Siivousihmiset! Apua!
Täällä on niin kauhea kaaos, että vaikka siivoaisin tunnin, ei mikään muutu. Vaihdoimme huonejärjestystä ja kaikki roju on nyt pitkin ja poikin. Pian lähdetään matkalle ja olisi kiva palata siistiin kotiin. Olen ihan avuton näissä asioissa. Mistä aloitan? Miten etenen? T. Avuton ja ahdistunut. Ps. Tietysti pitäisi sulkea Av ihan ekana, mutta koska pakenen tänne siivousta, niin käytän sitä aikaa nyt parhaaksi katsomallani tavalla 😅
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin pyyhi tasoilta pölyt ja imuroi lipastojen ym alta paljastuneet villakoirat. Jos on lapsia/naapuria jne käytettävissä niin värvää apujoukot. Tunnissa on tavarat paikallaan ja selkeästi turha roska lajiteltuna. Tavarat vaan kaappiin, hyllyyn, minne vaan ja pois keskilattialta. Ovat missä ovat kunhan ovat, ehdit hienosäätää myöhemmin. Tunnissa valmista.
En ole ap, mutta sama tilanne ettei tavarat katoa paikoilleen ja masentaa kirjoitus, että tunnissa selvä...
Meillä 300 neliön talo jossa joka paikka kaipaa siivousta ja epäilen etten tunnissa selviä tai edes viikossa.
Ongelma on se ettei ole tavaroille paikkaa eikä isoa osaa tavaroista enää tarvita, mutta olen luonteeltani pirun nuuka enkä pysty luopumaan.
Tästä johtuen elämä on kaaos!Miksi pitää olla 300 neliötä tilaa, jos niitä ei jaksa pitää siistinä?
Ehkäpä sen takia, että se on perheeni koti.
Oletko kuullut ihmisten asuvan sukutilalla?
Olen.
Pyydä kukin ystävä vuorollaan kylään. Lajitelkaa tunti ja sitten kahvittelette toisen tunnin. Saat apua, seuraa ja kannustusta luopua turhasta. Ulkopuolinen ihminen on aina hyvä, koska itse on ehkä liian kiintynyt siihen turhaankin romuun. Tarvitaan hiukan potkua takalistoon ja järkipuhetta, tuoretta näkökulmaa.
Jos sukutilalla vielä säilytetään vanhoja jäämistöjä, niin yhteys muihin perikuntalaisiin ja tiukka käsky hakea pois mitä aikovat säilyttää. Te ette ole kenenkään varastointipalvelu. Näin tuppaa monesti olemaan sukutiloilla.
Meni muuten päinvastoin, kuin 19 ehdotti, vaikka sekin kuulostaa hyvältä. Otan siis sen jälkeen huoneen kerrallaan ja ovi kiinni 😊 Ap
Hienoa ap! Sehän käy kuin koneella veisuu. Pieni aloittamisen hankaluus vain
Kaaoksen järjestelyn aakkoset
Marssijärjestys millä edetään:
1. Lajittele rojut. Jätesäkit esiin ja kolme kasaa : käyttökelpoiset, varastoon, roskiin.
2. Imuroi.
3. Pyyhi pölyt ja lattiat.
4. Hoida hienosäätö: tiskit/keittiötaso , veski ja wc/peilipinnat.
5. Vaihda petivaatteet ja käsipyyhkeet ja tiskirätti puhtaisiin.
Kiitos 21. Kirjoitan listan, vaikka röykkiöstä kerrallaan ja kun se on tehty, vedän viivan yli ja laitan hymiön perään. 😊 Vitsit tänne tuli paljon hyviä neuvoja, eikä yhtään haukkumista ❤️
Ei se haukkuminen auta, jokaisella joskus tulee tilanteita että elämänhallinta hiukan karkaa käsistä. Nyt vain reippaasti hyökkäykseen joka sorkka, heinäkuun lopussa koti on kuin toiselta planeetalta. Ottakaa ennen ja jälkeen kuvat, näette oman tilanteenne "ulkopuolisen silmin". Edistys on helpommin verrattavissa kuin ne hatarat muistikuvat.
Huh. Onnellinen joka huomaa tämän turhan nuukailun ihan itse, rikkinäiset vaatteet pois.
Kummasti tilaa nyt.
Minä siivoan vain yhden huoneen päivässä. Enempään en pysty, kun en ole ihan terve. Väsyn liikaa. Jo vessan siivous on yhden päivän urakka. No ei siinä tietysti päivää mene, mutta en jaksa enempää.
Tänään siivosin sen kaapin, mikä on keittiön altaan alla, siis roskiskaappi. Pesin roska-astiat ja kaapin seinät ja lattian sisältä. Se riittää tältä päivältä. Huomenna imuroin ja pyyhin pölyt makkarista ja vaihdan petivaatteet. Ylihuomisesta en tiedä. Näin se mulla menee, ja suhteellisen siistiä on, jos ei kukaan katso kaappeihin ja laatikoihin. Siellä vallitsee hullunmylly.
Mattoja on aika vähän ja ne on valittu helppohoitoisuuden perusteella. Ei yhtään isoa painavaa mattoa. Meillä on koira ja se selittää jo jotain. Koirakin on muuten valittu sen perusteella, että lähteekö siitä karvaa vai ei. Siis siitä ei lähde, mutta tietysti jotain irtoaa joskus, mutta siis sellaista karvanlähtöaikaa sillä ei ole. Mutta tuo se roskaa ja tomua sisälle turkissaan kumminkin ja muutenkin osaa kyllä sotkea paikkoja.
Ikkunanpesuakaan en tee niin, että nyt kerralla kaikki! Ei, pesen yhden silloin ja toisen tällöin. Valitettavasti vaikka on pieni talo, niin tilaa on kuitenkin kahdessa kerroksessa, joten on tätä tekemistä ihan tarpeeksi. En viitsi stressata liikaa.
Juuri noin suositellaankin pitämään siivoa yllä, joka päivä joku pieni asia eikä koskaan pääse kasautumaan hirmutörky. Jos aloittaa isomman projektin, vaikka vaatekaappi tms säilytyskolo niin ensin tulee hirveä kaaos ennenkuin alkaa tavara löytää uuden paikkansa. Jos siinä kohtaa luovuttaa epätoivoisena niin se kaaos on helposti viikon pitkin huonetta. Eli kun aloitat niin varmista ajankäyttö iltaan asti.
No kun olet halunnut muuttaa huonejärjestystä niin kai sulla on joku idea miten se tehdään ja millä huonekaluilla. Vai.
Mä kirjoitan paperille listan kaikista työvaiheista.Pyyhin yli sitten kun on aina yksi vaihe tehty.Paloittelen työvaiheet pieniin osiin.Paljon saan näin tehdyksi ja tekeminen on jopa kivaa.Ihana huomata miten lista lyhenee.Jatkan työtä seuraavana päivänä,jos en saa valmiiksi.Ja vihdoin on kaikki työt tehty.Tämän kirjoitti patalaiska siivooja.