Miksi toisessa korvassa tai korvan alueella pään sisällä rätisee ja litisee kun pureskelee ruokaa?
Outo ääni kuuluu välillä. Kävin jo lääkärillä ja lääkäri katsoi korvat laitteella mutta sanoi ettei siellä mitään erityistä näy.
Kerroin että toinen korva rätisee välillä kuin siellä olisi riisimuroja ja nestettä, siihen vastasi vaan että ai jaa.
Kellään muulla kokemusta?
Korva ei kuitenkaan ole kipeä eikä sieltä tule vahaa tms. Minulla on takana kaksi poskiontelontulehdusta tältä vuodelta, voiko olla jotain jälkioireilua?
Eräänä päivänä tuon korvan puoleinen sierain oli vähän tukossa. Niistelin ja otin Duactia, ja sitten tuo ääni lakkasi kuulumasta.
En tiedä kuvittelenko, mutta minulla on ajottain pientä huimausta, ja niskaa on myös särkenyt ihan vähän. Toki se taitaa olla peräisin työpaikan vetoisasta ilmastoinnista joka ollut täysillä viime viikot.
Kommentit (48)
Ihan normaalia. Mulla rutisee niska, korvat ja polvet välillä samalla tavalla mitä kuvailit.
Mulla rutisee korvat nielaistaessa. Liittyy jumissa olevaan niskaan. Välillä toinen korva tuntuu menevän kokonaan tukkoon siltä puolelta jolla lihakset ovat pahemmin jumissa.
Kävisin hammaslääkärissä, leukanivel on aika lähellä korvaa ja jos siellä on vaikka nivelrikkoa, niin välillä tuntuu kuin korvassa paukkaisi.
Minullakin on ollut "riisimuro korvassa" niin kauan kuin muistan. Ärsyttävää, mutta olen tottunut siihen.
Ritisevät ja lotisevat korvat johtuvat usein niskasta, kokeile aluksi vaikka toisenlaisia kenkiä (kyllä, kenkiä) ja uutta tyynyä
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia. Mulla rutisee niska, korvat ja polvet välillä samalla tavalla mitä kuvailit.
Siis silloin, kun pureskelet ruokaa? Älä huijaa.
Mulla aamuisin lirisee niskat. Varmaan keltainen neste valuu selkäytimeen.
Vierailija kirjoitti:
Kävisin hammaslääkärissä, leukanivel on aika lähellä korvaa ja jos siellä on vaikka nivelrikkoa, niin välillä tuntuu kuin korvassa paukkaisi.
Juuri näin. Samoja oireita ajoittain ja hammaslääkärissä syylliseksi selvisi juurikin leukanivel.
Äidilläni oli oireena kilpirauhasen vajaatoiminnassa tunne kuin korvassa olisi ollut rutisemassa foliopaperimytty. Onko sinulla mitään muita oireita?
Myös niskan jumit voi aiheuttaa ongelmia korvissa.
Someniska tai jännitysniska. Kohta oireet pahenee, jos et tee mitään. Kipaise lukemaan tietoa.
Melko varmasti se leukanivel. Kulumaa tai muuta vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kävin hammaslääkärissä 2 viikkoa sitten, mikään hammasröngenkuvissa tai tarkastuksessa ei kuitenkaan viitannut leukojen jumiin, narskutteluun tms.
t: AP
Vierailija kirjoitti:
Äidilläni oli oireena kilpirauhasen vajaatoiminnassa tunne kuin korvassa olisi ollut rutisemassa foliopaperimytty. Onko sinulla mitään muita oireita?
Myös niskan jumit voi aiheuttaa ongelmia korvissa.
Kilpirauhaskokeet otettiin loppukeväästä muun terveystarkastuksen yhteydessä, ja kaikki arvot olivat viitearvojen sisällä. Halusin poissulkea tuolla väsymystä ja pientä turvotusta, mutta siihen saattanut olla stressi syynä.
Voiko stressi tai ahdistus aiheuttaa soivia korvia? Digitaalista sirinää joka ei ole peräisin laitteista? Pulssin kuulumista ja kaikumista toisessa korvassa?
t: AP
Jos korvan sisällä tärykalvon jossain takana olisi jumissa vettä, niin sen huomaisi varmaan kuulon huonontumisena, vai onko näin?
Minulla samaa ja etenkin myöhemmin iltapäivällä, tietääkö kukaan auttaako jotkut leuan jumppaliikkeet asiaa eli rentouttaisiko?
Korvassa voi olla liikaa vahaa.
Suihkun höyryssä alkaa kutista niin pyöritän A-vitamiinivoiteessa pumpulipuikon ja kuivaan sillä ulkokorvan.
Minulla on juuri nyt poskiontelotulehdus, ja toinen korva rätisee ja tirisee tuolla lailla. Kai nuo ontelot ovat jotenkin yhteydessä toisiinsa?
Jos olis tulehtunut niin sitä varmaan särkis??