Mä en oikeasti KESTÄ enää tätä säätä, ihan kamalaa! :(
Asunnossa on 29 astetta lämmintä vielä klo 22 ja tänä aamuna kun kello herätti kuudelta, oli lämpötila tippunut "armolliseen" 24 asteeseen. Pimennysrullaverhot ovat kaikkien ikkunoiden edessä aamukuudesta iltakymmeneen, sälekaihtimia ei tähän vuokra-asuntoon saa laittaa vaikka itse maksaisi. Kaksi tuuletinta on, isompi jalallinen ja pieni pöytätuuletin, muttei niistäkään ole mitään hyötyä, kun lähinnä kierrättävät ilmaa. No, jos paikoillaan istuu niin ihan miellyttävä. Kunnon ilmastointilaitteen ostamista harkitsin, mutta Verkkokauppa, Gigantti, Power, Prisma, kaikki katsottu, eikä missään ole yhtä ainutta kappaletta jäljellä, vaikka epätoivoissani voisin ostaa jopa jonkun 600 euron laitteen.
Eilen yritin tulla töistä kotiin, mutta ahdistuin niin että oli pakko lähteä ostoskeskukseen kiertämään kahviloita (ei kehtaa tuntitolkulla olla samassa) sulkemisaikaan asti. Tänään tajusin tehdä saman jo suoraan töistä päästyäni. Viikonloppuna lähinnä autoilin ympäriinsä, todella ekologista ja edullista, not. Mutta kun se on ainoa paikka, jossa on ilmastointi ja alle 24 astetta.
Mulla särkee jatkuvasti päätä, olen koko ikäni ollut herkkä kuumuudelle. Iho on ihan koko ajan nihkeä, pidän polvitaipeissa pakastettua vesipulloa ja se auttaa sen ajan kuin se on ihan jäinen. Kylmägeeliä koitin epätoivoissani valella selkään, mutta ei se pitkäaikaisesti auttanut. Kaikki kikat lakanan pakastamisesta rappukäytävään tuulettamiseen on kokeiltu, enkä valitettavasti usko, että kukaan täälläkään keksisi mitään mitä en ole vielä kokeillut. Unohdin varmaan sanoa, että asunnon ikkunat ovat kaikki etelään joten tuulettaa voi vasta kun aurinko on kokonaan laskenut, silloin avaan kaikki ikkunat ja parvekkeen oven ammosen auki koko yöksi.
Tuntuu, että elämästä on kaikki ilo lähtenyt ja ahdistuneena vain toivon, että tämä olisi ohi :(. Mitään ei voi tehdä, mitään muuta kuin kylmiä ruokia en voi kotona valmistaa, lenkkeillä voi vasta lähellä auringonlaskua ja silloin pitäisi olla jo nukkumassa, huomenna ajattelin käydä kuntosalitreeniä kokeilemassa kun siellä sentään on kylmä. Yritän yleensä elää ekologisesti, mutta nyt on mennyt kaikkeen turhaan pyykinpesuun, autoiluun, pakastamiseen ja tuulettimen pyörittämiseen energiaa varmaan 15 vuoden edestä, sekin vituttaa.
Kiitos kun sain avautua <3 Ja kyllä se talvi sieltä onneksi taas tulee, sitten vedän sukset jalkaan ja nautin!
Kommentit (480)
Vierailija kirjoitti:
Mietin päivällä samaa kunnes tajusin miten paljon enemmän vihaisin jos lämpötilan edessä olisikin miinusmerkki. Vihaan kovaa pakkasta, vihaan palelemista ja sitä ettei ulkona voi olla yhtään. Autot jäätyy ja hyytyy ym. Eli en valita tästä lämmöstä :)
Niin totta, vihaan talvea itsekin. Rakastan vehreää, kuumaa kesää ja sitä, että vastaan tulee hymyileviä ihmisiä. Kyllä sitä talvista jurmotusta joutuukin katselemaan. Ja talvista, hemmetin rumaa, masennuksenvalkoista luontoa. o_o
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ihoni ei kestä tätä enää kauan. Mulla on couperosa ja tämä kesä on ollut helvettiä. Tein päiväretken Naantaliin ja siellä oli auringossa niin 37 astetta. Voitte vaan kuvitella naamani värin.
Mä keksin tästä helteestä yhden hyvän asian ja se on se, että mun atooppinen herkkä iho on kuin lapsen peppu. Poskilta on kadonneet kokonaan kuivat punertavat läiskät ja ihon pinnassa on vähän rasvaakin. En tosin kulje ulkona vaan kyykin sisällä ja kun on pakko käydä auringossa laitan ison hatun päähän.
Olen rakastanut aiemmin kesää (kun lämmöt olleet 18-25) mutta nyt nämä 30 ja ylikin asteen jo pitkään kestäneet piinahelteet joka ei hellitä edes yöksi on saanut minut vihaamaan kesää ja odotan helpottuneena tulevaa syksyä ja talvea.
Nämä helteistä valittajien valittajat sitten valittaa talvella kun on niin kylmä. Muistakaa sitten olla hiljaa talvella, jos teitä ärsyttää valittajat.
Oijoi, rakastan sadetta, sitä raikasta tunnetta ja luonnon vehreyttä sen jälkeen. Syksy on aina ollut suosikkini, kuulaus ja kirpeys, viileät illat, aurinkoiset ja raikkaat päivät ja ruskan läpi siivilöityvä valo. Talveakin rakastan, kirpeitä pikkupakkasia ja narskuvaa lunta. Ainoa, mistä en pidä on loska, mutta silloinkin voi mennä kotiin ja nautiskella kodin lämmöstä ja suojasta.
Vierailija kirjoitti:
Nämä helteistä valittajien valittajat sitten valittaa talvella kun on niin kylmä. Muistakaa sitten olla hiljaa talvella, jos teitä ärsyttää valittajat.
Ei se talvi tähän mitenkään liity - nyt on KESÄ, rva Puupää !!
Todellakin liian kuuma. Mulla on ilmastointilaite, mutta se ei paljoa auta, kun aurinko porottaa aamukuudesta iltayhdeksään. Yöksi sentään saa viileää ilmastointilaitteen avulla, mutta onhan se meteli ihan mahdotonta. Anteeksi naapurit.
Kuumuus saa minutkin huonolle tuulelle ja tuskaiseksi. Ihan tavan +24 olisi sopiva kesällä. Voisihan se välillä olla +30 mutta tarviiko viikkotolkulla olla näin kuumaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se talvi tähän mitenkään liity - nyt on KESÄ, rva Puupää !!
VOI, kuinka kamalaa. Kerrankin myös meitä täällä hellii helle.
Eipä tarvitse sitten talvella #Thaikuissataimissälie itkeä, kun Suomessa oli kylmä kesä ja kamala, jääkylmä pakkastalvi.
Ps. Vihaan luistelua ja hiihtämistä, en harrastaisi niitä lasten kanssa koskaan enkä ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa talot pitää rakentaa jatkuvaa märkää ja kylmää kestäviksi, ja kosteudesta johtuen talot homehtuvat ulkoa ja sisältä. Siltikin, vaikka rakennetaan "laadukkaita" ja "kestäviä" taloja.
Hommaa happilaitteet selkääsi, jos ei keuhkot toimì niin ku pitää.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen Luojan kiitos täällä Jäämeren rannoilla, mutta käy kieltämättä sääliksi tytärtä, joka on Tampereella talonvahtina. Meidän kahden viikon reissua on nyt pidennetty jo neljään, sillä takaisin ei mennä ennenkuin kelit hellittävät järkeviksi. Onneksi ei ole pakko.
Nykyisten ennusteiden valossa saatte pidentää Jäämerenreissuanne vielä muutamalla viikolla lisää.
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytöntä kyllä ettei jotkut pysty ymmärtämään ihmisten olevan erilaisia. Joku kestää pakkasta paremmin kuin toinen,joku kestää hellettä paremmin kuin toinen. Ja mikä hel*etin mantra se on,että "ei saa valittaa"? Monien elämä hankaloituu huomattavasti kun mennään ääripäästä toiseen sääolosuhteissa. Todella kova,pitkään jatkuva pakkanen/helle/rankkasade väistämättä vaikuttaa elämään,toisella enemmän ja toisella vähemmän. Saa valittaa jos siltä tuntuu.
Just näin. Mä siedän paukkupakkasia ja talven pimeyttä todella hyvin, mutta helteet saa lukkiutumaan sisään kotiin. En voi sietää kuumuutta, hikoilen kuin pieni sika pienimmästäkin liikkeestä ja ilmankin.
Onhan se helppoa olla mökillä ja käydä joka välissä järvessä kastautumassa, mutta kun sisällä on +32, ulkona on +30 niin mihinkään ei pääse karkuun kerrostalolähiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen Luojan kiitos täällä Jäämeren rannoilla, mutta käy kieltämättä sääliksi tytärtä, joka on Tampereella talonvahtina. Meidän kahden viikon reissua on nyt pidennetty jo neljään, sillä takaisin ei mennä ennenkuin kelit hellittävät järkeviksi. Onneksi ei ole pakko.
Nykyisten ennusteiden valossa saatte pidentää Jäämerenreissuanne vielä muutamalla viikolla lisää.
Ei tarvitse. Accuweatherin mukaan meilläpäin on ihan siedettävää pariakymppiä jo kuun vauhteessa. Terkut Vardøstä, nyt +14, t-paitakeli.
En tajua, miksi hellehullut tulevat tällaiseenkin ketjuun alapeukuttamaan. Pysyisivät poissa. Helteestä ei ole pakko tykätä.
Vierailija kirjoitti:
Alkais vaan sataan ja tulis kylmä. Kyllä suomalainen ei osaa kuin valittää.
Kyllä sinäkin valittaisit, jos helle aiheuttaisi sinulle terveysongelmia. Eiku sinähän kuulut niihin, jotka eivät valita, vaikak olisi pää kainalossa...uskoo, ken uskoo.
Otan taas viekkuun kylmäKallen ja laitan pyyheliinaan. Luonto kaipaa vettä ja sitä saisi tulla koko maahan muutaman päivän kaatamalla.
Vierailija kirjoitti:
Olette vain huomionhakuisia eli lapsellisia ja tyhmiä. On tieteellisesti tutkittu ihmiselle olevan ideaalilämpötila 27 astetta. Miten luulette ihmisten pärjäävän lämpimämmillä leveysasteilla? Ihan samanlainen fysiikka heillä on kuin teillä ääliöillä .
Minä luin saman jutun, ja siinä kyllä sanottiin, että ihannelämpötila oli 17 astetta.
Tuo fysiikkakommentti on ihan naurattava. Esimerkiksi minulla on MS-tauti ja siten ihan erilainen fysiikka kuin sinulla. Mene vaan huutamaan huomiohakuisuuttasi vaikka sairaalaan, missä on osastolla helteen näännyttämiä ihmisiä. Sinä se tässä olet lapsellinen, typerä ja ilkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt, mutta ihan turha verrata johonkin Teksasin tai Kalifornian helteisiin. Kehittyneissä maissa, joissa on lämmintä, hankitaan rakennuksiin järeät air conditioning -laitteet samaan tapaan kuin täällä lämmitys talveksi. Siinä ei helle tunnu kuin ulkonaolon verran. Autot, kodit ja kaupat ovat raikkaan viileitä.
Totta kai sama on järjestettävissä tännekin. Mihin nyt kukakin näkee tarpeelliseksi sijoittaa!
Jenkkilässä talot on tehty todella huonosti ja halvalla. Ilmastointilaitteet kyllä viilentävät mutta sähkölasku onkin sitten suuri. Ovien alta paistaa päivä ihan huolella...
Suomalainen hyvin talveen rakennettu talo viilenee paljon pienemmällä energiamäärällä.
Paljon parempi ilman laatu taloissa, kun eivät ole kovin tiiviiksi rakennetut. Ei tarvita järeitä eristeitä, riittää kun on seinät ympärillä. Ei ole homeongelmia tai muuta. Lämmitykseen ja jäähdytykseen menee kaasua ja sähköä kylmimpinä ja kuumimpina aikoina, ja saattaa olla pitkiäkin aikoja, ettei lämmitystä tai jäähdytystä tarvitse käyttää.
olin hirsitalossa lomilla ja ei ollut liian kuumaa, peitettä piti pitää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkais vaan sataan ja tulis kylmä. Kyllä suomalainen ei osaa kuin valittää.
Kyllä sinäkin valittaisit, jos helle aiheuttaisi sinulle terveysongelmia. Eiku sinähän kuulut niihin, jotka eivät valita, vaikak olisi pää kainalossa...uskoo, ken uskoo.
Minä kärsin syksyllä, talvella ja keväällä kovista nivellkivuista. Voi luoja että mä nautin näistä helteistä. Toivottavasti muutto lämpimään lasten kasvettua omilleen on taloudellisesti joskus mahdollista
-eri
Suomessa talot pitää rakentaa jatkuvaa märkää ja kylmää kestäviksi, ja kosteudesta johtuen talot homehtuvat ulkoa ja sisältä. Siltikin, vaikka rakennetaan "laadukkaita" ja "kestäviä" taloja.