Miten asunnon omistaja takaa ettei edelliselle vuokralaiselle jää mitään avaimia?
Ja mikä on omistajan vastuu jos hän todellakin on teettänyt avaimen itselleen ja myy sen vaikka rikollisille?
Kommentit (37)
Isännöitsijältä voi tiedustella, montako avainta on. Meillähän kävi asunnon ostossa niin, että avaimia olikin yksi vähemmän kuin isännöitsijän tiedoissa. Edellinenkin asukas oli saanut yhden vähemmän, mutta ei ollut huomannut tarkistaa. Sarjoitettiin lukko uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä voi teettää muuta kuin minun (asunnon omistaja) suosutumuksella uusia kappaleita.
Eli annan avaimia sen verran kuin tarvitaan. Eli juuri viime viikolla kolme kappaletta. Pariskunta, kummallekin tietysti omat ja vara-avain. Minulla on vielä kaksi kappaletta itselläni. Jos tarvitsevat syystä tai toisesta vielä lisää, niin voin antaa yhden.
Mutta olennaista on valita vuokralaiset siten, ettei tarvitse edes pohtia rikollisuutta.
No miten sinä aiot estää vuokralaista teettämästä avainta jos saa kysyä?
Ei anna avainkoodia, joka tarvitaan kopioimiseen.
Ei Exec avaimia voi taloyhtiöissä niin helposti teettää kuin luullaan. Ainakn täällä lukkoseppä vaatii isännöitsijältä lapun ja suutarit eivät edelleenkään niitä itse tee, koska ne vaativat erikoislaitteet. Ne teetetään tilaustyönä.
Vierailija kirjoitti:
Talonyhtiössä luovutetaan asuntoa kohti määrätty määrä avaimia. Jos edellinen vuokralainen ei palauta kaikkia avaimia, sarjoitetaan ovi uudelleen. Kustantaa pari sataa euroa, tiedän koska olen joutunut pari kertaa maksamaan. Uusia avaimia ei voi teettää lisää kuka vaan. Kysy vuokranantajalta asiasta, kuuluu ihan normaaliin käytäntöön tietää avainten määrä ja sijainti.
Kustantaa on eri asia kuin maksaa.
Ne avaimet ei kustanna eli tarjoa kenellekään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ei Exec avaimia voi taloyhtiöissä niin helposti teettää kuin luullaan. Ainakn täällä lukkoseppä vaatii isännöitsijältä lapun ja suutarit eivät edelleenkään niitä itse tee, koska ne vaativat erikoislaitteet. Ne teetetään tilaustyönä.
Itse kävin muutama kuukausi sitten suutarilla teettämässä pari exec-avainta, eikä ollut mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Totta, aihioita ei ole kaikilla lukkosepillä.
Ja muistaakseni Turussa oli jokin murtotapaus, että joku oli tehnyt itselleen taloyhtiön yleisavaimen purkamalla yhden lukon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on Exec, ei Excel (taulukkolaskentaohjelma). Execistä on päättynyt patentti, eli sitä voi suutarilla kuks tahansa teettää ilman että asunnon omistaja tai isännöitsijä tietää. Abloylla on tämä uusin sarja Sento, jossa on patentti voimassa, sitä ei voi suutari kopioida, vaan pitää tilata Abloyn kautta. Taloyhtiössä siis isännöitsijä tilaa tai osakas suoraan lukkoliikkeeltä. Näistä lisäavaimista jää tieto järjestelmiin.
Jos avain ei ole jossain suojatussa sarjassa (esim tämä Abloyn Sento), ei kukaan voi tietää onko avaimenhaltija jossain vaiheessa kopioinut avaimia.
Ja noistakaan ei tiedä missä hämäräpajoissa niitä avaimia kuitenkin jotenkin saa teetettyä esim. suomen rajojen ulkopuolella. Eihän se ole kuin pala metallia ja kun mallikappale on mukana niin kai sellaisen nyt joku tehdä osaa.
Nimenomaan. Ellei siellä jotain sirua tms ole sisässä, niin eiköhän opettelemalla jokainen kelloseppä/aseseppä tms kovan luokan käsitaitoihminen saa jossakin vaiheessa toimivan avaimen tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisten sähkölukkojen avaimia voi teettää vain omistaja tietyllä lukkosepällä, jolle taloyhtiön avaimiin on yksinoikeus.
Ai että ihanko murtamaton systeemi olisi tämä sähköavain eli iloqqi, enpä oikein jaksa uskoa. Luulisi että avaimen koodausvehkeitä liikkuisi jo pimeillä markkinoilla pilvinpimein.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sitä voi taata mitenkään, mutta mahdolliset avaimet voi laittaa kerralla kaikki toimintakelvottomiksi lukot vaihtamalla.
Niin, mikäli taloyhtiö siihen suostuu. Muussa tapauksessa kannattaa hommata vaikka turvalukkoa ja käyttää sitä. Lukkoseppä kerran sanoi että lukot ovat rehellisiä ihmisiä varten. Rikollinen käyttää muita keinoja.
Pelkkä patja kotona. Problem solved.
Mun taloyhtiö käyttää tällaisia Kaba-avaimia:
En voi niitä käydä itse teetättämässä lisää vaan menee isännöitsijän kautta.
Vierailija kirjoitti:
Mun taloyhtiö käyttää tällaisia Kaba-avaimia:
En voi niitä käydä itse teetättämässä lisää vaan menee isännöitsijän kautta.
"Avaimen ja sylinterin patentti on voimassa vuoteen 2021 asti"
Tuon jälkeen nekin vapaata riistaa, eli ihan kohta. Tietenkin lukkovalmistajilla ihan hyvä rahastuskeino tehdä aina uusi patentoitu systeemi kun entinen loppuu. Ylivarovaiset taloyhtiöt varmaan uusivat lukkonsa.
Miksi ei käytetä kulkukortteja? Uuden kortin materiaalikustannukset 50c per ovi ja koodausta 10sekuntia.. ei haittaa vaikka koodaisi koko taloyhtiön uusiksi kerran vuodessa. Muutaman sadan euron tai tonnin kustannus.
Vastaus on, se olisi huonoa bisnestä.
Vierailija kirjoitti:
Talonyhtiössä luovutetaan asuntoa kohti määrätty määrä avaimia. Jos edellinen vuokralainen ei palauta kaikkia avaimia, sarjoitetaan ovi uudelleen. Kustantaa pari sataa euroa, tiedän koska olen joutunut pari kertaa maksamaan. Uusia avaimia ei voi teettää lisää kuka vaan. Kysy vuokranantajalta asiasta, kuuluu ihan normaaliin käytäntöön tietää avainten määrä ja sijainti.
Niin Suomessa ei voi viralĺisesti teettää, mutta Venäjä esim on lähellä...
Siis ei vttu että olette yksinkertaisia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä voi teettää muuta kuin minun (asunnon omistaja) suosutumuksella uusia kappaleita.
Eli annan avaimia sen verran kuin tarvitaan. Eli juuri viime viikolla kolme kappaletta. Pariskunta, kummallekin tietysti omat ja vara-avain. Minulla on vielä kaksi kappaletta itselläni. Jos tarvitsevat syystä tai toisesta vielä lisää, niin voin antaa yhden.
Mutta olennaista on valita vuokralaiset siten, ettei tarvitse edes pohtia rikollisuutta.
No miten sinä aiot estää vuokralaista teettämästä avainta jos saa kysyä?
Tässä yhtiössä menee niin, että isännöitsäjälle jätetään ilmoitus avaimen tarpeesta ja silloin siinä on allekirjoitukseni. Hän sitten toimittaa avaimen.
Tunnen isännöitsijän ja tietää kyllä, että soittaisin tai muuten olisin henkilökohtaisessa yhteydessä, jos tällainen tarve ilmenisi.
Eli nimikirjoituksen väärentäminenkään ei tulisi kysymykseen.
Huh, tunnistan vallanhaluiset pikkuhitlerit hyvin. Tässä yksi, joka saa orgasminkaltaisen tilan, kun vaaditaan hänen allekirjoituksensa, että toinen ihminen saa tehdä jotain.
Niin eli kyseessä on suojattu avain. Muutoin ei voi estää kopioiden teettämistä millään keinolla. Esim Abloyn Execiä ja kaikkia vanhempia malleja voi kopioida.