laske ollenkaan alle +25, vaikka pidämme yöllä kaikki ikkunat auki. Makuuhuoneessa on +28, aamulla. Yöllä ei saa nukuttua ja aamuyöstä kun lämpö tippuu 30>28, ehkä vähän vois torkahtaa, mutta sit pitäiskin jo herätä töihin, jossa päivä menee zombiena. Ihan kauheat ilmat. Päätä särkee. Toivottavasti tää paahde loppuis ja mulle riittäis päivälämpötilaksi ihan +25 eikä yhtään enempää!
Luettelit ihan kaikki ihmiset. Kai nyt kaikilla on jokin näistä
Olen lihava mutta ihan terve, ja tähän asti olen selvinnyt hyvin helteistä. Toki hikoiluttaa ym. mutta ei ole koskaan aiemmin tullut oloa ettei päässä liiku mikään tms. No, tänäänpä tuli.
Lähdin käymään tuossa lähikaupassa (reilu viisi minuuttia/suunta) ja kun pääsin kotiin, tuntui oikeasti siltä ettei aivot toimineet. Makasin sohvalla hiestä märkänä, lievästi pahoinvoivana, kuin olisi jokin aivosumu iskenyt. Ajatuksia ei juuri ollut, mietin pelkästään että kuinka saisin oloani mukavammaksi- paitsi että kroppani oli niin raskas, etten meinannut saada sitä liikkeelle! Ihan kamala kokemus.
Torkuin siinä sitten hetken ja söin mehujäätä + join kylmää vettä, mutta olo helpotti vasta, kun mies palasi kaupoilta mukanaan uusi tuuletin. Piristyin minuuteissa, ajatukset rupesivat taas kulkemaan, jaksoin seisoa ja touhuta. Voin vaan kuvitella, miten vaikea olo on esim. sydänvaivaisella tai astmaatikolla tms.
Luin ohjeen, jonka mukaan kannattaa pakastaa iso pullo, joka on täynnä vettä ja pitää jäistä pulloa tuulettimen edessä ilmaa kylmentämässä.
Minä pidän helteestä, mutta ymmärrän hyvin, että tällainen lämpö on osalle tukalaa.