Kaverini verkostoituu naapurustonsa kanssa ihan luonnostaan
Minä olen introvertti ja ujo enkä ole missään asuinpaikassani ollut tekemisissä naapureiden kanssa. Olen heille aina kohtelias ja tervehdin ystävällisesti, ja siinä se.
Kaverini väittää olevansa samanlainen, mutta faktat kertovat muuta. Olemme molemmat kolmekymppisiä sinkkunaisia.
Puolisen vuotta sitten kaverini muutti uuteen kerrostaloon, uuteen kaupunginosaan. Kävin hänen luonaan hiljan, ja pihalla ollessamme joku naapuri, nelikymppinen mies, tuli juttelemaan kaverilleni. Juttu oli jotain insideläppää, tyyliin "Samppa muuten sanoi että kyllä se lähti lopulta ihan suosiolla". Kaverini vastasi jotain "Joo, no hyvä. Mä tosiaan ajattelinkin ettei siitä mitään ongelmaa tuu...".
Ihmettelin ja kysyin jälkeenpäin kaveriltani, kuka se oli ja mistä oli puhe. Mies oli kuulemma ollut yksi naapuri, ja Samppa oli toinen naapuri viereisestä rapusta. Joku liian paljon juonut mies läheisestä kerrostalosta ei kuulemma ollut meinannut suostua lähtemään Sampan ja hänen avopuolisonsa Maijun luona pidetystä illanvietosta pari iltaa aiemmin.
Miten kaverini oli verkostoitunut naapuryhteisönsä kanssa noin luontevasti? Millaisissa tilanteissa tutustuminen oli lähtenyt käyntiin? Oliko Samppa vain tullut soittamaan kaverini ovikelloa jonain iltana? Olivatko naapurit tulleet esittäytymään kun kaverini oli viemässä pyörää varastoon? Vai miten? Minulle tuollainen porukoihin "pääseminen" on ihan käsittämätöntä. Kun yritin kysyä tätä kaveriltani, hän hermostui ja tuhahti ettei jaksa selittää.
Kaverini käyttää alkoholia säännöllisesti (melkein joka vkl). Ovatko hän ja naapurini tavanneet jossain kapakassa eikä kaverini vain kehtaa kertoa?
En paheksu, vaan haluan vain ymmärtää. Miksi jotkut "pääsevät" porukoihin noin helposti? (Laitoin tuon sitaateissa, koska itse en edes haluaisi joihinkin naapuriporukoihin.) Meidänkin talossa on tuollaiset porukat, mutta en ole koskaan sanonut heille muuta kuin "moi" eikä heistä kukaan ole kutsunut mihinkään illanviettoon.
Vaistoavatko tuommoiset alkoholia käyttävät sosiaaliset ihmiset joistain ihmisistä, että "tuo kuuluu meikäläisiin" ja lähestyvät heitä?
Kommentit (24)
En usko, että alkoholi asiaan auttaa, vaan se onko sosiaalinen luonteeltaan. Kyllähän naapurin kanssa saa juttua aikaiseksi vaikka aidan seipäästä, jos haluaa.
Ihmettelen ihan samaa. Onneksi viihdyn pitkälti yksinäni ja perheeni kanssa mutta välillä olisi kiva tavata muitakin. En vaan onnistu ystävystymään siinä ajassa kuin muut... vauvskerhossakin aikanaan kaikilla muilla äideillä oli parin kerran jälkeen vakiokaverit lenkille ja muille menoille, minulla ei ketään vaikka kuinka yritin olla mukava ja sosiaalinen.
Työpaikalla saan kyllä ystäviä mutta sekin vie aina vuosia eli en minä ihan toivoton ole... ehkä olen vain jotenkin niin auttamattoman hidas sosiaalisesti ja se näkyy päällepäin?
Mun entisessä naapurustossa tapahtui sellaista että esim. jollain mun kerrostalonaapurilla oli ryyppäjäiset ja joku tuntematon tyyppi alkoi pihalta huudella ryyppyporukalle, kun nämä olivat parvekkeella tupakalla, että mikä meno. Kuulin tämän kun pidin omaa parvekkeenovea auki kesällä. Hetken päästä naapurin ovikelloa rimautettiin ja kuulin tämän tyypin äänen käytävästä kun ovi avattiin hänelle. Seuraavaksi kuulin tämän tyypin selittävän jotain tylsää tarinaa elämästään naapurin parvekkeella ryyppäjäisporukan osana. Jotkut vaan toimii noin. Alun perin tyyppi oli siis täysin tuntematon naapurin porukalle mutta tutustuivat noin vain. Outoa.
Jos kaverisi on samanhenkinen kuin naapurit tai vain sietää että joku on jatkuvasti roikkumassa hihassa. Eikä säikähdä mitä naapurista kuuluu tai mitä itseltä kuuluu sinne. Tutustuminen ei sinänsä ole ongelma, jos on innokkaita juttelijoita.