Kuinka moni on ilman ammatillista koulutusta? Kerro kans ikäsi.
Mä olen 30v eikä ammatillista koulutusta. Siivous ja ravintola-alan töitä olen enimmäkseen tehnyt. Nyt työttömänä ja kai pitäis jotain alkaa opiskelemaan kun siivoustöitäkään ei enää saa ilman papereita.
Kommentit (32)
44 v. It alan yrittäjä. Silloin kun koulutusasiat olivat ajankohtaisia Suomessa alan koulutus oli aika heikkoa.
30v myös. Ei ammatillista koulutusta, vain yliopistokoulutus (ja lukio tietty)
Ylioppilas ei taida olla ammatillinen koulutus. Jos kävisi jonkun siivouskurssin, voisi olla titteliltään "siivousylioppilas". Voisi viedä uraa eteenpäin.
yo, 46v
Vierailija kirjoitti:
Ylioppilas ei taida olla ammatillinen koulutus. Jos kävisi jonkun siivouskurssin, voisi olla titteliltään "siivousylioppilas". Voisi viedä uraa eteenpäin.
yo, 46v
Pääsee vaativampiin hommiin, esim yleiset käymälät.
23v. ja opiskelen kyllä yliopistossa, mutta keskeytän.
41v mies, ei ammatillista koulutusta. Itse asiassa lukiokin jäi kesken, eli kaipa se sitten peruskoulupohjalta mennään.
Teknillinen opisto, insinööri. Näennäisesti ammatillinen koulutus.
Teku ei opettanut neljän vuoden aikana mitään ammattitaitoa.
Sen huomasi työnhaussa, kun osaajia haettiin.
30v ja vain lukio käytynä. Ei se silti ole työnsaantiani vaikeuttanut, aina on töihin otettu kun uutta hommaa olen hakenut. Nyt on vakkaripaikka ja työnantaja kannustaa opiskelemaan jolloin olisi mahdollista edetä ylemmäs työssäni.
22, aiemmin olin sh-opinnoissa mut ei ollu mun juttu, sen jälkee oon yrittäny hakea kouluihin mut en oo päässy, harmittaa ku ensikertalaisuus meni. Mut kyllä täs jotain keksii.
30v nainen, keskeytettyjä kouluja löytyy😞 AI niin ja ylläripylläri, mtongelmia myöskin on🤫🤔🙄
Jollain tavalla helpottaa kun on muitakin kellä ei oo koulutus.
33v lukion käyny työtön.
Mulla kans mt-ongelmii ja neuropsykiatrisii ongelmia taustalla...
37, peruskoulun päästötodistus, joskin 9.7 keskiarvolla.
Teen täysin muodollisesti epäpätevänä kääntäjän free lance-hommia (kyllä, asiakkaat ovat tietoisia).
Omasta koulutuksesta en enää juurikaan unelmoi, vaan elän häpeämättömästi lasteni kautta. Kuopus sai peruskoulun loppuun 9.8 keskiarvolla, ja esikoinen sai huippupaperit lukiosta.
Ei voi ymmärtää. Valtio antaa jokaiselle lahjan, kymmenien ellei satojen tuhansien eurojen arvoisen ilmaise koulutuksen. Ja osa jättää ottamatta sen vastaan.
Puhutaan, että kouluttamattomuus periytyy. Niin varmaan monella, mutta jokaisella on myös omat aivot, joilla ajatella. Itse tajusin yläasteikäisenä kuvion. Lukioon menin, ja yliopistoon, vaikka kotona irvailtiin. En ole katunut. Kiitos Suomi.
Kannustakaa te lapsianne kouluttautumaan. Se on paras satsaus tulevaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi ymmärtää. Valtio antaa jokaiselle lahjan, kymmenien ellei satojen tuhansien eurojen arvoisen ilmaise koulutuksen. Ja osa jättää ottamatta sen vastaan.
Puhutaan, että kouluttamattomuus periytyy. Niin varmaan monella, mutta jokaisella on myös omat aivot, joilla ajatella. Itse tajusin yläasteikäisenä kuvion. Lukioon menin, ja yliopistoon, vaikka kotona irvailtiin. En ole katunut. Kiitos Suomi.
Kannustakaa te lapsianne kouluttautumaan. Se on paras satsaus tulevaisuuteen.
Kannattaa siitä huolimatta pitää mieli kirkkaana ja ymmärtää, ettei se ole millään tapaa ainut tapa pärjätä tässä maailmassa. Ihmiset päätyy lukemattomia eri polkuja pitkin mitä ihmeellisempiin paikkoihin. Pitäisi kokonaan unohtaa tuollainen vastakkainasettelu tässä kysymyksessä. Koulutus on yksi valttikortti, mutta pelissä voi menestyä myös muulla tapaa.
Koulutus kannattaa, mutta se ei ole kaikki kaikessa.
Olen suvun musta lammas. Jokainen lähisukulainen on vähintään maisteri, suuri osa myös tohtoreita. Itse olen 39-vuotias pitkäaikaistyötön, jonka suurin saavutus koulutuksen saralla on keskinkertaisesti suoritettu ylioppilastutkinto. Takana on myös kaksi keskeytettyä korkeakoulua ja jotain turhia pätkäkoulutuksia. Elämäni on tältä osalta siis käytänössä ohi ja odottelenkin vain sitä päivää jolloin uudet työttömien potkimismallit vievät viimeisetkin rahani ja saan siirtyä huoletta sillan alle.
Odotin lukevani liudan peruskoulun päättäneistä, mutta joukossahan on suurilta osin yo-suorittaneita. Sehän on usein jopa parempi kuin ammattikoulupohjainen tutkinto! Miksi siis rutisette siitä?
Suomessa on hirveästi "vain" amiksen käyneitä duunareita, eikä heitä hävetä. Kuulun itsekin tähän ryhmään, koska en ole vielä päässyt ammattikorkeeseen sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Odotin lukevani liudan peruskoulun päättäneistä, mutta joukossahan on suurilta osin yo-suorittaneita. Sehän on usein jopa parempi kuin ammattikoulupohjainen tutkinto! Miksi siis rutisette siitä?
Suomessa on hirveästi "vain" amiksen käyneitä duunareita, eikä heitä hävetä. Kuulun itsekin tähän ryhmään, koska en ole vielä päässyt ammattikorkeeseen sisälle.
Pelkällä ylioppislastutkinnolla ei tee työelämässä mitään. Se on vain portti korkeampaan koulutukseen. Työllistymismielessä ammattikoulupohjainen tutkinto voittaa yo-tutkinnon 100-0.
Ylioppilas. Lisäksi insinööriopintoja, muttei todistusta. Alan työssä pian 20 vuotta.
N46
Minä. 44v.