Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Thai-poikien pelastaminen aloitetaan - alue eristetty

Vierailija
08.07.2018 |

Nyt alkaa tapahtua. Pelastustoimiin kuulumattomat poistettu alueelta.

Kommentit (2093)

Vierailija
741/2093 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on edelleenkin epäselvää miten ne pojat ylipäätään löydettiin? Miten niitä osattiin lähteä hakemaan juuri siitä luolasta? Kännykät eivät varmaankaan siellä toimi joten eivät ole voineet soittaa vanhemmilleni ja neuvoa Missä ovat? Tai jos ovatkin Eiköhän tuollainen luola oli melkoinen käytävien labyrintti ja Sirkka onnenkantamoinen että Pelastajat osuivat juuri oikeita käytäviä seuraamaan.

Luolasta on tehty kunnon kartat vuosien varrella jo ajat sitten. Etsijöiden piti vaan mennä niin pitkälle luolassa että löytyi. Itse ihmettelen miten siinä kesti niin kauan, koska nyt matka taittuu muutamassa tunnissa. Toki asensivat radiopuhelimia luolaan samalla kun etsivät (viestiyhteydet kulkee luolassa toisiinsa linkitettyjen radiopuhelinten kautta.)

Vierailija
742/2093 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on edelleenkin epäselvää miten ne pojat ylipäätään löydettiin? Miten niitä osattiin lähteä hakemaan juuri siitä luolasta? Kännykät eivät varmaankaan siellä toimi joten eivät ole voineet soittaa vanhemmilleni ja neuvoa Missä ovat? Tai jos ovatkin Eiköhän tuollainen luola oli melkoinen käytävien labyrintti ja Sirkka onnenkantamoinen että Pelastajat osuivat juuri oikeita käytäviä seuraamaan.

Pyörät löytyivät luolan suulta. Veikkaan että luolasto on melko hyvin kartoitettu kun on turistikohde, helpotti ehkä haarukoimaan todennäköistä sijaintia. Onnea toki myös matkassa että löytyivät.

Todennäköisesti aika tunnettu reitti, koska siinä löytöpaikan lähellä oleva kammio on nimetty Pattaya Beachiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/2093 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota, et ilmeisesti ole seurannut tätä sitten alusta asti?

Kertauksena kaikille: retkellä ollut junnufutisjoukkue ei tullutkaan takaisin kotiin, ja yksi huolestunut äiti ilmoitti poikansa puuttumisesta poliisille. Etsinnät aloitettiin nopeasti, ja tässä sitten Ylen summausta reippaan viikon takaa, 30.6. (kun vielä ei oltu löydetty poikia) :

"Lauantaina tulee kuluneeksi viikko thaimaalaisen nuorten jalkapallojoukkueen ja heidän valmentajansa katoamisesta.

12 alle 16-vuotiasta jalkapallojoukkueen pelaajaa ja heidän 25-vuotias valmentajansa jäivät loukkuun Tham Luangin luolaverkostoon Pohjois-Thaimaan Chiang Raissa.

Viranomaiset uskovat, että kova vesisade on nostanut veden pintaa luolastossa, eikä joukkue siksi pääse sieltä ulos.

Mitä katoamisesta tiedetään?

Joukkue meni luolaan suojaan rankkasateilta ja jäi nousevien tulvavesien taakse. Pelaajien ja valmentajan skootterit ja polkupyörät löydettiin luolan suuaukolta.

Luolaverkostosta löytyy ilmataskuja, joten joukkueen saattaa olla elossa suuressa tilassa luolaston keskiosassa.

Etsintöjä johtava kontra-amiraali Arparkorn Yookongkaew uskoi maanantaina poikien olevan elossa, mutta hyvin uupuneita.

Valmentajan ja poikien kerrotaan tuntevan luolaston hyvin.

Mitä luolaverkostosta tiedetään?

Tham Luangin luolaverkosto sijaitsee Chiang Rain provinssissa Thaimaan pohjoisimmilla alueilla. Luolaverkoston kokonaispituus on 10 kilometriä, joten se on yksi Thaimaan pisimmistä.

Luolaverkosto on maineeltaan vaikea jopa kokeneiden luolasukeltajien mielestä. Monsuunisateiden aikaan heinä-marraskuussa luolaan tulvii vettä, jolloin sisältä saattaa olla vaikeampi päästä pois."

https://yle.fi/uutiset/3-10282689

Joukkuetta etsittiin yli viikko, ja hyvin nopeasti etsintöjen alettua tuli jo ilmoitusta kansainväliseltä tasolta, että vapaaehtoisia olisi tarjolla auttamaan.

Sellainen lisäys, että monsuunisateet toimivat yleensä kellon tarkkuudella - mutta nyt ne alkoivatkin yllättäen kaksi viikkoa etuajassa. Joukkue valmentajineen tuskin olisi mennyt luolastoon jos olisi tiennyt tämän.

Vierailija
744/2093 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyörät löytyivät luolan suulta. Veikkaan että luolasto on melko hyvin kartoitettu kun on turistikohde, helpotti ehkä haarukoimaan todennäköistä sijaintia. Onnea toki myös matkassa että löytyivät.

Ja ennen kaikkea retkikohde oli ulkopuolisten tiedossa. Luolastosta löytyi syvemmältä myös kenkiä ja reppuja.

Vierailija
745/2093 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua jotenkin kylmää se ajatus, että ovat olleet päiväkausia siellä loukussa ennenkuin heiudät löydettiin. Vailla mitään tietoa siitä etsiikö joku. Kyllä siinä on kuolemanajatus jos toinenkin varmaan käynyt mielessä. Haluan uskoa, että thaikulttuurin hieman erilainen ihmis/elämänkäsitys on suojellut heitä pahimmilta ajatuksilta, mutta tiedä sitten. Ihmisellä on pohjimmaltaan aika vahva henkiinjäämisvietti.

Vierailija
746/2093 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttääkö ketään muuta, että Ilta-Sanomat on nimittänyt luolan "piinaluolaksi"

Luen aina IS:n luolapiina-otsikoinnin vilkaisemalla luola-apina... ärsyttävää ja vielä erittäin vakavasta tapahtumasta kyse.

Vierailija
747/2093 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua jotenkin kylmää se ajatus, että ovat olleet päiväkausia siellä loukussa ennenkuin heiudät löydettiin. Vailla mitään tietoa siitä etsiikö joku. Kyllä siinä on kuolemanajatus jos toinenkin varmaan käynyt mielessä. Haluan uskoa, että thaikulttuurin hieman erilainen ihmis/elämänkäsitys on suojellut heitä pahimmilta ajatuksilta, mutta tiedä sitten. Ihmisellä on pohjimmaltaan aika vahva henkiinjäämisvietti.

Kyökkipsykologi vauhdissa.

Vierailija
748/2093 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan yhtälailla sitä thaita pelottaa kuolema kuin suomalaista. Onhan täälläkin kuolemakäsityksenä mukamas taivas jne, mutta kuinka moni siihen oikeasti uskoo.

Vierailija
749/2093 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyiii redditin ketjussa oli linkki tähän videoon, jossa on esimerkki miten ahtaissa oloissa luolasukellus joskus tapahtuu. Videossa on kuulemma tilaa n. 35cm, kun Thaimaan luolassa on tilaa vähimmillään n.70cm, mutta kumminkin. Toi olis mun pahin painajainen.

HUOM! VIDEO EI SIIS OLE THAIMAASTA

https://mobile.twitter.com/NESTA_US/status/1015620386598223877/video/1

Onhan tuosta nyt kyseessä olevasta pelastusreitistäkin esitetty, että jossain kohtaa korkeus vain 38 cm ja leveys 70cm. Siinä ei tosiaan aikuinen mies noin vaan liiku happipullot selässä.

Vierailija
750/2093 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se valmentaja ei vienyt poikia luolaan, vaan hän meni sinne poikien mukana, kun nämä olivat jo menossa. Olisi toki voinut kieltää mutta too late nyt. Yhdellä pojista oli synttärit, ja tuo oli joku heidän ideansa ja rituaalinsa että käydään luolassa (ilmeisesti näin tehty ennenkin). Synttärien takia pojilla oli myös ruokaa mukanaan. Valmentaja piti pojista huolen koko loukussa olon ajan ja jakoi ruuat pojille ottamatta itse mitään. Hän on itse orpo, koska perhe kuoli sairauteen hänen lapsuudessaan. Hän asuu luostarissa ja valmentaa harrastuksena poikien jalkapallojoukkuetta. Ilman häntä pojat ei olisi selvinneet.

Vierailija
751/2093 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

The Guardian:

"A media briefing on the progress of the rescue operation is expected to happen soon."

Vierailija
752/2093 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahtaanpaikan kammon omaavana ahdistaa suuresti ajatus sukeltamisesta tuollaiseen ahtaaseen luolaan 😱

On kyllä todellisia sankareita nämä pelastajat!

Vierailija
753/2093 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyiii redditin ketjussa oli linkki tähän videoon, jossa on esimerkki miten ahtaissa oloissa luolasukellus joskus tapahtuu. Videossa on kuulemma tilaa n. 35cm, kun Thaimaan luolassa on tilaa vähimmillään n.70cm, mutta kumminkin. Toi olis mun pahin painajainen.

Onhan tuosta nyt kyseessä olevasta pelastusreitistäkin esitetty, että jossain kohtaa korkeus vain 38 cm ja leveys 70cm. Siinä ei tosiaan aikuinen mies noin vaan liiku happipullot selässä.

Minä en ikinä pääsisi siitä läpi näiden megahinkkien kanssa.

Aina pitää keksiä joku syy kehuskella hinkkiensä mahtavuutta.

Mega ei tarkoita mahtavaa. Kamalat utareet.

Jätetään tää nyt tähän. Ei liity mitenkään aiheeseen.

Vierailija
754/2093 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

South China Morning Postissa julkaisutun kartan mukaan luolasta on vain pieni osa kokonaan veden alla. Melkein koko matka on kävelyä tai kahlausta. Kartta julkaistu lauantaina, jolloin oli jo pumpattu paljon vettä pois ja sen jälkeen on pumpattu lisää, mutta on myös satanut lisää.

https://multimedia.scmp.com/news/world/article/2154127/thai-cave/img/pl…;

Vierailija
755/2093 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä jäisin kiinni persuksista.

Totta puhuen näin videon, missä sukeltaja ryömi tällaisen kapeikon läpi happipullo edellä, hyi kauhistus. Aina vain vaikeampi käsittää, että pojat olisivat todellakin menneet sisällä juuri tätä reittiä mutta ehkä tapahtumien kulku selviää sitten aikanaan.

Vierailija
756/2093 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina pitää keksiä joku syy kehuskella hinkkiensä mahtavuutta.

Mega ei tarkoita mahtavaa. Kamalat utareet.

Jätetään tää nyt tähän. Ei liity mitenkään aiheeseen.

Siis pointti on se, että pojat on tarpeeksi pieniä pääsemään läpi siitä kolosta. Minä en pääsisi.

Vierailija
757/2093 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"The Guardian’s South Asia correspondent reports that authorities are complaining about some of yesterday’s media coverage, with someone flying a drone above the operation."

Tsiisus eikö noi nyt osaa käyttäytyä.

Vierailija
758/2093 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

South China Morning Postissa julkaisutun kartan mukaan luolasta on vain pieni osa kokonaan veden alla. Melkein koko matka on kävelyä tai kahlausta. Kartta julkaistu lauantaina, jolloin oli jo pumpattu paljon vettä pois ja sen jälkeen on pumpattu lisää, mutta on myös satanut lisää.

Saattaahan osassa vesiosuuksista ottaa jalat pohjaan, mutta ei pää pinnalle. On siis sukellettava.

Vierailija
759/2093 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"The Guardian’s South Asia correspondent reports that authorities are complaining about some of yesterday’s media coverage, with someone flying a drone above the operation."

Tsiisus eikö noi nyt osaa käyttäytyä.

Ei tietenkään osaa, varsinkaan britti- tai amerikkalaismedia, mutta muillakin käytös on niin ja näin. Esim. suomessa yhden tapauksen jälkeen jotkut toimittajat huijasivat itsensä omaisten juttusille ja koittivat saada omaisilta kommentteja tapauksesta. 

Vierailija
760/2093 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luolaan olisi voinut mennä vielä monta kilometriä pitemmälle, mutta se ei olisi auttanut, koska siellä ei ole ulospääsyä ja sekin osa täyttyy jossain vaiheessa vedellä.