Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TV:n katselusta

29.04.2006 |

Annatteko reilun vuoden ikäisen katsoa jo telkkaria? Mitä ohjelmia?

t. Mauku

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
29.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime aikoina olen antanut katsoa lähinnä aamu-tv:n 5minsan lasten ohjelmia. Tai siis ei se paljon muuta katsokaan, ei ehdi kun touhuilee muuta. Telkkari on kyllä iltaisinkin auki mutta ei poika jää sitä katsomaan. Enkä niin tahtoisikaan.

Vierailija
2/14 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi 1v8kk ja katsotaan lähinnä huvitutti-konsertit, pikkukakkosta (josta kiinnotunut vain muutamasta ohjelmasta), satunnaisesti nelosen tuomas-veturi ja pikkuväki.... ja pikkukinon " maikkimaa" . Teletappivideo löytyy myös. Kovin paljon ei telkkaria katota, vaihtelee päivän mukaan. Illalla tv useimmiten auki, mutta ei tyttö silloin ole siitä kiinnostunut ja jos alkaa tulla jotain " levotonta" ohjelmaa niin vaihdan kanavaa tai laitan kiinni jos lapsi samassa huoneessa. Meillä myös tv aina aika hiljaisella että taustametelistä tuskin voi edes puhua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän ton ikänen vielä edes kai malta pysyä paikallaankaan sen vertaa... Meillä telkkarin kattelu alotettu kun lapset ovat lähennelleet kolmea vuotta. Tällä hetkellä päiväannos on 1/2 tuntia, menee kyllä päiviä ettei kattele ollenkaan.

Vierailija
4/14 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö 2v 3kk ja saa katsella telkkaria. Katsoo siis lähinnä pikku kakkosen ja omia dvd-ohjelmia, mm. muumit, himpulat jne.

Muita ohjelmia ei yleensä edes yritä seurata ja valvon ettei telkkarista tule edes taustana mitään pelottavaa tms. Usein nuo omatkin ohjelmat jää leikin taustalle, mutta siinä samalla vilkuilee ja kuuntelee, joskus haluaa katsoa muumi dvd:n kaikki neljä jaksoa putkeen, huoh..(edelleen ei siis katso koko aikaa). En ole jyrkkä telkkarin katsomisen suhteen, mutta varovainen kuitenkin.

Vierailija
5/14 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut asiantuntijat sanovat, ettei telkkari sovi ollenkaan alle kolmivuotiaille (yhdistetään jopa ADHD:hen?), niin olen ajatellut pelata varman päälle. Pari kertaa lapsi on saanut katsoa eläinaiheista " vauvojen" dvd:tä yhdessä aikuisen kanssa ehkä maksimissaan runsaat viisi minuuttia, mutta sitten huomasin, että tuossakin on suositusikäraja kolme ja dvd joutui hyllylle. Joskus isoäiti on myös (kielloista huolimatta) näyttänyt jotain onneksi suhteellisen rauhallista tv-ohjelmaa.

Lapsi (1 v 2 kk) osaa kyllä itse laittaa telkkarin päälle ja joskus katselee sitä ehkä parikymmentä sekuntia ennen kuin se käydään halpamaisesti sammuttamassa. Muuten vilkas lapsi aina ihan nauliutuu tv:n ääreen. Meillä on kuitenkin toistaiseksi luettu kirjoja, katsottu ikkunasta jne. Ymmärrän kyllä silloin, kun on vanhempia sisaruksia, että pienetkin lapset herkästi osallistuvat telkkarin katseluun. Tätä ainokaista voi kuitenkin vahtia eri tavalla.

Vierailija
6/14 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tv pyörii taustalla kaiken muun ohella, välillä lapsi jää sitä katselemaan, välillä taas puuhailee muuta. Ei tv tietenkään koko päivää ole auki, välillä käydään ulkonakin ja leikitään ilman tv.täkin, mutta mihinkään minuutti-rajoituksiin en ole alkanut, enkä ala.

Vierailija
7/14 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on alkanut tuntua, että meillä on vähän erilainen lapsi...ei ole niitä vanhempia sisaruksiakaan. Nyt 2,5-vuotias tyttö saattaa katsoa Pikku Kakkosta, jos vanhemmat haluavat tehdä rauhassa ruokaa, tai jotain YLE:n lasten aamuohjelmaa viikonloppuna. Mutta tyttö ei monen ikäisensä tavoin tunne ohjelmia nimeltä eikä osaa niitä kaivata. Maisa ja muumit ovat kirjoista tuttuja.

Emme ole televisiota vastaan, mutta ei vain ole ollut paljonkaan tarvetta lastenohjelmille. Ehkä sitten myöhemmin?

Vierailija
8/14 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin vain kysäistä vertailun vuoksi kun joskus la-su-aamuina olisi kiva juoda se kahvikupillinen rauhassa ja antaa katsoa jotain ihan pikkulasten piirrettyä. Meillä poika kun on hyvin huomion kipeä ja toisaalta niin ihanakin, mutta olisi kiva joskus saada kahvi juotua niin ettei ole tunkemassa syliin..

Vierailija
9/14 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä katsottiin jo alle vuoden ikäisenä Ti-Ti Nallea - tietysti kohtuullisina annoksina. Ei minusta televisio ole mikään tabu, on meilläkin lapsuudenkodissani televisio ollut iltaisin päällä eikä mulla mitään adhd:tä tietääkseni ole. Kyllä näistä asioista puhutaan vähän liikaa, maalaisjärjellä pärjää pitkälle.

Eikös se elämä koostu kokonaisuudesta pieniä asioita. Päivässä on keskimäärin 10 tuntia taaperon kanssa käytettävänä, siinä ehtii kyllä tehdä tarpeeksi monipuolisia asioita ja telkku varmasti mahtuu osana mukaan.

Meillä ainakin Ti-Ti Nalle ja nyt 2v Frööbelin palikoiden katsominen on myötävaikuttanut neitimme puheeseen ja osaa jo n. 30 laulua ulkoa. Toki käydään myös muskarissa ja lauletaan laulukirjasta, mutta en pidä noita musiikkiohjelmia ollenkaan pahana.

Vierailija
10/14 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni (2,5v:a ja 9kk) katselevat arkiviikkoisin ainakin säännöllisesti lastenohjelmat n.klo.16.30-18.00.Pikkukakkosen,sekä muut lastenohjelmat ,jos niitä on.Viikonloppuisin esikoinen tsiigaa aamulastenohjelmia.Kirjaston lasten dvd:t ovat ainakin vielä yksistään POP!Eläinohjelmat/dokumentit katsotaan ,jos sattuu olemaan tv hollilla.

Vierailija
11/14 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että television katselu on yksi niistä asioista, joissa ns. hyvä vanhemmuus punnitaan. Tällä tarkoitan sitä, että varmaan jokaisella on oma mielipiteensä asiaan ja sen vastustajilla (lasten television katselun), joskus hyvinkin kiivas suhtautuminen asiaan. Mutta kun asiaa tarkastellaan faktojen valossa, niin haluaisin nähdä niitä tutkimuksia joissa siitä todetaan olevan haittaa lapsen kehitykselle. Ja nyt tarkoitan näitä ns. kilttejä lastenohjelmia kuten pikkukakkonen, musiikkilauluohjelmat jne. Toki on varmaan jokaiselle itsestään selvää, että kohtuus kaikessa. Television katselu ei saa olla hallitsevana, vaan kyllä ulkoilut,leikit, perheen kanssa touhuilut jne. ovat ne pääasia. Mutta en näe mitään väärää jos lapset silloin tällöin katsovat rauhallisia lasten ohjelmia,jos he itse haluavat. Asia erikseen ovat liian väkivaltaiset ja meluisat taistelupläjäys-ohjelmat, joista pienet voivat saada vaikutteita, etenkin kun heidän aivonsa eivät ole tarpeeksi kypsät käsittelemään kyseisiä asioita. Ja joku tuolla aiemmin pelkäsi lapsensa saavan TV:n katselusta ADHD:n, niin voin kertoa ettei ADHD niin synny. Kyseinen syndrooma on aivoperäinen ja sen syntymekanismia ei täysin ole pystytty selvittämään. Kuitenkin perinnöllisyydellä ja synnytykseen liittyvillä ongelmilla on todettu olevan yhteyttä oireyhtymän syntyyn. Tosin liika television katselu, tietokonepelit jne. voivat pahentaa oireita kyseisen oireyhtymän omaavalla lapsella. Tässä, kuten niin monessa muussakin asiassa vanhempien on tehtävä niinkuin he omalla kohdallaan parhaaksi näkevät.

Vierailija
12/14 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut kuulla olevani huono äiti, kun lapsi katsoo liikaa televisiota. Mikä sitten on liikaa, sitä ei varmasti kukaan osaa sanoa. ...toisaalta, samaiset arvostelijat jotka kertoivat minun olevan huono äiti, tekivät lastensuojeluviranomaisille valituksen, kun hieman reilun vuoden vanha lapsi vierasti...

Mutta arvostelijoita löytyy aina, katsoi lapsi tv.tä tai ei... :D

Vierailija
13/14 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on ainakin välillä todella suuri apu tv-n katselusta, jotta voin olla " hyvä äiti" . 2v poika ei esim antaisi imuroida taloa, vaan roikkuu imurin varressa kiinni tai painelee on-off nappia, vetää johtoa tms.

Kun laitan muumit päälle, käy talon siivous kuin leikki :)

Vierailija
14/14 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annan pojan 1v10kk katsoa silloin kun pyytää. Ja meillä on kyllä muumeja, Tomi Traktoria ja Puuha Peteä katsottu vaikka kuinka kauan jo. Useimmiten meillä katsotaan kaikki ohjelmat yhdessä, mutta kyllä minä laitan ruokaa ja siivoan sillä aikaa kun poika katsoo vaikka DVD:tä.

Televisio on iltaisin päällä, poika leikkii omia leikkejään siinä lattialla. En ole rajoittanut mihinkään tiettyyn minuuttimäärään katselua, meistä on hauska katsoa yhdessä ohjelmia ja itse selitän hänelle mitä niissä tapahtuu.

Kuten joku jo sanoikin, maalaisjärki on hyvä pitää mukana. Minä henk koht olen sitä mieltä, että tietyt ohjelmat lisäävät lapsen puheen kehitystä ja mielikuvitusta.