voinko vuokrata vuokra-asuntoni edelleen kesän ajaksi?
Olemme poissa maasta kesän ajan ja mietin, voisinko vuokrata tämän vuokra-asunnon jollekin kesäksi?
Täytyykö vuokraisännälle ilmottaa? Mitä muuta pitää ottaa huomioon?
Kiitos etukäteen!
Kommentit (9)
jos teet niin kuin nelonen sanoo, niin olet kusessa jos asunnossa/asunnolle sattuu jotain. Et voi vaatia asukkaalta korvauksia, koska sopimusta ei ole. Parempi tehdä oikea sopimus ja pyytää hieman korkeampaa vuokraa kuin se sinulla on, niin saat veron maksettua
koska maksan sillä vuokralla vuokrani.
Eli en kai sentään joutuis veroa maksamaan?
Mutta luulen että vuokraisännälle tarttee ilmoittaa, eihän sitä ilman lupaa voi vuokrata, tai sitten jos teet sen salaa... Mutta itse en tekisi, jos vaikka vuokralainen laittaa paikan remonttikuntoon tms.
joudut, se lasketaan tuloksi vaikka sinä pistäisit sen suoraan vuokranmaksuun itse. Tutut ottivat vähäksi aikaa alivuokralaisen ja saivat sitten kivan mätky-yllätyksen verottajalta kun eivät tätä tienneet
Vierailija:
koska maksan sillä vuokralla vuokrani.
Eli en kai sentään joutuis veroa maksamaan?
yleensä tarvitse lupaa vuokraisännältä, vuokralaisella on oikeus ottaa alivuokralainen, luepa vuokrasopimuksesi, jos se on sellainen valmiina ostettu kaavake niin siellä takapuolella selitetään asia.
Vierailija:
Mutta luulen että vuokraisännälle tarttee ilmoittaa, eihän sitä ilman lupaa voi vuokrata, tai sitten jos teet sen salaa... Mutta itse en tekisi, jos vaikka vuokralainen laittaa paikan remonttikuntoon tms.
Luin vuokrasopimuksen ja siellä luki (iso yhtiö vuokranantajana) että pitää heidän toimistossaan tehdä alivuokralais sopimus...
kuullostaa työläältä vaan muutaman kuukauden tähden:/
huolimatta vastuussa asunnosta, ei alivuokralainen! Eli maksat alivuokralaisesi mahdolliset " vahingot" eli olet maksumiehenä, jos jotain sattuu. Voit sitten itse periä kulut takaisin vuokralaiselta, mutta jos ei ole sopimusta niin milläs todistaa! Ja ainahan ilman sopimusta asuva voi vaikka jättää kaikki vuokratkin maksamatta eli ehdottomasti asiaan kuuluva sopimus kannattaa tehdä!
toki vuokrata edelleen, mutta huomioi, että joudut maksamaan veroa asunnosta saadusta tulosta. Isännöitsijälle kai pitää asukkaan ainakin ilmoittaa kuka siellä asuu