Onko kellään muulla whatsapp-kyttääjiä? Tai oletko ehkä itse sellainen?
Mulla on pari kaveria, jotka olen määritellyt whatsapp-kyttääjiksi. Kummallakin enemmän tai vähemmän tapana säännöllisesti laittaa viestejä tyyliin: "oot nyt ollut 20min online, kenen kanssa oikeen juttelet"? "jutteletko nyt jonkun muunkin kanssa kun näkyy ett mun lähettämät viestit on menny perille mutta et oo vielä lukenut" tai "Miks oot ollut online vielä 02:30?". Toisella näistä on tapana tulkita myös niin, että jos näyn onlinena whatsappissa, olen myös valmiina keskustelemaan puhelimessa. Ei ilmeisesti tullut mieleen, että tekstailla voi vaikka kirjaston lukusalissa mutta ei todellakaan puhua.
Onko joillain muillakin vastaavia paikallaolo-statuksen kyttääjiä whatsapissa? Tai jos joku tunnustaa itse tekevänsä näin, olisi kiva tietää miksi? Tai ymmärrän sen, että on joskus tarpeen nähdä, että viesti on mennyt perille tai luettu, mutta mikä ihme saa aikuisen utelemaan toisten tekemisiä whatsapissa?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos WhatsApp-ikkuna jää pitkäksi aikaa auki, eikös se näytä siltä, että käyttäjä olisi paikalla, vaikka ei aktiivisesti käyttäisikään? Kysyn, kun en tiedä.
No yleensähän se puhelimen näyttö kyllä pimenee aika nopeasti (asetuksista riippuen) ihan itsestään, eikä whatsapp silloin näytä että olisi paikalla.
Okei, kiitos selvennyksestä.
Profiilikuvaksi oma persereikä. Se kertoo kaiken olennaisen.
Mulla yksi kaveri paljastui tällaiseksi kyttääjäksi vaikka ei ollut aiemmin laittanut mitään kyttäysviestejä! Vaihdoin puhelinta ja latasin uudelleen whatsapin, ja asetuksiin jäi se ettei paikallaolo näy. Kesti ehkä alle vuorokausi kun kaverilta tuli viestejä että miksi et laita paikallaolotiedot ja lukukuittaukset takaisin päälle. Vastasin että en mä oikeastaan tarvi tietoa ketkä on milloin paikalla ja miten mun viestit on luettu. Kaveri vastasi heti, että "joo mutta kun mä tarvin".
En, mutta snapissa kyttään lastani, että missä hän milloinkin viilettää.
Vierailija kirjoitti:
Itse sorruin kyttäämään yhtä miestä jota olin tapaillut, kun en millään meinannut päästä pakeista yli. Jossain vaiheessa tajusin, että ylipääseminen kestä paljon kauemman, jos seuraan tyypin jokaista liikettä, ja lopettaa.
Tunnen kyllä myös pari vanhaa tanttaa, jotka seuraavat toisten paikallaoloa ja pähkäilevät sitten mistä mahtavat viestitellä 🤦♀️
Onneksi whatsappia ei ollut mun nuoruudessa, olisin muuten taatusti itsekin nuorena ja sinkkuna sortunut tähän ihastuksen liikkeiden seuraamiseen.
Tuo tanttojen kyttäilyhän on moderni versio vanhasta kerrostalokyttäyksestä :D
ap
Vierailija kirjoitti:
minulla ei ole äly puhelinta eli en kyttää whatsappia.
Aivan mahtavaa kuitenkin, että osallistuit keskusteluun. Kiitos! Mitä olisi AV ilman kaltaisiasi avautujia.
Itse stalkkaan aikuista poikaani, enkä kehtaa sitä hänelle kertoa. Muilta katson vain, onko viestini luettu.
Ymmärrän stalkkaukseen sortumisen, mutta ihmiseltä, joka sen avoimesti paljastaa ja tiukkaa toisten tekemisiä, puuttuu kyllä joku ruuvi päästä.
Mulla lähtisi estoon aloittajan mainitsemat kyselijät😆
Musta tämä on järkevä tapa käyttää whatsappin paikallaolotietoja. Meillä on esim. esiteini-ikäisten lasten kanssa sovittu, ettei tätä ominaisuutta kytketä pois päältä, tuskin muutenkaan sitä haluaisivat. Samoin ymmärrän sen että käy katsomassa onko kaveri lukenut viestin jossa jotain tärkeää tietoa. Mutta siinä menee kyllä joku raja jos aktiivisesti kysyy aikuiselta ihmiseltä, että kenen kanssa viestittelee yms. Kysyjä nolaa itsensä.