Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tottelemattomat lapset on rasittavia

Vierailija
09.07.2018 |

Meillä kävi viikko sitten kylässä eräs ystäväperhe ja heidän lapset on täysin vahdittavia. Nyt päälle 4vuotiaat ja 2vuotiaat. Eivät usko mitään. Vanhemmatkin tiedostavat tämän mikä sinänsä on plussaa,koska useimmat vanhemmat ei sitä ääneen myönnä, että ne omat kullannuput ei kertakaikkiaan usko mitään. Eikä ketään. Ei edes vieraita ihmisiä.

Tuntui siltä, että vanhemmat on vähän luovuttaneet tai että ainakin kylässä käynti on sellaista lomaa vahtimisesta,kun jätetään se lasten perässä juokseminen muille. Ja pakkohan sitä on jonkun tehdä,kun jatkuvasti joku kipeää seinää ylöspäin. Kaapeista haetaan syötävää, kaikkeen kosketaan,kaikki hajotetaan.

Ymmärrän, että lapsia on erilaisia ja osa on vilkkaampia, mutta ei kai vilkkaidenkaan kohdalla tälläistä tarvitse olla?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten he reagoi, jos kieltää vaikka kovallakin äänellä, ettei saa tehdä jotain? Nauravat ja jatkavat?

Vierailija
2/18 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten he reagoi, jos kieltää vaikka kovallakin äänellä, ettei saa tehdä jotain? Nauravat ja jatkavat?

Vain jatkavat. En ole huomannut mitään nauramista tai en ainakaan sellaista nyt muista. Sellaista selkeää, että tiedetään tekevämme väärin ja kiellettyä ja kuullaankin kiellot, mutta niistä ei vain välitetä yhtään. Isompi saattaa tehdä myös niin, että ihan ääneen sanoo, että jos en nyt saa tehdä näin niin kostan sen tekemällä näin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, rasittavaa on. Vanhemmat on varmaan aika rasittuneita.

Vierailija
4/18 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsiperheet kestitään keittiössä, lapsilla ei ole pääsyä muihin huoneisiin. Kyllähän lapset protestoivat vastaan, mutta ilmoitan, että minun kotini, minun sääntöni. Osaan sanoa napakasti, jos tehdään jo kiellettyä ja ilmoittaa lapselle, että huusi hän miten lujaa tahansa, niin muutosta tilanteeseen ei tule.

Vierailija
5/18 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon huomannut etten saa komentaa edes omiani tälläisessä porukassa kun muiden kultamussukat pelästyy tai saavat ikuisen trauman kun eivät saa toteuttaa itseään.

Lapsien pitää saada tehdä mitä haluavat tai niiden pitää olla luonnostaan ihan apaattisia. Siinä vaihtoehdot.

Vierailija
6/18 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän naapurin rouva. Lapset ei tottele mitään (isommat kuin ap:n tarinassa)... Enkä ihmettele. En ole niin ponnetonta komentamista ikinä kuullut: "Älä nyt Matti ota sieltä sitä keksiä.. No, et sitten ota enempää... Ei sitten kolmatta... syöt sen siinä pöydän ääressä, ettei tule murenia.... hmm, no, syö nyt nätisti sitten, ettei murenna kovin paljoa...." Ja kun tekisi omassa kodissaan, mutta meillä lapset tekee, mitä huvittaa ja äiti vaan kieltää, vesittää kieltonsa, muuttaa sitä kieltoa, antaa uuden uukaasin jne. Uskomatonta seurata vierestä. Kun sanoin kerran, että meidän on pakko lähteä erääseen paikkaan ja annoin vielä kellonajan eli kehoitus lähteä, niin äiti haki kyllä kengät, mutta lapset alkoi kiukutella, etteivät lähde. Mitä teki tämä mamma: " Okei, 15 minuuttia sitten vielä". Meinasin tosissani hermostua, että kuuliko se lainkaan, että meidän pitäisi lähteä ja on pyydetty lähtemään, niin tämä antaa itse lisäaikaa lapsilleen vielä.

Vierailija
7/18 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoisin hyvin ystävällisesti, että nyt teidän on aika lähteä kotiin. Aina on lapset minua uskoneet, olen varmaankin niin pelottava, minun ei siis ole koskaan tarvinnut ketään vierailulle tullutta passittaa kotiinsa. Kaupassa olen puuttunut lasten käytökseen, esim. eräs juoksi kangaspakkojen päällä kangaskaupassa, äidistä ei ollut kieltäjäksi, myyjä ei vissiin uskaltanut, minä lopetin homman alkuunsa. Myyjä pääsi vähemmällä, ei peruuntunut kaupat, kun puuttuja oli toinen asiakas. 😏

Vierailija
8/18 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten,kun komentaminen on sitä että "voi rakas älä nyt, ei noin saa tehdä" tai "kultapieni ei saa". Ei semmosesta lässyttämisestä valmista tule.

Vierailija
9/18 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän naapurin rouva. Lapset ei tottele mitään (isommat kuin ap:n tarinassa)... Enkä ihmettele. En ole niin ponnetonta komentamista ikinä kuullut: "Älä nyt Matti ota sieltä sitä keksiä.. No, et sitten ota enempää... Ei sitten kolmatta... syöt sen siinä pöydän ääressä, ettei tule murenia.... hmm, no, syö nyt nätisti sitten, ettei murenna kovin paljoa...." Ja kun tekisi omassa kodissaan, mutta meillä lapset tekee, mitä huvittaa ja äiti vaan kieltää, vesittää kieltonsa, muuttaa sitä kieltoa, antaa uuden uukaasin jne. Uskomatonta seurata vierestä. Kun sanoin kerran, että meidän on pakko lähteä erääseen paikkaan ja annoin vielä kellonajan eli kehoitus lähteä, niin äiti haki kyllä kengät, mutta lapset alkoi kiukutella, etteivät lähde. Mitä teki tämä mamma: " Okei, 15 minuuttia sitten vielä". Meinasin tosissani hermostua, että kuuliko se lainkaan, että meidän pitäisi lähteä ja on pyydetty lähtemään, niin tämä antaa itse lisäaikaa lapsilleen vielä.

Ah, sisareni varmaankin olut teillä kylässä. 😂

Vierailija
10/18 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nämä lapset,jotka ottaa kahvipöydässä kaikkia viittä sorttia heti eteensä. Haukkaa kerran ja sitten kaikki jää syömättä. Ja vanhemmat vaan vieressä katsoo ja kieltää ja myöntyy, kieltää ja myöntyy.

Vierailija
11/18 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain jatkavat. En ole huomannut mitään nauramista tai en ainakaan sellaista nyt muista. Sellaista selkeää, että tiedetään tekevämme väärin ja kiellettyä ja kuullaankin kiellot, mutta niistä ei vain välitetä yhtään. Isompi saattaa tehdä myös niin, että ihan ääneen sanoo, että jos en nyt saa tehdä näin niin kostan sen tekemällä näin. 

Tuon ikäiset jatkavat aika pokkana juuri kiellettyä asiaa, siksi se homma täytyy viedä loppuun asti. Eli tehottoman kiellon jälkeen mennään ohjaamaan lapsi pois sieltä.

Jos menee jatkamaan, niin uudestaan ohjataan pois, ja omalle lapselle pidän tuossa kohtaa puhuttelun, että minkä takia jatkaa kun tietää olevan kiellettyä + jos käytös ei parane, niin lähdetään suoraan kotiin.

Ja jos jatkaa, niin uhkaus on pidettävä, eli sitten tosiaan lähdetään kotiin, sama se kuinka paljon lapsii itkee ja huutaa.

Ja vaikka visiitti jäisi viisiminuuttiseksi, niin lohtuna voi ajatella, että seuraava kerta menee jo paremmin, kun lapsi tietää ettei huonoa käytöstä siedetä.

Vierailija
12/18 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle tulee huono itsetunto jos sitä komentaa ja traumat jos sitä kurittaa.

Vierailija
13/18 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas oon liiankin kova komentamaan, mutta oikeasti, en minäkään jaksa metelöiviä lapsia, varsinkaan jos omat metelöi. Enkä oikein jaksa mmiettiä esim kaupassa että mitä muut ihmiset aattelee kun korotan ääntäni kun kaksivuotias ei halua totella.

Juuri oltiin puistossa ja oli paljon ihmisiä, vanhuksia istui penkillä. Kielsin omaa parivuotiasta ottamasta sateenvarjoa rattaista, koska tiedän että kuitenkin huitoo sillä muita.

Ja kun kielsin niin laps sai hirveen huutoraivari kohtauksen, ja mummelit ja papat tuijotti. Mutta kielsin ja otin syliin ja mentiin vähän kauemmas ja no, lopulta kyllä leppyi ja jatkoi leikkimistä.

Kyllä sitä on omissa hermoissa kestämistä, tää nyt on neljäs muksu tuo 2 vee, niin ehkä sitä on vaan ihan tarpeeks kuunnellu kiukkuamista ym niin ei sillä tavalla pelkää sitä huutoa.

Vierailija
14/18 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on niin täydellisiä äityleitä. Täällä kaikki täydelliset äitylit piileksii.

Vierailija
15/18 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauska kommentti 😊. Kaupassa näkee usein näitä "Älä nyt kerttukaisaliinajarkkoeemeli ota, koske, avaa, juokse!" Ja mitä tapahtuu? Ei yhtään mitään. Lapsi jatkaa koko ajan ja keksii lisää. Ja äiti puhuu samaa litaniaa ja kaupparetki etenee samalla hulinalla.

Vierailija
16/18 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän naapurissa asuu myös tällaset tehottomien uhkausten mestarivanhemmat. Heillä myös äänitehot käytössä, mutta mitään ei silti tapahdu. Mitä enemmän nyt olen joutunut tilannetta seuraamaan, sitä varmempi olen siitä että nämä lapset on ensinnäkin turhautuneita ja toiseksi kaipaavat positiivista huomiota.

Heidän kanssaan käydään korkeintaan kaupassa tai kylässä, kun meneville lapsille voisi olla aika hyvä kiipeillä puistoissa ja puissa, juosta ja pyöräillä jne. Onko se sitten mikään ihme että yksi ei millään pysy poissa aidalta tai mattotelineeltä?

Ja se huuto on ihan kamalaa. "Nyt sisälle siitä!" on yleisin. Tekisi mieli sanoa, että anna niiden ulkoilla :(

Ja joo, en ole itsekään täydellinen ja lapsissa on jo luonne-erojakin niin, ettei kaikkea voi verrata. Mutta silti.

Vierailija
17/18 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nuorempi lapsi on sellainen, että kieltäminen ei usein auta mitään. On sekoitus vilkasta ja rauhallista ja kilttiä ja tottelematonta lasta. Kieltäminen ei monissa jutuissa auta ollenkaan, lapsi pitää mennä hakemaan pois. Lapsi on esim. ystävällinen toisille lapsille (ja aikuisille myös, on hyvin sosiaalinen). Päiväkodissa sanoivat, että lapsi rauhoittaa olemuksellaan levotonta lapsiryhmää. Mutta sitten, kun päättää jotain tehdä, on ihan sama, mitä aikuinen piipittää (tai karjuu, sen puoleen). Selitetään kyllä lapselle asiat, miksi ei saa jotain tehdä ja lapsi katuvaisena sanoo "en minä enää", kunnes taas. 

On ollut tuollainen ihan pienestä asti, nyt on neljän. Monessa paikassa käydessä oli niin, että aikuisen piti istua vieressä ottamassa lapsi pois kiinnostavasta asiasta (vaikkapa strereot) uudelleen, uudelleen, uudelleen ja uudelleen. Jos olette joskus heittäneet hämähäkin ulos kylmään, tiedätte, millä apinan raivolla se lähtee lämpöä kohti. Vähän samalla tavalla tämä nuorempi lapsi palasi sen kiinnostuksenkohteensa luo. 

Vierailija
18/18 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauska kommentti 😊. Kaupassa näkee usein näitä "Älä nyt kerttukaisaliinajarkkoeemeli ota, koske, avaa, juokse!" Ja mitä tapahtuu? Ei yhtään mitään. Lapsi jatkaa koko ajan ja keksii lisää. Ja äiti puhuu samaa litaniaa ja kaupparetki etenee samalla hulinalla.

Sisareni on kasvattajana juuri tuollainen. Äidiltämme menee aina sisareni kanssa "hermo", hän (isämme kanssa) itse on kasvattanut meidät puhumalla, mutta vaatimalla, ja pitämällä huolen, että uskomme, hyvää käytöstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi