Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masennus ja sairausloma

Vierailija
09.07.2018 |

Kuinka pitkiä sairaslomia olette saaneet masennuksesta? Itselle määrättiin nyt 4 päivää ja hävettää jo etukäteen töihin paluu tämän jälkeen. Toisaalta en kyllä usko, että tässä 4 päivän levolla parannun tai tokenen, itsetuhoiset ajatukset päällä liki koko ajan ja itkettää. Edes kauppaan en uskalla mennä yksin, joten ahdistaa suunnattomasti etukäteen jo töihin paluu. En kyllä usko, että lisääkään sairauslomaa heruu, koska lääkäri ei oikein vaikuttanut ottavan tosissaan olotilaani.

Onko muita, joiden masennusta ei ole otettu tosissaan? Miten ihmeessä olette selvinneet arjesta ja töistä masennuksen keskellä?

Pelottaa myös töihinpaluu siksikin, että meillä saikuttelijoita suorastaan vihataan. Ymmärrän toisaalta, koska poissaoloni takia muiden hommat seisovat ja kaikki vaikeutuu, koska työpaikalle ei ole tällä hetkellä ketään, joka voisi hoitaa tehtäviäni. Siellä odottaa kunnon kaaos kun palaan takaisin ja 4 päivän tekemättömät hommat :S

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aluksi viikkoja, sitten kuukausia. Lopulta vuoden saikulla, sen jälkeen kymmenen (10) - kyllä, luit oikein - vuotta vuoden- kahden pätkissä määräaikaisilla kuntoutustuilla. Nyt pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä. Masennukseni on vaikea-asteinen ja kroonistunut.

Vierailija
2/32 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää vaatia pääsyä hoitosuhteeseen mielenterveyspuolen kanssa. Kyllä masennuksella aina saikkua saa, kunhan tekee selväksi, ettei kykene töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan saanut sairauslomaa masennukseen. Ja olen kyllä itsekin sitä mieltä, että elämänrytmin ja työn syrjässä kiinni olemisen säilyttäminen oli oikea ratkaisu silloin. Nukahtamislääkkeitä sain päivärytmin säilyttämisen avuksi.

Vierailija
4/32 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun pitää vaatia pääsyä hoitosuhteeseen mielenterveyspuolen kanssa. Kyllä masennuksella aina saikkua saa, kunhan tekee selväksi, ettei kykene töihin.

Kukaan ei pidä itkevää ja sekaisin olevaa ihmistä duunissa - se on varma. Jos masennus on syvää, se todellakin näkyy ja siitä _joutuu_ sairaslomalle. Muu on sitten jotakin muuta.

Vierailija
5/32 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei pidä itkevää ja sekaisin olevaa ihmistä duunissa - se on varma. Jos masennus on syvää, se todellakin näkyy ja siitä _joutuu_ sairaslomalle. Muu on sitten jotakin muuta.

Meillä on pari henkilöä, jotka säännöllisesti itkeskelee töissä eikä todellakaan kukaan ehdota saikkua. Päinvastoin, kohtelu on kovempaa kuin aiemmin. Ei kaikkialla välitetä ihmisten hyvinvoinnista.

Vierailija
6/32 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itseä on aina uskottu ja sairaslomaa tullut masennusperustein. Neljä päivää kuulostaa kyllä naurettavalta. Masennuksesta parantuminen voi kestää viikkoja, kuukausia tai kroonistuessaan vuosia! Suosittelen, että haet lisää saikkua. Eihän kukaan mt-ongelmista neljässä päivässä tokene! Ja onhan se työpaikallakin ihmeparantuminen. Harvoin nuo sairauslomien syyt jää työpaikoilla kollegoilta yms. väeltä hämäränpeittoon, vaikka pitäisi.. mistä lie johtuu..

Vierailija
7/32 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä, että sairastan keskivaikeaa masennusta. Masennus ei ole sama kuin suru, joka ehkä itkettää. Masentunut ei pysty välttämättä itkemään laisinkaan. Lisäksi masennus ei ole vain joku melankolinen vaihe elämässä, vaan se ihan oikeasti vaikuttaa SUORITUSKYKYYN. Itse en ainakaan ollut masentuneena työnantajalle kuin taakaksi. Työt ei sujunut, en ollut tehokas enkä tuottava. En vain pystynyt. Masennus voi aiheuttaa myös kognitiivisten kykyjen ja ongelmanratkaisukyvyn alenemista. Ei siitä ole silloin mitään hyötyä, että käyt töissä, jos et pysty täydellä teholla sitä tekemään. On se kumma, ettei ihmiset vielä nykypäivänäkään ymmärrä! Se on ihan sama kuin rammalle sanoisi, että ryhdistäydy ja kävele tai sokealle, että näe ja veikkaan et jokainen pitäisi sitä mauttomana kommentointina.

Vierailija
8/32 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi tuo työterveydenhuolto on aika hampaaton, mitä tulee masennuksen hoitoon. Itse hakeuduin julkista kautta psykiatrian polille ja psykiatrian erikoislääkäri kirjoitti kaksi viikkoa sairaslomaa ja tämän jälkeen vielä toiset kaksi viikkoa, sillä en lähennellytkään työkykyisyyttä. Toki meillä oli työterveydenhuolto, mutta mitä joku yleislääkäri voi sekaantua siihen, jos on jo psykiatrisen poliklinikan asiakas, missä hoitosuunnitelma tehty ja lääkitys määrätty. Ei työterveyslääkäri voi siihen lähteä sörkkimään mitään. Kysyin siis työnantajalta, että tilanne on nyt tämä, että olen saanut sairaslomaa psykiatrian erikoislääkäriltä julkisella puolella, johon työnantaja sitten totesi, että tuskin meidän lääkärit sinulle sen kummempaa diagnoosia keksii, eli ei tarvinnut käydä siellä lisäksi. Olisihan se ollut työnantajallekin kallista lystiä. Ja palkallinen oli tuo sairausloma. Sekä muutama sen jälkeen. Pian jo irtisanouduin itse.

Vierailija
9/32 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 kuukautta

Vierailija
10/32 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on pari henkilöä, jotka säännöllisesti itkeskelee töissä eikä todellakaan kukaan ehdota saikkua. Päinvastoin, kohtelu on kovempaa kuin aiemmin. Ei kaikkialla välitetä ihmisten hyvinvoinnista.

Juu ei niin. Jokaisen pitää pitää itse huolta omasta voinnistaan ja nostaa kädet pystyyn kun tulee raja vastaan. Itse olen tällä hetkellä fyysisesti puolikuntoinen mutta töissä silti, kevennetyllä työtaakalla. Ei ole mukavaa laittaa tietoisesti hommia muiden tehtäväksi, mutta pakko se on sanoa tai olen rikki. Sama pätee henkiseenkin puoleen.

Tuollainen neljän päivän saikku on kyllä kettuilua. Ap voit hakea sitä lisää jos töihinpaluu tuntuu mahdottomalta. Ei tuollaista oloa neljässä päivässä kuitata. Älä nyt välitä mitä työkaverit sanoo tai mitä ne ajattelee, tärkeintä on mikä sun olo on ja miten pääset takaisin elämänsyrjään kiinni. Työpaikkoja tulee ja menee, samoin työkavereita. Sun terveys on se minkä kanssa elät lopun elämääsi. Voimia!

Vierailija
11/32 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi 4:n päivän salkku on ihan veetyilua. Nyt laitat ittes kuntoon, sanot et oot rikki, pitkä saikku vaan. Hitot muitten mielipiteistä.

Vierailija
12/32 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhimmillään sain aina kuluvan loppuviikon, kun jaksaminen hupeni niin että viimeistään keskiviikkona olin taas ihan hajalla ja pystyin vain itkemään. Sitten kun tilanne otettiin ihan tosissaan, pisin yhtenäinen pästkä oli kolme kuukauttaja sitä jatkettiin aina tarvittaessa.

Vierailija
13/32 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään s-lomaa. Vain lääkemääräys ja pyyntö varata psykologille aika. Siellä saa käydä työterveyden piikkiin pari kertaa.

Vierailija
14/32 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin unettomuuden takia työterveydessä. Kerroin raskaasta elämänvaiheestani joka mielestäni aiheuttaa unettomuuden. Lääkäri teki minulle masennusseulan ja sen perusteella minulla on keskivaikea masennus. Aloitettiin masennuslääkitys ja sain 2,5 vkoa sairaslomaa. Onneksi minulla oli vain muutama vuoro töitä sairasloman jälkeen ja sitten alkoi reilu 4 vkon kesäloma. Masennuslääkkeen aloitus ei alkanut hyvin, kärsin pahoista sivuoireista ja lääkettä vaihdettiin. Nyt sujuu jotenkuten. Onneksi unettomuuteen lääkitys on auttanut tai ehkä se, ettei tarvitse stressata nukkumisen kanssa ja miten jaksaa aamulla vähän nukutun yön jälkeen mennä vaativaan työhön. Onneksi työantajakin tuli vastaan ja sanoi, että jos tarvitsen niin voin tehdä lyhennettyä työaikaa. Ehkä osuutta on silläkin, että en ole ollut töistä pois oman tai lasten sairauksien takia juuri yhtään menneinä vuosina.

Vierailija
15/32 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tällainen tilanne. Olen ollut määräaikaisena noin 6 vuotta tällä työnantajalla ja seuraava pätkä loppuu kolmen viikon päästä. Jatkosta ei ole tietoa. En uskalla hakea edes apua tähän ahdistukseen ja masennukseen, koska pelkään menettäväni työni. Olen muutenkin aina sairaana töissä, koska pelkään, ettei sopimustani jatketa enää.

Lopetin lääkityksen pari vuotta sitten ja tilanne on pikku hiljaa pahentunut uudestaan.

Vierailija
16/32 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän lääkäri halua sinut kontrollikäynneille tiheästi ja sen vuoksi lyhyt s-loma. Et sinä siellä kotona ainakaan ilman terapiakäyntejä ja lääkitystä parane. Työterveyshuollossa nimenomaan kirjoitetaan lyhyempiä sairauslomia ja pidetään mm.0 työterveysneuvotteluja, joissa yritetään miettiä yhdessä lääkärin ja työnantajasi kanssa, miten jatketaan: s-loma, työn paluu osa-aikaisesesti/ koloaikaisesti, muut tulitoimet.

Vierailija
17/32 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu nuorimies joutui masennuksen vuoksi sairaalaan ja sai heti suoralta kädeltä kaksi viikkoa sairauslomaa. Johan siellä sairaalassa menee viikko, ellei pidempään. Tuskin tulee työkuntoon kahdessa viikossa, mutta sitten kun pystyy jonkin verran töitä tekemään, voi yrittää töihinpaluuta osa-aikaisen sairausloman kautta. 

Tämäkin ressukka yritti omin voimin pärjätä, kunnes ei enää pärjännyt. Parempi olisi varmaan ollut, jos olisi hakenut apua ennen kuin menee ihan tilttiin.

Vierailija
18/32 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän lääkäri halua sinut kontrollikäynneille tiheästi ja sen vuoksi lyhyt s-loma. Et sinä siellä kotona ainakaan ilman terapiakäyntejä ja lääkitystä parane. Työterveyshuollossa nimenomaan kirjoitetaan lyhyempiä sairauslomia ja pidetään mm.0 työterveysneuvotteluja, joissa yritetään miettiä yhdessä lääkärin ja työnantajasi kanssa, miten jatketaan: s-loma, työn paluu osa-aikaisesesti/ koloaikaisesti, muut tulitoimet.

Yksi erittäin hyvä perustelu pidemmille sairauslomille on se, ettei tarvitse viikon välein stressata, että vieläkö saa saikkua vai joutuuko jo töihin. Sitten kun tietää jo hyvissä ajoin, että nyt on esim. kuukausi aikaa toipua rauhassa, toipuminen todella lähtee käyntiin. Kontrolli-, terapia- ja keskustelukäyntejä se ei estä. 

Vierailija
19/32 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi erittäin hyvä perustelu pidemmille sairauslomille on se, ettei tarvitse viikon välein stressata, että vieläkö saa saikkua vai joutuuko jo töihin. Sitten kun tietää jo hyvissä ajoin, että nyt on esim. kuukausi aikaa toipua rauhassa, toipuminen todella lähtee käyntiin. Kontrolli-, terapia- ja keskustelukäyntejä se ei estä. 

Lisäksi esim opetusalalla sijaista ei oteta jos s-loma lyhyt. Jos siis on monta lyhyttä sairauslomaa putkeen, luokassa ei ole sijaista ja kiva stressi sitten opelle vielä siitäkin, että miten kurssit maaliin. Esim lukiossa jakso on niin lyhyt, että opettajan poissaolo ja perutut tunnit sotkee pahimmillaan koko kurssin etenemisen. Alakoulussa puolestaan lapset riehuu ja kiusaa luokassa keskenään, jos ei ole sijaista. Lääkärit ei osaa näitäkään seurauksia ajatella, jos sairausloma on just joku 3 pvää ja sitten ehkä toiset 3 lisää jne.

Vierailija
20/32 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekin vielä, että kun palkanmaksu loppuu, Kelan päivärahat on paljon helpompi hakea pidemmälle ajalle eikä muutamaksi päiväksi kerrallaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme