Auttakaa, mitä lähden opiskelemaan kun ikää jo 35v ja ei mitään koulutusta?
Lukio on käyty. Ammattikoulusta en ole löytänyt mitään kiinnostavaa ja muutenkin haluaisin siisteihin päivä/sisätöihin. Eli amk voisi olla hyvä, yliopisto on liian pitkä tie.
Mietityttää vain tämä ikäni, olenko jo liian vanha kouluun ja saamaan töitä? 15 vuotta olen ollut kaupan kassalla, baarimikkona, siivoojana, postissa jne.
Kriteereinä uudelle työlle, että tulisi olla fyysisesti kevyttä ja säännöllistä päivätyötä, ei hirveästi asiakaspalvelua.
Kommentit (45)
Testaajaksi IT-puolelle. Koodarien kädenjälkeä tarkistamaan. Hyvä liksa, joskus tosin stressaava työ - mutta pystyy tekemään kotonakin etänä.
Olen itse 36-vuotias. Olen kyllä työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta välillä mietin että jos sittenkin yrittäisin takaisin työelämään. Mitkään duunarin työt ei käy, joten ehkä on parempi tuijottaa kattoa loppuelämä, kun kukaan ei kuulemma palkkaa yli-ikäistä yliopistosta valmistunutta.
Jos ei ole mitään rajoitteita, miten olisi rakennusala? Kaikenlaiset remonttireiskat on käsittääkseni ihan hyvillä ansioilla.
Turussa kova tarve laivanrakentajista, monenlaista osaajaa haetaan.
Käy katsomassa työkkärin sivuilta, millä alalla töitä tarjolla ja mitä koulutusta vaaditaan. Haet opiskelemaan sitä, missä töitä ja mitä voit kuvitella tekeväsi.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole mitään rajoitteita, miten olisi rakennusala? Kaikenlaiset remonttireiskat on käsittääkseni ihan hyvillä ansioilla.
Käy katsomassa työkkärin sivuilta, millä alalla töitä tarjolla ja mitä koulutusta vaaditaan. Haet opiskelemaan sitä, missä töitä ja mitä voit kuvitella tekeväsi.
Kun on semmoisen 20 vuotta tehnyt niitä töitä mitä on ollut tarjolla niin se kiintiö on jo täynnä ja jatkossa haluaa työn joka oikeasti kiinnostaa ja on se sun oma juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä riittää: Lähihoitaja, laitoshuoltaja, laborantti, aika hyvin myös keittiö-cateringalalla, insinöörit. Toimistopuolelta tulee vähenemään lähiaikoina. Itse olen toimistopuolen töissä (laskutusta, alustavaa kirjanpitoa, tietojen tallennusta koneelle, muita sihteerihommia...) ja lähivuodet voi viedä multa alani työt tekoälyn/automatisoinnin takia.
Itse en ole tähän päivään mennessä tehnyt lainkaan ns. duunaritöitä mutta jatkossa harkitsen lähäri/keittäjä/laitoshuoltotyyppisiä hommia jos ei oman alan töitä saa. Olen tradenomi ja meitä on paljon työttöminä.
Joo, niin riittää, mutta työ on raskasta, huonosti palkattua ja usein vuorotyötä. Juuri näistä pitäisi päästä nyt pois:D
Ap
Laboranttina ei ole raskasta eikä vuorotyötä.
Eikä ole kyllä töitäkään.
Bioanalyytikot, laboratoriotekniikasta valmistuneet ja joidenkin bioalojen akateemiset ym. samojen, vähäisten paikkojen perässä.
Tekniikka kehittyy huikeaa vauhtia ja laborantin hommat ovat automatisaatiouhan alla. Kyseessä kun vain ammatillinen perustutkinto ja aina vaan pitää osata enemmän, kun tehtäviä ja vastuita yhdistetäön. Perushommia ei enää juuri ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama juttu, paitsi että en ole käynyt lukiota. Duunarihommat on nyt tähän ikään nähty ja ne ei ole tosiaan mun juttu yhtään vaan haluan ammatin, jossa saa kropan ja/tai puhelahjojen sijaan käyttää (ainoastaan) aivojaan.
N39
Lukio. AMK tai yliopisto. Lusmuilemalla et saavuta mitään.
Hieno asenne sulla kun työnteko on susta lusmuilua.
Vierailija kirjoitti:
Pärjääkö n.40v nainen esim putkiasentajana? Ja onko realistisesti mahdollisuus saada töitä?
Moni ala on niin kilpailtu, että ap:n iässä on vaikea päästä kunnon hommiin tai liksoihin kiinni. Siksi sanoisin, että käy nappaamassa lääkärikoulutus jossain Itä-Euroopassa. Kaikille riittää töitä, kun alalle on lobattu työvoimapula. Ei mitään väliä, kuka olet tai mistä olet valmistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjääkö n.40v nainen esim putkiasentajana? Ja onko realistisesti mahdollisuus saada töitä?
Pärjää ja on mahdollista työllistyä. Palkka on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Moni ala on niin kilpailtu, että ap:n iässä on vaikea päästä kunnon hommiin tai liksoihin kiinni. Siksi sanoisin, että käy nappaamassa lääkärikoulutus jossain Itä-Euroopassa. Kaikille riittää töitä, kun alalle on lobattu työvoimapula. Ei mitään väliä, kuka olet tai mistä olet valmistunut.
Joo, noinhan sitä vaan lähdetään "nappaamaan" lääkärin tutkinto jonnekin Itä-Eurooppaan. Rahaa ja kielitaitoa, sekä mahdollisuus lähteä kun toki löytyy oletettavasti kaikilta. Mutta jos löytyy, ja on mahdollisuus lähteä, niin go for it!
Moni ala on varmaan kilpailtu, mutta sitä ei tiedä kukaan miten sitä tulee työllistymään, oli sitten parikymppinen tai 35v. Riippuu niin monesta muuttujasta ja tuurista.
Ja onko vaihtoehtoja? Jos nykyiset hanttihommat nyppii, niin pakkohan se on muuttaa suuntaa ja koulutuksen kautta lähteä hakemaan uutta suuntaa. Toinen vaihtoehto on tietysti jäädä niihin samoihin hommiin pelkäämään muutosta ja katkeroitumaan jo 35-vuotiaana, unohtaa koko koulutus ja jättää edes yrittämättä, kun jostain on joskus on kuullut, että vanhempana ei enää työllisty niin hyvin:D
Amk:ssakin on yleensä se pari harjoittelua, jotka ovat aivan loistavia väyliä päästä kiinni uuteen ammattiin ja saada jalkaa oven väliin.
Niin kuin joku jo mainitsi niin laskentatoimen suuntaus tradenomiopinnoissa tai sitten rahoitus kauppakorkeassa. Näillä ainakin tällä hetkellä töitä. Jos pystyt panostamaan pelkästään opiskeluun ainakin jonkun aikaa niin esim. kauppakorkeaan voit hakeutua avoimen kautta vuoden jälkeen, jos olet tehnyt vaadittavan määrän opintoja. Tämän jälkeen kandiopintoja vielä n. 1- 1,5 vuotta, jonka jälkeen maisteri 1-2 vuotta. Pystyisit siis KTM- tutkinnon samaan n. neljässä vuodessa, jos olet määrätietoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä riittää: Lähihoitaja, laitoshuoltaja, laborantti, aika hyvin myös keittiö-cateringalalla, insinöörit. Toimistopuolelta tulee vähenemään lähiaikoina. Itse olen toimistopuolen töissä (laskutusta, alustavaa kirjanpitoa, tietojen tallennusta koneelle, muita sihteerihommia...) ja lähivuodet voi viedä multa alani työt tekoälyn/automatisoinnin takia.
Itse en ole tähän päivään mennessä tehnyt lainkaan ns. duunaritöitä mutta jatkossa harkitsen lähäri/keittäjä/laitoshuoltotyyppisiä hommia jos ei oman alan töitä saa. Olen tradenomi ja meitä on paljon työttöminä.
Joo, niin riittää, mutta työ on raskasta, huonosti palkattua ja usein vuorotyötä. Juuri näistä pitäisi päästä nyt pois:D
Ap
Laboranttien työtilanne on surkea. Juuri oli mainittu lehdessä yhtenä alana jolle on ihan liikaa koulutettu henkilöitä. Taantumaa ennen työtilanne oli hyvä, mutta sen myötä huonontunut koko ajan. Juuri sen vuoksi vaihdoin alaa. Laboratoriohoitajilla (nyk. bioanalyytikko) taas on hyvä työtilanne!
Vierailija kirjoitti:
Testaajaksi IT-puolelle. Koodarien kädenjälkeä tarkistamaan. Hyvä liksa, joskus tosin stressaava työ - mutta pystyy tekemään kotonakin etänä.
Vaaditaanko testaajaksi korkeakoulututkinto? Pitääkö itse osata koodausta?
Valmistun nelivitosena insinööriksi ja nyt teen suunnittelutöitä pienessä toimistossa. Minulla oli kyllä koulutusta ennestään, mutta pääasiassa työkokemus pätkätöistä erilaisista toimistohommista.
Jos olisin yhtä nuori, menisin opiskelemaan esim. farmaseutiksi (on yliopistotutkinto mutta alempi, ei kestä kuin n. 3v)
35 vee ehtii hyvin vaikka minne. Itse suoritin jatkotutkinnon sivuavalta alalta kun olin 38 vee.
Pohjalla vanhamuotoinen erikoissairaanhoitajan tutkinto ja 2 AMK-tutkintoa.
Ja eläkeikään on vielä pitkä matka jos edes koskaan pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Valmistun nelivitosena insinööriksi ja nyt teen suunnittelutöitä pienessä toimistossa. Minulla oli kyllä koulutusta ennestään, mutta pääasiassa työkokemus pätkätöistä erilaisista toimistohommista.
Onko ihan vakkaripaikka? Itse valmistun inssiksi 34-vuotiaana. Suunnittelupuoli on se mun juttu, mutta suomessa ehkä palkkataso ei niin hyvä kuin esim raksan tuotannossa. Siksi onkin suunnattava ulkomaille. Tanskassa on työttömyysaste insinöörien joukossa 1-2% luokkaa. Tanskan työnantajaliitto kävi jokin aika sitten suomessa messuilla kosiskelemassa suomalaisia insinöörejä.
M32.