Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskallammeko ottaa 150-160k lainaa?

Vierailija
16.07.2008 |

Nettotulomme ovat n. 3600 lapsilisät mukaan lukien. Muut lainat (auto- ja opinto-) on ihan kohta maksettu. Lapsia on kolme, päivähoitomaksuja menee vielä kuutisen vuotta max. 360-460e/kk.

Miehen työpaikka on varma, omani vain melko varma.

Miten teillä muilla näillä tuloilla (2800-4000e) menee? Millaista lainaa lyhennätte, kuinka paljon ja mikä on vastike? Pärjäättekö?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hivenen allerginen sille, että mietitään, että miten muut vastaavilla tuloilla olevat pärjää. Ne muut kun ei kuitenkaan sitä omaa asuntolainaa maksa.

Periaatteessa voitte pärjätä, mutta toisaalta sitten voi kysyä, että onko nyt järkevä hetki ostaa? Paljonko teillä olisi omaa rahaa laittaa? Entä jos säästäisitte pari vuotta ja katsoisitte sitten tilannetta uudestaan? Olisiko mahdotonta odottaa se pari vuotta?

Vierailija
2/23 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lainaa 150000e, miehet bruttotulot 1900, minä olen kotihoidontuella (ei ole kuntalisää) ja ihan hyvin pärjätään, lapsia on 3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mietin 10 000€ autolainan ottoa ja tulot on noin 2000€ (brutto), siis itseni pitää vaan elättää, muut perheenjäsenet hankkivat oman elatuksensa.

Vierailija
4/23 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhennys on 880 /kk. Kummatkin työssä, netto yht. n. 4000. Kaksi lasta, joista yhdestä maksamme tarhamaksun. Kaksi autolainaa ja oma talo kaikkine sähkö-, vesi, jne. kuluineen. Kyllä parjätään, mutta ei mitenkään leveästi. Mm. tänä kesänä valitsimme talon maalauksen, ulkomaanmatkan sijaan...

Vierailija
5/23 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet ihan oikeassa siinä, että tilanteet ovat yksilöllisiä. Silti jotain päätelmiä voi siitäkin tehdä, jos saa paljon "hyvin pärjätään" -vastauksia vs. "ollaan tiukilla".

Siksipä juuri kysynkin, kun ei ole ihan paras hetki ostaa. Toisaalta meillä on jo oma asunto, joten olennaisempaa kuin hetki on se, teemmekö itsellemme edulliset kaupat a) omaamme myydessämme ja b) uutta ostaessamme. Lisäksi meille sopivia asuntoja ei ole usein tarjolla (lähellä keskustaa, hyvä pohja, paljon säilytystilaa, vähän neliöitä mutta monta huonetta, ei omakotitalo) ja nyt olisi.

Omaa rahaa meillä olisi 30-40k, riippuen tämän hetkisen kotimme myyntihinnasta. Lisään vielä, että olemme vuosia maksaneet asumisesta 900-1000 kuussa 2600 e:n tuloilla.

Olen hivenen allerginen sille, että mietitään, että miten muut vastaavilla tuloilla olevat pärjää. Ne muut kun ei kuitenkaan sitä omaa asuntolainaa maksa.

Periaatteessa voitte pärjätä, mutta toisaalta sitten voi kysyä, että onko nyt järkevä hetki ostaa? Paljonko teillä olisi omaa rahaa laittaa? Entä jos säästäisitte pari vuotta ja katsoisitte sitten tilannetta uudestaan? Olisiko mahdotonta odottaa se pari vuotta?

Vierailija
6/23 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntuu, että pärjäätte, niin tehän sen tiedätte - esim. miten paljon uskotte, että lasten harrastuksiin tulee menemään tai miten paljon haluatte matkustella.

Mutta yksi juttu mitä nyt ei kannata tehdä on kyllä lyöttäytyä kahden asunnon loukkuun.

Vierailija
7/23 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas haukkana ottamassa kantaa asuntolainaketjuun ;)

Kiva kun tulit.

Miltä asuntotilanne sun mielestä vaikuttaa? Entäs korot, mitä veikkaat tilanteesta muutaman vuoden päästä?

Toi kahden asunnon loukku on ihan kauhuskenaario, ehdottomasti myydään ensin oma pois. Tämän pitäisi olla helposti myytävissä, mutta saa nähdä. Jos nyt kauppaan ryhdytään, toivotaan ettei jouduta 0 asunnon loukkuun.

Vierailija
8/23 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, melkoiset paheet mulla ;-)

Asuntojen hinnat ovat nyt näheet taitteen ja nyt tullaan alas. Määrä on vielä kysymysmerkki - kuvaavaa on, että naapureissa mennään jo melkoisia määriä ja en oikein jaksa uskoa, että Suomessa paljon fiksummin näitä asioita olisi hoidettu. Tosin kuulema eroa muuhun Eurooppaan on se, että täällä ostetaan vain tarpeeseen eli kun vaihdetaan paikkakuntaa tai ihmisiä syntyy tms. Onhan se kiva tietää, että esim. Englannissa tai Tanskassa ei moista ole... Oman ennusteeni pidän edelleen siellä 20-30% alas 2-3 vuodessa - voi olla että olen väärässä, mutta tuon ihan tuo korkojen nousu saisi aikaan. Jos talous muutenkin sakkaa, niin hurjalta tuntuu.

Koroista tulee nyt taloussektorilta ihan hirveän ristiriitaista tietoa. Minun käsityksen mukaan voidaan olla ajautumassa jopa stagflaation tapaiseen tilaan ja se on kyllä niin vaikeasti hallittava, että fiksutkaan ihmiset eivät tiedä mitä tehdä. Ja kaikki inflaatio ei ole Euroopan sisältä vaan paljon Aasiasta ja siinä ei paljon taas jotkut EKP:n koronnostot sitten taas vaikuta. Toisaalta kun sitä kotikutoistakin inflaatioakin on, niin... Näillä viesteillä en osaa nyt korkojen suuntaa oikein ennustaa, jos jotain pitäisi arvata, niin sanoisin, että jää ehkä tuohon 5-7 prosentin väliin heilumaan nyt vähäksi aikaa. Nyt ollaan suht normaaleissa koroissa mielestäni, pitkään oli vaan alhaiset korot, niin ihmisistä nää tuntuu korkeilta.

Vierailija
9/23 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän se hirvittää, lähinnä mahdollisen korkojen nousun takia, mutta päätettiin sitten kuitenkin uskaltaa kun olemme etsineet uutta asuntoa jo toista vuotta.

Nettotulot (palkka) noin 3700, kaksi lasta, joista toinen päivähoitoikäinen. Ei muita lainoja. Saimme edellisen asunnon helposti myytyä ja ihan mukavan myyntivoiton, omaa rahoitusta noin 40% asunnon hinnasta. Ihan hyvältä näyttää, mutta eihän sitä tosiaan koskaan tiedä.

Vierailija
10/23 |
17.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerropa vielä, onko tuo Kauppalehden palstoilla vellova asuntokupla-keskustelu nyt saanut ilmaa siipiensä alle, vai onko sitä käyty aina? Ja googlaamalla "asuntokupla" löytää muuten yllättävän paljon povauksia vuodelta 2006 :D

Vierailija
11/23 |
17.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä jotkut odottaa saavansa kohtapuoliin asuntoja Helsingin arvoalueilta 40-60% alennuksella :-O

Vierailija
12/23 |
17.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kai talous menee tyyliin 10 ylös ja 6 alas ja moni ihmisistä alkoi jo 10 vuoden nousun jälkeen odottamaan, että kohta tullaan alas (minä mukaan lukien), mutta eihän mennyt aina suoraan ennusta tulevaa. Kun korot nousi, niin pankit kuitenkin keksi uusia keinoja saada ensiasunnonostajia lisää markkinoille ja niinpä ollaan tultu jo varmaan 13 vuotta ylös. Siinä mielessä on noita asuntokuplaennustuksia ollut tässä jo monta vuotta turhaan, mutta nythän käänne ollaan ihan tilastollisestikin nähty jo Suomessakin. Kuplan suuruus selviää tietty vasta jälkikäteen.

Itseä on ruvennut viime aikoina huolestuttamaan Suomen ikäpyramidi. Veikkaan, että Suomi ei kiitos noiden sotien nousekaan jaloille niin nopeasti kuin monet muut maat. Ei tarvitse kuin verrata vaikka Suomen ja Ruotsin ikäpyramidia ja miettiä vaikka sitä Taloussanomien artikkelia, jossa puhuttiin seuraavan 20 vuoden hitaasta kasvusta, että mitenkähän me pärjätään... Tämän perusteella mä veikkaisin, että Suomessa nyt mennään alas ja kun sinne päästään, niin menee hetki ennen kun taas jaloillamme ollaan. Itse meinaan tämän taloudellisen surkeuden hyödyntää jos vaan pystyn. Omaisuuden uusjakohan tämmöisissä tilanteissa on yleensä käynnissä. Ne joilla lainat on jo tapissa ei pääse osallistumaan.

Vierailija
13/23 |
17.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten tuo uusjako käytännössä toimii? Mitä omaisuutta on jaossa? Edullisia asuntoja vai osakkeita vai? En tiedä tällaisista talouskuvioista mitään, oman talouteni pyrin pitämään kuosissa .

Vierailija
14/23 |
17.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli lama tulee (ja pörssiosakkeethan on laskeneet jo 30% keskimäärin, joku M-real on jo oma lukunsa...), niin sijoitustuotteet halpenee (vaikka toisaalta inflaatio jyllää) eli osakkeita saa halvalla, asuntoja saa halvalla jne. Jotkut ovat ne toki myyneet ja joku toinen ne ostaa. Itse ajattelin ostaa sitten kun hinnat ovat alhaalla. Ne, jotka ovat ottaneet itselleen 200t asuntolainan ja asunnon arvo on vaikka ollut 250t, mutta sitten sen arvo on tippunut vaikka 200t, niin ne eivät pääse ostamaan lisää, koska vakuudet eivät riitä ja tuskinpa nuo pankit haluavat enää siinä tilanteessa antaa mitään 100% lainoja vaikka sijoitusasuntoon. Sen sijaan ne, jotka ovat ottaneet omaan asuntoon pienen lainan, niin saavat varmaan omaa asuntoa vastaan ostettua sitten vaikka sijoitusasunnon. Itse ajattelin kyllä tässä vähin erin säästellä osan sijoitusasunnon hinnasta. Jos ehdin, niin meinaan tuohon osakemarkkinoihinkin vähän tutustua, mutta sinne en kyllä paljoa rahaa aio syytää enkä ainakaan lainalla sijoittaa.

Jos talousasioita haluaa miettiä, niin tämä on ihan hyvä kuvio:

Ihmisillä on:

tulot

menot

varallisuus

velat

Normaalilla ihmisellä kun tulot nousee, niin yleensä myös menot nousee ja uskalletaan ottaa lisää lainaa jne. Tällöin ei pääse kyllä omaisuutta kertymään. Tässä tavassa ei tietty mitään pahaa ole, on sellaista tili tuli tili meni.

Mutta sitten jos toimiikin niin, että se oma asunto ei olekaan se tärkein varallisuus vaan paikka asua ja ei tarvitse siihen linnaa ollakseen onnellinen, niin osan rahoistaan voi sijoittaa sitten tuottavaan varallisuuteen. Näin ollen menot eivät lisäänny vaan varat alkavat vähin erin tuottaa tuloja myös. Tämmöinen ajattelumalli on ihan hyvä, jos ei esim. usko siihen, että eläkejärjestelmä on yhtä hyvä sitten kun me 30v päästä jäädään eläkkeelle. Silloin olisi ihan kiva, jos olisi vaikka pari sijoitusasuntoa, jotka olisi velattomia ja niistä tulisi tuottoa vaikka 600 euroa kuussa käteen.

Mikäli tämä kuulostaa mielenkiintoiselta, niin suosittelen lukemaan kirjan Rikas nainen. Se on erittäin hyvää lukemista siinä mielessä, että 90% naisista jossain vaiheessa elämäänsä vastaa omasta taloudestaan ja toisaalta eläkkeellä köyhänä elävistä 80% on naisia.

Vierailija
15/23 |
17.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse meinaan asua omassa asunnossani, joka ei ole mitenkään hirmuisen hieno, mutta meidän perheelle juuri riittävä. Lainaa ei ole järjettömiä määriä enää. Jos ostan vaikka sijoitusasunnon, kun hinnat ovat tippuneet, niin en usko, että edelleenkään tarvitsee ottaa hirvittävää määrää lisää lainaa. Ainut ero on se, että sen toisen lainan maksaa sitten vuokralainen pois. Ja kun laina on makettu, niin meinaan saada sitten tulovirran siitä asunnosta ja saada siten lisätuloja. Palkkani ei tule kasvamaan, olen jo urani huipulla virkamiehenä. Tämä on siis ainut tapa lisätä tulojani. Naisilla on usein sellainen "lasinen katto" että palkkaa ei saa nostettua jatkuvasti, mutta sijoitettu raha ei kysy sitä, että onko se miehen vai naisen sijoittamaa ja sieltä voi saada tulovirtaa sitten itselle. Ja minulle sopii, jos raha tekee työtä puolestani eikä minun tarvitse itse työskennellä - mitä nyt toki ottaa selvää, että mihin meinaan sijoittaa.

Vierailija
16/23 |
17.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti pedagogisoitu! Juuri tällä hetkellä ollaan kuta kuinkin tili-tuli-ja-meni -tilanteessa, näillä palkoilla ei vielä juhlita. Olen kyllä ajatellut taloudellisen tilanteen vakiintuessa mahdollisesti sijoittaakin., en vain osaa ajatella itseäni siinä tilanteessa.

Humanisteillehan raha ja erityisesti varallisuuden kasvattaminen on hieman tabu, mutta yritän pakottaa talousosastoni hereille.

Mutta olet siis sitä mieltä, että asuntojen hinojen romahtaessa kannattaisi kipittää pankkiin neuvottelemaan lainasta ja ostaa vaikkapa pieni yksiö. Mielenkiintoista, ei tulisi heti mieleen. Ja kiitos kirjavinkistä!

Vierailija
17/23 |
17.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

147 tonnia. Ja pärjätään ihan hyvin, jos ei ihmeitä vaadi. Mistään arkisesta ei tarvi tinkiä.

Vierailija
18/23 |
17.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä olen sitä mieltä. Asuntomarkkinat ovat niin hitaita, että niissä kyllä sen pohjan tunnistaa (toisin kuin osakkeissa se on vaikeampaa) ja ei se haittaa vaikka heräisi puoli vuotta myöhässä - silloinkin saa vielä ihan halvalla ja nousua on varmasti vielä edessä.

Oleellista on tietää, että minkälaista ostaa. Itse meinaan ostaa jostain pikkupaikkakunnalta ihan keskustasta. Pääkaupunkiseutu on luultavasti mun kukkarolle liian kallis vaikka hinnat tulisi alas ja parempi aloittaa pienestä. Jos tunnet jonkun pikkukaupungin, niin osta sieltä. Ja osta sellaisesta talosta, jossa remontit on tehty tai ne eivät tule pitkään aikaan. Remontit voi viedä helposti monen vuoden tuotot.

Jos keksit itsellesi jonkun päämäärän, niin keksi, että miten sen toteutat. Jos vaikka päätät että ostat nyt jostain pikkukaupungista, jossa yksiö maksaa vaikka nyt 40t ja odottelet hintojen pohjaa ja kuvitellaan, että se sitten maksaisi vaikka 30t. Luultavasti niinä huonoina aikoina pankit ei halua antaa 100% lainaa mielellään, joten ei olisi yhtään hassumpi, jos sulla olisi valmiina 30% asunnon hinnasta... Eli käytännössä 9t euroa (ja lainaa ottaisit vain 21t). Sitten kuvitellaan, että haluat nyt säästää tuon 9 t, niin kuvitellaan, että haluat ostaa sen vaikka 4 v päästä, niin säästät nyt sitten joka kuu 190 euroa jonnekin tilille. Kun sulla on 1000 e, niin kannattaa laittaa vaikka korkeakorkoiselle määräaikaiselle tilille jne eli ei kannata makuuttaa jossain huonotuottoisella tilillä.

Sitten jos kuvitellaan, että sulla on se 9t omaa rahaa ja lainaa tulee 21t, niin lainanhoitokulut olisi 20 v laina-ajalla siitä yksiöstä 150 e ja sitten yv ehkä 100 e ja jos saisit sitten siitä vuokraa vaikka 300 e, niin siitä tuotosta 300 vähentäisit korot 100e ja yv:n 100 e eli tuottoa olisi 100e. Käytännössä siitä maksaisit verot n. 30e.

Sulle maksettavaa olisi siis asunnosta yv 100 ja lainanlyhennys 150 ja verot 30e ja vuokralainen maksaisi 300 e... Eli suomeksi vuokralainen maksaisi kaikki sun kulut siitä asunnosta sen jälkeen.

PS. en ole mikään taloustieteilijä, olen vain näitä asioita näin itse miettinyt ja lueskellut vähän ja aion jatkaa lukemista

Vierailija
19/23 |
17.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastikkeeseen ja lainan kk-erään?

147 tonnia. Ja pärjätään ihan hyvin, jos ei ihmeitä vaadi. Mistään arkisesta ei tarvi tinkiä.

Vierailija
20/23 |
17.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasta aloittanut työelämässä hoitovapaiden ja äitiyslomien jälkeen, ja alkupalkassa on toivomisen varaa ja luultavasti pätkäputkea on tiedossa. Mutta ehkä sit seuraavalla kerralla (eli 6 vuotta laskua, 10 nousua, taas laskua --- 22 vuoden päästä!). Ehdin juuri ennen eläkkeelle jäämistä !

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi