Netflixin Anna, lopussa A - mitä mieltä?
Omituisia lisiä juoneen, enkä ymmärrä, mikä niiden tarkoitus on. Kultakuumejuttu, Gilbetin seikkailut trinidadilaisten kanssa - miten ne edistävät tarinaa?
Kommentit (199)
Minusta taas aiemman sarjan Anna oli ihan väärännäköinen (tiedän oikeasti sen näyttelijän nimen, mutta se ei nyt tule mun mieleen), tämä uusi on lähempänä pääni sisäistä Annaa.
Megan Follows näytteli Annaa aikaisemmassa filmatisoinnissa. Tämän uuden sarjan näyttelijä on mielestäni uskottavampi Anna. Vertailun vuoksi olisi kyllä kiva katsoa vanha sarja uudelleen. Tietääkö joku löytyykö jostain suoratoistopalvelusta?
Muhun uppoaa tämä. En koskaan lukenut Anna-kirjoja eikä minulla ole niihin aiempaa suhdetta, joten uudet juonenkäänteet ja synkempi maailma eivät ole häirinneet. Pidän hahmoista ja Amybeth McNultyn tulkinta Annasta on vienyt sydämeni. En ole yhtään samaa mieltä siitä, että hän olisi jotenkin ruma. Hän näyttää ihan tavalliselta tytöltä, mikä on minusta oikein virkistävää amerikkalaiselle sarjalle.
Ainut asia, mikä on häirinnyt, on Netflix-originaaleille tyypillinen feminismin pamflettimainen alleviivaus käsikirjoituksessa. Siitä jää tympeä poliittisen kitchin maku. Ikään kuin ei luotettaisi, että katsojat osaavat ajatella ja tuntea laadukkaan draaman äärellä aivan itse, vaan naisasiaa ajava alateksti pitäisi tavata ääneen kuin pikkulapselle.
Mutta sarjan tekijätkin ovat sanoneet että tämä pohjautuu LEPSUSTI alkuperäiseen kirjasarjaan :)
Mä oon tykännyt tästä paljon. Rakastin lapsena Anna-kirjoja, mutta niiden juonet osaa suunnilleen ulkoa, joten ihanaa katsoa jotain uutta mikä kuitenkin on siinä samassa tutussa ympäristössä minkä kirjoista muistaa. Mun mielestä myös sarjan näyttelijät on valittu hyvin. Annan näyttelijä on persoonallinen ja sympaattinen, voin samaistua paremmin kuin aikaisemman version Annaan. Onhan siinä vähän turhaakin juonenkäännettä joukossa, mutta silti odotan innolla seuraavaa kautta.
Säälittävää millä tavalla aikuiset ihmiset puhuu lapsesta. Alkaa oikee naurattaa ku ei oikeesti oo parempaa tekemistä ku 14-vuotiaan tytön hakkuminen😂 Ja kaiken lisäks väitetään että Amybeth jollaki tavalla vetää näyttelemisen överiksi vaikka se on tän Annen luonne tässä sarjassa. Ja haukutaan ulkonäköä. Muistutan kuitenki vielä että hän on lapsi.
Anteeks siis 17 vuotias. Ups. Mut silti ei oo fiksua haukkua toisia. Miettikää ittenne tossa asemassa ja saisitte pelkkää kuraa niskaan.
Yksi jakso riitti, kaamea tekele.
Uh, pakko nostaa vanha ketju, kun olen nyt katsonut sarjaa. Eka kausi oli ok, pienet erot kirjaan ymmärrän. Mutta toinen kausi, tulee fiilis, että on pitänyt ängetä omituisia juonenkäänteitä joka jaksoon, jotta saataisiin dramatiikkaa touhuun. Pienessä määrin tämänkin voisin ymmärtää, mutta jos oikeasti ei enää yhtään seurata kirjaa, eikö olisi ollut sama tehdä ihan oma sarjansa. Josephine ei muistaakseni ikinä elänyt kumppanin kanssa, Cole on ihan uusi tuttavuus ja väen vängällä on yritetty tämän ajan teemoja tunkea mukaan sarjaan. Miesopettajankaan seksuaalisesta suuntautumisesta ei ollut kirjassa yhtään mitään. Pelkkä Josephinen naiskumppani olisi riittänyt, mutta kirjoissa Anna lapsellisuudessaan pohti kyllä ihan muita asioita päässään kuin saman sukupuolen rakkautta ja asenteitaan siihen. Kun muistetaan mihin vuoteen sarja sijoittuu, alkaa tuntua aika epätodelliselta ja väkisin väännetyltä. Kyllä nuo teemat ikävä kyllä hyvin suuria tabuja oli tuohon aikaan. Ja miksi Gilbertin pitää seikkailla tosiaan jossain maailman merillä? Jotta saadaan yksi värillinen mukaan sarjaan? Kultakuumekin oli ihan kummallinen lisä juoneen, totaalisen tarpeeton. Aivan kuten kirjeenvaihto Elainen kanssa. Billystä on tehty sarjan Draco Malfoy, pitäähän joka sarjassa joku superpahis olla. Ei vain sovi kirjojen maailmaan.
On alkanut myös ärsyttää ekan kauden jälkeen Annasta annettu kuva. Ei minua haittaa nuo fläsärit orpokodista, mutta likka hihittelee kuin heikkopäinen vaikka Anna oli puheliaisuudestaan huolimatta arvokas, ajattelevainen ja empaattinen. Toisella kaudella tulee olo, että tyttö on ihan heikkopäinen eikä osaa huomioida ketään. Aivan toinen kuva kuin minkä kirjoista silti sai, Anna oli ylväs ja ylpeä, ei hihittävä hössöttäjä.
No nyt on ekat kaksi jaksoa Areenassa, joten minäkin Maija Myöhäinen pääsin tähän tutustumaan. Mielestäni tämä Anna vastaa paremmin kirjan kuvausta laihasta Annasta joka ihaili pyöreä Dianaa.
Toki Megan Followsin roolisuoritus on klassikko, ja nyt haluaisinkin nähdä senkin version uudelleen.
Saan traumoja kyllä noista Annan flashbackeista, kyllä se nyt tiedetään että hänellä on kamalia kokemuksia, ei niitä tarvitse alleviivata moneen kertaan. Lisäksi tämä Anna vaikuttaa olevan manipuloiva ja valehteleva. Pitääkin kaivaa kirja esille ja katsoa miten tuo Rachelille esitetty anteeksipyyntö siinä meni, tässä sarjassahan Anna oikein esitti olevansa pahoillaan, ja sivaltaa Rachelia tahallaan.
Katson silti. Olihan siinä Megan Follows-versiossakin eroja kirjaan. Toivottavasti nuo flashbackin vähenee kun sarja etenee, itkettää oikein kuin Anna dissosioi itsensä takaisin menneisyyden traumoihin.
Minusta Annaa esittävä tyttö on ihanan valloittava, en ole lukenut kirjoja mutta olen koukussa ohjelmaan.
Ihana.
Vierailija kirjoitti:
Onko toinen kausi julkaistu?? Nyt on pakko ottaa Netflix taas käyttöön, Glown kakkoskausikin on juuri tullut
Kausia on 3
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ihan kamala mutta mua häiritsee ne Annan keltaiset hampaat😞
Ei tainnut olla hammashygienia tuohon aikaan sitä, mitä nykyään parhaimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi sarja on kuvattu ihan nykyaikana, ei 1900-luvun alussa.
Se 80 - luvulla tullut sarja Anne of Green Gables oli paaaljon parempi ja aidompi. Vaikka tässä uudessa on suoriakin viittauksia ja kohtauksia tuosta alkuperäisestä on silti juonikuvioita vähän ehkä turhankin paljon modernisoitu. Voikun se orkkis tulis kokonaisuudessaan vielä joskus telkusta .
Vierailija kirjoitti:
Se 80 - luvulla tullut sarja Anne of Green Gables oli paaaljon parempi ja aidompi. Vaikka tässä uudessa on suoriakin viittauksia ja kohtauksia tuosta alkuperäisestä on silti juonikuvioita vähän ehkä turhankin paljon modernisoitu. Voikun se orkkis tulis kokonaisuudessaan vielä joskus telkusta .
Orkkis = orkku = orgasmi. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi sarja on kuvattu ihan nykyaikana, ei 1900-luvun alussa.
Eipä siellä näy nykyaikaisia autojakaan. Miksi ne käyttää hevosia ja kärryjä. Höyryvetureita?
Ja minkä ihmeen takia sen nimi on Anna, A lopussa. Kun kumminkin alkuperäinen nimi on Anne with E.
Sarjan tekeminen päättyi sen kolmanteen kauteen. Yhtenä perusteluna CBC:n pääjohtaja sanoi, että ei pidä sopivana sitä että heidän tuottamansa ohjelma on katsottavissa maksulliselta Netflixiltä. Tuo pääosan esittäjä on todella 19-vuotias, 163 cm pitkä ja 47-kiloinen, eli hyvin hoikka. Meikattu sarjassa rumemmaksi kuin oikeasti on.
Minua häiritsee Annan ulkonäkö tässä. Annaa ei pidetty kaunottarena, koska punainen tukka ei ollut ajan kauneusihanteiden mukainen.
Annan ulkonäöllinen esikuva lienee ollut Evelyn Nesbit.