Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhyydestä

Vierailija
29.04.2006 |

Onnettomasta vappupallosta tuli yhtäkkiä rikkaiden huvia näköjään. Köyhiä puolustellaan, kun heillä ole rahaa edes vappupalloa lapsilleen ostaa:(( Ja pitäiskö vielä pääsiäismunakin ostaa jos kerran lankeaa turhuuden tielle...?

Te jotka tiedätte näitä todellisia köyhiä, niin olisi mielenkiintoista tietää mitkä syyt ovat näiden ihmisten köyhyyteen?

Onko lapset tehty köyhyysaikana vai onko perhe köyhtynyt yhtäkkiä?

Ja kyse on nyt todella köyhistä, sellaisista joilla ei todellakaan ole varaa ostaa lapselle muutaman euron vappupalloa.

Muilta kysyisin, onko mielestänne tärkeä juhlistaa juhlapyhiä ja pitää kiinni traditioista ylipäänsä?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
29.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän perheen joka teki konkurssin lama-aikana, ja elävät todella vähillä tuloilla koska niin suuriosa tuloista ulosmitataan.

Ja sitten se mikä unohdetaan, on että köyhänkin on joskus hankittava vaatteita, pesukone, huonekaluja jne. Sellaiset hankinnat ovat suhteettoman rasittavia taloudellisesti, kun tulot on sitten niin pienet.

Jollekin 200 euroa on vain pikku summa, mutta köyhälle sellainen summa on lähes saavuttamaton.

Köyhyydessä on se huonopuoli, että koska koskaan ei ole rahaa hankkia edes niitä tarpeellisia/välttämättömiä asioita, alkaa sellaiset välttämättömät hankinnat kertyä.

Vaikka kuinka ostaisit huutonetistä/kirpputoreilta jne. ei pysty hankkimaan samaan tahtiin kuin tulot sallivat.

Esimerkki: kasvava murrosikäinen poika tarvitsee talvikengät, ja talvitakin ja toppahousut, vaikka kuinka etsit kirpputoreilta et välttämättä juuri löydä sopivan kokoisia... Pakko ostaa, mutta kaikkea ei löydy halvalla, ja talous on taas kaaoksessa. Samaan aikaan lapsiperheessä hajoaa pyykinpesukone (talossa ei ole pesutupaa), perheen olisi pakko hankkia pyykinpesukone, johon ei ole varaa (vaikka ostettaisi se Keltaisen pörssin kautta) jne jne

Vierailija
2/36 |
29.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

(melkein saman mitä yksi tupakka-aski maksaa)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
29.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan pitkäaikainen köyhyys!

Ärsytti kerran lukea Itapäivälehden mielipidepalstalta, että joku joka ilmoitti itsensä Kokoomuspuolueen kannattajaksi (nimimerkki), niin kirjoitti että hän kokeili elämistä " köyhänä" kaksi kuukautta ja hyvin meni!

No ei kai kaksi kuukautta mihinkään ketään kaada! Kun kotona löytyy kaikki tarpeellinen ja vaatteitakaan ei varmaan ole niiden kahden köyhyys kuukauden aikana pakko hankkia vaan voi siirtää myöhemmäksi ajankohdaksi ostettavaksi. Kuinka kukaan voi olla noin pässi?

Nimenomaan se pitkäaikainen köyhyys syö taloutta juuri siksi, että köyhänkin on pakko joskus ostaa /tehdä hankintoja. Ihminen ei voi olla alasti julkisella paikalla, ja ilman huonekaluja kämpässä on karu olla. Varsinkin lapsiperheissä tuntuu että hankintoja olisi aina oven takana odottamassa: kasvava lapsi tarvitsee vaatetta vähänväliä, lapsi tarvii esim. luistimet/sukset/polkupyörän/ leluja joskus jne

Vierailija
4/36 |
29.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

viis siitä että et ole hankkinut itsellesi mitään vuoteen.

Ihanaa varmasti tuo köyhänä eläminen, ja sitten AV-mammat haluaa riistää sulta sen ainoonkin ilon :(

Hyi hävetkää itsekkäät omaan napaan tuijottajat!

Vierailija
5/36 |
29.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä olla todellakaan hyvätuloisia mutta valmiita tinkimään jostain muusta " turhasta" .Vappu on kerran vuodessa ja voi sitä iloa kun 5 ja 6 vuotiaat leikkivät foliopallojensa kanssa=)

Vierailija
6/36 |
29.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja turha väittää että töitä ei ole,ei ehkä niitä, joita viitsisit tehdä.

Vierailija
7/36 |
29.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tiedoksi että se lapsilisä menee minulla myös ruokaan, tai sitten laskuihin. ETTEKÖ NYT TODELLAKAAN YMMÄRRÄ, että ei ole sitä löysää rahaa/rahaa pistää sivuun penniäkään! Kaikki rahat menevät joko laskuihin ja sitten loput menee ruokaan.

Kyllä lapseni saa vappupallon, mutta ei sieltä tarhanmyyjältä, koska mulla ei ole välttämättä silloin rahaa kun myyjä myy, tajuatteko? Koska aika usein mulla ei tosiaan ole edes sitä 5 euroa, se on se mun pointti!

Vierailija
8/36 |
29.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs täälä on yksinkertaisia ihmisiä liikkeellä!

Vierailija
9/36 |
29.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOS tienaat käteen esim. 600¿/kk se oli markkaikaan jo ihan ok palkka kouluttamattoman ihmisen työstä. Eli mikä on köyhä??

Se että saa tukia ei ole köyhyysmittari.

Vierailija
10/36 |
29.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

600e/kk on helvetin vähän rahaa. Ei sillä juuri mitään tee. Mut onneksi suomessa on se minimipalkka, joten noin vähää ei kukaan voi tienata tekemällä täyttä työaikaa.

Mullakin on mielestäni huono palkka, osa-aikatyö ja netto reilut 1000e/kk.

Vierailija
11/36 |
29.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin tuo, etta koyhana olo vuodesta toiseen ei ole herkkua! Kun ruokakaapeissa ei ole enaa mitaan pahanpaivan varalle, kun vaatteet ovat loppuunkaytetty ja niista on kasvettu ulos, kun kaikki taskun pohjat ja sohvan tyynyjen valit on tutkittu, eika kolikoita loydy! Pankkitili on nollilla, kaikki tuleva raha on jo etukateen kaytetty: asumiseen, sahkoon, veteen. Kun ei ole vara ostaa kuukauden bussilippua, etta edes siina saastaisi vahan. Tai sahkolaskun maksu on myohassa kaksi paivaa ja laskun paalle laiskaistava myohastymissakko vie muutaman paivan sapuskat, sen ruhtinaallisen makaronin ja tonnikalan. Tai kun syksylla keratyt sienet ja marjat loppuvat pakastimesta, kun seuraavaan syksyyn on viela monta kuukautta matkaa...

Oli muuten arkipaivaa, kun olin osa-aikamyyjana ja tein siivouksia iltaisin. Yhden hengen vuokra on TAJUTON! Toisesta tyosta verotetaan aivan ALYTTOMASTI! No, olinpahan hoikka, kun pyorailin tyomatkat kesalla ja kavelin talvella. Osa-aikatyohoni en saanut lisatunteja, vaikka kuinka yritin. Tunnollisesti tein myos tyoni ja olin ihan hyva myymaan, mutta ei niin ei!

Rahat eivat meneet rillutteluun, kahvilla kaynti ehka kerran kuussa oli suuri ylellisyys! Uimassa olisin halunnut kayda, mutta uimahalliliput ovat aivan pimean hintaisia.

Opintovelka ei ollut suuren suuri, mutta sain sen maksettua. Se olikin isoin kivi kengassa, kun halusin hoitaa velkani santillisesti.

Koyhana olo ei ole kivaa. Opettaa ikuiseksi pihistelijaksi, enka uskalla relata vielakaan kun tulot ovat ihan kohtuulliset. Lapsien hankkimista en taida edes uskaltaa ajatella: mita jos tyot loppuu ja lapsille ei ole tarjota kuin lampoa ja rakkautta - ei edes sita vappupalloa! Tai jos hulluna joutuu huhkimaan kahta alipalkattua tyota, niin sitten ei riita lapsille aikaa.

Vierailija
12/36 |
29.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nettiä tarvii usein töiden tekoon kotona, eli ei se vaan nin mene, että netti pois, jos oot köyhä. Sossu ei huomioi lainojen lyhennyksiä menoina, eli sieltä ei mitään saa... mites suu sitten pannaan?

Vierailija
13/36 |
29.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko ajatellut että jos tulot on vaikka 800 euroa kuukaudessa (olen pätkätyöläinen, en ole saanut kokopäiväistä paikkaa vielä) on maksettava vuokra, vesimaksut, sähkö, bussilippu, puhelin (työssäolevalla on pakko olla puhelin) jne. Niin ei se raha riitä. Piste.

Olen itse huomannut, että ne ihmiset, jotka eivät ole itse kokeneet todellista, pitkäaikaista köyhyyttä, ovat ensimmäisinä tuomitsemassa köyhien rahankäytön, koulustaustan jne.

Rikkaat/ toimeen tulevat ihmiset eivät soisi köyhälle edes nettiä, vaan kaikki pitäisi riistä pois köyhältä.

Itse olen aina ollut huono koulussa ja siksi ei ole ollut resursseja opiskella kovin pitkälle. Mutta koen että minullakin olisi oikeus saada edes sellainen elintaso, että sillä pystyisi ostamaan jopa kaupasta lapselle vaatetta! Koska käyn aikuisten oikeasti töissä!

Tuntuu, että niin monet haluaisivat Suomesta Jenkkilän, jossa köyhät elävät toooodella köyhästi ja alipalkatusti palvelevat rikasta keskiluokkaa. Eli köyhät mahdollistavat rikkaiden rikastumisen, koska yhteiskunnassa köyhät tekevät työt puoli-ilmaiseksi, joka mahdollistaa rikkaiden köyhien riiston.

Vierailija
14/36 |
29.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä tekemällä ei rikastu, mutta tulee toimeen jos tajuaa elää tulojensa mukaan. Jos elää yli varojensa, ei ole köyhä.

Vierailija
15/36 |
29.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on helppo sanoa, etta aina loytyy rahaa johonkin vappupalloon, mutta joku tosi pienituloinen saattaakin valita ravitsevan ruuan ostamisen lapsilleen vappupallojen sijaan..

no toivottavasti ette itse joudu sita koyhan elamaa Suomessa elamaan, saattaisi olla joillekin liian kova paikka luopua vappupalloista...

Vierailija
16/36 |
29.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten maksat vuokran, veden, sähkön, jne

Olis munkin kiva saada vinkkejä!

Vierailija
17/36 |
29.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Töitä tekemällä ei rikastu, mutta tulee toimeen jos tajuaa elää tulojensa mukaan. Jos elää yli varojensa, ei ole köyhä.

Sinäpä sen sanoit.. eli joillekin vappupallojen osto voi olla yli varojensa elämistä...

Vierailija
18/36 |
29.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli saat sen 800 euroa riittämään.

Kun niin kehuskelit, että kyse on vaan siitä että pitää elää varjojen mukaan... Miten Sinä eläisit 800 eurolla ja saat sen riittämään.

Vierailija
19/36 |
29.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikö jokin ole mennyt omissa valinoissa vikaan jos juuri nyyt vaikka tuo kamala vappupallo saa budjetin sekaisin?

Vierailija
20/36 |
29.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. tarhan kautta KOSKA VÄLTTÄMÄTTÄ SILLOIN EI OLE RAHAA