Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi teinisi ei saa valvoa yöllä ja nukkua päivällä kesälomalla?

Vierailija
12.07.2018 |

Mikä on se perimmäinen syy siihen, että näin ei saa tehdä?
Olettaen, ettei häiritse muita ja muiden unta.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa valvoa ja nukkua mihin asti haluaa. Olen jo vuosia todennut että pikkulapsiajan perhepuuhat on ohi. Moneen vuoteen kukaan ei ole lähtenyt kanssani kaupunkiin tai uimaan tai metsään. Se aika meni jo. Nyt 18 ja 17v saavat itse päättää kesälomastaan. Täällä saa nukkua vaikka kpko päivän. Ei se ole minulta pois

Toki työt vaikuttaa. Eikä silloin tarvitse paimentaa nukumaan tai heräämään

Vierailija
22/31 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt on kyllä patisteltu puolenyön jälkeen nukkumaan, kun eivät niin hiljaa osaa olla ja isänsä joutuu kuitenkin nousemaan aamulla töihin.

Plus että minulla menee hermot kun noustaan kahdelta päivällä, ruoka ei silloin maistu ja jollen jaksa sitä tyrkyttää jatkuvasti niin viideltä huudetaan ettei hän ole saanut mitään ruokaa koko päivänä.

Onko teillä ihan pieni talo? Täällä saa nukuttua vaikka teini valvoo

Ja sinua harmittaa kun ruoka ei maistu

Herää lounaalle. Syö sen. Viideltä kuuluukin olla nälkä. Ei yhdellä lounaalla elä koko päivää. Silloin syödään taas

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska minun tehtäväni vanhempana on kasvattaa lasta ja antaa hänelle hyvät edellytykset itsenäiseen elämään aikuisena. Miksi siis opettaisin lapseni elämään täysin eri elämänrytmissä kuin missä tämä yhteiskunta toimii. Toki saa nukkua pidempään ja mennä vähän myöhemmin nukkumaan lomalla, niin teemme itsekin mutta kokemukseni lähipiiristä on että noista yöllä valvojista ja päivällä nukkujista ei oikein koskaan tule tulevaisuudessa mitään.

Teininä menin 06-07 välillä nukkumaan kesäisin ja heräsin 8-10h myöhemmin. Tuli dippainssi. Olisikohan tullut tekniikan tohtori, jos olisin nukkunut yöt?

Vierailija
24/31 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska meillä osa perheestä on kesälläkin töissä ja kenelläkään muulla ei ole lomaa 2,5kk. Aamuherätys on työhönmenijöillä kuudelta tai seiskalta. Silloin se tarkoittaa, että puolen yön aikaan on hiljaista. Ja erillisenä juttuna se, että valvoa saa mutta yötä ei kuluteta kännykän tuijottamiseen, sitä tujotetaan riittävästi ja aivan liikaa päivän aikanakin. Ja aamulla herätään "ihmisten aikaan" eli ysin-kympin nurkilla, koska iltapäivään nukkuessa menee päivä ja päivän tekemiset sivu suun ja syömisrytmi ihan sekaisin eli aamupalaa kun muilla olisi kohta ruoka-aika, sitten kun on ruuat kerätty pois, on teinillä karhunnälkä. Kun muut on menossa nukkumaan, alkaa jääkaapin ja keittiön kaapinovien paukutus.

Eli sitten, kun asuvat omillaan, saavat elää oman rytminsä mukaan. Kun kotona asuu muitakin, on otettava muutkin huomioon.

Vierailija
25/31 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun olin teini, syy oli se että piti herätä töihin ajoissa.

Vierailija
26/31 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska meillä osa perheestä on kesälläkin töissä ja kenelläkään muulla ei ole lomaa 2,5kk. Aamuherätys on työhönmenijöillä kuudelta tai seiskalta. Silloin se tarkoittaa, että puolen yön aikaan on hiljaista. Ja erillisenä juttuna se, että valvoa saa mutta yötä ei kuluteta kännykän tuijottamiseen, sitä tujotetaan riittävästi ja aivan liikaa päivän aikanakin. Ja aamulla herätään "ihmisten aikaan" eli ysin-kympin nurkilla, koska iltapäivään nukkuessa menee päivä ja päivän tekemiset sivu suun ja syömisrytmi ihan sekaisin eli aamupalaa kun muilla olisi kohta ruoka-aika, sitten kun on ruuat kerätty pois, on teinillä karhunnälkä. Kun muut on menossa nukkumaan, alkaa jääkaapin ja keittiön kaapinovien paukutus.

Eli sitten, kun asuvat omillaan, saavat elää oman rytminsä mukaan. Kun kotona asuu muitakin, on otettava muutkin huomioon.

Natsimeininkiä

Miten ei saa nukuttua jos joku valvoo? Miksi lapsi ei saa pelata tietokoneella yöllä. Miksi pitää herätä klo 9 lomalla? Todella kurjaa teinille

Täällä heräävät lounaalle. Ihan hyvin syövät perunoita... ja muu rytmi oman mielen mukaan. Kukaan ei häiriinny vaikka joku touhuaa. Tai syö yöllä

Vierailija
27/31 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vapaasti saa valvoa ja nukkua. Niin itsekin olen aikoinani saanut ja niin vain pääsen joka aamu ylös 05 ja kuudeksi töihin.

Tämä nyky-yhteiskunta on kumma. Pitää rajoittaa-ei saa kuitenkaan rajoittaa, pitää kieltää- muttei saa kuitenkaan kieltää. Kaikki päin peetä joka tapauksessa.

Vierailija
28/31 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teinillä ei ole kesätöitä, miksei antaisi sen kesällä nauttia " säännöttömyydestä"? Kyllähän aikuisetkin saattaa lomalla valvoa myöhään ja nukkua pitkään ( paitsi ne täydelliset vanhemmat. ..).

Pari viikkoa ennen koulun alkua voi alkaa muistuttamaan, että rytmiä pitäisi alkaa säätämään. Tosin se harvoin onnistuu, mutta kantapään kautta teini sen itse oppii, kun pari ekaa päivää on koulussa väsynyt. Alkaa kummasti uni maittamaan iltakymmeneltä.

Relatkaa nyt edes kesällä.

Mun teinit jo aikuisia ja näin elettiin meillä. Hienosti ovat elämässä pärjänneet.

Vierailija
29/31 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän toisaalta katkeruuden ja kateellisuuden, itse kun ei saanut kesälomallakaan nukkua kun piti vain tehdä töitä ja hiihtää 700 kilometriä kouluun kesät talvet ilman käsiä ja jalkoja, siinä välissä muutama, noin 55 tuntia heinätöitä vuorokaudessa kevyenä jumppana. Kyllähän se nyt sapettaa kun saa nähdä toisen nauttivan elämästään ja itse ravaa oravanpyörässä.

Vierailija
30/31 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt on kyllä patisteltu puolenyön jälkeen nukkumaan, kun eivät niin hiljaa osaa olla ja isänsä joutuu kuitenkin nousemaan aamulla töihin.

Plus että minulla menee hermot kun noustaan kahdelta päivällä, ruoka ei silloin maistu ja jollen jaksa sitä tyrkyttää jatkuvasti niin viideltä huudetaan ettei hän ole saanut mitään ruokaa koko päivänä.

Onko teillä ihan pieni talo? Täällä saa nukuttua vaikka teini valvoo

Ja sinua harmittaa kun ruoka ei maistu

Herää lounaalle. Syö sen. Viideltä kuuluukin olla nälkä. Ei yhdellä lounaalla elä koko päivää. Silloin syödään taas

On pieni kämppä, ei ole edes omia huoneita kuin teineillä. Meillä siis ei herää lounaalle vaan joskus yhden -kahden aikaan, ja silloin ei ole nälkä kuulemma, päivällinen meillä on kuuden - seitsemän aikaan, ja juuri oli tappelu ettei ole saanut ruokaa koko päivänä, hitusen ennen päivällistä siis kun en ollut muistuttanut ja laittanut eteen.

Vierailija
31/31 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä yöllä voi tehdä kun istua hiljaa huoneessa ja selata nettiä/katsoa sarjoja/tmv? Ulkonakaan ei voi riekkua yömyöhään. Mutta ei siinä, valvokoot jos haluavat, kunhan ovat hiljaa ja minä saan nukkua.