Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ferritiini ja trombosyytti alhainen

Vierailija
13.07.2018 |

Hei, osaako joku kertoa mistä alhainen ferritiini johtuu? Vuosi sitten todettiin anemia ja söin rautaa 6 kk kunnes ferritiini oli 38 ja lopetin raudan siihen. Nyt vuosi siitä ferritiini on taas laskenut 12:taan. Lääkäri määräsi lisää rautaa, itse haluaisin kuitenkin selvittää mistä se johtuu..

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/19 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla runsaat kuukautiset? Se voi olla syynä. Ei ole pakko edes olla erityisen runsaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Verta vuotaa jonnekin? Kuukautiset, onko uloste tummaa jossa verta?

-Alhainen ferritiini on yleinen ongelma kilpirauhasen vajaatoiminnan yhteydessä.

-B12-vitamiinin puute.

-Kuparin, sinkin, A-vitamiinin ja/tai C-vitamiinin puutostilat.

-Kilpirauhasen vajaa- tai liikatoiminta eli hypo- ja hypertyreoosi.

-Imeytymishäiriö (esim. Crohnin tauti, keliakia, glutoosi-intoleranssi, anoreksia tai lihavuusleikkauksen jälkeinen imeytymishäiriö tai happosalpaajien syönnin aiheuttama imeytymishäiriö).

Mahdollisia syitä on aikas pali.

Fertiili-ikäisellä naisella raudanpuutteen todennäköisin aiheuttaja on kuukautisvuoto. Pitää kuitenkin muistaa, että joskus naisella voi olla samanaikaisesti keliakia (rauta ei imeydy kunnolla) tai esimerkiksi perinnöllinen hyytymishäiriö. Ellei raudanpuutteen syy ole ilmeinen, kaikkien yli 50-vuotiaiden paksusuoli on syytä tutkia kolonoskopialla, ja tarvittaessa tähystys tehdään myös yläkautta. Näillä etsitään potentiaalista vuotokohtaa (vatsahaava, kasvain, krooniset suolitulehdukset –  ja löytyypä ylävatsantähystyksessä myös mahdollinen keliakiakin).

Vierailija
4/19 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, kuukautisvuoto on niukkaa eikä verta ole ulosteessa. Vatsan kanssa on kyllä ollut ongelmia, turpoilee ja kipuilee vasemmalla alhaalla. Kipu on vähentynyt ja on välillä poissakin kun olen noudattanut gluteenitonta ruokavaliota. Voiko olla keliakia, vaikka verikoe ei sitä kerro?

Vierailija
5/19 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta vaiva on tosi yleinen. Olen itse ratkaissut asian sillä, että syön pientä rautalisää koko ajan. Olen myös tehnyt töitä suoliston kuntoonsaattamiseksi, jotta ravinteet voisivat sen puolesta imeytyä paremmin. 

Vierailija
6/19 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

-happosalpaajien syönnin aiheuttama imeytymishäiriö

-Närästyslääkkeiden, protonipumpun estäjien, esimerkiksi

syönti ja sitä kautta liian vähähappoinen vatsa.

-Tulehduskipulääkkeiden runsas käyttö (voi aiheuttaa ruoansulatuskanavan verenvuotoa).

-Hormonaalisten yhdistelmäehkäisyvalmisteiden käyttö.

-Kestävyysurheilu ja gastrointestinaalinen rautahäviö.

-Sukurasite, taipumus anemiaan on tietyissä tapauksissa periytyvää ja perinnöllisiä

.

Mutta kun et edes ikääsi ja/tai lääkityksiäsi, mitä teet/harrastat pituus/paino ym sanonut niin ihan arpomista on.

Vierailija
7/19 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-happosalpaajien syönnin aiheuttama imeytymishäiriö

-Närästyslääkkeiden, protonipumpun estäjien, esimerkiksi

syönti ja sitä kautta liian vähähappoinen vatsa.

-Tulehduskipulääkkeiden runsas käyttö (voi aiheuttaa ruoansulatuskanavan verenvuotoa).

-Hormonaalisten yhdistelmäehkäisyvalmisteiden käyttö.

-Kestävyysurheilu ja gastrointestinaalinen rautahäviö.

-Sukurasite, taipumus anemiaan on tietyissä tapauksissa periytyvää ja perinnöllisiä

.

Mutta kun et edes ikääsi ja/tai lääkityksiäsi, mitä teet/harrastat pituus/paino ym sanonut niin ihan arpomista on.

Sori, en jotenkaan ajatellut että olisivat oleellisia, olen siis 168/65 28 v. Astma on ja siihen lääkitys. Kaksi lasta 5 ja 3 vuotiaat. Ennen harrastin paljon liikuntaa sittemmin on jäänyt kun en jaksa. Huomaan kyllä olosta, että heti kun voi hyvin niin tekee mieli liikkua.

Vierailija
8/19 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli vuotta rautaa ei todellakaan riitä ferritiiniarvojen korjaamiseen. Olen itsekin parhaillaan rautakuurilla ferritiiniarvojeni paljastaman anemian vuoksi.

Vierailija
9/19 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö niitä rautavalmisteita ja ota vaikka monivittia (monivitamiini valmiste apteekista), ei siitä ainakaan haittaa ole.

Vierailija
10/19 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just, mulla oli ferritiini arvo 15 tossa kuukausi sitten ja lääkärin mielestä ei tarvinnut ottaa mitään lisärautaa. Minullakin on ollut 2 vuotta sitten todettu anemia, mutta hemoglobiini on nyt vuoden huudellut 140 paikkeilla niin en tiedä onko oliko se syy ettei lääkäri nähnyt huolta asiasta. Mutta koska tiesin alhaisten arvojen viittaavan kilpirauhasen tai aiheuttavan oireita niin ihmetytti odotin että olisi lääkäri suositellut Rautakirja tai muuta.

Vierailija
11/19 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi olo ylipäätään parantua vasta, kun ferritiini on 50 tai yli. 

Minulla on myös todettu vähähappoisuutta vatsassa, voisikohan se aiheuttaa samaa efektiä kuin happosalpaajien käyttö.

Vierailija
12/19 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No just, mulla oli ferritiini arvo 15 tossa kuukausi sitten ja lääkärin mielestä ei tarvinnut ottaa mitään lisärautaa. Minullakin on ollut 2 vuotta sitten todettu anemia, mutta hemoglobiini on nyt vuoden huudellut 140 paikkeilla niin en tiedä onko oliko se syy ettei lääkäri nähnyt huolta asiasta. Mutta koska tiesin alhaisten arvojen viittaavan kilpirauhasen tai aiheuttavan oireita niin ihmetytti odotin että olisi lääkäri suositellut Rautakirja tai muuta.

Kun elimistö lisää hemoglobiinia raudanpuuttesssa jaksaakseen. Yhtä typerä lääkäri ollut minullakin. Jos olet tyroksiinilla, elimistösi tarvitsee rautaa tyroksiinin muuntamiseen.

Minulla hemoglobiini laski 147 -> 139 ferritiinin noustua. 

Vierailija
13/19 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö paljon viinietikkaa, balsamicoa...

Runsaat kuukautiset, et syö tarpeeksi ravinteita josta sitä saisi jne.

Oletko sokerikoukussa?

Vierailija
14/19 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannnattaa kysyä lääkäriltä.ennen kuin alkaa tankata rautaa ominpäin. Liika rauta on haitallista sisäelimille ja voi aiheuttaa muistisairautta.

Vierailija
15/19 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytätkö paljon viinietikkaa, balsamicoa...

Runsaat kuukautiset, et syö tarpeeksi ravinteita josta sitä saisi jne.

Oletko sokerikoukussa?

Etikka?

Vierailija
16/19 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun elimistö lisää hemoglobiinia raudanpuuttesssa jaksaakseen. Yhtä typerä lääkäri ollut minullakin. Jos olet tyroksiinilla, elimistösi tarvitsee rautaa tyroksiinin muuntamiseen.

No ei tämä yhtään ihmetytä että lääkäri taas antaa vääriä ohjeita. Kysyin tältä oikein että eikö noin alhainen arvo vaatisi rautakuuria mutta lääkäri oli vain että hänen ymmärtääkseen suositukset eivät vaadi sellaista. No, en ole tyroksiinilla kun ei ole todettu kilppariongelmia (oli vain kerran viitearvojen yli), mutta kilpparin vajaatoiminta oireita oli vielä vähän aika sitten useampia niin siksi halusin katsoa ferritiini arvoja kun alhaisina kuulemma voivat vastaavanlaisia oireita aiheuttaa. Eli kannattaisiko jokin rautakuuri aloittaa ferritiini tasojen takia?

Vierailija
17/19 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No just, mulla oli ferritiini arvo 15 tossa kuukausi sitten ja lääkärin mielestä ei tarvinnut ottaa mitään lisärautaa. Minullakin on ollut 2 vuotta sitten todettu anemia, mutta hemoglobiini on nyt vuoden huudellut 140 paikkeilla niin en tiedä onko oliko se syy ettei lääkäri nähnyt huolta asiasta.

Sisätautien ja kliinisen hematologian erikoislääkäri:

"Terveilläkin ihmisillä ferritiiniarvo 100 tai yli on varmuudella hyvä

Valitettavasti S-ferritiinin viitealue on laboratoriosta ja menetelmästä riippuen varsin matala, 5-10 µg/l millä ei ole mitään tekemistä suositeltavan/hyvän ferritiinitason kanssa.

Ferritiinitaso 10-30 µg/l ei ole normaali koska silloin rautavarastot ovat tyhjät ja potilaalla on hyvin todennäköisesti raudanpuutteen oireita.

Potilaideni kertomusten mukaan tätä lääkärit eivät usein tiedä.

Useimmiten viitearvo ja normaaliarvo ovat jokseenkin sama asia laboratorioarvojen osalta mutta ferritiini (mielestäni myös naisten Hb) on selvä poikkeus tästä.

Mielestäni viitearvojen vieressä voisi olla esim. sopiva ferritiinin tavoiteaso, joka voisi olla vaikkapa 50-250."

Lähde: http://www.foibos.fi/blogi/

Vierailija
18/19 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tämä yhtään ihmetytä että lääkäri taas antaa vääriä ohjeita. Kysyin tältä oikein että eikö noin alhainen arvo vaatisi rautakuuria mutta lääkäri oli vain että hänen ymmärtääkseen suositukset eivät vaadi sellaista. No, en ole tyroksiinilla kun ei ole todettu kilppariongelmia (oli vain kerran viitearvojen yli), mutta kilpparin vajaatoiminta oireita oli vielä vähän aika sitten useampia niin siksi halusin katsoa ferritiini arvoja kun alhaisina kuulemma voivat vastaavanlaisia oireita aiheuttaa. Eli kannattaisiko jokin rautakuuri aloittaa ferritiini tasojen takia?

Raudanpuute voi aiheuttaa myös lievää kilpirauhasen vajaatoimintaa, jolloin oikea hoito on raudanpuutteen hoito eikä tyroksiinin aloitus.

Hyvä ferritiinin tavoite on yli 50 µg/l, mieluiten yli 100 µg/l.

Sisätautien ja kliinisen hematologian erikoislääkäri

http://www.foibos.fi/blogi/

Vierailija
19/19 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt anemiasta yli 20 vuotta ja syönyt vaikka miten monta rautakuuria. Olin todella yllättynyt, kun työterveydessä otettiin verikokeita ja ensimmäistä kertaa minulle sanottiin, että anemian syy pitää selvittää. Siihen asti sen hoito on ollut sitä, että syön rautakuurin ja vuoden päästä taas toisen. Kouluaikoina ajateltiin varmaan, etten syö hyvin. Anemiaan ei suhtauduttu niin vakavasti.