Thai-poikien pelastaminen aloitetaan - alue eristetty
Nyt alkaa tapahtua. Pelastustoimiin kuulumattomat poistettu alueelta.
Kommentit (2093)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyiii redditin ketjussa oli linkki tähän videoon, jossa on esimerkki miten ahtaissa oloissa luolasukellus joskus tapahtuu. Videossa on kuulemma tilaa n. 35cm, kun Thaimaan luolassa on tilaa vähimmillään n.70cm, mutta kumminkin. Toi olis mun pahin painajainen.
HUOM! VIDEO EI SIIS OLE THAIMAASTAhttps://mobile.twitter.com/NESTA_US/status/1015620386598223877/video/1
Onhan tuosta nyt kyseessä olevasta pelastusreitistäkin esitetty, että jossain kohtaa korkeus vain 38 cm ja leveys 70cm. Siinä ei tosiaan aikuinen mies noin vaan liiku happipullot selässä.
Minä en ikinä pääsisi siitä läpi näiden megahinkkien kanssa.
Mä jäisin kiinni persuksista.
Totta puhuen näin videon, missä sukeltaja ryömi tällaisen kapeikon läpi happipullo edellä, hyi kauhistus. Aina vain vaikeampi käsittää, että pojat olisivat todellakin menneet sisällä juuri tätä reittiä mutta ehkä tapahtumien kulku selviää sitten aikanaan.
Kuivalla säällä, kun luolasto ei tulvi, siitä kapeikosta pystyy kävelemään vaikkakaan ei missään parijonossa. Sillä tavalla ne pojat ovat tuonne päätyneet. Sukeltaminen happipullojen ja muiden laitteiden kanssa kirjaimellisesti puurossa (näkyvyys sakeassa vedessä on aika lailla nolla) on ihan eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Todella ot, mut toi suomalaine sukeltaja on aika kuuma
Eihän tuota ois kyllä sopinut sanoa tällasessa tilanteessa mut sanoin kuitenki
On noi sellassia ammattimiehiä että mun silmään rupeaa olemaan kuumia ne ulkoisesti vaatimattomimmatkin. Asenne ratkasee!
"The Guardian: Operaatio aloitettiin kello 11
Juuri nyt meneillään olevassa tiedotustilaisuudessa kerrottiin, että pelastusoperaatio on alkanut tänään kello 11 paikallista aikaa (kello 7 Suomen aikaa). Asiastasta twiittasi The Guardianin Etelä-Aasian kirjeenvaihtaja Michael Safi."
Eli siitä ei tiedoitettu koska eräät taulapäät päätti ottaa dronet esiin.
Vierailija kirjoitti:
"The Guardian’s South Asia correspondent reports that authorities are complaining about some of yesterday’s media coverage, with someone flying a drone above the operation."
Tsiisus eikö noi nyt osaa käyttäytyä.
Paikalla olevat IS toimittajat tekivät lähetyksen jostain uudesta paikasta, johon kaikki ylimääräiset toimittajat, ruokahuolto ymv. siirretty. Aiemmin saivat olla aivan luolan suuaukon läheisyydessä ja nyt vuori näkyi lähes kokonaan jossain selvästi kauempana. Saanevat siis kiittää tuota dronen lennättäjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyiii redditin ketjussa oli linkki tähän videoon, jossa on esimerkki miten ahtaissa oloissa luolasukellus joskus tapahtuu. Videossa on kuulemma tilaa n. 35cm, kun Thaimaan luolassa on tilaa vähimmillään n.70cm, mutta kumminkin. Toi olis mun pahin painajainen.
HUOM! VIDEO EI SIIS OLE THAIMAASTAhttps://mobile.twitter.com/NESTA_US/status/1015620386598223877/video/1
Onhan tuosta nyt kyseessä olevasta pelastusreitistäkin esitetty, että jossain kohtaa korkeus vain 38 cm ja leveys 70cm. Siinä ei tosiaan aikuinen mies noin vaan liiku happipullot selässä.
Totta puhuen näin videon, missä sukeltaja ryömi tällaisen kapeikon läpi happipullo edellä, hyi kauhistus. Aina vain vaikeampi käsittää, että pojat olisivat todellakin menneet sisällä juuri tätä reittiä mutta ehkä tapahtumien kulku selviää sitten aikanaan.
Kuivalla säällä, kun luolasto ei tulvi, siitä kapeikosta pystyy kävelemään vaikkakaan ei missään parijonossa. Sillä tavalla ne pojat ovat tuonne päätyneet. Sukeltaminen happipullojen ja muiden laitteiden kanssa kirjaimellisesti puurossa (näkyvyys sakeassa vedessä on aika lailla nolla) on ihan eri juttu.
Kyllä näin maallikosta tuntuu ihan uskomattomalta että ne sai ne neljä ulos sieltä! Tarvii kyllä rautaset hermot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua jotenkin kylmää se ajatus, että ovat olleet päiväkausia siellä loukussa ennenkuin heiudät löydettiin. Vailla mitään tietoa siitä etsiikö joku. Kyllä siinä on kuolemanajatus jos toinenkin varmaan käynyt mielessä. Haluan uskoa, että thaikulttuurin hieman erilainen ihmis/elämänkäsitys on suojellut heitä pahimmilta ajatuksilta, mutta tiedä sitten. Ihmisellä on pohjimmaltaan aika vahva henkiinjäämisvietti.
Ihan yhtälailla sitä thaita pelottaa kuolema kuin suomalaista. Onhan täälläkin kuolemakäsityksenä mukamas taivas jne, mutta kuinka moni siihen oikeasti uskoo.
Aasialaiseen kulttuuriin ei kuulu samanlaista individualismia kuin länsimaiseen. Ei ole uskontosidonnainen asia.
Onkohan poikien henkistä puolta lääkitty jo siellä luolassa oleillessa? Rauhottavaa, piristävää, unilääkettä tms? Jotain siis ettei kauhu iske päinnäköä ja pysyvät rauhallisena.
Tähän mennessä tapahtunutta:
All four boys safely are being treated at a hospital in Chiang Rai, the nearest major city.
(Kaikki neljä pelastettua ovat sairaalassa Chiang Raissa, joka on lähin iso kaupunki.)
They have not yet been able to see their families, though a senior health official said they should be able to see them later today as long as there was “no hugging, no touching” until test results were back.
(Vielä eivät ole päässeet näkemään perheitään, myöhemmin tänään kyllä, mutta ei halimista ja koskettelua ennen kuin kaikki sairaalan testitulokset ovat selvillä.)
13 foreign divers and five Thai navy Seals made up the rescue team on Sunday night that brought out the four boys.
(13 ulkomaista sukeltajaa ja viisi Thaimaan laivaston erikossukeltajaa muodostivat sunnuntai-illan pelastusjoukkueen.)
When they reached the surface, the divers turned and hugged the boys, who wore full-face scuba masks, after completing the 3.2km journey through the muddy, jagged cave.
(Pinnalle päästyään sukeltajat halasivat poikia, joilla on täydet sukellusmaskit, selvittyään 3.2 kilometrin pituisesta matkasta läpi mutaisen, mutkaisen luolaston.)
The operation proceeded much faster than expected due to the walkable water level in the cave after it was launched at 10am local time on Sunday.
(Operaatio sujui paljon odotettua nopeammin koska osassa matkaa veden pinta oli kävelytasolla.)
Vierailija kirjoitti:
Tähän mennessä tapahtunutta:
All four boys safely are being treated at a hospital in Chiang Rai, the nearest major city.
(Kaikki neljä pelastettua ovat sairaalassa Chiang Raissa, joka on lähin iso kaupunki.)
They have not yet been able to see their families, though a senior health official said they should be able to see them later today as long as there was “no hugging, no touching” until test results were back.
(Vielä eivät ole päässeet näkemään perheitään, myöhemmin tänään kyllä, mutta ei halimista ja koskettelua ennen kuin kaikki sairaalan testitulokset ovat selvillä.)13 foreign divers and five Thai navy Seals made up the rescue team on Sunday night that brought out the four boys.
(13 ulkomaista sukeltajaa ja viisi Thaimaan laivaston erikossukeltajaa muodostivat sunnuntai-illan pelastusjoukkueen.)
When they reached the surface, the divers turned and hugged the boys, who wore full-face scuba masks, after completing the 3.2km journey through the muddy, jagged cave.
(Pinnalle päästyään sukeltajat halasivat poikia, joilla on täydet sukellusmaskit, selvittyään 3.2 kilometrin pituisesta matkasta läpi mutaisen, mutkaisen luolaston.)
The operation proceeded much faster than expected due to the walkable water level in the cave after it was launched at 10am local time on Sunday.
(Operaatio sujui paljon odotettua nopeammin koska osassa matkaa veden pinta oli kävelytasolla.)
Jaahas opettaja on kesälomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua jotenkin kylmää se ajatus, että ovat olleet päiväkausia siellä loukussa ennenkuin heiudät löydettiin. Vailla mitään tietoa siitä etsiikö joku. Kyllä siinä on kuolemanajatus jos toinenkin varmaan käynyt mielessä. Haluan uskoa, että thaikulttuurin hieman erilainen ihmis/elämänkäsitys on suojellut heitä pahimmilta ajatuksilta, mutta tiedä sitten. Ihmisellä on pohjimmaltaan aika vahva henkiinjäämisvietti.
Ihan yhtälailla sitä thaita pelottaa kuolema kuin suomalaista. Onhan täälläkin kuolemakäsityksenä mukamas taivas jne, mutta kuinka moni siihen oikeasti uskoo.
Aasialaiseen kulttuuriin ei kuulu samanlaista individualismia kuin länsimaiseen. Ei ole uskontosidonnainen asia.
Ihmisiä ja tuntevia ja ajattelevia yksilöitä hekin on, on kulttuuri mikä hyvänsä. Kyllä mä olen taipuvainen uskomaan että lapsia noissa olosuhteissa pelottaa just niin paljon kun voi kuvitella. Ei kasvatus kenestäkään ihmisrobottia tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että aasialaiset eivät pelkään kuolemaa, koska heitä on niin paljon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuota ois kyllä sopinut sanoa tällasessa tilanteessa mut sanoin kuitenkiOn noi sellassia ammattimiehiä että mun silmään rupeaa olemaan kuumia ne ulkoisesti vaatimattomimmatkin. Asenne ratkasee!
Jep! Se on kait jonkilainen sankari syndrooma, et tällaset sankarimiehet alkaa viehättämään naisia. Sama pätee palomiehiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuota ois kyllä sopinut sanoa tällasessa tilanteessa mut sanoin kuitenkiOn noi sellassia ammattimiehiä että mun silmään rupeaa olemaan kuumia ne ulkoisesti vaatimattomimmatkin. Asenne ratkasee!
Jep! Se on kait jonkilainen sankari syndrooma, et tällaset sankarimiehet alkaa viehättämään naisia. Sama pätee palomiehiin
Mikä siinä muuten on että palomiehet viehettää, mutta esim. poliisit ei?
Thaithan on tällasia länsimaisia pienempiä, et varmaan ne on niitä thaikkuja jotka siellä on ihan luolan perällä hakemassa poikia. Yhteinen kieli varmasti on edukseen pelastuksessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"The Guardian’s South Asia correspondent reports that authorities are complaining about some of yesterday’s media coverage, with someone flying a drone above the operation."
Tsiisus eikö noi nyt osaa käyttäytyä.
Ei tietenkään osaa, varsinkaan britti- tai amerikkalaismedia, mutta muillakin käytös on niin ja näin. Esim. suomessa yhden tapauksen jälkeen jotkut toimittajat huijasivat itsensä omaisten juttusille ja koittivat saada omaisilta kommentteja tapauksesta.
Luulis että tuolla ei nyt ihan mikään keltanen lehdistö pyöri vaan ihan asiamedia ja silti meininki toi. Tai no onhan siellä Daily Mailkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi kun Suomessa ei ole sankarimiehiä vaan vellihousuja tai öykkäreitä.
The first boy will emerge about four to five hours from the press conference, meaning between 7.30pm and 8.30pm local time
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon lisättynä voimakkaan sateen ja vedenvirtauksen mukanaan tuoma lieju, irtokivet tmv., mikä ilmeisesti ahtauttanut tunneleita entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon lisättynä voimakkaan sateen ja vedenvirtauksen mukanaan tuoma lieju, irtokivet tmv., mikä ilmeisesti ahtauttanut tunneleita entisestään.
Ei turhaa spekulointia pliis.
Millainen valopää menee lennättämään dronea kun siellä lentää pelastushelikopterit.