nuori sai hoas:lta kämpän, mutta ensi kuussa. mitä kaikkea pitää nyt tehdä?
Osoitteenmuutos, asumistuen haku, ne nyt ainakin ensimmäiseksi. Mitä sitten?
Kommentit (52)
Sähkösopimus pitää kilpailuttaa.
Sekä ennen kaikkea: SIIVOTA.
Opiskelijakämpät ovat useimmiten hirveitä p-skalääviä. Jostakin syystä (uusavuttomuus?) edes korkeakoulututkintoa suorittavat henkilöt eivät osaa elää normaalisti. Enpä sikaisempia asuntoja ole ikinä nähnyt. Ja ekaa kertaa elämässäni törmäsin sellaisessa torakoihin (!).
Vierailija kirjoitti:
Itse muutin 19-vuotiaana pois kotoa. Äiti antoi mukaan kattilan, veitsen ja leikkuulaudan, mutta kaikki muu piti hoitaa kyllä ihan itse :D Ja olisin aika nolona ollut, jos olisin äitiä siinä tarvinnut tekemään muuttoilmoitusta ja Kelan hakemuksia.
Todellakin!
Johan siinä hevosetkin nauraa, kun äitimamma järkkäilee poikansa muuttoa.
Nää on niitä, jotka tulee kerran viikossa siivoamaan ja pesee pyykit.
Opiskelukaverit nauraa.
Aikuinen ihminen ei tiedä mitä tehdä kun muuttaa? Ja kai se pikkupoika tekee ne tarpeelliset asiat ihan itse?
Vierailija kirjoitti:
En nyt tiedä, miksi tässäkin pitäisi niin kovin itsenäinen olla. Ensimmäisen muuton kohdalla ei voi tuosta vaan nuori tietää, mitä pitää muistaa ja tehdä, saati sitten sitä, miten kannattaa tehdä. Kotoa lähteminen on muutenkin iso muutos, onhan se kiva, että vanhempi siinä vielä on tukena ja turvana. Muut muutot sitten meneekin jo kokemuksen avulla. Ei tarvitse olla kypsä ja itsenäinen aikuinen sillä sekunnilla kun astuu lapsuudenkodin kynnyksen yli.
Just näin! Minulla ainakin vanhemmat auttoivat muutossa. Isä kantoi huonekaluja ja äiti jeesasi likaisen asunnon siivoamisessa. Olin jo kerännyt jonkun aikaa (alennusmyynneistä) taloustavaroita, koska äiti neuvoi, että niille tulee kyllä käyttöä omassa kämpässä. Siis ihan lakanat, astiat, verhot, silitysrauta...
Mutta meillä ei koskaan ollut kotona sellainen asenne, että ”kunhan täytät 18 vuotta, saat painua täältä h-ttiin!” Päin vastoin sanottiin, että aina saa kotiin tulla ja huolet jakaa.
Jee, onnea :) Minä pian 18v samassa tilanteessa, tämän vuoden puolella muutto. En tiedä, ehkä Hoasilla saa jotain näistä (esim. sähkön) sisältyvänä asumiseen, itse haen yksityisiltä, mutta kannattaa tarkistaa että ainakin nämä on jotenkin hoidettu.
- Vuokrasopimus, takuuvuokra
- Kotivakuutus (kannattaa katsoa opiskelijatarjoukset)
- Sähkösopimus (s-kortilla saa bonussähköä, kannattaa kilpailuttaa)
- Netti (moi-netti halpa, en tiedä onko hyvä)
- Vesi (usein sisältyy vuokraan)
- Asumistukihakemus, opintotuki ja opintolaina (saa nostettua vasta elokuussa)
- Muuttoilmoitus (isännöitsijälle ja maistraattiin, tietojen päivitys opiskelupaikkaan yms)
- Muuttoauto, jos ei ole omasta takaa
- Verkkopankkitunnukset, jos ei ole
- Tarpeelliset tavarat, ei kannata ostaa hienointa ja käytettynä saa hyvin. Hienompia ja parempia sitten kun tietää mitä haluaa ja on vähän enemmän silmää/mielipidettä asiaan
Nyt on kyllä uusavuttomuus saanut uuden ulottuvuuden. enää ei ole vain uusavuttomia nuoria, vaan on jo uusavuttomien nuorten uusavuttomia vanhempia.
Mun poika muutti Hoasille neljä vuotta sitten, kun aloitti opiskelut ja hoiti muuttonsa ja asiansa itse. Äitinä kyselin joitain asioita ja osoitteen, itse hommasi tavaransa, liinavaatteita oli saanut lahjaksi aikaisemmin. Hoasin sivuilta löytyy KATTAVA tietopaketti, jos suinkin osaa nettiä käyttää ja lukemansa ymmärtää. Tällä tarkoitan sitä, että poikasi oppisi hoitamaan itsenäisesti asiana, eikä äiti curlaa etukäteen kaikkea valmiiksi. Ole ap tukena, ja kysy tärkeimpiä, mutta anna pojan hoitaa. Vai menetkö mukaan?
Muistuta sitä poikaa luteista, niitä on joissain hoasin kämpistä.
Soittakaa isoäiti paikalle pitämään kädestä ja kuljettamaan paikalle. Koulumatkaan on hyvä tutustustua käsikädessä kävelleen hyvissä ajoin. Muistuttakaa risteyksissä pitää katsoa vasemmalle, sitten oikealle ja uudelleen vasemmalle ennen tien ylittämistä.
Oletko jo tehnyt pojalle lukujärjestyksen?
Hankkinut opiskelijakortin?
Älä unohda ostaa kortsuja.
Muista varata sille parturi.
Olethan tarkistanut korvantaustat ja poistanut napanöyhtän?
Osaako poika pyyhkiä jo pyllynsä itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse muutin 19-vuotiaana pois kotoa. Äiti antoi mukaan kattilan, veitsen ja leikkuulaudan, mutta kaikki muu piti hoitaa kyllä ihan itse :D Ja olisin aika nolona ollut, jos olisin äitiä siinä tarvinnut tekemään muuttoilmoitusta ja Kelan hakemuksia.
Todellakin!
Johan siinä hevosetkin nauraa, kun äitimamma järkkäilee poikansa muuttoa.
Nää on niitä, jotka tulee kerran viikossa siivoamaan ja pesee pyykit.
Opiskelukaverit nauraa.
Kyllä ap:n tapauksessa tarvitaan isoäitiä.
Harjoitelkaa yhdessä matkaa kouluun.
Sujuu sitten syksyllä.
Vierailija kirjoitti:
Osoitteenmuutos, asumistuen haku, ne nyt ainakin ensimmäiseksi. Mitä sitten?
Toivottavasti tämä "nuori" ei ole yhtä uusavuton, kuin äitinsä näyttää olevan.
Osta pojalle hammasharja ja uusia kalsareita.
Onko tää totta? Itse olen 15-vuotiaasta ollut omillani. Ei ollut vanhempia neuvomassa, ei nettiä mistä katsoa ohjeita, ei edes puhelinta.
Sossusta puhumattakaan, ei ottanut kantaa.
Silti olen hyvin pärjännyt ja osannut asiani hoitaa.
Häpeisin silmät päästäni, jos mulla olisi tuollainen hössöttäjä äiti.
Aika kummallisia mielipiteitä täältä saa lukea. Miksi ihmeessä nuoren pitäisi tietää kaikki muttamiseen ja opiskelun aloittamiseen kuuluvat kiemurat, kun ei ole sitä koskaan aikaisemmin tehnyt? Miksi vanhemmat eivät saisi neuvoa, kun kuitenkin ovat asioista todennäköisemmin paremmin perillä kuin nuori itse? Onhan se paljon mukavampi aloittaa oma elämä, kun voi vanhempien kanssa miettiä mitä kaikkea tulee muistaa ja tehdä. Miksi olisi jotenkin hienompaa joutua yksin pähkäilemään kaikkea uutta?
Aloittajan ei kannata kuunnella näitä huutelijoita lainkaan. Ole vaan nuoren apuna, elämänmuutos on hänelle iso, joten vanhempien tuki tuntuu varmasti hyvältä. Meillä on kolme lasta ja jokaisen ensimmäiseen muuttoon olemme osallistuneet ja kyseleet ja varmistaneet, että kaikki viralliset asiat on hoidettu. Nyt he ovat jokainen osaavia ja pärjääviä aikuisia, joita meidän ei todellakaan tarvitse pidellä kädestä, eikä auttaa. Oman elämän aloittaminen sujui heiltä kuitenkin varmasti rennommin kuin sellaiselta, joka lähtee kodista niin, että vanhemmat eivät mitenkään neuvo.
Vierailija kirjoitti:
Sähkösopimus pitää kilpailuttaa.
Sekä ennen kaikkea: SIIVOTA.
Opiskelijakämpät ovat useimmiten hirveitä p-skalääviä. Jostakin syystä (uusavuttomuus?) edes korkeakoulututkintoa suorittavat henkilöt eivät osaa elää normaalisti. Enpä sikaisempia asuntoja ole ikinä nähnyt. Ja ekaa kertaa elämässäni törmäsin sellaisessa torakoihin (!).
Todellakin. Olen kahdessa opiskelija-asunnossa asunut ja molemmat siivonnut varmaankin ensimmäistä kertaa niiden historiassa. Toisen beige muovilattia muuttuikin pesun jälkeen keltaiseksi. Toisesta paikkailin seinän pään kokoisia reikiä ja maalasin ne, että olisivat siistimmät.
Keittiön kaapeista olen taltalla hakannut irti vuosien ruokamähmät ja hellan takaa noussut haju paljastui oksennuksennäköiseksi kivettyneeksi hernekeittoläiskäksi. Jääkaapeissa oli oma eliöstö, joka muodosti homeharsoa.
Eteisen muovimatto oli pitänyt vaihtaa vesivahingon vuoksi. Tukkoisia lattiakaivoja ei kukaan ollut ikinä avannut, niistä löytyi nyrkinkokoinen tukko mustia hiuksia ja hengettömiä pinnejä. Kylpyhuoneen ovi oli turvonnut pilalle, koska siihen oli huoleti suihkuteltu vettä. Kaakeliseinien pesu teki himmentyneet kaakelit lasituksineen kuin uusiksi. Kukahan siellä kuvitteli tulevansa puhtaaksi suihkun jälkeen?
Uskomattomia sottapyttyjä/elämänhallintavammaisia sitä eleleekin!
Joopa joo, lukemalla vastauksia en ihmettele enää yhtään miksi joillakin nuorilla on huono olla. Vanhemmat näköjään heittämässä pihalle heti kun täyttävät 18v. Pitäähän sitä lasta tukea eikä katkaista välejä kun on täysi-ikäinen. Haloo!
Muuttoilmoitus maistraattiin sekä ilmoitus muutosta isännöitsijälle, osoitteen muutos lehtitilauksiin ja laskuihin (osa menee maistraatin ilm. kautta)