Kuinka moni on ilman ammatillista koulutusta? Kerro kans ikäsi.
Mä olen 30v eikä ammatillista koulutusta. Siivous ja ravintola-alan töitä olen enimmäkseen tehnyt. Nyt työttömänä ja kai pitäis jotain alkaa opiskelemaan kun siivoustöitäkään ei enää saa ilman papereita.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Olen suvun musta lammas. Jokainen lähisukulainen on vähintään maisteri, suuri osa myös tohtoreita. Itse olen 39-vuotias pitkäaikaistyötön, jonka suurin saavutus koulutuksen saralla on keskinkertaisesti suoritettu ylioppilastutkinto. Takana on myös kaksi keskeytettyä korkeakoulua ja jotain turhia pätkäkoulutuksia. Elämäni on tältä osalta siis käytänössä ohi ja odottelenkin vain sitä päivää jolloin uudet työttömien potkimismallit vievät viimeisetkin rahani ja saan siirtyä huoletta sillan alle.
Miksi olet saattanut itsesi tuohon tilaan?
Mullakaan ei ollut koulutusta vielä 25-vuotiaana erinäisten ongelmien takia. Sit otin itseäni niskasta kiinni ja hommasin korkeakoulututkinnon. Nyt vuosikausia kovapalkkaisessa työssä.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi ymmärtää. Valtio antaa jokaiselle lahjan, kymmenien ellei satojen tuhansien eurojen arvoisen ilmaise koulutuksen. Ja osa jättää ottamatta sen vastaan.
Puhutaan, että kouluttamattomuus periytyy. Niin varmaan monella, mutta jokaisella on myös omat aivot, joilla ajatella. Itse tajusin yläasteikäisenä kuvion. Lukioon menin, ja yliopistoon, vaikka kotona irvailtiin. En ole katunut. Kiitos Suomi.
Kannustakaa te lapsianne kouluttautumaan. Se on paras satsaus tulevaisuuteen.
Tilastollisesti kouluttautuminen suojaa syrjäytymiseltä ja työttömyydeltä. Silti en ymmärrä, että kouluttautua pitäisi kouluttautumisen vuoksi. Täällä av:llakin toisinaan kerskutaan useilla tutkinnoilla, joiden kustannuksia yhteiskunnalle ei ikinä ehditä maksaa takaisin. Huippuja ovat nämä työttömät tuplamaisterit. Enemmän kunnioitan duunaria, joka painaa maisterille kelpaamatonta paskaduunia pk-pohjalta. Se, että kaikki suorittaa tusinamaisteritutkinnon, ei tuo innovaatioita, kehitystä tai lisäarvoa yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi ymmärtää. Valtio antaa jokaiselle lahjan, kymmenien ellei satojen tuhansien eurojen arvoisen ilmaise koulutuksen. Ja osa jättää ottamatta sen vastaan.
Puhutaan, että kouluttamattomuus periytyy. Niin varmaan monella, mutta jokaisella on myös omat aivot, joilla ajatella. Itse tajusin yläasteikäisenä kuvion. Lukioon menin, ja yliopistoon, vaikka kotona irvailtiin. En ole katunut. Kiitos Suomi.
"Jokaisella on myös omat aivot", hah, niimpä. Siinähän se ongelma onkin, kun ei älli riitä edes perus amislinjalle (oma äitini on suorittanut viim. 10 vuoden sisään niin lähihoitajan kuin laitoshuoltajankin koulutuksen, ja minulla meni aivot totaalisen solmuun jo niitä "kotiläksyjä" tutkaillessa ... JA NÄIDEN PITÄISI OLLA NE HELPOT KOULUTUKSET, JOIHIN PYSTYY KUKA TAHANSA). Hyllyntäyttäjäksi ja lehdenjakajaksi soveltuisin, mutta en sitten paljoa muuhuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastollisesti kouluttautuminen suojaa syrjäytymiseltä ja työttömyydeltä. Silti en ymmärrä, että kouluttautua pitäisi kouluttautumisen vuoksi. Täällä av:llakin toisinaan kerskutaan useilla tutkinnoilla, joiden kustannuksia yhteiskunnalle ei ikinä ehditä maksaa takaisin. Huippuja ovat nämä työttömät tuplamaisterit. Enemmän kunnioitan duunaria, joka painaa maisterille kelpaamatonta paskaduunia pk-pohjalta. Se, että kaikki suorittaa tusinamaisteritutkinnon, ei tuo innovaatioita, kehitystä tai lisäarvoa yhteiskunnalle.
Työtön tuplamaisteri on sentään tehnyt jotain ja kehittänyt itseään. Kouluttamaton työtön on pelkkä rasite yhteiskunnalle ja laiska loinen, jolta pitäisi ottaa heti kaikki tuki pois. Ei mitään arvostusta moisille itsekkäille luusereille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön tuplamaisteri on sentään tehnyt jotain ja kehittänyt itseään. Kouluttamaton työtön on pelkkä rasite yhteiskunnalle ja laiska loinen, jolta pitäisi ottaa heti kaikki tuki pois. Ei mitään arvostusta moisille itsekkäille luusereille.
Enemmän verovaroja sen työttömän tuplamaisterin koulutuksiin on käytetty. Henkilökohtainen sivistys ja itsensä kehitys ei merkitse mitään, jos ei kalliin koulutuksen jälkeen työllisty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen suvun musta lammas. Jokainen lähisukulainen on vähintään maisteri, suuri osa myös tohtoreita. Itse olen 39-vuotias pitkäaikaistyötön, jonka suurin saavutus koulutuksen saralla on keskinkertaisesti suoritettu ylioppilastutkinto. Takana on myös kaksi keskeytettyä korkeakoulua ja jotain turhia pätkäkoulutuksia. Elämäni on tältä osalta siis käytänössä ohi ja odottelenkin vain sitä päivää jolloin uudet työttömien potkimismallit vievät viimeisetkin rahani ja saan siirtyä huoletta sillan alle.
Miksi olet saattanut itsesi tuohon tilaan?
Mullakaan ei ollut koulutusta vielä 25-vuotiaana erinäisten ongelmien takia. Sit otin itseäni niskasta kiinni ja hommasin korkeakoulututkinnon. Nyt vuosikausia kovapalkkaisessa työssä.
Onko sillä mitään väliä enää? Tilanne on tämä ja siihen on useita syitä. Kärsin tästä elämäni jokaisena tuntina ja asian aiheuttama häpeä murskaa päivä päivältä yhä enemmän alleen. Tiedän kyllä olevani epäonnistuja ja paska ihminen, joka on pelkkä painolasti tälle maailmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän verovaroja sen työttömän tuplamaisterin koulutuksiin on käytetty. Henkilökohtainen sivistys ja itsensä kehitys ei merkitse mitään, jos ei kalliin koulutuksen jälkeen työllisty.
Ei tässä mistään verovaroista ole kyse. Tuplamaisterille kuitenkin on todennäköisesti kysyntää vielä jossain vaiheessa tulevaisuudessa ja hän on osaamisensa puolesta valmis moniin erilaisiin hommiin. Kouluttamaton työtön on sekä rasite yhteiskunnalle että ihmisenä huono ja luuseri.
41v.ei muuta koulutusta kuin peruskoulu. Töksyi en ole saanut, ainoastaam kotihoidontukea ja miehen palkkaa nauttinut.
41v M. Hain aikoinaan Perhoon kouluun, mutta sain mahdollisuuden lähteä suoraan Ranskaan ravintolaan oppimaan. Mietin, että miks menisi kouluun kun pääsen suoraan alottaa kunnon opissa. Paperit on Paul Bocuse, Anne-Sophie Pic, Guy Savoy. Toi Anne-Sophie Pic oli eka mesta mihin menin sillo ja se oli ite muistaakseni 26-27 vuotias nainen.
Osasin hommat paremmin kuin maisterit joten miksi hankkisin tuon tason koulutusta?
Tuplamaisteri on samaan aikaan ylikoulutettu ja tuplasti hyödytön.
Kannattaa muistaa, että ihminen voi pärjätä ilman varsinaista ammatillista tutkintoakin. Itselläni on humanistisesta tiedekunnasta maisterintutkinto mutta ei varsinaista ammattia. Katkeamatonta uraa työelämässä on siitä huolimatta takana jo 37 vuotta (ja edessäkin vielä muutama).
Lukion käyny ja en oo päässy töihin minnekkää nii muksuja on tullu sit pyöräytettyä.
N23