Tyttären (16v) poikaystävällä huumeiden käyttöä. Olen huolesta suunniltani.
Tytär siis löytänyt poikaystävän, jonka kanssa viettänyt todella paljon aikaa nyt kesällä. Ovat olleet meillä ja pojan luona. Tiedän, että pojalla on taustalla laitossijoituksia ja ongelmia kodissaan, ja olen myös hänen puolestaan toki todella huolissani. Olen yrittänyt rakentaa hyvää suhdetta myös tähän poikaan, kun olen tiennyt, ettei ole niin paljoa saanut tukea elämässään kuin varmasti olisi tarvinnut.
Nyt selvisi, että huumeiden käyttöä on pojalla ollut, siis mutakin kuin kannabista. En tiedä, kuinka paljon tai mikä on tilanne tällä hetkellä, mutta näin vain ohimennen tytön pöydällä lastensuojelupalaverin papereita ja niissä oli tällainen maininta.
Mitä tässä voi tehdä?
Tyttärellä ei ole kovinkaan paljoa (ongelmatonta) sosiaalista piiriä, johon voisin kannustaa, vaan on todella kiinni tässä pojassa. Kieltämällä en vrmaan saa toivottua lopputulosta? Mutta mitä tässä voi tehdä?
Tytölle olen jo aiemmin toki puhunut näistä riskeistä ja siit, että itse pitää viime kädessä omat valinnat tehdä, vakka muut tekeekin mitä tekevät. Mutta silti; huumeet näin lähellä ahdistavat kyllä todella paljon.
Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta?
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidä hyvät välit tyttäreesi ja tämän poikaystävään.
Tätä minäolen itse järkeillyt, että näin varmaan on ainoa viisas tapa. Mutta kuitenkin.. pelottaa kamalasti. Otan kyllä varmasti puheeksi asian jossain vaiheessa myös pojankin kanssa. Tiedän kyllä, että lapsi, joka tulee tuollaisista taustoista oikeasti kaipaa turvaa ja välittämistä, mutta enhän minä viime kädessä ole se, joka sitä voi hänelle antaa, vaikka voinkin yrittää välittää sitä tunnetta, että hän on tärkeä ihmisenä ja että olemme huolissamme, mutta kuitenkin hän on todella kaukana meistä kuitenkin. Ja sen kyllä huomaakin, että ei ole avoin suhteessa meihin vaan enemmänkin luikahtaa tytön huoneeseen ja ei tule tänne meidän luo itse juttelemaan (kukapa tuon ikäinen ehkä muutenkaan tulisi).
Entä jos sinä kuitenkin olisit se välittävä aikuinen? Minusta voisit hyvin olla se joka antaa turvaa ja välittämistä hänelle <3 Koko maailma kasvattaa!
Kiitos sinulle :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Itse olin teininä tuo tyttö. Minulla ei ollut aikomustakaan koskea huumeisiin, vaikka niitä näinkin ym. Äitini teki kaikkensa yrittääkseen erottaa meidät ja keksi valheita poikaystävästäni ja levitti minusta juttua sukulaisille ja työkavereille, kuinka olen nykyään vain yksi narkeista. Se oli sairasta. Puhdas huumeseula sai hänet ehkä viikoksi hiljaiseksi. Lopulta erosimme poikaystävän kanssa pettämisen takia. Äitiini en koskaan saanut enää välejä kuntoon. Joskus kannattaa vain luottaa.
Kiitos viestistäsi. Tähän haluan itsekin uskoa. Ja olen samoilla linjoilla; luottamus on oleellisinta ja hyvät välit nuoreen, vaikka hän tekisi virheitäkin. Mutta kiitos, että muistutit tästä näkökulmasta:)
ap
Vierailija kirjoitti:
Tyttäresi pääsi jännäpojan makuun. Voit jo luovuttaa, se on menoa nyt. Vuoden päästä myy itseään muutamaa pirivetoa vastaan vanhoille miehille asemalla.
Tämä. Jos olet yhtään fiksu niin vedät välittömästi sun tyttären sun vierellesi ilman syyllistämistä ja teet kaikkesi, että tämä tyttö ei sekaannu enempää tähän poikaan. Muutatte vaikka jos on pakko. Jos poika ei jätä tytärtä rauhaan niin kai talossa on mies joka voi piestä tämän pojan.
Mä olen itse nähnyt miten pienestä on elämä kiinni, että se menee piloille. Huumeidenkäyttäjät ovat alinta saastaa, valehtelijoita ja pettureita. Sun tytär on hyvää vauhtia menossa siihen tilaan missä annetaan persettä huumeita vastaan vanhoille narkeille. Olen nähnyt tämän omin silmin monta kertaa.
Noissa piireissä ei ole kunniaa, siellä on vain pettureita jotka keräävät sieluja paholaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä vissiin juu. Taas tämä sama kirjakieliprovoaja.
Teinilapsiprovoaja ennemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttö ei kyllä minkään narkkarin kanssa seurustele piste!
T: huolehtiva iskä
Miten käytännössä toimit ja estät tämän?
Sillä mitä narkomaanitkin kunnioittaa eli voimalla.
kauhea tilanne!
Koita pitaa hyvat ja laheiset valit molempiin nuoriin. Pystyisitko ohjaamaan heita minkaan jarkevamman tekemisen pariin? Voit koittaa olla turvallinen varavanhempi talle pojalle, oma aitini toimi taannoin vahan siihen tyyliin siskoni parille ystavalle, tosin heidan ongelmansa eivat olleet ihan samaa luokkaa kuin teilla.
Se voi tehda ison vaikutuksen elamaan, kun nakee normaalia perhe-elamaa ja kokee olevansa tarkea ja valitetty.
Jos rahat riittaa, niin ottakaa poika esim. kesamokille mukaan.
Se, että saattaako tyttö alkaa myös käyttämään huumeita niin selviää aika hyvin sillä jos kysyt sen asennetta huumeisiin. Jos sieltä tulee heti jotain ”no eihän ne oo sen pahempii ku alkoholi” yms jotain huumeita puolustavaa niin.. sori.. ☹️
N18
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis käytännössä miten? Hakkaamalla tämän pojan? Vai estämällä lapsen ulosmenemisen? Lukitsemalla tytön kotiin?
Vierailija kirjoitti:
kauhea tilanne!
Koita pitaa hyvat ja laheiset valit molempiin nuoriin. Pystyisitko ohjaamaan heita minkaan jarkevamman tekemisen pariin? Voit koittaa olla turvallinen varavanhempi talle pojalle, oma aitini toimi taannoin vahan siihen tyyliin siskoni parille ystavalle, tosin heidan ongelmansa eivat olleet ihan samaa luokkaa kuin teilla.
Se voi tehda ison vaikutuksen elamaan, kun nakee normaalia perhe-elamaa ja kokee olevansa tarkea ja valitetty.
Kiitos, näin yritän toimia.
Huumepiireissä ei ole armoa.
Naapurin fiksun, tavallisen perheen poika päätyi narkiksi (koulukavereina luusereita), joka kaupitteli huumeita nuoremmille. Istui nuorisovankilassa. Perhe pelkäsi kodissaan, koska mikä tahansa yö sisään saatettiin murtautua. Poika valvoi yöt huumepäissään. Kun vanhemmat olivat matkoilla, oli kotoa hävinnyt arvotavaraa huumevelkoihin. Poika löysi alaikäisen tyttöystävän ja yhdessä narkattiin ja hommattiin lapsikin. Nyt ovat kuolleita, isovanhemmat hoitavat lapsenlasta.
Minä kehottaisin oikeasti eroamaan. Niin kauan, kuin tytär on alle 18, olet vanhempana vastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Se, että saattaako tyttö alkaa myös käyttämään huumeita niin selviää aika hyvin sillä jos kysyt sen asennetta huumeisiin. Jos sieltä tulee heti jotain ”no eihän ne oo sen pahempii ku alkoholi” yms jotain huumeita puolustavaa niin.. sori.. ☹️
N18
Ainakin tyttäreni sanoo, ettei aio käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis käytännössä miten? Hakkaamalla tämän pojan? Vai estämällä lapsen ulosmenemisen? Lukitsemalla tytön kotiin?
Sillä mitä ne narkomaanitkin kunnioittaa. Oletko sinä noin naiivi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kauhea tilanne!
Ja siis tama silla varauksella, etta poika ei ole aivan rappiolla.
Joku jo aiemmin sanoi, etta aivan eri asia, jos on kokeillut esim ekstaasia kerran pari, kuin etta luuhaa jossain subutex-porukoissa.
Onnea matkaan, toivottavasti kaikki menee parhain pain.
Vierailija kirjoitti:
Huumepiireissä ei ole armoa.
Naapurin fiksun, tavallisen perheen poika päätyi narkiksi (koulukavereina luusereita), joka kaupitteli huumeita nuoremmille. Istui nuorisovankilassa. Perhe pelkäsi kodissaan, koska mikä tahansa yö sisään saatettiin murtautua. Poika valvoi yöt huumepäissään. Kun vanhemmat olivat matkoilla, oli kotoa hävinnyt arvotavaraa huumevelkoihin. Poika löysi alaikäisen tyttöystävän ja yhdessä narkattiin ja hommattiin lapsikin. Nyt ovat kuolleita, isovanhemmat hoitavat lapsenlasta.
Minä kehottaisin oikeasti eroamaan. Niin kauan, kuin tytär on alle 18, olet vanhempana vastuussa.
Olen kehottanut oikeasti miettimään valintojaan ja sitä, mikä on hyvää seuraa. Suoraan en ole pyytänyt eroamaan, koska pelkään, että ei eroa kuitenkaan ja alkaa salailemaan yhdessä oloaan, mikä on minusta huonompi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kauhea tilanne!
Kannattaa unohtaa nämä kukkahattuilut. Vain voima toimii noissa piireissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä mitä ne narkomaanitkin kunnioittaa. Oletko sinä noin naiivi?
No, olen sen verran naiivi, etten todellakaan ymmärrä, miten tämä tehdään käytännössä, mitä ehdotat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä juttelisin tyttärelleni järkeä. Ei todellakaan kannata sekaantua huumeporukoihin. Sieltä ei saa kuin surua, murhetta, pelkoa ja rikollisuutta. Kehottaisin etsimään fiksumman pojan vielä, kun eroon pääsee.
Olen kyllä jutellut. Teini-ikäinen ei vain ainakaan meillä tunnu olevan se rationaalisin ihminen, vaakakupissa painaa myös ihastuminen, kapinointi ja tuo elämänvaihe on tärkeä vanhemmista irtaantumisen vaihe. Kyllä hän varmasti tajuaa, että olen huolissani ja vielä minulla ei ole epäilystä, että itse olisi käyttänyt. Olen jutellut mitä tarkoittaa hyvä ihmissuhde, olen jutellut, että omista valinnoistaan on vastuussa ja niillä voi ohjata elämäänsä ja että kukaan muu ei niitä valintoja viime kädessä voi hänelle tehdä, mutta että ympäristö vaikuttaa todella paljon siihen, mihin joutuu ja ettei ole helppoa olla "kunnollinen", jos ympärillä muilla on paljon ongelmia.
eHKÄISYKAPSELI KÄSIVARTEEN HETI, KOTIINTULOAJAT
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhde poikki, huumehörhöistä ei ikinä tiedä mitä niiden päässä liikkuu ja käytös saattaa ihan yhtäkkiä ilman varoitusta muuttua.
Suurin osa huumeiden käyttäjistä ei ole hörhöjä vaan ihan tavallisia ihmisiä.
minun tuttavapiiriini ei kuulu huumeiden käyttäjiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä juttelisin tyttärelleni järkeä. Ei todellakaan kannata sekaantua huumeporukoihin. Sieltä ei saa kuin surua, murhetta, pelkoa ja rikollisuutta. Kehottaisin etsimään fiksumman pojan vielä, kun eroon pääsee.
Olen kyllä jutellut. Teini-ikäinen ei vain ainakaan meillä tunnu olevan se rationaalisin ihminen, vaakakupissa painaa myös ihastuminen, kapinointi ja tuo elämänvaihe on tärkeä vanhemmista irtaantumisen vaihe. Kyllä hän varmasti tajuaa, että olen huolissani ja vielä minulla ei ole epäilystä, että itse olisi käyttänyt. Olen jutellut mitä tarkoittaa hyvä ihmissuhde, olen jutellut, että omista valinnoistaan on vastuussa ja niillä voi ohjata elämäänsä ja että kukaan muu ei niitä valintoja viime kädessä voi hänelle tehdä, mutta että ympäristö vaikuttaa todella paljon siihen, mihin joutuu ja ettei ole helppoa olla "kunnollinen", jos ympärillä muilla on paljon ongelmia.
eHKÄISYKAPSELI KÄSIVARTEEN HETI, KOTIINTULOAJAT
Kotiintuloajat on ja ne toimivat kyllä.
Ehkäisystä on puhuttu ja kortsuja annettu.
Katso kommentti nro 16.