Siivousihmiset! Apua!
Täällä on niin kauhea kaaos, että vaikka siivoaisin tunnin, ei mikään muutu. Vaihdoimme huonejärjestystä ja kaikki roju on nyt pitkin ja poikin. Pian lähdetään matkalle ja olisi kiva palata siistiin kotiin. Olen ihan avuton näissä asioissa. Mistä aloitan? Miten etenen? T. Avuton ja ahdistunut. Ps. Tietysti pitäisi sulkea Av ihan ekana, mutta koska pakenen tänne siivousta, niin käytän sitä aikaa nyt parhaaksi katsomallani tavalla 😅
Kommentit (32)
Hankala tähän on muuta neuvoa kuin että laita ne rojut paikoilleen. Kirjat kirjahyllyyn, vaatteet vaatekaappiin jne. Samalla voit heivata kaiken turhan kirpputorille tai roskiin. En oikein ymmärrä mikä tässä on ongelma?
Kiitos viestistä! Minä olen selvästi itse ongelma. Nyt lopetan tämän laiskottelun ja ryhdyn hommiin. Täytyy vain vaikka pitää tunnin välein tauko ja kehua itseään tehdystä työstä. Saamattomuudestahan tämä vain johtuu. Jos jollekin ei löydy paikkaa ja tuntuu turhalta varata sille tilaa, niin pistän kiertoon vain. Ehkä tämä on nyt mahdollisuus😄
Teet mitä ehdit ja loput myöhemmin. Kaikki turha kirpputorille ja kaatopaikalle, tää on oikeesti se paras tapa saada järjestystä.
Sitten sitä säilytystilaa, sängynaluslaatikot yms. kannattaa hyödyntää.
Palkkaa kotisiivooja järjestelemään tavarat ja siivoamaan talon. Problem solved ;)
Ensin pyyhi tasoilta pölyt ja imuroi lipastojen ym alta paljastuneet villakoirat. Jos on lapsia/naapuria jne käytettävissä niin värvää apujoukot. Tunnissa on tavarat paikallaan ja selkeästi turha roska lajiteltuna. Tavarat vaan kaappiin, hyllyyn, minne vaan ja pois keskilattialta. Ovat missä ovat kunhan ovat, ehdit hienosäätää myöhemmin. Tunnissa valmista.
Vierailija kirjoitti:
Ensin pyyhi tasoilta pölyt ja imuroi lipastojen ym alta paljastuneet villakoirat. Jos on lapsia/naapuria jne käytettävissä niin värvää apujoukot. Tunnissa on tavarat paikallaan ja selkeästi turha roska lajiteltuna. Tavarat vaan kaappiin, hyllyyn, minne vaan ja pois keskilattialta. Ovat missä ovat kunhan ovat, ehdit hienosäätää myöhemmin. Tunnissa valmista.
En ole ap, mutta sama tilanne ettei tavarat katoa paikoilleen ja masentaa kirjoitus, että tunnissa selvä...
Meillä 300 neliön talo jossa joka paikka kaipaa siivousta ja epäilen etten tunnissa selviä tai edes viikossa.
Ongelma on se ettei ole tavaroille paikkaa eikä isoa osaa tavaroista enää tarvita, mutta olen luonteeltani pirun nuuka enkä pysty luopumaan.
Tästä johtuen elämä on kaaos!
Kommentti 6 olikin pikainen ensiapu, ei perusteellinen siivous. Ja koskien yhtä huonetta. Mutta älä vaivu epätoivoon sisko, aloita kaappi ja laatikko kerrallaan. Huomaat että säilytystilaa vapautuu karsimalla ja järjestämällä niin saat ajelehtivaa tavaraa jemmaan. Pitkä projekti, mutta eihän se kaaos syntynytkään yhdessä päivässä.
Jos suinkin on varaa niin palkkaa ammattijärjestäjä pariin kertaan päästäksesi alkuun ja saat hyviä vinkkejä miten valita, mitä säilyttää ja säilytysratkaisuihin maksimoidaksesi tilan hyötykäytön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta sama tilanne ettei tavarat katoa paikoilleen ja masentaa kirjoitus, että tunnissa selvä...
Meillä 300 neliön talo jossa joka paikka kaipaa siivousta ja epäilen etten tunnissa selviä tai edes viikossa.
Ongelma on se ettei ole tavaroille paikkaa eikä isoa osaa tavaroista enää tarvita, mutta olen luonteeltani pirun nuuka enkä pysty luopumaan.
Entä,jos säästät psyykettäsi ja laitat turhat kiertoon?
Onhan henkiseen hyvään oloon panostaminen tärkeää.
Että mitä se nuukuus oikeastaan on?
Turvan hakemista?
Itsellä ihan samA. Nyt olen saanut pihalle tavaraa. Ajattelen, että kiertoon ja lumppuihin.
HSY kerää puhtaat risatkin. Ne menee teiden alustoiksi.
Maapallo säästyy, kun kierrätät. Maapallo on tärkein, kun ei meitä ole enää, jos tää pallo hajoaa.
Vie pois vaan. Asenne voi muuttua, kun katsot toisesta vinkkelistä.
Ei pysty oikein mihinkään keskittymään, kun se tavarapaljous vie energian.
Senhän itse jo tiedät, niin miksi nuukuus ja kenties laiskuus? ajaa edelle hyvinvointisi?
Ihmisillä on aivan hel.tin liian paljon tavaraa kodeissaan. Siinä monen kämpän sekasorron syy. Ja siivoaminen on mahdotonta (ja turhaa) kun jokaisella tasolla on puolimetriä roinaa ja jokaisessa nurkassa metrin verran roinaa.
Tehkää ekoteko ja lopettakaa ostaminen. Ja kierrättäkää heti pois ne tavarat jota ette enää tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on aivan hel.tin liian paljon tavaraa kodeissaan. Siinä monen kämpän sekasorron syy. Ja siivoaminen on mahdotonta (ja turhaa) kun jokaisella tasolla on puolimetriä roinaa ja jokaisessa nurkassa metrin verran roinaa.
Tehkää ekoteko ja lopettakaa ostaminen. Ja kierrättäkää heti pois ne tavarat jota ette enää tarvitse.
Liika tavara tekee siivouksesta vastenmielistä.
Sotku ja tavarapaljous on usealtakin kannalta hirveä aikavaras. Siivous, tavaran etsiminen ja sen kaaoksen ajatteleminen kuluttaa älyttömästi sekä aikaa että voimia. Ei ihme jos tilanne masentaa ja on toivoton olo, niin sitä ihminen tuppaa heijastamaan ympäristöään tahtomattaankin. Koti järjestykseen niin pääkin järjestyy ja päivittäissioiden hoito helpottuu. Voisin jotakuta epätoivoista auttaa järjestelyssä jos asutaan lähekkäin Jkl:n ymp.
Lähetän mieheni kylään. Sieltä tulee sellainen läksytys kaaoksesta että tavarat karkaavat äkkiä omille paikoilleen. Muista vaan häätöä mieheni ajoissa pois, heti kun on siistiä. Muutoin ovat sukat nurkissa ja kipot ja kupit pitkin kämppää alta aikayksikön!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä johtuen elämä on kaaos!Entä,jos säästät psyykettäsi ja laitat turhat kiertoon?
Onhan henkiseen hyvään oloon panostaminen tärkeää.
Että mitä se nuukuus oikeastaan on?
Turvan hakemista?Itsellä ihan samA. Nyt olen saanut pihalle tavaraa. Ajattelen, että kiertoon ja lumppuihin.
HSY kerää puhtaat risatkin. Ne menee teiden alustoiksi.
Maapallo säästyy, kun kierrätät. Maapallo on tärkein, kun ei meitä ole enää, jos tää pallo hajoaa.Vie pois vaan. Asenne voi muuttua, kun katsot toisesta vinkkelistä.
Ei pysty oikein mihinkään keskittymään, kun se tavarapaljous vie energian.
Senhän itse jo tiedät, niin miksi nuukuus ja kenties laiskuus? ajaa edelle hyvinvointisi?
Kyllä olet ihan oikeassa ja näin olen kuvitellut tekevänikin, mutta tämä talon koko ja tavaramäärä lannistaa täysin.
Tosin olen parin vuoden aikana raivannut monta kuutiota pois, mutta ei se paljon näy vielä.
Hyvin saan kyllä tsemppiä näistä kirjoituksista ja siksi luenkin näitä.
Käytä sovellettua konmari-tekniikkaa ja lastaa vuorollaan kaikki saman tyyppiset asiat kasaan ja valitse niistä tärkeimmät, yksi kutakin käyttöesinettä. Vaatteista karsit kylmästi kaikki jotka on rikki, väärää kokoa väriä jne.
Luovu ajattelusta jos joskus, ehkä tarvitaan, voi korjata... tässä yltäkylläisessä maailmassa tuskin enää tulee sotien jälkeisiä pula-aikoja meidän elinaikanamme ja vähäarvoista tavaraa saa kirpparilta jos tulee pakottava tarve neljän vuoden kuluttua. Ei maksa vaivaa säästellä kaikkea oman mielenterveyden kustannuksella ja maksaa kodissaan turhia neliöitä arvottoman säilytykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää olla 300 neliötä tilaa, jos niitä ei jaksa pitää siistinä?
Tämmöisellä helteellä ei kannata siivousurakkaa aloittaa. Sen ehtii tehdä räntäpäivinäkin. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä johtuen elämä on kaaos!Miksi pitää olla 300 neliötä tilaa, jos niitä ei jaksa pitää siistinä?
Ehkäpä sen takia, että se on perheeni koti.
Oletko kuullut ihmisten asuvan sukutilalla?
Aloita huoneista jotka eivät ole aktiivikäytössä. Siivoat, järjestät, laitat nätiksi ja ovi kiinni. Sinne ei viedä yhtään mitään ylimääräistä säilytettäväksi eikä kuljeta ja sotketa, siivo pysyy eikä tarvi sinne jatkuvasti mennä imuroimaan ja huushollaamaan. Käyt sielä välillä ihastelemassa ja imemässä energiaa jatkaa.
Hei! Täällä taas! Nyt on siivottu jääkaappi. Kaikki vanha pois. Lasit, pahvit, metallit viety kierrätykseen. Keittiö tip top. Pinnat kiiltää. Olohuone täysin siisti ja imuroitu. (Tosin jotain paikoilleen vietävää nakkasin eteisen puolelle 😅). Kaksi huonetta siis alkuun valmiina. Tärkeimmissä asuintiloissa siis viihtyisää. Pian eteisen kimppuun, niin vieraitakin voi kutsua kylään. Ja lapset muuten tyhjensivät ja huuhtelivat vanhat tölkit ja purkit ja veivät roskat. Veivät myös Aku-vuoret varaston hyllyyn, kun niitä lukevat vielä. Mies järjesti lasten vaatteet. Nyt juon latten, ennen kuin jatkan. Kiitti tsempeistä! Ap
Ja sanottakoon vielä, että edellisen viestin varmistuskoodi oli 112 😆 Ap