Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita hoitajia, jotka lähteneet alalta väkivallan vuoksi?

Vierailija
14.07.2018 |

Sain turpaani yhdeltä potilaalta, enkä oikein enää päässyt ennalleni siitä henkisesti. Pelot jäi ja jatkuvasti oli hermostunut ja pelokas olo töissä. Siksi lopulta irtisanouduin ja lähdin toiselle alalle. Muita?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat taas liioittelemassa työtään.

Tervetuloa alalle, hae ihmeessä opiskelemaan kun on niin kevyttä!

Miksi sitten ette käytä vartioita? Itse itsetuhoinen mies silti ikinä en ole edes sanallisesti saati fyysisesti käynyt hoitohenkilöstöä kohtaan ja aina vähintään 1 vartija on siinä kun minua hoidetaan. Ihmettelen!

Väkivaltaisista dementikoista ei pahemmin julkisuudessa puhuta. Dementiaa sairastava ihminen ei välttämättä tiedosta tekemisiään ja väkivalta ei suoranaisesti ole henkilökohtaista, vaan sen aiheuttaa pelko, koska dementikko ymmärrä, että häntä ollaan hoitamassa.

Kaikkia vaikeahoitoisia vanhuksia ei voi lääkitä jalattomaksi.

Vierailija
22/48 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten ette käytä vartioita? Itse itsetuhoinen mies silti ikinä en ole edes sanallisesti saati fyysisesti käynyt hoitohenkilöstöä kohtaan ja aina vähintään 1 vartija on siinä kun minua hoidetaan. Ihmettelen!

Itsemurha-alttius kertoo impulsiivisuudesta. Kertaraivostuminen riittää aiheuttamaan pahaa vahinkoa. Todennäköisesti sitä ei tule, mutta hoitajat eivät halua ottaa riskejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen erittäin paljon sympatiaa hoitoalan ihmisiä kohtaan. Jos sallitte, kerron sen verran, että itse olen ravintola-alalta ja aloin pelkäämään töihin menoa jossain vaiheessa tosi paljon. Oli iltoja, että työvuoro alkoi klo 17 ja poke tuli töihin vasta klo 19.  Paljon tapahtui ja sekopäitä (=narkkareita) riitti. Nuorempana se meni, en varmaan ymmärtänyt pelätä, mutta jossain vaiheessa meni yli ja irtisanouduin. 

Ja korostan, että ravintola oli siisti korttelikapakka, mutta kun ainoa duunari on pienikokoinen nainen, tyypit vaan käveli sisään. 

Mulla oli sentään tosi hyvä palkka, paljon yli TESin, mutta hoitohenkilöstö tekee töitä surkean pienellä palkalla. Ihan häpeäpillku tuo palkkaus on koko Suomelle.

Tästähän voisi oikeastaan vinkata ulkomaisille toimittajille nyt kun niitä tulee Suomeen 1500. Ei pelkkää onnelaa tämä.

Vierailija
24/48 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VartiJa 

VartiJoita

Eli vartija ja vartijoita. 

Vierailija
25/48 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin harjoittelussa pasilassa, hoivakodissa. Jouduin opiskelijana yksin kohtaamaan, isokokokoisen, väkivaltaisen asukkaan. Asukas löi minua kasvoihin, potkaisi vatsaani. Lopetin harjoittelun kyseisessä paikassa. Tämä paikka on edelleen Diakin harjoittelupaikkana.

Vierailija
26/48 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkätakia dementtisiä hulluja täytyy väkipakolla hoitaa, harmi kun eutanasiaa ei laillistettu.

Vierailija
27/48 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkistä väkivaltaa,vähättelyä.syyttelyä ,väkivallalla ,seksuaalista ahdistelua,uhkailua... Kaikkea paskaa joutunut kestämään tässä työssä. Alipalkattu työ missä joutuu sietään kaiken maailman sekopäitä ...

Vierailija
28/48 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsemurha-alttius kertoo impulsiivisuudesta. Kertaraivostuminen riittää aiheuttamaan pahaa vahinkoa. Todennäköisesti sitä ei tule, mutta hoitajat eivät halua ottaa riskejä.

Miksi minä satuttaisin ihmisiä jotka auttavat minua?

Vierailija
29/48 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu tosi pahalta lukea näitä kirjoituksia ja kokemuksia. Hoitoalalla tuntuu olevan moni asia pielessä työntekijöiden hyvinvoinnista palkkaukseen, todella surullista, erittäin tärkeää työtä. Samaa ovat minunkin hoitajaystäväni kertoneet. Väkivallan pelkoa, kiirettä, jatkuva ahdistus ja stressi kun liikaa tehtävää ja joutuu toimimaan oman etiikan vastaisesti. Ja arvostusta ei juuri tipu.

Itse vielä pari vuotta sitten suunnittelin lähteväni hoitoalalle, kun etsin uutta ammattia. Ala kiinnosti oikeasti. Harkittuani ja selviteltyäni, haastateltuani hoitoalalla olevia kavereitani, päätin, että en lähde.

Päädyin sitten opiskelemaan it-alalle ja olen tyytyväinen ratkaisuuni. Kaipaan jossain määrin ihmisläheisempää työtä, mutta ainakin töissä on turvallista ja fyysisesti kevyttä, porukkaa on tarpeeksi töissä, palkkaus on kilpailukykyinen ja tunnen olevani arvostettu ammattilaimen. Bonuksia ropisee ja paljon erilaisia työsuhde-etuja (joita ehtii käyttääkin kun säännöllinen päivätyö).

En yhtään ihmettele, että hoitoala kiinnostaa aina vain vähemmän. Kukapa haluaisi olla alipalkattu likasanko, joka joutuu vielä pelkäämään väkivaltaa töissä. Nuoret suuntaavat mieluummin kaupallisille ja teknisille aloille. Tai toki sote-aloillekin, mutta ei niihin suorittaviin perusduuneihin, vaan mieluummin lääkäreiksi, sos.työntekijöiksi, psykologeiksi jne. Heille sentään maksetaan järkevää palkkaa ja ns. likaiset perusduunit eivät kuulu työnkuvaan.

Vierailija
30/48 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VartiJa 

VartiJoita

Eli vartija ja vartijoita. 

Äläs nyt, kyllä meillä on aina kokonainen vartio odottamassa, milloin hoitajarukka soittaa hätiin! :D

Vierailija
31/48 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minä satuttaisin ihmisiä jotka auttavat minua?

Et sinä varmaankaan, mutta on paljon väkivaltaisia potilaita. Toivottavasti olet saanut apua? Pidähän itsestäsi huolta ja parempaa vointia sinulle!

Vierailija
32/48 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väkivaltaisista dementikoista ei pahemmin julkisuudessa puhuta. Dementiaa sairastava ihminen ei välttämättä tiedosta tekemisiään ja väkivalta ei suoranaisesti ole henkilökohtaista, vaan sen aiheuttaa pelko, koska dementikko ymmärrä, että häntä ollaan hoitamassa.

Kaikkia vaikeahoitoisia vanhuksia ei voi lääkitä jalattomaksi.

No mitä pitää sitten tehdä, ottaa turpaan kiltisti? Mielestäni, jos sairaus on niin pitkällä että dementikko on aggressiivinen ja pyrkii vammauttamaan hoitajia, on ihan perusteltua lääkitä tämä rauhalliseksi vaikka sitten omaan sänkyynsä. Dementia ei enää parane, vaan se pahenee ja on kaikkien, myös dementikon itsensä etu, että hän pysyy rauhallisena.

Vierailija
33/48 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin on nimitelty, purtu, nipistelty ja lyöty. Puukolla on uhattu kerran kun olin pikkukunnan päivystyksessä ja ei ollut muita avaamassa ovea.

Onneksi Virvelä ( viranomaispuhelin) sain hankittua apua.

Nyt olen th:na ja tyytymättömät asiakkaat lähtevät ovet paiskoen ulos.

Alasta pidän ja välillä mietin vaihtoa mutta jjäin kuitenkin...en tiedä miten tähän asiaan saisi muutosta..

Vierailija
34/48 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

33 korjaa: virvellä... puhelimen suojakuori näytöllä tekee tepposia.

Vierailija
35/48 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kertoo vain että hoitajia on liian vähän. Vanhuksia ja muita potilaita pitäisi myös kohdella kunnioittavasti. Olen nähnyt itse sairaalassa kaikenlaisia hiihtäjiä. Jotkut hoitajat lässyttävät potilaille, muillekin kuin dementikoille kuin idiooteille tai pikkulapsille. Jotkut komentelevat ääntään korottaen. Minullekin ylimielinen terveyskeskuksen hoitaja rupesi lässyttämään lääkkeistäni, että pitäisi vaihtaa tabletit insuliiniin. En ollut edes labrassa vielä käynyt. Päätin sitten perua koko lääkärikäynnin, lekurikin oli joku kielipuoli ulkomaanelävä. Menin erikoislääkäriin ja hoidin homman siellä. Tämä lääkäri sanoi, ettei missään tapauksessa ole syytä vaihtaa lääkitystä insuliiniin. Varsinkin julkisen puolen terveydenhoito on hanurista. Täytyy vielä lopuksi sanoa, että olen toki tavannut muutaman oikein hyvänkin hoitajan. Kaikki eivät sovi alalle.

Vierailija
36/48 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuahan tuo on. Isommilta vammoilta säästynyt, mutta potkaistu on naamaan, lyöty, nipistelty, raavittu, syljetty...  Yleensä pyrimme siihen, että meitä on kaksi hoitajaa väkivaltaisen potilaan kanssa, mutta lyönti tai potku tulee usein niin nopeasti ja arvaamatta ettei sitä ehdi reagoida.

Toinen asia on sitten nimittely, haukkumiset, rivoukset yms. 

Pelottavinta oli, kun työskentelin kotisairaanhoidossa ja joutui menemään tällaisen asiakkaan kotiin. Sielläkin pyrimme tekemään parityöskentelya, mutta pelotti kyllä todella välillä. Usein ajattelen että kyllä me hoitajat olemme eräänlaisia hulluja kun tähän vapaaehtoisesti lähdemme! Mutta kun valtaosa kuitenkin on mukavia ja kiitollisiakin. Niin paljon yksinäisyyttä kun kukaan ei tule vierailulle.

Vierailija
37/48 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaihtanut alaa, mutta työpaikkaa kumminkin. Katsoin olevani jo sen ikäinen, etten ala enää painimaan kenenkään kanssa. Sylkemiset, repimiset, potkimiset ja läpsimiset eivät kuulu minun toivetyöhöni.

Vierailija
38/48 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysvammaisten kanssa työskentelin, väkivaltaa oli paljon.

Ei  näissä toimintakeskusksissa (joissa kävivät parempi tasoiset), vaan palvelukodeissa.

Vierailija
39/48 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette lyö takaisin?

Vierailija
40/48 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs kaverini pärjää hyvin hoitoalalla koska on 170 cm pitkä, ylipainoinen ja myös ruumiinrakenteeltaan roteva nainen joka saa varmasti riehujat kuriin.  Työskentelee hoivakodissa, sitä ennen oli kehitysvammaisten asuntolassa.

Minä taas 160cm pitkänä, hentona naisena en mahtanut mitään kun  kaapin kokoinen demontikkopappa kävi päälle päivystyksessä!  Eivät kaikki vanhukset ole pieniä , laihoja ja  ruumiinvoimiltaan heikkoja.