Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ootteko miettineet, miten vähillä "muuttujilla" (silmät, nenä, suu, poskipäät, leuka jne) saa miljardeista ihmisistä täysin eri näköisiä?

Vierailija
15.07.2018 |

Ulkonäköön vaikuttavia seikkoja on loppujen lopuksi aika vähän, mutta silti eri muodoista, etäisyyksistä ja mittasuhteista saa käytännössä rajattoman määrän eri näköisiä ihmisiä. Tietenkin on olemassa kaksoisolentoja, mutta heitäkin erottaa yleensä joku pieni ero. Muutama milli liikaa etäisyyttä silmien väliin, niin näydät oudolta. Liian pieni leuka niin näytät urpolta. Silmissä tuntuu olevan rajaton määrä eri malleja, asentoja, eikä tietenkään sovi unohtaa luomia ja ripsiä.

Kuulostaa päättömältä pohtia tällaista, mutta pohdinpahan nyt kuitenkin :D

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut... Mulla on täydelliset huulet, nätit silmät ja symmetriset kasvot. Mutta se perunanenän on pakko komeilla tuossa kaiken keskellä vetämässä kaiken huomion itseensä. Akne ei pajoa auta asiaa. Olisin oikeasti todella kaunis sirommalla nenällä ja hyvällä iholla, mutta näillä mennään :D

N19

Jos siis et näyttäisi petolinnun perältä, niin näyttäisit ihan hyvältä ;)

Sinkkumies

Vierailija
22/25 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä löytämäni mielenkiintoinen blogi, jossa pohditaan ulkonäköä ja kauneuskäsityksiä tieteelliseltä ja kulttuuriselta kannalta.

http://eurocentricbeauty.blogspot.com/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvinaisen mielenkiintoinen aloitus, kiitos siitä! =) Suoranaisesti ap:n esittämää ajatusta en ole pohtinut mutta joka kerta kun joku väittää että "x:t ovat kaikki samannäköisiä", olen ollut aivan puulla päähän lyöty: onko näillä ihmisillä silmiä tai aivoja lainkaan? Toki täytyy pitää mielessä että ihan tavallisten kansalaisten joukossa on ihmisiä joiden äly ei yksinkertaisesti riitä kaikkeen, mutta silti...

Kun aikanani harjoittelin piirtämistä, törmäsin seuraavaan faktaan: ihmiskasvojen piirtäminen tunnistettavaksi on poikkeuksellisen hankalaa siksi että katseemme on niin tottunut tulkitsemaan ihmiskasvojen pienimmätkin erot ilmeiden ja ihmisten tunnistamisen kautta. Jos mallina on esim. kolmio ja teet siinä pienen mittasuhdevirheen, monikaan ihminen ei havaitse virhettä mutta jos mallina ovat kasvot, lähes kaikki huomaavat virheet.

En kyllä itsekään ymmärrä miten minun on niin vaikea erottaa ihmisiä toisistaan. Siis kyllä voi jollakin olla esimerkiksi isompi nenä kuin toisella tai muuta, mutta en tajua jotenkin sitä eroa. Jotkut julkkikset tunnistan elokuvista tai muualta mediasta usein (en kyllä aina, esim lempinäyttelijääni en joskus meinannut tunnistaa), mutta jos näkisin jossain kadulla missä en olettaisi näkeväni, niin en varmasti tunnistaisi ainakaan niin hyvin että voisi olla varma. Tuttujakaan en läheskään aina erota jostain joukosta ihmisiä. Ja lapset nyt ovat kaikki ihan saman näköisiä.

Tiedä sitten onko tämä tosiaan älystä kiinni? Itsekin kyllä veikkaan jotain häiriötä aivoissa.

Ihmisillä on hyvin erilainen kyky hahmottaa ja havainnoida asioita. Se, mihin kiinnitämme huomiota toisissa ihmisissä, on jokaisen yksilön kohdalla erilaista. Siksi meitä myös miellyttävät erinäköiset ihmiset. Ja kaikki tapahtuu aivoissa.

On ihmisiä, joilta puuttu avaruudellinen hahmotuskyky, se vaikeuttaa esim. taskuparkkeerausta. Silloin havaitsemme myös mittasuhteet heikommin kuin joku toinen.

Olen usein pohtinut tätä, kun huomioin asioita, joita kaveri ei muista nähneensä tai ei ole kiinnittänyt niihin mitään huomiota.

On tutkittu kasvojen mittasuhteita ja muotoja ja päätelty keskimääräisiä todennäköisyyksiä, minkälaiset kasvot miellyttävät ihmisiä eniten. Kuinka kaukana silmät ovat toisistaan, minkälainen ja - kokoinen nenä on kaunis jne. Näissä on selkeitä kulttuurieroja.

Itse kiinnitän ihmisissä kokonaisuuteen huomiota ensi silmäyksellä ja silloin minua miellyttävät tasapainoiset mittasuhteet. Olen sanonutkin, että havainnoin ihmistä kuin hyvää, tasapainoista valokuvaa sen kolmen sekunnin ajan, jolloin luomme ihmisestä ensivaikutelman.

Mielenkiintoisia juttuja.

Vierailija
24/25 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut... Mulla on täydelliset huulet, nätit silmät ja symmetriset kasvot. Mutta se perunanenän on pakko komeilla tuossa kaiken keskellä vetämässä kaiken huomion itseensä. Akne ei pajoa auta asiaa. Olisin oikeasti todella kaunis sirommalla nenällä ja hyvällä iholla, mutta näillä mennään :D

N19

Jos siis et näyttäisi petolinnun perältä, niin näyttäisit ihan hyvältä ;)

Sinkkumies

Ei tarvitse kauheasti mietti syytä sinkkuuteesi.

Vierailija
25/25 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

⚌ ⚍ ⚎ ⚏ kirjoitti:

Tässä löytämäni mielenkiintoinen blogi, jossa pohditaan ulkonäköä ja kauneuskäsityksiä tieteelliseltä ja kulttuuriselta kannalta.

http://eurocentricbeauty.blogspot.com/

Mitä i h m e t t ä minä juuri luin :-o !

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan