Köyhyydestä
Onnettomasta vappupallosta tuli yhtäkkiä rikkaiden huvia näköjään. Köyhiä puolustellaan, kun heillä ole rahaa edes vappupalloa lapsilleen ostaa:(( Ja pitäiskö vielä pääsiäismunakin ostaa jos kerran lankeaa turhuuden tielle...?
Te jotka tiedätte näitä todellisia köyhiä, niin olisi mielenkiintoista tietää mitkä syyt ovat näiden ihmisten köyhyyteen?
Onko lapset tehty köyhyysaikana vai onko perhe köyhtynyt yhtäkkiä?
Ja kyse on nyt todella köyhistä, sellaisista joilla ei todellakaan ole varaa ostaa lapselle muutaman euron vappupalloa.
Muilta kysyisin, onko mielestänne tärkeä juhlistaa juhlapyhiä ja pitää kiinni traditioista ylipäänsä?
Kommentit (36)
Vaatteet uusiksi VAIN kun niihin säästää ja tuolla tuloilla saa odottomattomat menot sossusta. Älä kuluta sähköä, vesi kuuluu yleenäs vuokraan tai on muuten todella vähän.
Jos on lainaa, oma moka.
Samat peruskoulut me ollaan käyty.
Koyhyydella on tapana myos kertya samoihin perheisiin. Mun opinnot ei olisi sujuneet ilman opintolainaa, vaikka kavin duunissa koko opiskelun ajan. Yleensa opiskelupaikkakunnilla on aika kalliit vuokrat ja muutenkin tunnutaan kiskovan kaikesta opiskeluun liittyvasta sikahinnat.
Joten kun kotoa en saanut minkaanlaista tukea, niin opintolaina oli otettava. Sita sitten makselin muutaman vuoden. Pikkurahoja, mutta pikkupalkasta aika isoja.
niin pistän paperit menemään heti!
muistaakseni pointti oli siinä, että ihmeteltiin miten köyhällä ei riitä rahat esim. vappupalloon jne.
meillä vuokra 400e/kk ja kolmiossa asutaan.
Pallot ostetaan! Ei kylläkään ollut silloin rahaa, kun tarhassa oli pallojen noutopäivä.. Ymmärrän ap:n pointin.
Tullaan toimeen, rahat riittää elämiseen.. Omat ostamiset jää, jos muksuille jotain tarttee hommata..
Eikä tukien saaminen tai saamattomuus ole mikään köyhyysmittari (niinkin joku kertoi), ei todellakaan!!
Kaikki lapsiperheet kai saa normaalit tuet. Lapsilisäkin on tuki!
Ja jos perheen äiti tai isä jää kotiin hoitaan lasta, se ei todellakaan ole mitenkään rahakasta hommaa...
Ensin olin äitiyslomalla yhden lapsen yksinhuoltajana, sen jälkeen kotihoidotontuella ja nyt opiskelijana. (elän alle toimeentulominimin, mutta en haluaiais ottaa lainaa, joten siksi en saa toimeentulotukea) Ikinä en ole ollut niin tiukilla kuin nyt opiskelijana, MUTTA siitä huolimatta olen aina pistänyt vähän rahaa sivuun, jotta hätäpäivän tullessa olisi ainakin hieman rahaa tai että pystyn jouluna ostamaan lapselleni muutaman lahjan tai nyt vappupallon. Lapselle sellaiset on tärkeitä asioita.
Mä en suostu uskomaan, että on olemassa sellaista köyhyyttä, etteikö mukaan yhtään euroa jäisi yli. Se on kiinni valinnoista! Kun " tilini" tulee, niin minä otan siitä päältä heti hieman rahaa ja pistän sivuun, jolloin ne rahat ei polttele tilillä. Sen jälkeen elän niillä rahoilla mitä tilillä on, vaikka monesti se onkin ollut hankalaa. Silti tämän helvetillisen köyhyyden keskellä, mä olen priorisoinut rahankäyttöäni niin, että pystyn ostamaan jopa uusia vaatteita lapselleni eikä häneltä muutenkaan mitään puutu. Joskus itselleni ei riitä muuta syötävää kuin puuroa, mutta en valita kunhan lapseni saa syömistä.
Enkä kirjoittanut tätä pahalla, mutta pistäkää kulunne kuriin niin kyllä sitä pärjää TODELLA pienellä rahamäärällä..
Joo, kaikkien köyhien (?) kakaroilla on vaan puisia leluja ja nekin on naulattu lattiaan kiinni... Lopettakaa jo toi narina! Ei Suomessa kukaan ole niin köyhä.. Ja kuitenkin on tietokoneet ym vekottimet..
jäi mieleen vain kohta jossa mainittiin, että pätkätöitten takia jopa työssäkäyviä ihmisiä - etenkin perheellisiä - elää nykyään köyhyysrajan alapuolella.
Ihmettelen yhä MIKSI se netti kyseenalaistetaan ensin, eikä esim. televisio, joka on täysin turha laite kalliine lupamaksuineen.
Tietokone voi olla vanha (itse käytin pitkään konetta, jonka sain lahjaksi kun menin lukioon...) jolla ei ole mitään jälleenmyyntiarvoa. Netin voi saada n. 30e/kk (joskus halvemmallakin). Netissä hoituu pankkiasiat, voi lukea uutiset ja useimmille se on tärkeä esim. opiskelussa. Netin ansiosta kännylaskuni on minimaalinen - pidän yhteyttä messengerin kautta!
Itse olen ollut ns. köyhä. Se tosin johtui omasta typeryydestäni.
Nuoruus (kun asuin kotona) oli varsin köyhää. Äiti oli kolmen teinin yksinhuoltaja. Aikoinaan talonrakennukseen otettu laina katosi isäpuolen kurkusta alas - viinaan hän sitten kuolikin.
Ja tosiaan varaa vappupalloihin ei silloin ollut...
Morre:
Nuoruus (kun asuin kotona) oli varsin köyhää. Äiti oli kolmen teinin yksinhuoltaja. Aikoinaan talonrakennukseen otettu laina katosi isäpuolen kurkusta alas - viinaan hän sitten kuolikin.
Ja tosiaan varaa vappupalloihin ei silloin ollut...
Jälkeenpäin ajatellen, en koskaan tajunnut meidän olevan köyhiä. Emme saaneet vappupalloja, mutta en niitä koskaan älynnyt kaipaillakaan. En myöskään koskaan yhdistänyt niiden puutetta siihen, ettei rahaa ollut. Kun elämä muuten oli hyvää, ei materiaa niin kaivannutkaan.
Hän oli harvoin huonolla tuulella vaikka aihetta olisi ollut. Hän oli pienipalkkaisessa vuorotyössä ja palkasta ulosmitattiin iso osa. Näin tapahtuu vieläkin. Äiti on yhä tiukoilla.
Joku näsäsviisas voi tietenkin todeta, että mitäs otti lainaa ja mitäs oli juopon kanssa. Niinpä niin... Voi kun osaisi ennustaa niin elämä olisi paljon helpompaa!
Sinulla on hyvä työpaikka, hyvät tulot. Sinulla on lainaa asunnostasi. Sairastut vakavasti taikka sinulle tapahtuu työtapaturma, olet onnettomuudessa yms. Taikka joku perheenjäsenesi menettää terveytensä. Vaikka sinulla olisi vakuutukset kunnossa niin sieltäkään ei aina apua tule!!!! Joudut tappelemaan virkailijoiden kanssa jopa vuosia että pääset siihen pisteeseen että saat korvauksia. Tukijärjestelmässä on valitettavasti pahoja aukkoja. Pitäisi olla suuria määriä rahaa säästössä että pärjäisi jos jotain yllättävää sattuisi.
suuret puheet, vähät älynlahjat (ja empatia)