Mä en jaksa kun mies valittaa koko ajan rahasta
Kauheat menot on koko ajan, se tiedetään, mutta maksan tosi ison osan palkastani laskuja ja teen vielä sivutyötä. En kaipaa nyt mitään säästämisvinkkejä vaan alan väsyä tähän. Mies tietää tulotasoni, mutta kokoaikainen valitus jatkuu, ja sitä rahaa nyt ei vaan mistään tule enempää. En jaksa kuunnella kun se ei auta MITÄÄN. Onko ero ainoa ratkaisu? olen monta kertaa sanonut tästä, asia ei muutu.
Kommentit (33)
Omat rahat. Vain henkisesti jälkeenjääneet jakavat rahat parisuhteessa nykypäivänä. Nyt valoja päälle! Lapsien kulut maksetaan 50/50 eurolleen.
Vierailija kirjoitti:
2 autoa ja kilpaurheilevat lapset.On selviö,että rahaa palaa.Lajista riippuen runsaastikin.
Miehen olisi parasta vain hyväksyä rahanmeno.
Miten asunnon pienentäminen auttaisi? Paitsi jos omistatte 100m2 Helsingissä merenrannalla ja vaihdatte sen 65m2 Keravalla.
Kiitos. Juurikin näin. Oon niin väsynyt, kun tilanne on tämä ja tiukka, niin toinen valittaa koko ajan. Mitä se auttaa, muutakuin nyt on paha mieli.
ap
Vierailija kirjoitti:
Omat rahat. Vain henkisesti jälkeenjääneet jakavat rahat parisuhteessa nykypäivänä. Nyt valoja päälle! Lapsien kulut maksetaan 50/50 eurolleen.
Jos maksetaan 50/50 kaikki niin sitten mulla menee kaikki ja miehelle jää tonni kuussa. Oikein?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos maksetaan 50/50 kaikki niin sitten mulla menee kaikki ja miehelle jää tonni kuussa. Oikein?
sitten vähennätte kuluja sen verran ettei sinulla mene kaikki.
Tehkää nyt kuitenkin se excel (tai mikä tahansa muu kirjanpito). Se, että ei jää rahaa säästöön, ei oikeasti kerro mistään mitään - voi olla, että elät säästäväisesti ja tarkasti tai sitten hassaat rahasi mihin sattuu. Sinun on ihan turha vikistä, että rahaa ei jää mihinkään, jos et suostu ilmoittamaan, mihin rahasi oikeasti kuluvat.
Kerroit puhuneesi, mutta ytitä vielä. Joskus kun et ole kiukkuinen, keskustelkaa, asiallisesti, syyttelemättä, "minä", "minusta tuntuu". Sano että on raskasta koko ajan kuunnella syyttelyitä ja moitteita.
Puhukaa.
Meillä riideltiin aina rahasta. Minä hoidin laskujen maksun ja molemmilla oli omat tilinsä. Koska minä hoidin kaikki laskujen maksamiset ja sopimusten ylläpidot ja mahdolliset muutokset kaikki sopimukset myös olivat minun nimissäni. Minä kuuntelin alkuvuodet sitä kuinka tuhlaan. Sitten päätin että maksan yhteisiä kuluja niin paljon että varmasti riittää. Ei riittänyt. Mies säästi omat rahansa ja nalkutti.
Päätin että joskus se loppuu. Loppui siihen kun mies jäi eläkkeelle. Minulla on työikää jäljellä vielä yli 10v ja lapset teinejä.
Annoin vaihtoehdoiksi eron tai naimisissaolon eri osoitteissa. Hän muutti mökille. Laskut jaettiin todellisten kulujen mukaisesti.
Hän maksaa kaiken mitä hänen asumiseensa ja huushollinsa ja autonsa ylläpitoon kuluu.
Vierailemme toisissamme. Jo ennen kuin lähdetään kauppaan, kysäisen että tai totean että kumpi maksaa.
Enää ei riidellä rahasta. Se ei tarkoita valitettavasti auvoista oloa. 2-3pv menee yhdessä hyvin, sitten taas vaihdamme osoitetta niin että olemme omissa kodeissamme.
Jos jo silloin kun avioliitto on kohtuullisen uusi on jatkuvaa kinaa rahasta ja kulutustottumuksista taitaa olla tiukan tutkiskelun paikka. Minun kokemuksellani se ei muuta kuin pahenee. Ja se syö. Liikaa.
Meilläkin riideltiin rahasta. Oli lainat, autot ja kaksi kasvavaa lasta. Ja iso koira.
Mies valitti kun hänelle ei jää rahaa ja minä tuhlaan. Pari kuukautta laitoin kaikki menoni ylös, häneltäkin suurimman osan. Sitten oli faktaa näyttää että kyllä hänellekin jäisi rahaa ellei oli kallista harrastusta. Poika harrastaa samaa ja hänen harrastuskuluihinsa osallistun, samalla tavalla kuin tyttärenkin. Niinä kuukausina kun tätä tarkasteltiin, maksoin oikeastaan noin 60% ruokakustannuksista esimerkiksi, puolet asumiskustannuksista, oman autoni kulut täysin, puolet tyttären harrastuksesta ja 30% pojan harrastuksiin menevästä rahasta sekä kokonaan isohkon eläinlääkärikustannuksen koirasta (600 eur).
Silloin laskettiin että kokonaisuudessaan yhteisiä kuukausimenoja tulee noin 1900 euroa, joka tarkoittaa että miehellä pitäisi jäädä nettopalkasta 1200 euroa ja minulla 1300 euroa, noin suunnilleen. Ja nämä ylimääräisiin ruokakuluihin(työlounaat, ravintolakäynnit), omien autojen ja harrastusten maksut, vaatteet ym ym. Säästöön.
Ja nyt vielä kun olen tehnyt suursiivousta kotona, myynyt varastosta tavataa ja vanhoja vaatteita, niin tämä raha menee suoraan ruokakustannuksiin ja säästöön perheen yhteistä lomamatkaa varten.
Liian suuret kulut. Näinä tasa-arvon aikoina tulee lasten kulut maksaa 50/50.
Laittakaa yhteinen tili. Sinne kummaltakin sama summa.
Eli mies ei halua elättää sinua.
Yks nainen on sairaseläkkeellä, hänen miehensä töissä. Ovat maksaneet 50/50 aiemmin. Jopa lapsesta elatusmaksua puoleksi. Nyt miehellä jää käyttörahaa, naisella ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytätkö kaikki rahasi heti? Jääkö säästöön? Jos ei jää, niin miehesi on oikeassa.
En käytä todellakaan, ei jää säästöön silti. Niin isot maksut. Harrastekulut lapsilla on jo sellaiset 400e kk per lapsi, minä maksan toisen.
ap
Mies ei ole oikeassa!En ymmärrä näitä 50 /50 jakoja.Perhe on yksikkö,jolla on menoja.Tulot 1800 ja 3500 netto,kenen mielestä 50/50 on ok?Jos välttämättä joka makkarasiivun kustannukset pitää jakaa niin tulojen suhteessa.
Ja ap erossa et pääse eroon kuin miehen päivittäisestä nalkutuksesta,tilalle saanet paljon vaikeammat riidat rahasta.
Ero on ainoa ratkaisu!