Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi toisessa korvassa tai korvan alueella pään sisällä rätisee ja litisee kun pureskelee ruokaa?

Lääkäri ei osannut sanoa
08.07.2018 |

Outo ääni kuuluu välillä. Kävin jo lääkärillä ja lääkäri katsoi korvat laitteella mutta sanoi ettei siellä mitään erityistä näy.
Kerroin että toinen korva rätisee välillä kuin siellä olisi riisimuroja ja nestettä, siihen vastasi vaan että ai jaa.

Kellään muulla kokemusta?
Korva ei kuitenkaan ole kipeä eikä sieltä tule vahaa tms. Minulla on takana kaksi poskiontelontulehdusta tältä vuodelta, voiko olla jotain jälkioireilua?
Eräänä päivänä tuon korvan puoleinen sierain oli vähän tukossa. Niistelin ja otin Duactia, ja sitten tuo ääni lakkasi kuulumasta.
En tiedä kuvittelenko, mutta minulla on ajottain pientä huimausta, ja niskaa on myös särkenyt ihan vähän. Toki se taitaa olla peräisin työpaikan vetoisasta ilmastoinnista joka ollut täysillä viime viikot.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei! Olen itse ylilääkäri ja se voi johtua myös siitä, jos olet joskus saanut kovan iskun niskaan, päähän tai selkään, silloin sinne on voinut tulla pieni vaurio joka aiheuttaa tämän kysesisen oireen. Suosittelen käymään tutkimuksissa, yleensä tämä vaurio on saatu ajan myötä korjattua.

-K R

Ihan sama mikä alilääkäri olet, utta oletko erikoistunut korviin yms?

Ei ne terveyskeskuslääkäritkään erikoislääkäreitä ole, sen enempää kuin yksityiset päivystävätkään. Kyllä yleislääkäri osaa korvat tutkia ja tarvittaessa pitäisi saada lähete korvalääkärille. "Pitäisi" siksi, että todellisuudessahan lähetettä ei saa, valitettavasti.

Vierailija
42/48 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla muutenkin kuiva atooppinen iho ? jos on, korvakäytäväkin hilseilee ja se tekee ratina ääniä. Terveyskeskuksessa hoitaja huuhteli minulta saman vaivan, katsoi korvaan pienellä instrumentilla ja sanoi ei täällä mitään näy, vaadin siinä et huuhdellaan kuitenkin, ja pullahti hilseillyttä ihoa(näytti kauralastulta siinä kipossa)  JA VAIVA PARANI. Ohjeeks Sibicortia  apteekista, farmaseutti neuvoo kyllä, kun kysyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla just vähän aikaa sitten flunssassa jos niisti, niin kuului välillä sellaista outoa kimeää vinkumista ja jotain rutinaa 😂 Muutenkin yleensä lentokoneen laskeutuessa järjetön kipu korvassa. En tiedä olisko joku rakenteellinen juttu.

Vierailija
44/48 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ritisevät ja lotisevat korvat johtuvat usein niskasta, kokeile aluksi vaikka toisenlaisia kenkiä (kyllä, kenkiä) ja uutta tyynyä

HÖPÖÄ, kuollutta ihosolukkoa kertynyt korvaan, korva vaikullaan yrittää työntää sitä pois, no ehkä sun kohdalla olen väärässä. EI pahalla,   

Vierailija
45/48 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkärikäynnin jälkeen korvissa ja posken alueella voi olla vaikka mitä outoja tuntemuksia. Osa johtuu käsittelystä eli hoidoista, osa pelkästä jännittämisestä ja siitä, että suuta pidetään auki tuntikin putkeen jokseenkin luonnottomassa asennossa. Oma hammaslääkärini ratkaisi asian pitämällä hoidon aikana "tuumaustaukoja".

Vierailija
46/48 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla just vähän aikaa sitten flunssassa jos niisti, niin kuului välillä sellaista outoa kimeää vinkumista ja jotain rutinaa 😂 Muutenkin yleensä lentokoneen laskeutuessa järjetön kipu korvassa. En tiedä olisko joku rakenteellinen juttu.

Olet niistänyt turhan voimakkaasti. Vähemmästäkin menee korvat lukkoon.

Vierailija
47/48 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla naksuu korvat joka kerta kun nielaisee ja korvalääkärin mukaan ihan normaalia. On ollut koko ikäni.

Vierailija
48/48 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea ketjua, joten voi tulla toistona:

Korvan ja nielun välissä on pieni ilmastointikanava, joka usein nielutulehduksissa tai limakalvojen turvotessa muista syistä, tukkeutuu. Tällöin tärykalvo räpisee. Mikäli ilmastointi heikkenee pidemmäksi aikaa, alkaa korvan tasapainoelimen nestepinta muuttua, mikä puolestaan aiheuttaa huimausta.

Kyllähän nyt lääkärin tämä asia pitäisi tietää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme