Työpari rupesi yllättäen kohtelemaan huonosti
Aloitin kesätyöntekijänä pari viikkoa sitten siivousfirmassa. Työtä teen yhdessä työparin kanssa. Huomasin jo heti alussa että tervehtiminen ei ole hänen juttunsa. Vastasi "hei" kun sanoin "huomenta". Asia oli kuitenkin minulle ok, olenhan itse melko hiljainen ja ujo.
Ensimmäisinä työpäivinä työpari kyseli kaikkea ja kertoi omasta elämästään. Vastailin kykyjeni mukaan ja tarkoituksella vältin yhden sanan vastauksia, koska häneltäkään ei niitä tullut. Ajattelin että hän on ihminen joka tykkää keskustella työkaverin kanssa.
Mielikuva hänestä muuttui kun yhtenä aamuna hän ei vastannut mitään tervehdykseeni. Huomasi kyllä minut. Ensimmäisen kerran puhui myöhemmin päivällä kun kysyin neuvoa johonkin asiaan. Eipä sinä päivänä eikä enää sen jälkeen puhunut mistään muusta kuin työtehtävistä. Ja niistäkin hyvin niukasti. Joudun jatkuvasti kysymään mitä teen kun hän ei viitsi neuvoa vaan olettaa minun tietävän työpaikan käytännöt. Tervehdi en enää, enkä työpäivän lopussa hyvästele, koska hän ei noista tavoista näytä välittävän. Pahinta on kuitenkin se, että hän tiuskii minulle jatkuvasti. Kerran minun tehtäväni oli siivota vessat. Yllättäen näin kun hän lopetti omien ommiensa tekemisen ja vaihtoi toiseen vessaan roskapussia. Ajattelin tietysti että hän myös siivoa sen tilan. Vähän aikaa mietin mitä itse teen sillä aikaa ja olin juuri kysymyssä, mutta työpari kysyikin minulta vihaiseti "No, siivoatko?" Eli minun pitikin siivota vessa loppuun.
Eräänä aamuna hän myöhästyi töistä, eikä selitellyt asiaa yhtään vaikka olin viestiäkin laittanut perään.
Outoa vain että pomolle ja asiakkaille työpari on ystävällinen. Heitä jopa tervehtii iloisesti, nauraa ja vaihtaa kuulumisia. Vaikuttaa aidosti sosiaaliselta ihmiseltä kun puhuu niin vapautuneesti. Tekeekö nuo asiat vain sen vuoksi, että pomolle ja asiakkaille on pakko olla kiva ettei menetä työtään? Työpari oikeasti ujo? Vaikea kyllä uskoa. Miksi on tyly vain minulle. Vihaa kesätyöntekijöitä? Vihaa hiljaisia ihmisiä?
Kesätyötä olisi jäljellä vielä toiset 2 viikkoa. En tiedä kestänkö niin pitkään. Viikonloppunakin on vaikea rentoutua kun tiedän, että kohta joudun taas sen ihmisen kanssa olemaan. Joka ilta itken.
En ole tarpeeksi rohkea kysyäkseni työparilta "Onko sinulla jotain minua vastaan?" Sen jälkeen olisi liian kiusallista tehdä töitä yhdessä. Siksi toivon saavani vastauksia tätä kautta. Joillakin on varmasti vastaavanlaisia kokemuksia.
Kommentit (17)
Älä välitä. Tällaisia ihmisiä on kaikkialla. Kuulostelevat ensi alkuun, josko ollaan samalla aaltopituudella ja sitten yhtäkkiä tekevät "tuomion" ja luokittelevat sinut tiettyyn kategoriaan. Erityisesti tätä tapahtuu paikoissa, joissa tulee ja menee ihmisiä koko ajan. Kyllä sä kestät loppuun saakka.
No kyllä jaksat vielä kaksi vaivasta viikkoa vielä siellä! Jotkut on on vaan tollasia tylyjä ja niiden kanssa on vaan elettävä samassa paikassa esim. just työpaikalla.
Tsemppiä!! :)
Vierailija kirjoitti:
Älä välitä. Tällaisia ihmisiä on kaikkialla. Kuulostelevat ensi alkuun, josko ollaan samalla aaltopituudella ja sitten yhtäkkiä tekevät "tuomion" ja luokittelevat sinut tiettyyn kategoriaan. Erityisesti tätä tapahtuu paikoissa, joissa tulee ja menee ihmisiä koko ajan. Kyllä sä kestät loppuun saakka.
Joo just näin. Ja jos ollut kauempaa, halus varmaan kouluttaa sua siihen hommaan, ja olla muutenkin mukava.
Tsemppiä, näitä persereikiä riittää. Jos oot sanonu edes puolittaisessa sivulauseessa haaveilevasi muusta duunista kun siivouksesta tulevaisuudessa niin muija on tehny omia johtopäätöksiään....
Vierailija kirjoitti:
En voi lakata välittämästä vaikka haluaisinkin. Työparin seura on niin ahdistavaa. Olen päättänyt lopettaa jos hän ylittää rajan, sanoo jotain niin loukkaavaa että en voi muuta kuin ärähtää takaisin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi lakata välittämästä vaikka haluaisinkin. Työparin seura on niin ahdistavaa. Olen päättänyt lopettaa jos hän ylittää rajan, sanoo jotain niin loukkaavaa että en voi muuta kuin ärähtää takaisin.
ap
Älä välitä, se on siivooja.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä, näitä persereikiä riittää. Jos oot sanonu edes puolittaisessa sivulauseessa haaveilevasi muusta duunista kun siivouksesta tulevaisuudessa niin muija on tehny omia johtopäätöksiään....
Päinvastoin, kerroin alan olevan unelmani. Ehkä koki sen uhkana.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Älä välitä, se on siivooja.
Anteeksi mutta tähän on pakko puuttua. Ei kukaan ole vain siivooja.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä jaksat vielä kaksi vaivasta viikkoa vielä siellä! Jotkut on on vaan tollasia tylyjä ja niiden kanssa on vaan elettävä samassa paikassa esim. just työpaikalla.
Tsemppiä!! :)
Kiitos!
On vain hurja pudotus siihen verrattuna, kun olin puoli vuotta töissä paikassa, jossa oli monta työkaveria ja kukaan ei muuttanut käytöstään minun vuoksi, vaikka olin selvästi hiljaisin.
ap
Työmaailmassa on tuollaista paljon. Mulla oli kerran työkaverina vanhempi rouva, joka antoi itsestään ulospäin oikein sosiaalisen ja empaattisen kuvan. Jonkun ajan kuluttua aloin kuulla itsestäni mitä hulluimpia juttuja, mitä tämä "mukava" rouva sitten oli keksinytkään. Oli huumeiden käytöstä eteenpäin kaikkea mahdollista, lisäksi lintsasin töistä ja varastin työnantajalta ja petin miestäni yms todella täyttä soopaa. Uskomattominta tässä oli se, että todella moni uskoi näitä juttuja, ja puolestaan levitteli niitä eteenpäin. Luulen, että tällä naisella oli jokin persoonallisuushäiriö, tai sitten hän vaan yksinkertaisesti oli todella pahansuopa ja kateellinen.
Keskity työhösi ja tee se niin hyvin kuin osaat.
Jätä sosiaalisesti kehnonoloinen työtoverisi omaan arvoonsa.
Mieti, mikä sinua motivoi, työn jälki, valmiiksi saaminen, oman käden jäljen näkeminen. Kysy esimieheltäsi, miten hommat ovat sinulta sujuneet, mitä sinun pitäisi vielä oppia.
Keskity siis ja haaveile tulevasta.
Ilmapiiri on yksi tärkeimmistä elementeistä töissä. Voit vaikuttaa siihen omalla käytökselläsi.
Onko joku jauhanut pskaa sinusta joskus joillekin? Ehkä hän kuuluu sen tuttavapiiriin ja sai selville että kaverinsa tuntee sinut ja on haukkunut sinut maasta taivaaseen ja valehdellut sinusta tälle. Sellaisiakin on. Tai sitten hän on kateellinen sinulle jostain? Luulee että viet hänen paikkansa?
Vierailija kirjoitti:
Onko joku jauhanut pskaa sinusta joskus joillekin? Ehkä hän kuuluu sen tuttavapiiriin ja sai selville että kaverinsa tuntee sinut ja on haukkunut sinut maasta taivaaseen ja valehdellut sinusta tälle. Sellaisiakin on. Tai sitten hän on kateellinen sinulle jostain? Luulee että viet hänen paikkansa?
Jotkut ihmiset ovat vaan sellaisia, että rankkaavat ihmiset niihin joita katsovat ylöspäin ja niihin, joita voivat itse alistaa jotta tuntisivat itsensä paremmiksi. Ujot ja hiljaiset ja kiltit ihmiset ovat suurimmassa vaarassa joutua tälläisten uhreiksi.
Ommiensa on siis hommiensa.
ap