Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Punkit: kauniiden ampuminen ei muka auttaisi, kun niitä tulee muualta. Miksei lopeteta talviruokintaa? Linkki

Vierailija
14.07.2018 |

Siis kauriithan häviäisivät Suomesta, jos niitä ei talviruokittaisi. Älyttömän uutinen tuo, ettei ampumalla pääse eroon. Ei niin, mutta miksei vaan lopeteta talviruokintaa. (Kauriit lisäävät huomattavasti punkkikantaa.)

https://yle.fi/uutiset/3-10301444

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ampuminen on kivaa. Kannatan kaikkea ampumista. Saatan ottaa varaslähdön Lapin-reissulla, kun tiellä näkyy seuraavat villiintyneet porot.

Vierailija
22/32 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pitäisi olla enemmän ilveitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö kukaan, minne ensimmäiset kauniit on tuotu ja miten ne ovat sieltä päässeet leviämään ympäristöön?

Ensimmäisen kauniit on tuotu 50-luvun loppupuolella Itä- ja Pohjois-Suomeen lähinnä suurempiin taajamiin siinä toivossa, että populaatio näillä seuduilla kaunistuisi. 

Kauniit kuitenkin lähtivät suureksi osaksi etelään ja länteen miellyttävämpien elinolosuhteiden perässä. Tätä ei ollut osattu tarpeeksi ennakoida ja estää lainsäädännöllä. 

Lopputulema on siis, että etelässä ja lännessä ihmiset ovat entistä kauniimpia ja Lapissa ja Kainuussa vallitsee rumuus. 

Miksi minä muistelen, että rajan takana Karjalassa oli 90-luvulla kauniiden keskittymä, josta lähdettiin laajentamaan reviiriä ja tavallaan siirtoistutettiin itse itsensä Suomen puolelle. Olen ymmärtänyt, että muualta tulleet kauniit eivät ole mitenkään lajiuskollisia.

Muistat oikein, mutta kirjoituksessasi on iso virhe. 

Nämä tummapintaiset kauniit (eri rotu kuin alkuperäiset 50-luvun lähinnä Saksasta tuodut) ovat nimenomaan erittäin lajiuskollisia. 

Ongelmaksi onkin muodostunut, että siitos tapahtuu yleensä vain niiden välillä ja alkuperäinen tarkoitus ei toteudu. 

Vierailija
24/32 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauniiden? Entä rohkeiden?

Vierailija
25/32 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö kukaan, minne ensimmäiset kauniit on tuotu ja miten ne ovat sieltä päässeet leviämään ympäristöön?

Ensimmäisen kauniit on tuotu 50-luvun loppupuolella Itä- ja Pohjois-Suomeen lähinnä suurempiin taajamiin siinä toivossa, että populaatio näillä seuduilla kaunistuisi. 

Kauniit kuitenkin lähtivät suureksi osaksi etelään ja länteen miellyttävämpien elinolosuhteiden perässä. Tätä ei ollut osattu tarpeeksi ennakoida ja estää lainsäädännöllä. 

Lopputulema on siis, että etelässä ja lännessä ihmiset ovat entistä kauniimpia ja Lapissa ja Kainuussa vallitsee rumuus. 

Miksi minä muistelen, että rajan takana Karjalassa oli 90-luvulla kauniiden keskittymä, josta lähdettiin laajentamaan reviiriä ja tavallaan siirtoistutettiin itse itsensä Suomen puolelle. Olen ymmärtänyt, että muualta tulleet kauniit eivät ole mitenkään lajiuskollisia.

Nämä tummapintaiset kauniit (eri rotu kuin alkuperäiset 50-luvun lähinnä Saksasta tuodut) ovat nimenomaan erittäin lajiuskollisia. 

Ongelmaksi onkin muodostunut, että siitos tapahtuu yleensä vain niiden välillä ja alkuperäinen tarkoitus ei toteudu. 

Ei, tarkoitan nimenomaan erittäin paljon paikallista väestöä muuten muistuttavia, mutta kauniita yksilöitä, joita saattaa erehtyä pitämään jonkinlaisina alueellisina mutantteina siihen asti, kunnes hetken kuuntelee ääntelyään. Vokaalien ja konsonanttien tuotossa on selkeä itäinen korostus ja naaraat (jostain syystä suurin osa on tätä sukupuolta) ovat tunnettuja koristeellisuudesta, jolla he häpeämättä korostavat kauneuttaan. Mutta kuten totesin, lajiuskollisuus ei ainakaan heti siirtoistutuksen jälkeen ole samaa luokkaa kuin vaatimattomammilla kotimaisilla maatiaisversioilla.

Vierailija
26/32 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi pitänyt laittaa rajat ajoissa kiinni, nyt voi olla jo liian myöhäistä. Ehkä ap tarkoitti että internetin käyttörajoituksilla oltaisiin alkuvaiheessa voitu myös rajoittaa kansainvälisten suhteiden syntymistä, varmasti moni kaunis on muuttanut tänne töiden tai jopa rakkauden perässä. Alkuvaiheessa me rumilukset oltiin niiden mielestä niin ihanan eksoottisen näköisiä. Eikä suomalaiset enää halunneetkaan lisääntyä toisten persjalkaisten pottunokkien kanssa, vaan kaunis piti saada lasten äidiksi tai isäksi.

Nyt kauniit vaan lisääntyy ja lisääntyy kun ei kantarumiluksista ole niille vastusta. Kohta enemmistö kansasta on kauniita ja viimeiset alkuperäistä geenistöä edustavat rumilukset joutuvat sinnittelemään peräkylissä ja jopa piilopirteissä kun eivät enää kehtaa liikkua ns. ilmoilla kauniiden seassa.

Maailmassa ei ole enää sijaa rumuudelle. :(  Eikä perisuomalaiselle kateelliselle kyräilylle jos punikitkin leviää internationaalia laulaen.

Vierailija
27/32 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa pitäisi olla enemmän ilveitä.

Millä ilveellä niitä saisi tänne lisää?

Vierailija
28/32 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneks mä oon ruma.

Väärin. Koska ny on todettu, ettei kauniiden ampiminen auta, niin saattavat alkaa ampia rumiksia.

Vierailija
29/32 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneks mä oon ruma.

Väärin. Koska ny on todettu, ettei kauniiden ampiminen auta, niin saattavat alkaa ampia rumiksia.

Linkit leviävät netissä nopeiten eli en usko että tässä kannattaa ampua ketään.

Vierailija
30/32 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täytyy sanoa, että ompa harvinaisen hauska ketju. Kiitos sinulle oikeinkirjoitusrajoitteinen aloittaja. Onko suomen kieli hakusessa vai eikö "oikolukija" toimi? Kauniit ja hilveät punkkeineen on sitten toinen asia...

Vierailija
31/32 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, tarkoitan nimenomaan erittäin paljon paikallista väestöä muuten muistuttavia, mutta kauniita yksilöitä, joita saattaa erehtyä pitämään jonkinlaisina alueellisina mutantteina siihen asti, kunnes hetken kuuntelee ääntelyään. Vokaalien ja konsonanttien tuotossa on selkeä itäinen korostus ja naaraat (jostain syystä suurin osa on tätä sukupuolta) ovat tunnettuja koristeellisuudesta, jolla he häpeämättä korostavat kauneuttaan. Mutta kuten totesin, lajiuskollisuus ei ainakaan heti siirtoistutuksen jälkeen ole samaa luokkaa kuin vaatimattomammilla kotimaisilla maatiaisversioilla.

Okei, nyt sain kiinni. 

Olen ollut eugeniikkaa käsittelevillä luennoilla, mutta kauniiden siirtoistutuksien osalta jäi pintapuoliseksi. 

Ihmettelen kuitenkin, miten saaton näin erehtyä. Täällä Helsingissähän ovat hyvin näkyvä osa katukuvaa ja tosiaan ihan viimeistään ääntelystä tunnistaa varmasti. 

Vierailija
32/32 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä täytyy sanoa, että ompa harvinaisen hauska ketju. Kiitos sinulle oikeinkirjoitusrajoitteinen aloittaja. Onko suomen kieli hakusessa vai eikö "oikolukija" toimi? Kauniit ja hilveät punkkeineen on sitten toinen asia...

Kyllä tässä niin kävi, että oikolukuohjelma muutti viestini ihan omituisiksi. Eli virheet ovat tahattomia. En tarkistanut tekstiäni riittävän hyvin. Täytyy sanoa, että te teitte ketjusta erittäin hauskan.

Kännykässäni oli toimivampi oikolukuohjelma, mutta jostain syystä en pystynyt enää kirjoittamaan ollenkaan sen kanssa Wilmaan. Sain neuvon vaihtaa ohjelmaa ja Wilmaan kirjoittaminen onnistui jälleen. Mutta tämä korjaa sanoja vääriksi välillä.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi