Tyttären (16v) poikaystävällä huumeiden käyttöä. Olen huolesta suunniltani.
Tytär siis löytänyt poikaystävän, jonka kanssa viettänyt todella paljon aikaa nyt kesällä. Ovat olleet meillä ja pojan luona. Tiedän, että pojalla on taustalla laitossijoituksia ja ongelmia kodissaan, ja olen myös hänen puolestaan toki todella huolissani. Olen yrittänyt rakentaa hyvää suhdetta myös tähän poikaan, kun olen tiennyt, ettei ole niin paljoa saanut tukea elämässään kuin varmasti olisi tarvinnut.
Nyt selvisi, että huumeiden käyttöä on pojalla ollut, siis mutakin kuin kannabista. En tiedä, kuinka paljon tai mikä on tilanne tällä hetkellä, mutta näin vain ohimennen tytön pöydällä lastensuojelupalaverin papereita ja niissä oli tällainen maininta.
Mitä tässä voi tehdä?
Tyttärellä ei ole kovinkaan paljoa (ongelmatonta) sosiaalista piiriä, johon voisin kannustaa, vaan on todella kiinni tässä pojassa. Kieltämällä en vrmaan saa toivottua lopputulosta? Mutta mitä tässä voi tehdä?
Tytölle olen jo aiemmin toki puhunut näistä riskeistä ja siit, että itse pitää viime kädessä omat valinnat tehdä, vakka muut tekeekin mitä tekevät. Mutta silti; huumeet näin lähellä ahdistavat kyllä todella paljon.
Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta?
Kommentit (191)
Pistä poikaystävä pihalle. Ei narkkeja kannata alkaa paapomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei herranen aika tätä ymmärtämisen ja kukkhattuilun aikaa. Mun tytär jos olisi nistin pauloissa niin menisin vaikka vankilaan, että saisin heidät erotettua toisistaan. Miten minä voin kutsua itseäni isäksi jos minä en ole valmis vähän istumaan aikaa tai antamaan jopa elämääni lapseni puolesta?
Et ole ilmeisesti lukenut edes aloitustekstiä?
Tässä mistään nististä puhuta kuitenkaan.
Älä sä lässytä mulle. Mä olen ollut noissa piireissä ja siellä kaikki on nistejä kun on ekan kerran kokeiltu tarpeeksi hyvää ja puhdasta kovempaa huumetta. Sitä tekee heti mieli lisää, ei välttämättä just nyt, mutta ens viikolla vaikka. Narkkaaminen on mielentila ja pimeä lohko aivojen nurkassa minkä kun aktivoi se on aina siellä. Pimeä henki, egon pimeä puoli.
Jos mahdollista muuttaisin toiseen kaupunkiin, jotta ystävät vaihtuisivat, nuori tarvitsee ohjausta oikeaan suuntaan.
Ainakin veisin tytön psykiatrille, tuollaiset suhteet helposti pilaavat koko elämän.
Myös usein näissä suhteissa päihdeongelmainen hyväksikäyttää kumppaniaan jollain tavoin.
Hyvin usein se on taloudellista, myös väkivallan uhkaa on.
Tyttö tarvitsee vahvuutta selvitä elämästä takertumatta huonoihin suhteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei herranen aika tätä ymmärtämisen ja kukkhattuilun aikaa. Mun tytär jos olisi nistin pauloissa niin menisin vaikka vankilaan, että saisin heidät erotettua toisistaan. Miten minä voin kutsua itseäni isäksi jos minä en ole valmis vähän istumaan aikaa tai antamaan jopa elämääni lapseni puolesta?
Et ole ilmeisesti lukenut edes aloitustekstiä?
Tässä mistään nististä puhuta kuitenkaan.
Älä sä lässytä mulle. Mä olen ollut noissa piireissä ja siellä kaikki on nistejä kun on ekan kerran kokeiltu tarpeeksi hyvää ja puhdasta kovempaa huumetta. Sitä tekee heti mieli lisää, ei välttämättä just nyt, mutta ens viikolla vaikka. Narkkaaminen on mielentila ja pimeä lohko aivojen nurkassa minkä kun aktivoi se on aina siellä. Pimeä henki, egon pimeä puoli.
Masennus ja muut mielenterveyden ongelmat usein johtaa riippuvuuksiin. Hakekaa apua ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos niille kommentoijille, jotka kirjoittivat asiallisia vastauksia.
Muutoin, olen pahoillani, että edes kirjoitin, koska tästä tuli paha mieli. Ihmiset voi nykyään todella huonosti ja sen näkee tästä palstasta. Kuinka ne lapset, jotka täällä tuollaisia omituisia kommentteja kirjoittavien aikuisten perheissä elävät, tulevat saamaan tukea ja empatiaa ja kannustusta, jos vanhemmat ovat näin kuutamolla.
:(
Itse uskon elämässä hyvään ja siihen, että hyvää antamalla tekee toisille hyvää, rakastamalla korjataan virheitä ja hyväksymällä tuetaan nuorta eteenpäin, myös niitä nuoria, jotka sitä vähiten ansaitsisivat. Eikö se joku viisauskin mene niin, että " Rakasta minua eniten silloin, kun sitä vähiten ansaitsisin"
Ap
Rakasta poika eheäksi.
Otat sen teille asumaan
Mikä tässä nyt on ongelma?
Voimia hankalaan tilanteeseen, ap. Minäkin olen sillä kannalla että väkisin erottaminen lietsoo vain kapinaa ja sen seuraukset kyllä sitten arvaa. Ota ennemmin poika perheeseen mukaan ja kohtele kuin omaa lastasi.
Mutta ihan joka ikiselle tyttärelle saisi pitää kunnon juttutuokion aiheesta miehet. Jos sulla on ollut paskoja kokemuksia itsellä, niin kerro niistä. Kuin nainen naiselle. Kysy kohteleeko poika tytärtäsi muuten hyvin, eihän arvostele, vähättele, tuomitse, yritä hallita. Kerro esimerkein mitä on henkinen väkivalta ja painostus. Kerro että jos oma vaisto varoittelee tai jonkun suhteessa tapahtuvan asian vuoksi tulee kamala olo, niin se on varoitusmerkki. Kerro että olet huolissasi, ja koska huumeet voivat viedä, haluaisit pysyä kartalla tytön ja suhteen kuulumisista. Tämä kaikki siksi, että huumeidenkäyttäjät ovat tosiaan moniongelmaista porukkaa, jotka eivät ole tunnettuja muiden ihmisten arvostamisesta ja kauniista teoistaan.
Kyllä siitä pojasta kasvaa kunnon mies.
Pääsee töihin sol pesulapalveluun.
Tyttösi tekee monta ihanaa lasta.
Tulee kesähäät..tapaat uudet ihanat sukulaisesi:)
Vierailija kirjoitti:
Voimia hankalaan tilanteeseen, ap. Minäkin olen sillä kannalla että väkisin erottaminen lietsoo vain kapinaa ja sen seuraukset kyllä sitten arvaa. Ota ennemmin poika perheeseen mukaan ja kohtele kuin omaa lastasi.
Mutta ihan joka ikiselle tyttärelle saisi pitää kunnon juttutuokion aiheesta miehet. Jos sulla on ollut paskoja kokemuksia itsellä, niin kerro niistä. Kuin nainen naiselle. Kysy kohteleeko poika tytärtäsi muuten hyvin, eihän arvostele, vähättele, tuomitse, yritä hallita. Kerro esimerkein mitä on henkinen väkivalta ja painostus. Kerro että jos oma vaisto varoittelee tai jonkun suhteessa tapahtuvan asian vuoksi tulee kamala olo, niin se on varoitusmerkki. Kerro että olet huolissasi, ja koska huumeet voivat viedä, haluaisit pysyä kartalla tytön ja suhteen kuulumisista. Tämä kaikki siksi, että huumeidenkäyttäjät ovat tosiaan moniongelmaista porukkaa, jotka eivät ole tunnettuja muiden ihmisten arvostamisesta ja kauniista teoistaan.
Kaikki huumenkäyttäjät eivät ole moniongelmaisia
Esim ihana Jari Sillanpää on esimerkki kivasta huumeiden käyttäjästä
Vihan lietsomisesi ei kannata
Ota poika perheeseen mukaan ja kohtele kuin omaa lastasi.
Vierailija kirjoitti:
Poika voi mennä esim miehesi kanssa kalaan ja pelaamaan koripalloa:)
Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan ala poikaa elättämään, kohta on velkojat ovella!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika voi mennä esim miehesi kanssa kalaan ja pelaamaan koripalloa:)
Ja välissä voi vetää hermosauhut sukulaishintaan:)
Voisitko ottaa nuorten kanssa aiheen puheeksi? Kertoa suoraan että olet huolissasi koska se pilaisi sinunkin elämäsi ja huoli on valtava. Sano että välität heistä molemmista ja toivot nuoren rakkauden pysyvän terveenä ja maailman ihanimpana asiana, niinkuin sen ikäiset kokevat. Rakastuminen on niin vahva, jännä ja uusi tunne, ettei siihen mitkään vanhempien voimakeinot auta lopettamaan suhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan ala poikaa elättämään, kohta on velkojat ovella!!!!
https://www.vauva.fi/keskustelu/3214072/tyttaren-16v-poikaystavalla-huu…
Ap ei ole YYHOO...kyl sil on varaa ruokaan
Vierailija kirjoitti:
Voisitko ottaa nuorten kanssa aiheen puheeksi? Kertoa suoraan että olet huolissasi koska se pilaisi sinunkin elämäsi ja huoli on valtava. Sano että välität heistä molemmista ja toivot nuoren rakkauden pysyvän terveenä ja maailman ihanimpana asiana, niinkuin sen ikäiset kokevat. Rakastuminen on niin vahva, jännä ja uusi tunne, ettei siihen mitkään vanhempien voimakeinot auta lopettamaan suhdetta.
Ap: moi ville
Ap: mä oon huolissani ..kun sä tuut totanoin pilaamaan mun elämäni
Vierailija kirjoitti:
Onko tytelle pakko antaa rahaa
Ei
Tuleeko tyttö nälkäisenä kotiin
kyllä
Vierailija kirjoitti:
kauhea tilanne!
Koita pitaa hyvat ja laheiset valit molempiin nuoriin. Pystyisitko ohjaamaan heita minkaan jarkevamman tekemisen pariin? Voit koittaa olla turvallinen varavanhempi talle pojalle, oma aitini toimi taannoin vahan siihen tyyliin siskoni parille ystavalle, tosin heidan ongelmansa eivat olleet ihan samaa luokkaa kuin teilla.
Se voi tehda ison vaikutuksen elamaan, kun nakee normaalia perhe-elamaa ja kokee olevansa tarkea ja valitetty.
Jos rahat riittaa, niin ottakaa poika esim. kesamokille mukaan.
Kyllä, järkevää ja kivaa tekemistä yhdessä! Meette kiipeilypuistoon, vesipuistoon, huvipuistoon, piknikille, uimarannalle, teette kaikkea tervettä :) Ja seksiä ei tun ikäisellä tarvitse vielä olla, eli sitä huoneessa nyhräämistä minimille, eikä tietty yökyläilyjä, kukin nukkukoon kotonaan.
Kiitos niille kommentoijille, jotka kirjoittivat asiallisia vastauksia.
Muutoin, olen pahoillani, että edes kirjoitin, koska tästä tuli paha mieli. Ihmiset voi nykyään todella huonosti ja sen näkee tästä palstasta. Kuinka ne lapset, jotka täällä tuollaisia omituisia kommentteja kirjoittavien aikuisten perheissä elävät, tulevat saamaan tukea ja empatiaa ja kannustusta, jos vanhemmat ovat näin kuutamolla.
:(
Itse uskon elämässä hyvään ja siihen, että hyvää antamalla tekee toisille hyvää, rakastamalla korjataan virheitä ja hyväksymällä tuetaan nuorta eteenpäin, myös niitä nuoria, jotka sitä vähiten ansaitsisivat. Eikö se joku viisauskin mene niin, että " Rakasta minua eniten silloin, kun sitä vähiten ansaitsisin"
Ap