Vierailija

Tietääkö kukaan, paljonko on esim. näiden matalapalkka-aloilla veroprosentti?

• ylös 0
  • alas 6

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Riippuu tuloista. Kannattaa perehtyä asiaan ihan vaikka osoitteessa vero.fi koska on ihan yleissivistystä olla perillä veroasioista. Yllättävän moni työikäinen ei ymmärrä yhtään mitään ansiotuloverotuksesta.

• ylös 15
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

No joo, sitä vaan aloin ihmetellä, että itse saan n. 1200/kk ja veroprosentti on 21. Tuntuu kovalta, joka kuukausi maksan veroa n. 240.

• ylös 2
  • alas 13
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Riippuu tuloista. Kannattaa perehtyä asiaan ihan vaikka osoitteessa vero.fi koska on ihan yleissivistystä olla perillä veroasioista. Yllättävän moni työikäinen ei ymmärrä yhtään mitään ansiotuloverotuksesta.

Tutustuin. Siellä laskuri antoi veroksi 220 per koko vuosi. Kiva :(. Eli prosentti 2 %.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No joo, sitä vaan aloin ihmetellä, että itse saan n. 1200/kk ja veroprosentti on 21. Tuntuu kovalta, joka kuukausi maksan veroa n. 240.

Kuulostaa oudolta. Mulla on verot 2% ja tienaan alle 15 000 e/vuodessa. Sillä mennään.

(Ja ennenkuin joku tulee huutamaan mistään tukijutuista niin kerron, etten saa mitään tukia. Mies tienaa, joten mun ei tartte.)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Laske itsellesi uusi verokortti netissä. Tai tarkista veroprosenttilaskurilla että paljonko sen pitäisi olla. Prosenttiin vaikuttaa myös asuinkunta, asuntolainat, seurakuntaan kuuluminen jne jne.

Mutta esimerkkinä voin sanoa että itse olen siivooja ja tulot n.2800e/kk ja veroprosentti 17 joten omasi on varmasti turhan korkea.

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tutustuin. Siellä laskuri antoi veroksi 220 per koko vuosi. Kiva :(. Eli prosentti 2 %.

No niin, eli tilaa uusi verokortti tuolla 2%:lla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Laske itsellesi uusi verokortti netissä. Tai tarkista veroprosenttilaskurilla että paljonko sen pitäisi olla. Prosenttiin vaikuttaa myös asuinkunta, asuntolainat, seurakuntaan kuuluminen jne jne.

Mutta esimerkkinä voin sanoa että itse olen siivooja ja tulot n.2800e/kk ja veroprosentti 17 joten omasi on varmasti turhan korkea.

Oletko yrittäjä vaiko jonkun palkkalistoilla? Kun ei kunta-alan tessissä ole millään noin korkeaa palkkaa siivoojalla. Onhan se silleen näppärä pitää veroprosentti korkealla...mikäli halajaa veronpalautuksina isompaa siivua.

Vierailija

Voin paljastaa, että tuloni on eläke. Kummallista tässä on se, että minä todellakin joudun maksamaan veroa 21 %! - Säästäkää rahaa, kun olette työiässä! Hankkikaa oma asunto yms.! - Jos kävisin töissä, veroprosenttini olisi todellakin 2, mitä sen kuuluisi olla nytkin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Oletko yrittäjä vaiko jonkun palkkalistoilla? Kun ei kunta-alan tessissä ole millään noin korkeaa palkkaa siivoojalla. Onhan se silleen näppärä pitää veroprosentti korkealla...mikäli halajaa veronpalautuksina isompaa siivua.

En ole yrittäjä. Peruspalkka hieman alle 2000, siihen päälle kokemusvuosilisät ja vuorolisät, yht. 2500-3100/kk.

Vierailija

Eläkkeissä on korkeampi veroprosentti, sekin kuuluu yleissivistykseen... Eläkkeestä ei makseta sairaus- ja työttömyysvakuutusmaksuja.

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tuliko yllätyksenä että jotkut työnantajat maksavat korkeampaa palkkaa kuin mitä tessin mukaan tarvitsee maksaa.

• ylös 12
  • alas 0
Vierailija

En ymmärrä näistä veroasioista kovinkaan paljoa. Tein kokeilun, laitoin kk-ansioksi 600 euroa eli 7200/vuosi. Kuntani tuloveroprosentii on 19,75%. Perusprosentiksi tuli 0% ja lisäprosentiksi 28,5%.  Voiko tämä olla oikein, ei kai tuo verotonta tuloa voi olla? Menisikö silti tuo kunnan tuloveroprosentti?

Anteeksi, en ymmärrä. Voiko joku selittää?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näistä veroasioista kovinkaan paljoa. Tein kokeilun, laitoin kk-ansioksi 600 euroa eli 7200/vuosi. Kuntani tuloveroprosentii on 19,75%. Perusprosentiksi tuli 0% ja lisäprosentiksi 28,5%.  Voiko tämä olla oikein, ei kai tuo verotonta tuloa voi olla? Menisikö silti tuo kunnan tuloveroprosentti?

Kyllä tosiaan saisit sen 600 puhtaana käteen. Niin sain minäkin huhtikuuhun asti, jolloin aloin saada eläkettä 600 euroa enemmän, mutta siis faktisesti saankin vain reilut 300 enemmän. (olen ap.)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eläkkeissä on korkeampi veroprosentti, sekin kuuluu yleissivistykseen... Eläkkeestä ei makseta sairaus- ja työttömyysvakuutusmaksuja.

Miten työssäkäyjät maksavat sairaus- ja työttömyysmaksut, jos eivät veroina?

• ylös 0
  • alas 11
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ne vähennetään palkasta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Eläketulovähennys on pienempi kuin ansiotulovähennys, mm. koska eläkeläisille ei tule työssäkäymisestä kuluja, joita kompensoidaan suuremmalla ansiotyövähennyksellä (esim. vain todella suurista työmatkakuluista saa vielä erikseen vähennystä). Työttömät maksavat vielä suhteessa suurempaa veroa, koska eivät saa ed. mainittuja vähennyksiä.

Aivan pienistä eläkkeistä ei makseta veroa ollenkaan (eikä Yleveroakaan enää), sama juttu pienissä ansiotuloissa, joten 0-prosenttisi voi olla totta, mutta huomaa, että lisäprosenttisi on korkeahko (jos ansaitsetkin enemmän esim. ottamalla toisen työn). Työnantajan täytyy kuitenkin vähentää palkastasi vielä sinun osuutesi muita maksuja, kuten eläkemaksu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Eläketulovähennys on pienempi kuin ansiotulovähennys, mm. koska eläkeläisille ei tule työssäkäymisestä kuluja, joita kompensoidaan suuremmalla ansiotyövähennyksellä (esim. vain todella suurista työmatkakuluista saa vielä erikseen vähennystä). Työttömät maksavat vielä suhteessa suurempaa veroa, koska eivät saa ed. mainittuja vähennyksiä.

Aivan pienistä eläkkeistä ei makseta veroa ollenkaan (eikä Yleveroakaan enää), sama juttu pienissä ansiotuloissa, joten 0-prosenttisi voi olla totta, mutta huomaa, että lisäprosenttisi on korkeahko (jos ansaitsetkin enemmän esim. ottamalla toisen työn). Työnantajan täytyy kuitenkin vähentää palkastasi vielä sinun osuutesi muita maksuja, kuten eläkemaksu.

Unohtui muistuttaa, että voit tosiaan myös soittaa tai käydä verotoimistossa, voit jopa varata puhelinajan, joten apua ja selvityksen kyllä saat, se on heidän arkityötään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ne vähennetään palkasta.

Missä vaiheessa? Näkeekö työntekijä omat maksunsa?

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat