Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vanhat ihastukset nousevat vuosikymmeniä myöhemminkin välillä mieleen?

Vierailija
10.07.2018 |

Sellaiset ihastukset siis, joita ei ikinä uskaltanut nuorena lähestyä. Silti heitä välillä huomaa googlailevansa.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivot ovat siitä ihmeellinen apparaatti, että se taltioi kaiken kokemamme. Siellä ne koetut ja eletyt asiat ovat kuin valokuvat pinossa. Niistä muodostuu kaikki muistomme. Alitajunta on kuin kellarivarasto, joka silloin tällöin ja usein viisaasti päästää vanhan muiston tajuntaamme muisteltavaksi. Jos alitajunta kerralla suoltaisi kaiken roinan "yläkertaan", sekoaisimme varmaan. Mieli myös käsittelee vain yhden asian kerrallaan, vaikka joskus voisi muuta kuulla.

Kun olemme rauhoittuneet päivän töistä, voi mieli päästä hommiin ja tuoda ehkä jonkun ärsykkeen sysäämänä vanhan muiston mieleemme - myös niitä ahdistavia ja ns. poispyyhittyjä asioita. Jos niitä ikäviä asioita ei ole pystynyt koskaan käsittelemään tietoisesti, alitajunta voi aiheuttaa käsittämätöntä ikävää oloa, ahdistusta, paniikkia. Kannattaakin olla hyvissä väleissä alitajunnan kanssa.

Vierailija
42/53 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kuinka moni on vielä teini ihastuksensa kanssa?

voihan sitä mennä nuorisotallle yrittää onneensa.)

Täällä ollaan. 16-vuotiaista yhdessä ja homma pelittää hyvin edelleen 43-vuotiaina.

Avioeroperheen lapsena tällaisista suhteista kuuleminen nostaa pintaan mukavan olon. Aina on toivoa löytää se suuri rakkaus elämäänsä! ❤️

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen joskus edelleen unta yläaste/lukioaikaisesta ihastuksestani. Unissa tämä heppu on aina tosi kiinnostunut minusta, tosielämässä taisi mennä toisinpäin... Ollaan muutaman kerran aikuisiällä törmätty ja jotenkin jäi sellainen kuva ihmisestä, ettei kumppanina välttämättä ole kovin helppo/miellyttävä.

Vierailija
44/53 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä tuota surua käyn läpi, että noin ei käynyt omalla kohdallani, vaikka aineksia siihen olisi ollut. Ihan itse tyhmyyttäni valitsen toisin. Onneksi lopulta kävi hyvin.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kuinka moni on vielä teini ihastuksensa kanssa?

voihan sitä mennä nuorisotallle yrittää onneensa.)

Täällä ollaan. 16-vuotiaista yhdessä ja homma pelittää hyvin edelleen 43-vuotiaina.

Vierailija
45/53 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivot ovat siitä ihmeellinen apparaatti, että se taltioi kaiken kokemamme. Siellä ne koetut ja eletyt asiat ovat kuin valokuvat pinossa. Niistä muodostuu kaikki muistomme. Alitajunta on kuin kellarivarasto, joka silloin tällöin ja usein viisaasti päästää vanhan muiston tajuntaamme muisteltavaksi. Jos alitajunta kerralla suoltaisi kaiken roinan "yläkertaan", sekoaisimme varmaan. Mieli myös käsittelee vain yhden asian kerrallaan, vaikka joskus voisi muuta kuulla.

Kun olemme rauhoittuneet päivän töistä, voi mieli päästä hommiin ja tuoda ehkä jonkun ärsykkeen sysäämänä vanhan muiston mieleemme - myös niitä ahdistavia ja ns. poispyyhittyjä asioita. Jos niitä ikäviä asioita ei ole pystynyt koskaan käsittelemään tietoisesti, alitajunta voi aiheuttaa käsittämätöntä ikävää oloa, ahdistusta, paniikkia. Kannattaakin olla hyvissä väleissä alitajunnan kanssa.

Sinällään ei ahdista. Lähinnä vain harmittaa se, ettei nuorena uskaltanut lähestyä sitä ihmistä, joka jaksoi kiehtoa pitkään.

Vierailija
46/53 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin välillä ensimmäistä ihastustani 20 vuotta sitten. Välillämme ei koskaan tapahtunut mitään, mutta olin palavasti ihastunut. Päiväkirjani on täynnä merkintöjä hänestä. Minulla on ollut muitakin ihastuksia hänen jälkeen, mutta kaikki eivät ole jääneet mieleen niin mullistavina. Jotain erityistä hänessä oli. Nykyinen ihastukseni muistuttaa jollain tavoin sitä tilannetta.

Vierailija
47/53 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin välillä ensimmäistä ihastustani 20 vuotta sitten. Välillämme ei koskaan tapahtunut mitään, mutta olin palavasti ihastunut. Päiväkirjani on täynnä merkintöjä hänestä. Minulla on ollut muitakin ihastuksia hänen jälkeen, mutta kaikki eivät ole jääneet mieleen niin mullistavina. Jotain erityistä hänessä oli. Nykyinen ihastukseni muistuttaa jollain tavoin sitä tilannetta.

Ymmärrän täysin! Minun ihastukseni on toimittaja. Hänenn juttujaan lukiessa tulee usein mieleen se, että olisi vain pitänyt rohkaista mielensä aikanaan ja toimia. Mutta eroperheen lapsena ajatus sitoutumisesta toiseen ihmiseen pelotti.

Vierailija
48/53 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
49/53 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis aika jännä, jos olis sellainen someryhmä tai peräti yhdistys, kerho tms jossa vatvottaisiin vertaistukiperiaatteella yhdessä nuoruuden saavuttamattomia tai muuten toteutumattomia rakkauksia. Mitähän siitäkin tulisi.

Vierailija
50/53 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun tositeeveen vaan.

Vierailija kirjoitti:

Olis aika jännä, jos olis sellainen someryhmä tai peräti yhdistys, kerho tms jossa vatvottaisiin vertaistukiperiaatteella yhdessä nuoruuden saavuttamattomia tai muuten toteutumattomia rakkauksia. Mitähän siitäkin tulisi.

Vierailija
51/53 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kun tositeeveen vaan.

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä jossain tapauksissa molemmat osapuolet olisivat toistensa tietämättä jääneet haikailemaan ihastuksen perään ja nyt rohkaistuisivat. Se voisi olla alku hienolle rakkaustarinalle!

Vierailija
52/53 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ihmetellyt sitä, että miksi mä joko vihaan ja/tai tunnen kuvottaviksi entiset ihastukset. Muutamaa toki ajattelen edelleen lämmöllä ja kaivatenkin, mutta neutraalisti en ketään ja tosiaan suurimman osan päähän pälkähtämisestä tulee viha ja/tai kuvotus. Osa näistä on ollut sellaisia kaukoihastuksia joiden kanssa ei ole tapahtunut kerrassaan mitään ja osa sitten sellaisia joiden kanssa on jonkinlaista viritystä ollut ja nyt pelkkä ajatuksin saa raivon valtaan ja oksennuksen suuhun.

N40

Vierailija
53/53 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ihmetellyt sitä, että miksi mä joko vihaan ja/tai tunnen kuvottaviksi entiset ihastukset. Muutamaa toki ajattelen edelleen lämmöllä ja kaivatenkin, mutta neutraalisti en ketään ja tosiaan suurimman osan päähän pälkähtämisestä tulee viha ja/tai kuvotus. Osa näistä on ollut sellaisia kaukoihastuksia joiden kanssa ei ole tapahtunut kerrassaan mitään ja osa sitten sellaisia joiden kanssa on jonkinlaista viritystä ollut ja nyt pelkkä ajatuksin saa raivon valtaan ja oksennuksen suuhun.

N40

Ehkä sinun on sitten ollut yllättävän vaikea päästä yli näistä ihmisistä, jos tunteet ovat kääntyneet tuohon suuntaan. Voihan tuo olla jotain irtautumista menneestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi