Juoksu ja puuskuttaminen
Olen yrittänyt jo parin vuoden ajan aloittaa lenkkeilyharrastusta. En ikinä pääse siirtymään juoksemiseen - tai ainakin siltä tuntuu. ”Ohjeiden” mukaan pitäisi pystyä juoksemaan niin hitaasti, ettei puuskuta. Vaikka ”juoksisin” kävelyvauhtia, alan puuskuttaa. Mieheni kävelee vieressä, kun ”juoksen”, pulssi on 160-180.
Yritän liikkua melkein joka päivä - käyn kävelyllä ja punttiksella, uin ja talvisin käyn kuntojudossa. Pakotan itseni juoksemaan pätkiä. Niin sanottu ”juoksukunto” ei vain tunnu juurikaan kasvavan. On se kasvanut, mutta niin verkkaisesti, että juuri ja juuri jaksan juosta hitaasti 1,5km ja koko ajan syke on tapissa. Muuten huomaan, että jaksan kävellä entistä paremmin reippaastikin, en hengästy portaissa niin helposti, jaksan uida pitkiäkin matkoja vaivatta.
Kommentit (8)
Yritä välttää intervallityyppistä juoksua. Tasaisessa maastossa niin pitkiä lenkkejä kuin pystyt matalalla sykkeellä.
Ap täällä
Olen joskus noudattanut juoksuohjelmaa, mutta en koskaan ole päässyt eteenpäin siinä. Juoksumatkat lisääntyy aika nopeasti, mutta juoksukunto ei.
Yhtenä syksynä ohjelmaa noudattamalla ”juoksin” lopulta 7km (tasan tunti meni), mutta se oli aivan liian raskasta ja sain melkein kammon koko juoksua kohtaan. Sen jälkeen olen enimmäkseen juossut sen verran, että tuntuu hyvältä (yleensä ei ikinä tunnu).
Yritän sitten juosta vähän, kävellä ja taas juosta. Tai tosiaan välillä juoksen juoksumatolla, max vartin verran. Reippaita kävelylenkkejä teen paljon.
Vierailija kirjoitti:
Yritä välttää intervallityyppistä juoksua. Tasaisessa maastossa niin pitkiä lenkkejä kuin pystyt matalalla sykkeellä.
Tää matala syke on jotenkin niin mahdoton. Paitsi sitten jos kävelen. Juoksemaan en pääse.
Ootko käynyt lääkärissä? Sullahan saattaa olla vaikka kilpirauhasarvot pielessä, anemia tai jopa piilevä sydänvika. Sydänvika on epätodennäköinen toki, mutta esim. anemia naisilla on tosi yleinen, samoin kilpparijutut on aika yleisiä suomalaisilla. Tai sitten voi olla, että peruskestävyyskuntosi on vain huono ja tarvitsisit paljon, paljon, paljon matalan sykkeen treeniä. Aloittaa voi vaikka kävelystä, jos tuntuu, että muuten ei saa sykettä pidettyä alhaalla. Yksi kokenut maratoonari kommentoi kerran peruskestävyysjuoksuvauhtia, että silloin ollaan oikeilla jäljillä, kun mummot lykkii rollaattorilla ohi. Eli se juoksuvauhti saa alussa olka oikeasti hyvin maltillinen. Myös juoksutekniikkakurssista voi olla hyötyä, jos ongelma onkin siinä, että juokset tosi epätaloudellisesti.
Älä stressaa liikaa sykettä vaan anna mennä niin kovaa kuin jaksat. Toisilla vaan juoksu nostaa heti sykkeen tappiin. Juoksin puolimaratonin kahteen tuntiin ja keskisykkeeni oli 175. ”Virallisten” ohjeiden ja laskukaavojen mukaan noin korkea syke kahden tunnin ajan on mahdoton. Mutta ihmiset ovat erilaisia.
Ylipaino voi olla yksi syy.
Eli pitäisi ensin pudottaa painoa että lenkkeily sujuisi kevyesti. Paino voi olla tosi kova rasite nivelille, lonkille ja polville.
Ensin syöntiä terveellisesti ja kävelyä. Tällä tavoin sain itseni juoksukuntoon. Kyse oli vain 5kg ylipainosta, mutta sekin vaikutti paljon. Nyt menee kymppi leikiten.
Mä en ole koskaan oikein jaksanut juosta, en lapsenakaan. Muut lapset juoksi aina pidemmälle ja enemmän. Painon en ole huomannut vaikuttavan, en tosi laihanakaan ole ollut mikään pinkoja. Yhdessä vaiheessa teininä yritin juostakin ja oma ”huippu” oli kun jaksoin juosta n. 2km matkan ja siihen meni 20minuuttia. Juoksin jopa mielestäni lujaa, heh.
Kilpisrauhasessa ei ole mitatusti mitään vikaa (ei sitä erityisesti ole epäiltykään), en ole vetämätön, en tunne oloani yhtään sairaaksi. Jaksan hyvin judossa, uinnissa, pyöräilyssä ja kävelen melkein joka päivä lenkkejä - tai yritän muuten saada reipasta hyötyliikuntaa.
Painoa voisin pudottaa - olen 2,5kg ylipainon puolella.
Sama ongelma. Pystyn esim. pyöräilemään pitkiäkin matkoja ripeällä vauhdilla niin, että syke pysyy 120-130 tienoilla, mutta juostessa se hyppää heti ainakin 160:een.
Oma ratkaisuni on ollut tämä: en välitä sykkeen noususta. Jos pystyn kuitenkin juoksemaan, niin syke sitten vaan on korkealla. Olen noudattanut juoksuohjelmia ja kyllä siinä huomaa, että aina jaksaa ajallisesti ja matkallisesti vähän enemmän. Samoin ripeä kävely ym. arkipäiväiset asiat tuntuvat kevyemmiltä. Eli kai se kunto sitten kuitenkin paranee, vaikka matalasykkeinen juoksu ei olekaan mahdollista.
Ehkä joskus kunto on niin hyvä, että voi keskittyä enemmän peruskestävyyteen? Ainakin näin toivon.
Noudatatko muuten jotain juoksuohjelmaa vai juoksetko oman fiiliksen mukaan? Juoksuohjelmissa tehdään usein intervallitreeniä, jonka oletan auttavan varsinkin hapenottokyvyn kehitykseen.