Yksinasuville sinkuille maksetaan yhteiskunnan osalta käsittämättömän isoja tukia!
Tuosta 55-vuotiaan miehen tapauksesta sen voi jo huomata. Mutta eipä siinä vielä kaikki. Moni yksinasuva sinkku voi saada paljon tuota isompiakin tukia! Sinkuilla on tukien vuoksi mahdollisuus asua uusissa, isoissa asunnoissa ja kaupunkien keskustoissa. Sinkuilla on myös varaa harrastuksiin, matkusteluun ja viihteelle.
Jos taas on parisuhteessa, niin heti tuet pienenee, kun otetaan huomioon myös toisen osapuolen tulot. Perheellisillä taas tuet kasvavat lapsien myötä hyvin vähän siitä, mitä se on lapsettomaan sinkkuun verrattuna. Jos perheellisten saamien tukien määrä jaetaan henkilöä kohden, niin se on paljon pienempi kuin lapsettomalla sinkulla.
Miksi sinkuille maksetaan verovaroista noin järjettömän isoja tukia? Eipä se ole ihmekään, ettei nykyään ihmisiä enää houkuta parisuhde eikä varsinkaan lastenhankinta. Tämän maan tukipolitiikka on täysin perseellään, kun lapsettomia sinkkuja tuetaan ja sitä kautta ihan rohkaistaan sinkkuuteen ja lapsettomuuteen, mutta perheellisiä ja tulevaisuuden veronmaksajia ei haluta tukea ollenkaan samalla tavalla.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Mistä niitä tukia saa? Kerro ihmeessä, olen kaupungin keskustassa asuva sinkku, lukaalini on 25-neliöinen yksiö ja raavin toimeentuloni matalapalkka-alalta. Joka tilipäivän jälkeen voin todeta, että onneksi olen ruoanlaittotaitoinen niin selviää aika halvalla ruokaostoksista ja onneksi pääsen kävellen työpaikalleni. Auton pitoa ei voi harkitakaan, matkustus on toisten hupia ja viihde on sitä mitä telkkarista tulee.
Sen kun jättäydyt työttömäksi. Kannattaa ainakin selvittää, voi hyvinkin olla että työttömänä saisit käteen enemmän.
Olen asunut sinkkuna 19 vuotta enkä ole saanut mitään tukea kertaakaan.
Kun erosin avuopuolisosta, olisin tarvinnut jonkun asunnon pariksi kuukaudeksi (toki olisin voinut maksaa kohtuullista vuokraa). Kävin kysymässä kauoungin asuntotoimistosta, olisiko siellä mitään apua tilanteeseen. Ei ollut, koska palkka oli niinkin hyvä kuin noin 10 000 markkaa (käteen 7500 markkaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä niitä tukia saa? Kerro ihmeessä, olen kaupungin keskustassa asuva sinkku, lukaalini on 25-neliöinen yksiö ja raavin toimeentuloni matalapalkka-alalta. Joka tilipäivän jälkeen voin todeta, että onneksi olen ruoanlaittotaitoinen niin selviää aika halvalla ruokaostoksista ja onneksi pääsen kävellen työpaikalleni. Auton pitoa ei voi harkitakaan, matkustus on toisten hupia ja viihde on sitä mitä telkkarista tulee.
Sen kun jättäydyt työttömäksi. Kannattaa ainakin selvittää, voi hyvinkin olla että työttömänä saisit käteen enemmän.
Asumistuki ja tt-tuki on tulosidonnaisia, ei statussidonnaisia. Ei voi saada työttömänä enemmän yksinäinen työssäkäyvä.
Onhan se tiedossa, että tuolla elävien pariskuntien kannattaa muuttaa ainakin nimellisesti eri osoitteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta valtion pitäisi taata jokaiselle työ. Sellainen työ, johon sairauksiltaankin kykenee.
Jollei työtä löydy, tuet voisi olla nykyistä isommatkin.
Nauroin ääneen. Kiitos päivän piristyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä näin opiskelijana välillä ottaa päähän, kun yksin asuvat saavat asumistukea, mutta itse on lähes täysin puolison elätettävänä...
Sellaista se on kun päättää perustaa avoliiton. Ei ole mikään pakko
Aloittaja ei myöskään ilmeisesti hallitse kriittistä lukemista (tai sitten hän luki tuosta iltapulun jutusta vain otsikon ja pöyristyi). Tuo "55-vuotias sinkkumies" kirjoittaa, että on ollut työttömänä jo vuodesta 2003, eli 15 vuoden ajan, eli 40-vuotiaasta. Kukaan ei voi elää ensin ansiosidonnaisen ja sitten työttömyyskorvauksen ja toimeentulotuen sekä asumistuen varassa viittätoista vuotta ilman, että Kela tai työkkäri tai molemmat puuttuvat asiaan ja pistävät pakkokoulutukseen tai pakollisiin työkokeiluihin tai mitä ne nyt ovatkaan olleet. Kiinnostavaa muuten, että samaan hengenvetoon kirjoittaja väittää olleensa "koko elämänsä" kaupan alalla töissä. Jos on jäänyt pysyvästi työttömäksi jo 40-vuotiaana, niin työura ei lopultakaan ole kovin pitkä, vaikka olisi mennyt jo 20-vuotiaana töihin ja onnistunut pysymään samassa työpaikassa koko ajan.
Kukaan ei myöskään pysty elämään niin, että 15 vuoden aikana ei tulisi jotain taloudellisesti enemmän vaativaa eteen: hammaslääkäri, pesukone hajoaa (rivariyhtiöissä harvemmin on pyykkitupaa) tai muuta sellaista.
Kummasti on myös kivoja kavereita, joilta saa ilmaiset nettilehtitunnukset ja autojakin käyttöön, ja vielä tarjoavat pizzaa siitä riemusta.
Vuokranantajakaan ei ole ilmeisesti korotellut vuokria ja on jopa kustantanut rakennusmateriaalit vuokralaiselle, joka on saanut tehdä mukavan näkösuoja-aidan asuntonsa terassille.
Kaiken huipentaa se työttömyyteen täysin liittymätön kohta, jossa kirjoitetaan, kuinka hyvin seksielämässäkin menee, on lähes puolet nuorempi "ujo yksinhuoltaja", jonka kanssa vain harrastetaan seksiä eikä seurustella tai muuta sellaista tyhmää tunne-elämän juttua, ja nainen jopa toimii säännöllisesti kodinkoneenakin valittamatta (tai omanikäiseensä vaihtamatta).
Nyrkkisääntö: jos se kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se on.
Tämän fantasiakirjoitelman todenperäisyyttä ei voi mitenkään varmistaa (ellei iltapululla ja Yhteisvastuukeräyksellä ole tekijän nimeä ja osoitetta tiedossaan).
Itse epäilen, että tällaisen loruilun tarkoituksena on olla lähinnä vihanlietsoja työttömiä ja varsinkin yksineläviä työttömiä (tai eläkeläisiä) kohtaan. Ap:kin raivoaa täällä, että "liian suuret tuet, näitä on leikattava, #minunrahoillani" joten näköjään osui ja upposi.
Jos oikein salaliittoteoreetikoksi haluaisi ruveta, voisi tässä jo miettiä, että ollaanko vähitellen petaamassa toimeentulotuenkin leikkauksia, muokkaamassa yleisen mielipiteen maaperää otollisemmaksi sille...
Ainoa suora rahallinen tuki on verovähennykset, jotka ovat tasapuolisesti samat kaikille. Kannattaa laajentaa perspektiiviä vaihtoehtoiseen todellisuuteen, jossa useimmat tekevät töitä.
Ap valehtelee. Sinkut saavat vähiten tukia. Jos sinkku asuu suuren kaupungin keskustassa, hänellä on joko työpaikka tai iso perintö.
Kela ei hyväksy toimeentulotukea saavalta yksinasuvalta yli 673 euroa ylittävää vuokraa, vaan jos vuokra on tuota suurempi, loppusumman saa maksaa elämiseen tarkoitetusta toimeentulotuesta.
55 -vuotias rakenteli vuokranantajan luvalla ja kustantamana yksiöön terassit. Se vihjaa, että vuokranantaja on miehen kaveri tai sukulainen, joka vähän harrastaa hyväntekeväisyyttä ja vuokrasi asunnon pitkäaikaistyöttömälle tuttavuuden takia.
Salaliittoteoriasta tuli mieleen, että ne uutiset "vapaaehtoisesti työttömistä" olivat oudon tarkoitushakuisia. Olen varma, että toimittajat olivat etsineet pitkäaikaistyöttömiä, jotka ovat tajunneet työnhakunsa toivottomuuden pitkän työttömyyden jälkeen, ja toimittajat saivat ne johdattelevilla kysymyksillä tunnustamaan, etteivät he enää edes usko työn saamiseen, ja ovat alistuneet siihen. Ja sitten he olivat muka "vapaaehtoisesti" työttömiä, vaikka kyse oli ainoastaan realiteettien tunnustamisesta.
Onko se työnhakijan syytä, jos oikeita työpaikkoja ei ole riittävästi kaikille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän järjettömän isoista tuista puhut? Minä esim. saan asumistukea 170 e/kk ja työttömyyspäivärahaa 490 e/kk, eli vuosituloni ovat noin 8000 euroa. Vaihdetaanko osia?
?ttt
En tarvitse, pärjään ihan hyvin näinkin. Menköön rahat niille, joille se tulee tarpeeseen. Mainittakoon, että vuokrani on 197 euroa.
Minkähän takia tätä viestiä oli alapeukutettu? Eikö se ole vain hyvä asia, etten nosta tukia enempää kuin tarvitsen, vaikka olisinkin kenties niihin oikeutettu? Koen, että jos tulen toimeen, en tarvitse toimeentulotukea. Valaiskaa joku vähän mikä mun viestissä oli alapeukuttamisen arvoista.
Olen ansiotöissä yksityisellä sektorilla, joten kerrotko ap, missä ovat ne yhteiskunnan maksamat käsittämättömän isot tuet? Haen niitä mielelläni - on aika kallista maksaa kaikki elämisen kustannukset ihan yksin.
Vai onko tässä taas sama logiikka kuin asumistukia arvostellessa eli oletusarvona se, että 100% kansasta niitä nostaa? Ei me töissä käyvät mitään tukia saada. Me tienataan käyttörahamme ihan itse.
Samaa mieltä kuin ap, pitäisi olla yksilöllisempää, vain sen verran kuin kukin tarvitsee. Huomioiden lainat ja lääkekulut, työikäisillä matkakulut ym.
Siitä huono esimerkki että näistä on saanut nauttia jokainen suomessa syntynyt, sinäkin aikoinaan.