Ovatko muut panneet merkille suomalaisen muotoilun "lapsellisuuden"?
Olen huomannut, että suomalainen muotoilu, kangasprintit, kuvitukset, suomalainen vaatemuotoilukin ovat jotenkin todella lapsekkaan näköisiä. Myös suuri osa taiteesta. Olenko ainoa, jonka mielestä asia on näin ja onko se muiden mielestä hyvä vai huono asia? Itse en välitä ollenkaan, mutta tämä lienee vain makuasia.
Silloin, kun suomalainen muotoilu ja arkkitehtuuri olivat todella tunnettuja, meillä oli hyvin hienostunut ja rohkea ote. Marimekkokin jäänyt ajastaan jälkeen, ja he tehtailevat ihmeellisiä kaapuja laaduttomista materiaaleista. Suomalaiset itsekin haalivat jotain tusina-muumimukeja. Mielestäni olemme taantuneet.
Kommentit (23)
En tunne alaa laajalti, mutta Marimekon puolesta suorastaan hävettää välillä. Finnair käytti yhdessä vaiheessa niitä huonosti piirrettyjä pilkkuja, ja muut kuosit... unikko oli varmaan luova aikanaan mutta nyt tpdellakin jämähtänyt.
Hyvä vain, että meillä on päästy ahtaan luterilais-sosialistisesta tosikkomaisuudesta.
Venäläinen vaimoni ei voinut ymmärtää miksi Suomessa myydään joka paikassa mukeja missä on "lihavia valkoisia eläimiä" (muumimukeja) . Tottahan se on...hävetä saa tätä suomen touhua.
Vierailija kirjoitti:
Venäläinen vaimoni ei voinut ymmärtää miksi Suomessa myydään joka paikassa mukeja missä on "lihavia valkoisia eläimiä" (muumimukeja) . Tottahan se on...hävetä saa tätä suomen touhua.
Onneksi me ymmärrämme, miksi Venäjällä myydään joka paikassa vanhoja mummoja, joiden sisällä on uusia mummoja.
MInua ei lakkaa ihmetyttämästä nämä ihmiset, jotka vihaavat omaa kansaansa ja kulttuuriaan yli kaiken. menkää Afrikaan, siellä on hienoa designia ja hieno kulttuuri.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vain, että meillä on päästy ahtaan luterilais-sosialistisesta tosikkomaisuudesta.
Suomalaisessa klassikkomuotoilussa tai vaikka Marimekon klassikkoprinteissä ei ole mitään tosikkomaista, mutta mielestäni ne ovat jotenkin hienostuneempia ja omaa aikakauttaan paremmin puhuttelevia, kuin mitä nykyään tehdään. Silloin myös laatu oli vielä tärkeää. Sen takia ne ovat myös kansainvälisesti tunnettuja.
- AP
En oo ennen tullut ajatelleeksi, mut oot kyllä ihan oikeassa. Muumimukit on ihania ja muumit ylipäänsä, mutta Marimekosta en oo koskaan tykännyt tai pitänyt sen kuoseja ja tuotteita mitenkäänpäin hienoina.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että suomalainen muotoilu, kangasprintit, kuvitukset, suomalainen vaatemuotoilukin ovat jotenkin todella lapsekkaan näköisiä. Myös suuri osa taiteesta. Olenko ainoa, jonka mielestä asia on näin ja onko se muiden mielestä hyvä vai huono asia? Itse en välitä ollenkaan, mutta tämä lienee vain makuasia.
Silloin, kun suomalainen muotoilu ja arkkitehtuuri olivat todella tunnettuja, meillä oli hyvin hienostunut ja rohkea ote. Marimekkokin jäänyt ajastaan jälkeen, ja he tehtailevat ihmeellisiä kaapuja laaduttomista materiaaleista. Suomalaiset itsekin haalivat jotain tusina-muumimukeja. Mielestäni olemme taantuneet.
Johtunee suomalaisesta primitiivisyydestä. Olemme edelleen naiiveja alkuasukkaita.
Mutta kritiikissäsi on varmaan hyvää ohjetta eteenpäin menemiseen. Tummensin tekstistäsi kohdan joka innosti itseäni.
Vierailija kirjoitti:
MInua ei lakkaa ihmetyttämästä nämä ihmiset, jotka vihaavat omaa kansaansa ja kulttuuriaan yli kaiken. menkää Afrikaan, siellä on hienoa designia ja hieno kulttuuri.
En minä vihaa ollenkaan. Suomessa on hirveän hyvät puitteet, mutta mielestäni nykyään tällä saralla Suomesta puuttuu näkemys. Joitain vuosikymmeniä sitten Suomessa tuotettiin tavaroita, printtejä ja arkkitehtuuria, mitkä ovat yhä kansainvälisesti tunnettuja klassikoita. Nykyään mielestäni vähemmän. Onko kukaan nuori suomalainen muotoilija, arkkitehti tai taitelija edes tunnettu nimi kansainvälisesti? Mieleeni tulee vaan valokuvataide, missä suomalaiset taitavat olla aika menestyneitä.
- AP
Samaa mieltä... Joku Minna parikkakin laittelee sydämiä ja pupunkorvia kenkiin, ja se on olevinaan laatudesigniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi me ymmärrämme, miksi Venäjällä myydään joka paikassa vanhoja mummoja, joiden sisällä on uusia mummoja.
Kannattaa tutustua hieman syvemmin Venäläiseen muotoiluun ja käsitöihin. Voi tulla sinullekin yllätyksenä kuinka kauniita ja laadukkaita tuotteita siellä valmistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtunee suomalaisesta primitiivisyydestä. Olemme edelleen naiiveja alkuasukkaita.
Mutta kritiikissäsi on varmaan hyvää ohjetta eteenpäin menemiseen. Tummensin tekstistäsi kohdan joka innosti itseäni.
Suomalaisten primitiivisyys on mielestäni erittäin positiivista primitiivisyyttä nimittäin läheisyyttä luontoon. Suomessa skandinaavinen vähäeleinen tyyli sai persoonallisia ja rohkeita piirteitä, mikä vetoaa vielä nykyäänkin ihmisiin ympäri maailman. Ei ole sattumaa, että Suomi on tainnut tuottaa väkilukuun suhtautettuna ehkä eniten tunnettuja arkkitehtejä, muotoilijoita, lasitaiteilijoita ym. väkilukuun nähden Pohjoismaista.
- AP
Minä arvostan Marimekkoa, Iittalaa, Pentikiä, Finlaysonia ja muita menestyviä suomalaisyrityksiä. Harmittaa, että tuotantoa on siirretty pois Suomesta ja laatu heikentyy. Tusinakaman tekijöitä on jo niin paljon, että olisi hyvä erottua laadukkuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten primitiivisyys on mielestäni erittäin positiivista primitiivisyyttä nimittäin läheisyyttä luontoon. Suomessa skandinaavinen vähäeleinen tyyli sai persoonallisia ja rohkeita piirteitä, mikä vetoaa vielä nykyäänkin ihmisiin ympäri maailman. Ei ole sattumaa, että Suomi on tainnut tuottaa väkilukuun suhtautettuna ehkä eniten tunnettuja arkkitehtejä, muotoilijoita, lasitaiteilijoita ym. väkilukuun nähden Pohjoismaista.
- AP
Joo, ja nämä kaikki muotoilijat ja arkkitehdit ovat olleet haudassa jo vähintäänkin vuosikymmeniä. Ei ole päästy kehittymään kun tuli nostettua Alvar Aalto ja sellaiset kaapin päälle palvottavaksi... 😖
On meillä hienoakin muotoilua, mutta kun enemmistö ostajista on juntteja, niin niille sitä tavaraa tehdään. Hienostunut muotoilu ei kiinnosta tavallista kansalaista. Viedäkseen muotoilua ulkomaille tarvisi hirveän paljon rahaa, jota marginaaliin jäävillä tekijöillä ei ole. Hyvää muotoilua löytää kyllä, mutta siitä joutuu maksamaan enemmän, koska tuotantokulut on suurempia pienissä erissä. Massatuotantona kiinassa tehdyt muumimukit on halpoja.
Jos olette eri mieltä, niin mainitkaa jotain hyviä esimerkkejä suomalaisesta nykymuotoilusta, taiteesta... mistä vaan :)
-AP