Täytin 30, järjestin isot juhlat parhaille ”ystäville” ja kukaan ei tuonut mitään kunnollista lahjaa
Sain lahjaksi pussin karkkia ja sipsejä, kaupan halvimman siiderin ja snapsilasin, huumorilahjan eli Tummelia, virkkuukoukun ja liukuvoidetta ja neljä hlöä ei tuonut mitään, koska ei keksinyt. Yksi taisi tuoda jonkinlaisen kukan.
Ja minä kun vien yleensä lahjaksi jotain, jota voi muistella (ei välttämättä kallista ollenkaan).
Kommentit (58)
Mä sain 30v lahjaksi ystäviltäni 4 hlö yhteislahjan: minikukkakimpun, jossa yksi gerbera + vihreitä lehtiä. Kyseinen kimppu maksaa liikkeessä 6 €, joten euron, melkein kaksi olivat lahjaani panostaneet / hlö.
En sillä, että pitäisi kalliita lahjoja minulle ostella, mutta jos menisin ystäväni synttäreille, niin ostaisin YKSIKSENI kyseisen kaltaisen kimpun sekä lisäksi ystäväni lempisuklaata, esim sydämennuotoisen geisha-suklaalarasian tai 10 kappaletta marspatukoita kauniisti lahjanarulla sidottuna.
Kyllä jos synttärisankari tarjoaa illanistujaiset (ruoat ja juomat), niin on soveliasta viedä vähintään kympin lahja / vieras. Jos on varakas vieras, tyyliin tulot yli 5ke, niin sitten parin kympin lahja.
Vierailija kirjoitti:
No meidän porukan suosituimmalle kerättiin (olin aloitteellinen) 100 euron lahjakortti, ja tänä vuonna myös. Sain heiltä omissa juhlissa 5 e kahteen pekkaan, kortin ja olisko jonkun hedelmän tms...
Ymmärrän että harmittaa, mutta jotain rajaa noihin lahjoihin. Mitä järkeä on kerätä vuorollaan jokaiselle satanen? Ei mitään. Ja varsinkaan jos jollekin ei panosteta samaa summaa. Helpointa olisi, kun koko porukassa unohdettaisiin lahjat ihan kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain 30v lahjaksi ystäviltäni 4 hlö yhteislahjan: minikukkakimpun, jossa yksi gerbera + vihreitä lehtiä. Kyseinen kimppu maksaa liikkeessä 6 €, joten euron, melkein kaksi olivat lahjaani panostaneet / hlö.
En sillä, että pitäisi kalliita lahjoja minulle ostella, mutta jos menisin ystäväni synttäreille, niin ostaisin YKSIKSENI kyseisen kaltaisen kimpun sekä lisäksi ystäväni lempisuklaata, esim sydämennuotoisen geisha-suklaalarasian tai 10 kappaletta marspatukoita kauniisti lahjanarulla sidottuna.
Kyllä jos synttärisankari tarjoaa illanistujaiset (ruoat ja juomat), niin on soveliasta viedä vähintään kympin lahja / vieras. Jos on varakas vieras, tyyliin tulot yli 5ke, niin sitten parin kympin lahja.
Joo kyllä, mutta kannattaa ymmärtää että sinä olet sinä, ja muut ihmiset ovat muita ihmisiä jotka taas voivat ajatella ihan eri tavalla koko asiaa. Kukaan ei sano, mitä juhlien järjestäjän pitää vierailleen tarjota. Kukaan ei myöskään sanele lahjoja. Lakkaa ylipanostamasta ja nauti olostasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko nyt ihan tosissasi. Minäkin vietän synttäreitä mutta en halua lahjoja. En ainakaan mitään tavaroita.
Kerran sisareni toi kattilallisen siskonmakkarakeittoa. Se oli hauska lahja. Oli huomannut, että minulla oli vain pieniä kattiloita, joten sekin oli hyödyllinen. Mutta kaikki turhat lähtee saman tien kiertoon.Niin no, sä sai hauskan lahjan jossa sua oli ajateltu. Se ei mitenkään poista pettymystä siitä että joidenkin juhliin tullaan hälläväliä asenteella.
Kerran. Ei toista kertaa, ei mitään, koska tietää, että annan kaikki turhat roinat pois. Ja niin tietää ystävänikin. Joku joskus loukkaantui, kun olin antanut ison lasihirvityksen, kulhoksi sitä sanoi, pois. Mutta leppyi myöhemmin ja ymmärtää, ettei minulle kannata mitään tuoda.
Onko syy, miksi käyttäytyivät tällä tapaa? Järjestitkö sinä vieraillesi tarjottavaa juhlissasi? Tarjoilitko kakkukahvit?
Koska, jos sinä et bruukaa tarjoilla mitään juhlissasi, niin se selittäisi sen, että vieraat eivät viitsi ostaa lahjoja, tai tuoda kukkia. Jos näin on, sinänsä ovat hyviä ystäviä, kun vaivautuivat tulemaan saidan emännän ´juhliin`.
Jos tarjoilusi ovat asialliset ja olet nähnyt vaivaa, esimerkiksi ostanut tai leiponut synttärikakun, niin siinä tapauksessa on aika könkköjä ystäviä. Ainakin tulivat juhlimaan synttäreistäsi.
Ehkä on aika miettiä, että miksi vedät puoleesi tuollaisia ystäviä. Sen jälkeen muistutat itsellesi kuinka arvokas ihminen olet ja rakas, ja haluat sellaisia ihmisiä elämääsi, jotka kohtelevat sinua sen mukaisesti. itse myös kohtelet tietysti ystäviäsi arvostavasti.
Olen pahoillani, ap. Mielestäni vieraasi olivat epäkohteliaita.
Vierailija kirjoitti:
Minä kun täytin 50, en saanut edes yhtään korttia. En pitänyt juhlia ja en ole julistanut syntymäpäivääni joka puolelle, niin tosi harva siitä edes tiesi. Veljelleni annoin komennon laittaa lahjarahat lapsuudenkodin remonttitahastoon ja miehen kanssa ei ostella lahjoja, pojilla opiskelijoina oli taas muutakin. Sattui kesälomakin siihen, niin en saanut töistäkään vapaata. Itse siis olen syyllinen, ettei siitä jäänyt mitään muistoa.
Mä täytin 50v Pääsiäisenä, lähdin reissuun silloin. En halunnut mitään juhlia. Silti sain sisaruksilta ja muutamalta ystävältä hienot lahjat ja onnittelu tuli myös seurakunnalta (kuulun kirkkoon) ja ammattiliitolta.
Vierailija kirjoitti:
No meidän porukan suosituimmalle kerättiin (olin aloitteellinen) 100 euron lahjakortti, ja tänä vuonna myös. Sain heiltä omissa juhlissa 5 e kahteen pekkaan, kortin ja olisko jonkun hedelmän tms...
Siis oikeasti !? Antoivat 5e setelin sulle ja hedelmän?? Ei voi olla totta! Jos on totta, niin hommaa uudet ystävät. Tuohan on v***uilua! Pelkkä kortti olisi ollut tuossa tilanteessa ok.
siis olivatko nuo sipsit ja karkit lahjoja vai tuliaisia? lahjat on paketoituja, tuliaiset on kaikille syötäväksi bileissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä, mutta kannattaa ymmärtää että sinä olet sinä, ja muut ihmiset ovat muita ihmisiä jotka taas voivat ajatella ihan eri tavalla koko asiaa. Kukaan ei sano, mitä juhlien järjestäjän pitää vierailleen tarjota. Kukaan ei myöskään sanele lahjoja. Lakkaa ylipanostamasta ja nauti olostasi.
No yleisesti tiedetty ja hyväksytty tosiasia on, että jos menee vierailulle (synttäreille tai muille kutsuille tai illanviettoon), jossa isäntäväki tarjoaa syömistä/juomista, niin silloin vieraat tuovat jotain isäntäväelle. Mielestäni on vieraiden on epäkohteliasta tuoda liian vähän tai ei ollenkaan, mutta myöskin liian paljon tuominen on huono asia. Se kun jättää isäntäväen jotenkin kiitollisuuden velkaan. Pitäisi tuoda "sopivasti".
Euron lahjan tuominen on työssäkäyvältä noloa, mutta myös 200€ lahja kaverilta on liikaa. Sopiva lahjan arvo on jotain 5-50 euron väliltä. Lahjan antajan rahallinen tilanne sekä oma kulutuskäyttäytyminen ohjaa lahjan arvoa. On noloa antaa parhaimmalle ystävälleen 10 € lahja, jos oma kulutuskäyttäytyminen on kuninkaan tasoa: on noloa viedä ystävälleen 10€ huivi, jos lahjanantaja itse käyttää ainoastaan 100-300€:n huiveja.
kxk kirjoitti:
Onko syy, miksi käyttäytyivät tällä tapaa? Järjestitkö sinä vieraillesi tarjottavaa juhlissasi? Tarjoilitko kakkukahvit?
Koska, jos sinä et bruukaa tarjoilla mitään juhlissasi, niin se selittäisi sen, että vieraat eivät viitsi ostaa lahjoja, tai tuoda kukkia. Jos näin on, sinänsä ovat hyviä ystäviä, kun vaivautuivat tulemaan saidan emännän ´juhliin`.
Jos tarjoilusi ovat asialliset ja olet nähnyt vaivaa, esimerkiksi ostanut tai leiponut synttärikakun, niin siinä tapauksessa on aika könkköjä ystäviä. Ainakin tulivat juhlimaan synttäreistäsi.
Ehkä on aika miettiä, että miksi vedät puoleesi tuollaisia ystäviä. Sen jälkeen muistutat itsellesi kuinka arvokas ihminen olet ja rakas, ja haluat sellaisia ihmisiä elämääsi, jotka kohtelevat sinua sen mukaisesti. itse myös kohtelet tietysti ystäviäsi arvostavasti.
Tarjoiluina oli kaksi erilaista itse tekemääni kakkua, kahta eri suolaista piirakkaa, salaattia, keksejä, kuohuviinilasilliset kaikille, kahvit ja virvokkeet. T. Ap
Olisit voinut laittaa kahjatilinumeron. Sanoa, että aiot ostaa vaikkapa aallon vaasin. Jokainen olisi voinut laittaa sitten 2€...
Kuka aikuinen oikein odottaa syntymäpäivälahjoja kavereilta? Kaveripiirissä on yksi oman elämänsä prinsessa, joka oikein vaatimalla vaatii lahjoja syntymäpäivinä, tupareissa, kihlajaisissa tai missä tahansa muussa elämänmuutoksessa/ikääntyessä ja kaikki lähinnä naureskelevat, kun aina juhlien jälkeen ruikuttaa, kun ei kukaan nyt tuonutkaan sitä 250€ hopeavatia syntymäpäivälahjaksi.
Ei juhlien pointtina taida olla ne lahjat. Minulle ainakin riitti että ystävät tulevat paikalle juhlimaan kanssani. Kutsussakin ilmoitin että osallistuminen riittää. Toisaalta yhdelle ystävälleni ei näköjään edes osallistuminen riitä vaan miehensä kanssa yllätysjuhlan varjolla maksattavat juhlat vierailla. Se on minusta jo todella tökeröä. Jokaisen osallistujan pitäisi maksaa ruoista ja sankarille järjestettävästä ohjelmasta ja varmasti ododttavat myös lahjoja. Yllätysjuhlissa nämä järjestelykustannukset kuuluisivat puolison maksettaviksi.
Mä en halua mitään lahjaa,vaan halua viettää mukavaa synttärijuhlaa parhaimpien ystävien kanssa.
Nämä oma pullo mukaan -kutsut ovat kyllä sellaisia, ettei monikaan miellä suuriksi tarjotuiksi juhliksi.
Omituista silti ettei edes kukkia tuoda.
Vierailija kirjoitti:
Olisit voinut laittaa kahjatilinumeron. Sanoa, että aiot ostaa vaikkapa aallon vaasin. Jokainen olisi voinut laittaa sitten 2€...
Ehkä ap näin toimikin ja siksi sai osaksi v***uilua?
Huoh, no olisit laittanut toivelistan kutsuun. Mitä olisit halunnut? Viinipulloa, astiaa, lakanaa? Kavereilta ei ehkä synttäreille kauheasti voi vaatia, ennemmin lähisukulaisilta ja hääjuhlissa ym.