Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteinen asuntolaina ja puoliso kuolee - onko pakko neuvotella uudet ehdot pankin kanssa?

Vierailija
09.07.2018 |

Vai onko mahdollista vain siirtää laina yksin omiin nimiin ja jatkaa samoilla ehdoilla lainan maksamista? Tämä tilanne olisi minulle edullisin, koska meillä on alhainen lainamarginaali ja pystyisin sen maksamaan hyvin pois yksiksenikin. Jos pankki haluaa korottaa puolison kuoleman jälkeen lainamarginaalia, niin koen asian epäreiluksi, koska joudun tavallaan maksamaan ylimääräistä.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joko se kuoli? Vai mietitkö huvikseen? Henkivakuutus kattas kivasti lainaa, niin siitä on helppo yksin jatkaa.

Vierailija
2/48 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joko se kuoli? Vai mietitkö huvikseen? Henkivakuutus kattas kivasti lainaa, niin siitä on helppo yksin jatkaa.

Henkivakuutus ei enää tässä vaiheessa auta, kun puoliso sairastui vakavasti. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainassa kannattaa olla kuolemanvaravakuutus niin laina maksetaan pois eikä tarvitse sitten maksella mitään.

Vierailija
4/48 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että ehdot säilyy samana.

Vierailija
5/48 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainassa kannattaa olla kuolemanvaravakuutus niin laina maksetaan pois eikä tarvitse sitten maksella mitään.

Ei todellakaan kannata, maksaa ihan hveletin paljon. Halvemmalla pääsee kun ostaa henkivakuutukset molemmille, lainan määrän verran.

Vierailija
6/48 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on lapsia, niin tuo ei onnistu.

Vierailija
7/48 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että ehdot säilyy samana.

Luulo ei ole tiedon väärti. Minä olen saanut googlailemalla ainoastaan päinvastaista tietoa. Siksi kyselenkin täällä, olisiko jollain omakohtaista kokemusta asiasta. ap

Vierailija
8/48 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnistuu. ap

Vierailija
9/48 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jatkoin lainan maksua yksin ihan samoilla ehdoilla kuin ennenkin.

T. leski

Vierailija
10/48 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on oikea aika, varaat pankista ajan ja sovit, että miehen nimi poistetaan lainapaperista kokonaan. Siis perunkirjoituksen jälkeen. Eipä siitä taida kovin kummoisia kuluja tulla. Samalla suljet miehen tilit. Jos hänelle on jäänyt rahaa, voit maksaa sillä ensin lainaa.

Vierailija
11/48 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. leski

Sama. t: toinen leski

Vierailija
12/48 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu sinun tuloista ja maksukyvystä. Pankki katsoo tuloja ja asiakkuushistoriaa ja määrittää sopivan marginaalin. Ei se välttämättä muutu, jos sinulla on maksukykyä.

Vierailija
13/48 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. leski

Samoin, mieheni kuoli viime vuonna.

Vierailija
14/48 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on oikea aika, varaat pankista ajan ja sovit, että miehen nimi poistetaan lainapaperista kokonaan. Siis perunkirjoituksen jälkeen. Eipä siitä taida kovin kummoisia kuluja tulla. Samalla suljet miehen tilit. Jos hänelle on jäänyt rahaa, voit maksaa sillä ensin lainaa.

Pankki sulkee tilit kun tieto kuolemasta tulee. Perilliset ja mahdollinen testamentti selvitetään perunkirjoitusta varten, ja jos pesä on velkainen, ei perittävää välttämättä jää.

Jos laina on ollut yhteinen, on pankin kanssa sovittava uusista ehdoista. Maksusuunnitelma muuttuu ja pankin riski kasvaa (yksi maksaja on huonompi kuin kaksi velallista). Joka tapauksessa pankkiin joutuu neuvotteluun ja sopimaan siitä, onko asuminen kyseisessä talossa/osakkeessa enää mahdollista.

Vierailija
15/48 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnistuu. ap

Aha, teillä on siis keskinäinen testamentti, jolla lapset suljetaan pois asunnon omistuksesta. Olisit heti kertonut, että lapset saa lakiosana jotain muuta.

Vierailija
16/48 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. leski

Hieno kuulla, että tämä on mahdollista. Pitikö pankin kanssa käydä jotain neuvotteluja, uusittiinko koko lainasopimus vai jätettiinkö siitä vain miehen nimi pois? ap

Vierailija
17/48 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnistuu. ap

Aha, teillä on siis keskinäinen testamentti, jolla lapset suljetaan pois asunnon omistuksesta. Olisit heti kertonut, että lapset saa lakiosana jotain muuta.

Testamentissa on toiveena, etteivät lapset vaadi lesken eläessä lakiosaansa. Lapset ovat vielä alaikäisiä, joten tuskin vaativat lakiosaansa, eikä ole edes käteisvaroja sen maksamiseen. Siinä tapauksessa talo jouduttaisiin myymään, eikä ole lasten etu, että he menettäisivät kotinsa. ap

Vierailija
18/48 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainanmaksu jatkuu kuten ennenkin, ei sitä ole pakko ottaa omiin nimiin. Kannattaa kuitenkin miettiä selviääkö itse lainasta kun on vaan yksi maksaja. Jos ei niin asunto myyntiin tai neuvottelee pitemmän maksuajan. Silloin pankki todennäköisesti nostaa marginaalia, eikä välttämättä suostu ollenkaan jos maksukyky liian tiukka.

Vierailija
19/48 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. leski

Hieno kuulla, että tämä on mahdollista. Pitikö pankin kanssa käydä jotain neuvotteluja, uusittiinko koko lainasopimus vai jätettiinkö siitä vain miehen nimi pois? ap

En muista tarkalleen (pari vuotta aikaa tästä), mutta mielestäni totesin vain pankissa kuolinpesän asioita hoitaessani että haluan jatkaa lainan maksua yksin ja että pystyn siihen (lainaa oli/on melko vähän jäljellä). Mutta tosiaan pää oli silloin kyllä sen verran sekaisin että mielikuvat tällaisista jutuista aika hatarat...

Vierailija
20/48 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoitti jo alussa ettei tuota ongelmia lyhentää lainaa yksin samoilla ehdoilla.

Siis mitään ei tarvitse muuttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi